۲۵ بازی کامپیوتر که در سال ۲۰۲۱ منتظرشان هستیم
سال نو میلادی شروع شده و برای ما که تمام زندگیمان از بازیهای ویدیوی تشکیل شده، چیزی جذابتر از نگاه کردن به بازیهایی که قرار است در سال جدید منتشر شود، وجود ندارد. امسال اولین سال است که به هنگام شروع آن، کنسولهای نسل نهم در دستان ما هستند. این کنسولها امکانات تازهای برای توسعهدهندگان بازیهای ویدیوی فراهم میکنند. به این شکل محدودیتهای زیادی از بین خواهند رفت و مرزهای ساخت بازیهای جدید جلو میرود.
سالهای گذشته برای بازیکنانی که پلتفرم اصلی آنها برای تجربهی بازیهای ویدیویی کامپیوترهای شخصی است سالهای بسیار خوبی بودند. حصار اطراف بازیهای انحصاری روزبهروز در حال ضعیفتر شدن است. بازیکنان پلتفرم کامپیوترهای شخصی بیشترین سود ممکن را از این موضوع بردهاند. سازندههای بازیهای انحصاری کنسولی معمولا علاوه بر کنسول، یک نسخهی کامپیوتری از بازی خود منتشر میکنند. در حال حاضر تمام بازیهای کنسول ایکسباکس به کامپیوترهای شخصی میآیند و شرکت سونی هم در سالهای گذشته تقریبا تمام بازیهای انحصاری کنسول خود را برای کامپیوترهای شخصی منتشر کرده.
لیستی که در ادامه برای شما جمعآوری کردهایم حاوی بزرگترین بازیهایی است که در سال میلادی جدید منتشر خواهند شد. البته با توجه به شرایط نامناسب فعلی دنیا برنامهی سازندگان برخی از این بازیها برای انتشار در سال ۲۰۲۰ بوده که به دلیل قرنطینه دچار تأخیر شده. از سمت دیگر انتشار تمام بازیهای این لیست در سال جاری به دلیل شرایط سخت توسعهی بازیهای ویدیویی قطعی نیست و اصلا بعید نیست انتشار برخی از این بازیها تا سال ۲۰۲۲ تأخیر بخورد.
۱. Hitman 3
۲. The Medium
۳. Yakuza Remastered Collection
۴. Nioh 2
۵. Little Nightmares 2
۶. Prince of Persia: Sands of Time Remake
۷. It Takes Two
۸. Disco Elysium: The Final Cut
۹. NieR: Replicant ver1.2
۱۰. Resident Evil 8 Village
۱۱. Mass Effect: Legendary Edition
۱۲. Deathloop
۱۳. Back 4 Blood
۱۴. Ghostwire: Tokyo
۱۵. Gotham Knights
۱۶. Kena: Bridge of Spirits
۱۷. Psychonauts 2
۱۸. New World
۱۹. Halo Infinite
۲۰. Far Cry 6
۲۱. Vampire Bloodlines 2
۲۲. Age of Empies 4
۲۳. Battlefield 6
۲۴. Atomic Heart
۲۵. Elden Ring
۱. Hitman 3
تهیهکننده: IO Interactive / توسعهدهنده: IO Interactive
تاریخ انتشار: ۲۰ ژانویه / ۱ بهمن
بازی هیتمن ۳ بهعنوان خاتمه دهندهی سهگانهی دنیای قتل بدون این که تغییری در ویژگیهای اساسی هیتمنهای جدید ایجاد کند، بهترین مراحل ممکن را ارائه میدهد.
قرار دادن بازیکن در منطقهای کوچک اما پرجزئیات و محول کردن هدف قتل یک شخص خاص هستهی اصلی سری بازیهای هیتمن را تشکیل میدهند. این محور اصلی ساده اما جذاب باعث ساخت بازیهای مختلفی از این سری شده که هر کدام از آنها آزادی عمل بیشتری را به بازیکن اهدا میکنند. بعد از ساخته شدن Blood Money از سری بازیهای هیتمن که به عقیدهی بسیاری از طرفداران، یکی از بهترین شمارههای این سری به شمار میرود مسیر ساخت بازیهای سری هیتمن تغییر کرد. سازندههای این بازی با ساخت Absolution سراغ خلق اثری سینمایی رفتند که به مذاق اکثر طرفداران این سری خوش نیامد.
بعد از ساخته شدن بازی Hitman Absolution، اکثر طرفداران بازیهای هیتمن نسبت به آیندهی این سری نگران بودند و احساس میشد که کار سری هیتمن دیگر تمام است. تا این که استودیوی IO Interactive در سال ۲۰۱۶ یک قسمت جدید از سری بازیهای هیتمن منتشر کرد. اسم این قسمت از سری هیتمن هیچ پسوند و پیشوندی ندارد و بهسادگی «هیتمن» نامیده شده. بازی هیتمن ۲۰۱۶ یک بازنگری (ریبوت) بر سری هیتمن است که تمام تمرکز آن روی ارائه دادن هستهی اصلی سری بازیهای هیتمن، یعنی قتلهای خلاقانه با آزادی عمل بالا جمع شده. بازی هیتمن ۲۰۱۶ یک دنباله که بهسادگی «هیتمن ۲» نامیده شده دریافت کرد. این قسمت از بازی تفاوت زیادی با قسمت قبلی نداشت و فقط خط جدید بازیهای هیتمن را ادامه میداد.
به دنبال دو قسمت آخر سری بازیهای هیتمن، بازی هیتمن ۳ ساخته شده تا سهگانهی جدید هیتمن را که از طرف توسعهدهندگان بازی سهگانهی «دنیای قتل» اسمگذاری شده، تکمیل کند. نکتهی مهمی که در مورد سهگانهی دنیای قتل وجود دارد این است که گیمپلی این سه بازی تفاوت فراوانی با یکدیگر ندارد. چیزی که در این سه بازی جدید بهبود یافته کیفیت مراحلی است. در سری بازیهای هیتمن حقیقتا مراحل از مهمترین عناصر به شمار میروند و میزان لذتی که بازیکن از این بازیها میبرد تأثیر بسیار زیادی از کیفیت مراحل میپذیرد. بازی هیتمن ۳ بهعنوان خاتمه دهندهی سهگانهی دنیای قتل بدون این که تغییری در ویژگیهای اساسی هیتمنهای جدید ایجاد کند، بهترین مراحل ممکن را ارائه میدهد. مراحلی که قرار است بارها و بارها تکرار شوند و هر گوشه و کنار آنها، پر از جزئیات باشد.
۲. The Medium
تهیهکننده: Bloober Team / توسعهدهنده: Bloober Team
تاریخ انتشار: ۲۸ ژانویه / ۹ بهمن
در بخشهایی از این بازی، صحفهی بازی به دو نیم تقسیم میشود که هر نیمه یکی از دنیاها را نمایش میدهد و میتوان نتایج فعالیتهای شخصیت بازی که به طور همزمان در هر دو دنیا تأثیر میگذارند، تماشا کرد.
جدیدترین اثر استودیوی «بلوبر تیم» (Bloober Team) در ماه اول سال ۲۰۲۱ وارد بازار میشود که «مدیوم» نام دارد. بازی مدیوم همانند دیگر آثار این استودیو، مانند «لایههای ترس» (Layers of Fear) و «نظارهگر» (Observer) عناصر ترسناکی در خود دارد اما در مقایسه با دیگر بازیهای ترسناک، نمیتواند زهرهی آدم را منفجر کند. برخلاف دیگر آثار این استودیو، بازی مدیوم اول شخص نیست و گیمپلی آن به بازیهای استودیوی «تلتیل گیمز» (Telltale Games) شباهت دارد. یعنی کنترل شخصیت بازی با دوربینهای سومشخص ثابت انجام میشود و بازیکن لابهلای گشتوگذار در محیط، پازل حل میکند و میانپردههای سینمایی میبیند.
بازی مدیوم یک داستان ماورایی را روایت میکند که نمایشدهندهی اتفاقاتی میان دو دنیای زندگان و مردگان است. نکتهی مهمی که بازی مدیوم را از دیگر بازیهای مشابه متمایز میکند، جریان داشتن بازی به شکل همزمان در دنیای زندگان و مردگان است. البته این که یک بازی دنیای مردگان و زندگان را به تصویر بکشد چیز جدیدی نیست. تفاوت بازی مدیوم در ایجاد این صحنهها این است که اتفاقات به شکل موازی در دو دنیا رخ میدهند و نمایش داده میشوند.
در بخشهایی از این بازی، صحفهی بازی به دو نیم تقسیم میشود که هر نیمه یکی از دنیاها را نمایش میدهد و میتوان نتایج فعالیتهای شخصیت بازی که به طور همزمان در هر دو دنیا تأثیر میگذارند، تماشا کرد. بعید میدانیم این مکانیک جالب بتواند بازی مدیوم را به اثری سطح بالا تبدیل کند. احتمالا اتفاقاتی که ممکن است با این ویژگی رخ دهند جذاب خواهند بود و کاری میکنند که این اثر ارزش حداقل یکبار تجربه را داشته باشد.
۳. Yakuza 3 – 4 – 5 – 6
تهیهکننده: Sega / توسعهدهنده: Ryu Ga Gotoku Studios
تاریخ انتشار: ۲۸ ژانویه / ۹ بهمن – ۲۵ مارس / ۵ فروردین
در چند سال گذشته شرکت سگا تصمیم گرفته که این سری را در دسترس طیف وسیعتری از بازیکنان قرار دهد.
سری بازیهای یاکوزا بازیکنان را به سفری معرکه به سرزمین ژاپن میبرند. این سری با داستان جدی خود که در سرزمین عجایب احاطه شده دل بسیاری از بازیکنان را به دست آورده. یاکوزا پکیجی سرگرمکننده و کامل برای عاشقان سرزمین آفتاب است که با گیمپلی گاهگاه سریع و متنوع خود میتواند ساعتهای خوشی را ایجاد کند. هر لحظهی گشتوگذار در خیابانهای بازیهای یاکوزا میتواند منجر به اتفاقی عجیب شود و خاطرهای بامزه برای بازیکن بسازد.
پیش از این، تمام قسمتهای سری بازیهای یاکوزا به شکل انحصاری برای کنسول پلیاستیشن عرضه میشدند؛ اما در چند سال گذشته شرکت سگا تصمیم گرفته که این سری را در دسترس طیف وسیعتری از بازیکنان قرار دهد. شرکت سگا با بازسازی کردن سه قسمت اول این سری و منتشر کردن آنها برای تمام پلتفرمها کاری کرد که بازیکنان امروزی وارد این سری شوند و خود را به دنیای این سری بسپارند.
حالا نوبت به عرضهی قسمتهای باقیماندهی این سری برای عموم بازیکنان رسیده. البته برخلاف سه قسمت دیگری که به طور کامل از ابتدا ساخته شدند، شرکت سگا برای عرضهی قسمتهای باقیماندهی این سری تغییری در آنها ایجاد نکرده. این قسمتهای سری بازی یاکوزا فقط با استفاده از قدرت بیشتر پلتفرم کامپیوتر میتوانند با وضوحتصویر و فریمریت بالاتر اجرا شوند. قسمت سوم، چهارم و پنجم این سری در یک بسته، روز ۹ بهمن و قسمت ششم این سری به شکل جداگانه در تاریخ ۵ فروردین عرضه خواهند شد.
۴. Nioh 2 – Complete Edition
تهیهکننده: Koei Tecmo / توسعهدهنده: Team Ninja
تاریخ انتشار: ۵ فوریه / ۱۷ بهمن
همانند قسمت اول، بازی نیوه ۲ در ابتدا بهعنوان یک بازی انحصاری برای کنسول پلیاستیشن ۴ عرضه شد. حالا قرار است قسمت کامل این بازی برای کامپیوترهای شخصی عرضه شود.
سری بازیهای نیوه از معدود دنبالکنندگان موفق دارک سولز به حساب میآیند. ساخت بازیهای چالش برانگیز که از فرمول سری بازیهای دارک سولز پیروی میکنند اصلا کار سادهای نیست. استودیوی تیم نینجا با افزودن ویژگیهای جدید به فرمول سری بازیهای دارک سولز موفق شد تا پیادهسازی مخصوص به خود را از بازی دارک سولز ابداع کند و طرفداران مخصوص به خود را به دست بیاورد. از مهمترین تفاوتهای سری نیوه در مقایسه با بازیهای دارک سولز میتوان به سیستم سبک مبارزه و توانایی بازیابی خستگی شخصیت بازی با یک دکمه حین مبارزه (چیزی شبیه به سیستم خون بازی بلادبورن) اشاره کرد.
بازی نیوه ۲ قسمت اول را گسترش داده. برای مثال در این بازی توانایی خلق و شخصیسازی شخصیت اصلی بازی وجود دارد. همچنین قابلیت جدیدی در بازی نیوه ۲ وجود دارد که بازیکنان با استفاده از آن میتوانند به هیولا تبدیل شوند و قدرت بیشتری در مبارزه داشته باشند. قسمت دوم بازی نیوه در حقیقت یک پیشدرآمد بر قسمت اول است و وقایعی مربوط به سالها پیش از داستان بازی اصلی را بیان میکند.
همانند قسمت اول، بازی نیوه ۲ در ابتدا بهعنوان یک بازی انحصاری برای کنسول پلیاستیشن ۴ عرضه شد. حالا قرار است نسخهی کامل این بازی برای کامپیوترهای شخصی عرضه شود. این نسخهی کامل، تمام محتوای اضافهی بازی نیوه ۲ را در خود دارد و از ویژگیهای متداول بازیهای ویدیویی کامپیوتری مانند وضوح تصویر۴K و نرخ فریم بالا پشتیبانی میکند.
۵. Little Nightmares II
تهیهکننده: Bandai Namco / توسعهدهنده: Tarsier Studios
تاریخ انتشار: ۱۱ فوریه / ۲۳ بهمن
این بازی شکل جدیدی از ترس را به نمایش در میآورد که دقیقا شبیه به کابوسهای عجیب کودکانه است و با آرامش آزاردهندهی خود، در قلب بازیکنان استرس ایجاد میکند.
قسمت اول بازی کابوسهای کوچک که حس و حالی شبیه بازی «برزخ» (Limbo) داشت با ارائه دادن ترس مخصوص به خود توانست دل بسیاری از افراد را به دست بیاورد. این بازی شکل جدیدی از ترس را به نمایش در میآورد که دقیقا شبیه به کابوسهای عجیب کودکانه است و با آرامش آزاردهندهی خود، در قلب بازیکنان استرس ایجاد میکند.
با توجه به موفقیتهای بازی کابوسهای کوچک ساخت دنبالهای بر این بازی دور از ذهن نبود و حالا این دنباله در حال ساخت است. قسمت دوم بازی کابوسهای کوچک از هر نظر بزرگتر است و هیولاهای بسیار مخوفی را در خود جا داده است. البته همانند ترس بسیاری از کودکان، این هیولاها در اصل آدم بزرگهایی هستند که به دلایل مختلف برای کودکان ترسناک میشوند. این بازی به شکل جالبی به خوفناک بودن این افراد پر و بال میدهد و باعث خلق موقعیتهای ترسناک میشود.
علاوه بر هیولاها، این بازی در مقایسه با قسمت اول کابوسهای کوچک محیطهای منتوعتر و جدیدتری دارد و با این محیطها به شکلهای جدیدی موقعیتهای دلهرهآور خلق میکند. قهرمان این بازی «مونو» (Mono) است که قدرتهای ماورایی دارد. استفاده از این قدرتها، بخشی از پازلهای بازی کابوسهای کوچک ۲ را تشکیل میدهند. در قسمتهایی از این بازی شاهد حضور شخصیت اصلی بازی اول، یعنی «سیکس» (Six) خواهیم بود که حضور او به گیمپلی گره خورده و پازلهای دونفرهی مخصوص به خود را میسازد. گیمپلی این بازی به طور کلی از سه قسمت گشتوگذار، پازل و تعقیب و گریزهای نفسگیر تشکیل میشود.
۶. Prince of Persia: Sands of Time Remake
تهیهکننده: Ubisoft / توسعهدهنده: Ubisoft Pune
تاریخ انتشار: ۱۸ مارس / ۲۸ اسفند
بالاخره شرکت یوبیسافت شانس جدیدی به این سری قدیمی داده تا دوباره گیمرها بتوانند در دنیای خیالی شاهزادهی پارسی از در و دیوار بالا بروند.
سری بازیهای شاهزادهی پارسی از بزرگترین مجموعه بازیهای شرکت یوبیسافت به شمار میرود. البته این بازی ها همانند سریهای دیگری مانند «اسپلینتر سل» و «رینبو سیکس» (شمارهی جدید رینبو سیکس هیچ ارتباطی با بازیهای اصلی این سری ندارد) تقریبا به فراموشی سپرده شدهاند. ممکن است شاهزادهی پارسی برای گیمرهای امروزی کمی غریبه به نظر بیاید. این سری در حقیقت سرچشمهی مجموعه بازیهای اساسینز کرید است که در حال حاضر بهعنوان یکی از سری بازیهای اصلی شرکت یوبیسافت به شمار میرود.
بازیهای سری شاهزادهی پارسی با داشتن دنیایی جادویی که در سرزمینهایی خیالی در ایران قرار داردند و با پسزمینههایی شبیه به دنیای هزار و یک شب ساخته شدهاند، دل بسیاری از گیمرها را به دست آوردند. این بازیها با ارائه دادن مکانیکهای جدیدی مانند کنترل زمان و پارکور، در دوران خود حسابی غوقا به پا میکردند. متأسفانه حدود یک دهه است که هیچ خبری از این بازیهای شاهزادهی پارسی نبود اما بالاخره شرکت یوبیسافت شانس جدیدی به این سری قدیمی داده تا دوباره گیمرها بتوانند در دنیای خیالی شاهزادهی پارسی از در و دیوار بالا بروند.
با وجود این که بازگشت سری شاهزادهی پارسی، حتی بهعنوان یک بازسازی خوشحال کننده است اما ظاهر این بازی اصلا دلچسب نیست و حسابی باعث اعتراض همه شده. شخصیتهای بازسازی بازی شاهزادهی پارسی بیشتر به هندیها شبیه هستند و گرافیک و انیمیشنهای این بازی به هیچوجه در حد و اندازهی یک بازی برای عرضه در سال ۲۰۲۱ نیستند. البته محیطهای این بازی جو خوبی دارند و حس و حال مرموز این سری را القا میکنند. شرکت یوبیسافت اعلام کرده که قرار است روی گرافیک این بازی بیشتری کار کند. از حق نگذریم به طور کلی این که شرکت یوبیسافت دوباره به سری شاهزادهی پارسی نظری افکنده خوشحال کننده است و امیدواریم بازخوردهای این بازی در حدی باشند که شرکت یوبیسافت دوباره این سری را زنده کند و یک نسخهی جدید از آن را به جهانیان هدیه دهد.
۷. It Takes Two
تهیهکننده: EA / توسعهدهنده: Hazelight
تاریخ انتشار: ۲۶ مارس / ۶ فروردین
بر اساس چیزی که در تریلر این بازی دیدهایم، گیمپلی این بازی سبک خاصی ندارد و هر بخش از آن شکلی مخصوص به خود دارد.
استودیوی Hazelight از بهترین سازندگان بازیهای همکاری دونفره به حساب میآید. تیم این استودیو با ساخت دو بازی Brothers: A Tale of Two Sons و A Way Out موفق شدند توجه و ستایش بسیاری دریافت کنند. یکی از مهمترین ویژگیهای بازیهای این استودیو ماجراهایی معرکهای است که در ذهن بازیکنان میماند و تبدیل به یک ماجراجویی خاطرهانگیز میشود. این تیم حالا سراغ ساخت یک اثر جدید رفته.
بازی جدید این استودیوی که It Takes Two نام دارد، حس و حال کاملا متفاوتی در مقایسه با بازیهای قبلی این استودیو میدهد و برخلاف آنها بسیار شاد و رنگارنگ است. این بازی هم به شکل دونفره تجربه میشود و همهچیز گیمپلی آن به تجربهی دونفره گره خورده. بر اساس چیزی که در تریلر این بازی دیدهایم، گیمپلی این بازی سبک خاصی ندارد و هر بخش از آن شکلی مخصوص به خود دارد.
داستان این بازی در مورد نفرینی است که گریبانگیر دو شخصیت بازی شده و آنها را به عروسک تبدیل کرده. این دو نفر در گذشته انسان بودند اما به دلیل اختلافات از یکدیگر جدا شدند. حالا سرنوشت شخصیتهای بازی به یکدیگر گره خورده و مجبورند به خاطر از بین بردن این نفرین، رابطهی خود را با یکدیگر بهبود بخشند و به سفری دور و دراز و پرمخاطره بروند. احتمال میدهیم این بازی هم مانند دیگر ساختههای استودیوی Hazelight احساسات بازیکنان را در دست بگیرد و به داستانی به یاد ماندنی تبدیل شود.
۸. Disco Elysium: The Final Cut
تهیهکننده: ZA/UM / توسعهدهنده: ZA/UM
تاریخ انتشار: مارس ۲۰۲۱ / اسفند ۱۳۹۹
این نسخه از بازی Disco Elysium بهعنوان یک آپدیت رایگان به تمام دارندگان این بازی روی پلتفرم کامپیوترهای شخصی هدیه خواهد شد.
بازی Disco Elysium یکی از مهمترین بازیهای انحصاری کامپیوترهای شخصی در چند سال گذشته به شمار میرود که با داستان شگفتانگیز خود، موفق شد جوایز بسیار زیادی را دریافت کند. این بازی در حقیقت یک نقشآفرینی است که تمام تمرکز خود را روی به نمایش کشیدن شخصیت اصلی بازی میگذارد و با قرار دادن بازیکن در موقعیتهای مختلف، لحظات ویژهای را خلق میکند. این بازی نه تنها بهعنوان اثری سرگرمکننده بازیکن را درگیر میکند، بلکه تفکرات مخصوص به خود را دارد و میتواند چالشهای ذهنی مختلفی را در مغز بازیکن ایجاد کند.
به دنبال موفقیتهای این بازی، سازندگان آن تصمیم گرفتند تا نسخهی کاملی از این بازی را تحت عنوان Disco Elysium: The Final Cut منتشر کنند. با وجود این که هدف اصلی ساخت این نسخهی ویژه، انتشار این بازی روی کنسولها است اما این نسخهی بازی ویژگیهای مخصوصی دارد که آن را از هر نظر بالاتر از بازی اصلی قرار میدهد. نسخهی نهایی بازی Disco Elysium نه تنها از دستهی بازی پشتیبانی میکند، بلکه محتوای اضافه مانند شخصیتهای جدید و بخشهای داستانی مخصوص به خود را دارد. لازم به ذکر است این نسخه از بازی Disco Elysium بهعنوان یک آپدیت رایگان به تمام دارندگان این بازی روی پلتفرم کامپیوترهای شخصی هدیه خواهد شد.
۹. NieR Replicant ver 1.2
تهیهکننده: Square Enix / توسعهدهنده: Square Enix, Toyloigc
تاریخ انتشار: ۲۲ آوریل / ۲ اردیبهشت
بازسازی بازی NieR Replicant به قدری تغییرات گوناگون در بازی اصلی ایجاد کرده که میتوان گفت با یک بازی جدید طرف هستیم.
قسمت اول بازی NieR از بازیهایی است که توجه بسیار کمی را به خود جلب کرد و چندان محبوبیت بزرگی را به خود ندید. قسمت دوم این سری که NieR Automata نام دارد و توسط استودیوی کاربلد «پلاتینیوم گیمز» (Platinum Games) ساخت شد، توانست تمام ناکامیهای قسمت اول را جبران کند و با داستان عجیب خود همگان را از خود بیخود کند. به دنبال موفقیتهای قسمت دوم سری بازیهای NieR، بسیاری از افراد کنجکاو شدند تا بازی اول این سری را تجربه کنند اما متأسفانه این بازی مشکلات بسیاری دارد و تجربهی آن آزاردهنده است.
خوشبختانه شرکت اسکوئر انیکس به داد طرفداران این سری رسیده و با ساخت بازسازی قسمت اول سری بازی NieR، امکان دسترسی به این بازی را برای گیمرها ممکن کرده. بازسازی قسمت اول سری بازیهای NieR که NieR Replicant ver. 1.2 نامیده شده چیزی بیشتر از یک بازسازی ساده است و همهچیز بازی اصلی را تغییر داده.
بهبودهایی که در اکثر بازسازیهای این روزها میبینیم تنها در تقویت گرافیک بازی یا در بهترین شرایط، بهبود دوربین و چیزهایی از این قبیل خلاصه میشود. بازسازی بازی NieR Replicant به قدری تغییرات گوناگون در بازی اصلی ایجاد کرده که میتوان گفت با یک بازی جدید طرف هستیم. مبارزات بازی اصلی مشکلات فراوانی دارند و در مقایسه با استانداردهای امروزی غیرقابل قبول به حساب میآیند. بازسازی این بازی تمام این مشکلات را حل کرده. بهبود دادن گیمپلی این بازی باعث شده که تمامی طرفداران این سری بتوانند از قسمت اول سری NeiR با ظاهر و باطن امروزی لذت ببرند.
۱۰. Resident Evil Village
تهیهکننده: Capcom / توسعهدهنده: Capcom
تاریخ انتشار: ۷ می / ۱۷ اردیبهشت
رزیدنت اویل ۸ دنبالهی مستقیم رزیدنت اویل ۷ است و داستان شخصیت اصلی بازی قبلی یعنی «اتان وینترز» (Ethan Winters) را ادامه میدهد.
در سالهای گذشته شرکت کپکام به یکی از محبوبترین شرکتهای بازیسازی دنیا تبدیل شده و با ساختن آثار باکیفیت پشت سر هم، گیمرها را سر ذوق آورده. چند سال پیش بود که این شرکت با ساخت قسمت هفتم سری بازیهای رزیدنت اویل، روح تازهای در این سری دمید. بازی رزیدنت اولی ۷ با ایجاد حس و حال رزیدنت اویلهای اولیه، در کنار تغییرات مختلف مانند دوربین اول شخص، ستایشهای بسیاری را دریافت کرد. بعد از ساخت این قسمت از سری بازیهای رزیدنت اویل بازسازی دو تا از مهمترین قسمت این سری، یعنی رزیدنت اویلهای ۲ و ۳ به شکلی باورنکردنی انجام شد تا گیمرهای امروزی بتوانند این بازیها را در قالبی امروزی تجربه کنند. حالا نوبت به ساخت قسمت جدید این سری رسیده.
رزیدنت اویل ۸ دنبالهی مستقیم رزیدنت اویل ۷ است و داستان شخصیت اصلی بازی قبلی یعنی «اتان وینترز» (Ethan Winters) را ادامه میدهد. محیطهای این بازی از روستاهایی با محافل ماورایی مخفی و قلعهای مخوف تشکیل شده که شکل و شمایل گوتیک دارد. اولین بارنیست که میبینیم دنیای بازی رزیدنت اویل حس و حال ماورایی دارد و احتمال میدهیم در انتهای این بازی، همانند تمام بازیهای این سری اتفاقات رخ داده و موجودات جهشیافته با دلایل علمی توجیه شوند و تمام کاسه کوزهها سر شرکت «آمبرلا» شکسته شود.
گیمپلی و مبارزات رزیدنت اویل ۸ هم همانند داستان این بازی، ادامهدهندهی راه قسمت قبلی است و با دوربین اولشخص قرار است تمرکز فراوانی روی ترساندن شخصیتی اصلی بازی داشته باشد. رزیدنت اویل ۸ اولین قسمت نسل نهمی این سری است و با ارتقا دادن گرافیک قسمت هفتم که به خودی خود شگفتانگیز بود یکی از زیباترین بازیهای سال ۲۰۲۱ است.
۱۱. Mass Effect Legendary Edition
تهیهکننده: EA / توسعهدهنده: BioWare
تاریخ انتشار: اوایل ۲۰۲۱
عرضهی دوبارهی سری مس افکت میتواند دریچهی ورود بازیکنان جدید به این سری باشد و حتی باعث شود طرفداران قدیمی دوباره خود را وارد این دنیا کنند تا همگی آمادگی کامل برای رفتن به استقبال نسخهی جدید مس افکت را داشته باشند.
سری بازیهای مس افکت از بزرگترین نقشآفرینیهای موجود به حساب میآیند. این بازیهای علمیتخیلی با دنیاسازی معرکهی خود گیمرهای بسیاری را به سفرهای فضایی بردهاند و شخصیتهای پرداختشدهای را در خود دارند. در حال حاضر استودیوی سازندهی این سری، یعنی استودیوی بایوویر شرایط خوبی ندارد و بازیهای اخیر این استودیو، مخصوصا قسمت آخر سری مس افکت اصلا چنگی به دل نمیزنند. بازسازی شدن سه قسمت اصلی سری بازیهای مس افکت میتواند فرصت مناسبی برای گیمرهای امروزی باشد تا با روزهای اوج این سری بیشتر آشنا شوند.
نسخهی بازسازی شدهی سه قسمت اول مس افکت تفاوت چندانی با بازیهای اصلی ندارد و به طور کلی تغییرات آن در بهبودهای گرافیکی خلاصه میشود. البته گرافیک این سری دلیل محبوبیت آن نبوده و چیزی که از دنیای مس افکت به یاد بازیکنان مانده، داستان کمنظیر و زیبای این سری است. مدتی پیش مشخص شد که نسخهای جدید از سری بازیهای مس افکت در حال ساخت است. احتمالا این نسخهی جدید دنبالهی مستقیم سهگانهی اصلی مس افکت باشد. عرضهی دوبارهی سری مس افکت میتواند دریچهی ورود بازیکنان جدید به این سری باشد و حتی باعث شود طرفداران قدیمی دوباره خود را وارد این دنیا کنند تا همگی آمادگی کامل برای رفتن استقبال نسخهی جدید مس افکت را داشته باشند.
۱۲. Deathloop
تهیهکننده: Bethesda / توسعهدهنده: Arkane
تاریخ انتشار: ۲۱ می / ۳۱ اردیبهشت
شخصیت اصلی این بازی یعنی «کلت» (Colt) در یک حلقهی زمانی گیر افتاده و مجبور است یک روز خاص را به شکل مکرر تکرار کند. تنها راه رهایی از این حلقه کشتن اهداف مشخصی است که در جزیرهی بازی زندگی میکنند.
استودیوی آرکین را با سری بازیهای «سرافکنده» (Dishonored) میشناسیم. این استودیو در حال ساخت بازی جدید خود به نام دثلوپ است. از نظر گیمپلی شباهتهایی میان سرافکنده و دثلوپ وجود دارد. هر دو بازی اول شخص هستند و اسلحهها و قابلیتهای ماورایی مختلفی را در اختیار بازکنان قرار میدهند و همچنین در نحوهی انجام اهداف به بازیکنان آزادی عمل میدهند. تفاوت اصلی میان این دو بازی حس و حال آنهاست. بازی دثلوپ بخشهای مخفیکاری هم دارد اما کفهی ترازوی بخشهای اکشن این بازی سنگینتر است. بازی دثلوپ با وجود خشونت خود، ظاهری کمیکوار دارد و با موسیقی و رنگهای پرانرژی خود در کنار گیمپلی سریع و برقآسا میتواند بازیکنان بسیاری را سرگرم کند.
داستان این بازی از این قرار است که شخصیت اصلی این بازی یعنی «کلت» (Colt) در یک حلقهی زمانی گیر افتاده و مجبور است یک روز خاص را به شکل مکرر تکرار کند. تنها راه رهایی از این حلقه کشتن اهداف مشخصی است که در جزیرهی بازی زندگی میکنند. به قتل رساندن هر کدام از این اهداف چالشهای مخصوص به خود را دارد. این ویژگی داستان بازی به گیمپلی گره خورده و به این بازی حس و حال «روگلایک» دادهاست.
بازی دثلوپ بخش آنلاین هم دارد. در راه کشتن اهداف مشخص شده، کلت یک رقیب به نام «جولیانا» (Julianna) دارد. جولیانا هم همانند کلت یک قاتل خبره است اما وظیفه دارد مانع راه کلت شود و به او اجازهی به پایان رساندن هدفش را ندهد. بازیکنان میتوانند در نقش جولیانا به شکل آنلاین وارد بازی دیگران شوند و کار را برای آنها سخت کنند.
۱۳. Back 4 Blood
تهیهکننده: Warner Bros. Interactive Entertainment / توسعهدهنده: Turtle Rock Studios
تاریخ انتشار: ۲۲ ژوئن / ۱ تیر
گیمپلی بازیهای سری Left 4 Dead به قدری پرداخت شده که بازیکنان حتی بعد از ساعتها انجام دادن کار سادهای مانند از پا درآوردن زامبیهای پرتعداد خسته نمیشوند
استودیوی ترتل راک بعد از عرضهی خجالتآور بازی Evolve تصمیم گرفته به ریشههای خود باز گردد. این استودیو را با بازیهای محبوب Left 4 Dead میشناسیم. بازیهایی که اثر عمیقی روی بازیهای زامبیکشی و حتی تمام بازیهای همکاری گذاشتهاند. ساخت دنبالهی بازی Left 4 Dead به دلیل این که حقوق این بازی در دست شرکت Valve است، ممکن نیست؛ به همین دلیل تیم Turtle Rock تصمیم گرفتهاند تا به جای ساخت یک قسمت جدید برای سری Left 4 Dead، دنبالهی معنوی این سری را بسازند.
بازی Back 4 Blood حس و حالی شبیه به Left 4 Dead را القا میکند. این بازی به طور کلی در قلع و قمع کردن سیل بیشمار زامبیها خلاصه میشود و به ظاهر اثری ساده است که سریعا خستهکننده میشود؛ اما حقیقتا گیمپلی بازیهای سری Left 4 Dead به قدری پرداخت شده که بازیکنان حتی بعد از ساعتها انجام دادن کار سادهای مانند از پا درآوردن زامبیهای پرتعداد خسته نمیشوند. اسلحههای این بازی از طریق صداگذاری عالی و قدرت تخریب بالای خود حسی عالی القا میکنند و از دلایل مهم سرگرمکننده بودن بازیهای این سری هستند. از سمت دیگر، طراحی بازیهای استودیوی Turtle Rock کاملا حول محور تجربه شدن به شکل همکاری انجام میشود و بازی کردن این بازیها با دوستان، لحظات لذتبخشی را رقم میزند.
۱۴. Ghostwire: Tokyo
تهیهکننده: Bethesda / توسعهدهنده: Tango Gameworks
تاریخ انتشار: ۲۰۲۱
چیزی که میتواند این بازی را برای افراد خاص کند ظاهر نئو نوآر شهر توکیو است که ترکیب آن با اتفاقات ماورایی، معجون گوارایی را خلق کند.
بازی گاستوایر: توکیو جدیدترین اثر سازندگان بازی The Evil Within است. در این بازی اکثریت جمعیت شهر توکیو به شکل مرموزی محو شده و وظیفهی بازیکن است تا راز این اتفاق را کشف کند. مانند آثار دیگر سازندگان این بازی، گاستوایر اتمسفر مورمورکنندهای دارد؛ اما نکتهی مهم اینجاست که در این بازی تمرکز بیشتری به نبردهای اکشن معطوف شده و با یک بازی کاملا ترسناک طرف نیستیم. بازیکنان با دیدن تریلر اول این بازی گمان کردند که قرار است سازندگان این بازی بخشهای ترسناک فراوانی را در آن قرار دهند اما با انتشار تریلر دوم که گیمپلی را به نمایش در میآورد مشخص شد که وضعیت خلاف نظر طرفداران است.
مبارزات این بازی به شکل اول شخص هستند و بازیکن میتواند با استفاده از جادوهای گوناگون، هیوالاهایی که در شهر وجود دارند را شسکت دهد. چیزی که میتواند این بازی را برای افراد خاص کند ظاهر نئو نوآر شهر توکیو است که ترکیب آن با اتفاقات ماورایی، معجون گوارایی را خلق کند. البته اطلاعات این بازی کامل نیست و دقیقا مشخص نیست که با ارواح طرف هستیم یا موجودات دیجیتالی.
۱۵. Gotham Knights
تهیهکننده: Warner Bros. Interactive Entertainment / توسعهدهنده: Warner Bros. Montreal
تاریخ انتشار: ۲۰۲۱
احتمال میدهیم بخش اصلی گیمپلی این بازی وابستگی فراوانی به اعداد و ارقام پیدا کند و بازیکنان به جای این که در نقش شوالیههای گاتهام در دل خلافکاران ترس بیاندازند، به دنبال دستکشهایی با آمار و ارقام بهتر بروند.
بازی جدید دنیای بتمن چندان امیدوار کننده نیست. این بازی توسط استودیوی دوم شرکت وارنر براز ساخته شده که پیش از این وظیفهی ساخت بازی Batman: Arkham Origins را به عهده داشتند. بازی شوالیههای گاتهام یک قسمت فرعی در این سری به شمار میرود و تفاوتهای بسیاری با دیگر بازیهای سری بتمن دارد. وقایع این بازی بعد از داستان بازی Batman: Arkham Knight رخ میدهند. در این بازی خبری از بتمن نیست و به جای او قرار است در نقش یاران بتمن مانند رابین و بتگرل به حساب خلافکارهای گاتهام برسیم.
مشکل اصلی اینجاست که بر اساس تریلرهای منتشر شده، گیمپلی این بازی چندان جذاب به نظر نمیآید. تا به حال بازیهای سری بتمن اکشن و ماجراجویی بودند و با خلق صحنههای شگفتانگیز، لحظاتی به یاد ماندنی برای طرفداران بتمن خلق کردند. در مقایسه با دیگر بازیهای سری بتمن آرکام، گیمپلی شوالیههای گاتهام المانهای نقشآفرینی فراوانی در خود قرار داده. احتمال میدهیم بخش اصلی گیمپلی این بازی وابستگی فراوانی به اعداد و ارقام پیدا کند و بازکنان به جای این که در نقش شوالیههای گاتهام در دل خلافکاران ترس بیاندازند، به دنبال دستکشهایی با آمار و ارقام بهتر بروند.
شاید بد نباشد یادآوری کنیم که تیم اصلی سازندهی سری بازیهای بتمن آرکام، در حال ساختن یک بازی جدید با محوریت جوخهی انتحار هستند که این بازی دنبالهی مستقیم سری بازیهای بتمن آرکام به شمار میرود. در حال حاضر اطلاعات دقیقی از این پروژه نداریم و فقط میدانیم بازی سویساید اسکواد قرار است در سال ۲۰۲۲ منتشر شود.
۱۶. Kena: Bridge of Spirits
تهیهکننده: Ember Lab / توسعهدهنده: Ember Lab
تاریخ انتشار: ۲۰۲۱
گیمپلی این بازی از بخشهای مختلفی مانند گشتوگذار، حل پازل و مبارزه تشکیل شده و در ساخت آن الهامهای فراوانی از بازیهای افسانهی زلدا که برای کنسول نینتندو ۶۴ ساخته شدهاند گرفته شده.
بازی کینا بیشتر از چیزی است که به نظر میرسد. این بازی یک ماجرای ماورایی را در قالب اثری به ظاهر کودکانه و معصومانه تعریف میکند. داستان این بازی به طور کلی در مورد مرگ و مقصد ارواح است. شخصیت اصلی این بازی «کینا» نام دارد و وظیفهی او این است که ارواح ناآرام را به آرامش ابدی برساند. در دنیای خیالی این بازی برخی از افراد ممکن است که به دلیل داشتن کارهای ناتمام میان دنیای مادی و معنوی معلق بمانند. افرادی که مانند کینا راهنمای ارواح هستند، وظیفه دارند تا این ارواح درگیر را به آزاد کنند.
دنیای این بازی نابود شده که دلیل این اتفاق پراکنده شدن موجودات کوچک و بامزهی این بازی است. این موجودات «رات» (Rot = تجریه شدن) نام دارند و وظیفهی آنها تجزیهی مواد زاید در دنیای این بازی است. مسعولیت کینا در این بازی علاوه بر آرام کردن ارواح ناآرام، متحد کردن راتها هم هست و در جریان این بازی علاوه بر تغییر دادن دنیای اطراف خود، یک سفر درونی را هم تجربه میکند.
میتوان گفت این بازی به طور کلی یک اکشن ماجراجویی است. گیمپلی این بازی از بخشهای مختلفی مانند گشتوگذار، حل پازل و مبارزه تشکیل شده و در ساخت آن الهامهای فراوانی از بازیهای افسانهی زلدا که برای کنسول نینتندو ۶۴ ساخته شدهاند گرفته شده.
۱۷. Psychonauts 2
تهیهکننده: Xbox Game Studios / توسعهدهنده: Double Fine
تاریخ انتشار: ۲۰۲۱
برخلاف ظاهر رنگارنگ بازیهای سایکوناتز، ماجراهایی که در این بازیها روایت میشوند اکثرا لایههای مخفی فراوانی دارند و در هر بخش از این بازیها سرگذشت تاریک یک شخصیت آرام آرام برملا میشود.
بازی سایکوناتز از خاصترین بازیهای سکوبازی که میتوانید پیدا کنید به شمار میرود. این بازی توسط «تیم شیفر» (Tim Schafer) سازندهی بازیهای «جزیرهی میمون» (Monkey Island) و «گریم فندنگو» (Grim Fandango) ساخته شده. این بازی در مورد افرادی است که با قابلیتهای ذهنی خود میتوانند وارد ذهن دیگران شوند و ذهن آنها را تغییر دهند. حالا وقت آن شده که بازی سایکوناتز بعد از سالها صاحب یک دنبالهی جدید شود و طرفداران این سری دوباره داستانهای جالب این سری را بشنوند.
برخلاف ظاهر رنگارنگ بازیهای سایکوناتز، ماجراهایی که در این بازیها روایت میشوند اکثرا لایههای مخفی فراوانی دارند و در هر بخش از این بازیها سرگذشت تاریک یک شخصیت آرام آرام برملا میشود. ماجراهای که در دنیای سایکوناتز روایت میشوند همیشه طنز تلخ مخصوص به خود را دارند که تناقضی جالب در مقابل ظاهر نه چندان تاریک دنیای این بازیها ایجاد میکند. فراموش نکنیم که تیم شیفر در ساخت بازی سایکوناتز ۲ دست دارد و همانند دیگر کارهای او، این بازی قرار است پر از شخصیتهای جذاب و بامزه باشد.
۱۸. New World
تهیهکننده: Amazon Game Studios / توسعهدهنده: Amazon Game Studios
تاریخ انتشار: ۲۰۲۱
برخلاف بازیهای نقشآفرینی کلان آنلاین که سیستم برخورد ضربهی آنها بر اساس مجاورت با دشمن و شانس است، مبارزات این بازی بر پایهی برخورد دقیق اسلحه به بدن دشمن است.
بازی New World در میان بازیهای نقشآفرینی کلان آنلاین (MMO) بزرگترین عنوان موجود نیست. ساخت یک بازی جدید در این سبک که طرفداران آن وفاداری فراوانی به بازیهای خود دارند اصلا کار سادهای نیست. برای دیده شدن در این بازار حتما نیاز است که چیز جدیدی به میدان آورده شود. بازی جدید شرکت آمازون با داشتن خصوصیتهایی تازه، شانس ورود به بازار بازیهای نقشآفرینی کلان آنلاین را دارد و احتمالا در آینده بیشتر از آن بشنویم.
اولین چیزی که این بازی را از بیشتر بازیهای همسبک خود متمایز میکند توجه جدی به سیستم مبارزات است. در بازیهای نقشآفرینی کلان آنلاین معمولا توجه چندانی به مبارزات نمیشود و این بخش از بازی عمق فراوانی به خود نمیبیند. سازندگان بازی New World قصد دارند توجه بیشتری به این بخش از بازی خود بکنند و مبارزات بازی را به چیزی بیشتر از ایستادن روبهروی دشمن و کلیک کردن مکرر تبدیل کنند. برخلاف بازیهای نقشآفرینی کلان آنلاین که سیستم برخورد ضربهی آنها بر اساس مجاورت با دشمن و شانس است، مبارزات این بازی بر پایهی برخورد دقیق اسلحه به بدن دشمن است. برای پربارتر شدن مبارزات بازی New World، سازندگان این بازی امکان جاخالی دادن را در کنار انواع مهارت و جادوهای مختلف مهیا کردهاند.
البته نباید از مبارزات این بازی انتظار چیزی در حد و اندازهی مبارزات سری بازی دارک سولز داشته باشیم اما به هر حال دیدن چنین سیستم مبارزاتی در یک بازی نقشآفرینی کلان آنلاین تازگی دارد. در کنار سیستم مبارزات خاص، گرافیک بازی New World یک سر و گردن از رقیبان خود بالاتر است و واقعگرایی در آن بیشتر از بازیهای همسبک رعایت شده. این بازی همین حالا در حالت آزمایشی قابل تجربه است و به مرور زمان محتوای جدید به آن اضافه میشود.
۱۹. Halo Infinite
تهیهکننده: Xbox Game Studios / توسعهدهنده: ۳۴۳ Industries
تاریخ انتشار: ۲۰۲۱
قسمت جدید سری بازیهای هیلو قرار است به ریشههای این سری باز گردد و بیشتر شبیه به قسمتهای اولیهی هیلو باشد.
بعد از سالهای شرکت مایکروسافت تصمیم گرفته تا قسمت جدید بازی هیلو را همزمان با کنسولهای ایکسباکس، برای کامپیوترهای شخصی منتشر کند. بازی «هیلو بیکران» از جنجالیترین بازیهای سال گذشته به شمار میرود. در ابتدا قرار بود این بازی بهعنوان یکی از اولین بازیهای کنسول ایکسباکس منتشر شود اما به دلیل این که علنا این بازی ناقص بود و صدای طرفداران در آمد، شرکت مایکروسافت تصمیم گرفت یک سال دیرتر این بازی را عرضه کند.
قسمت جدید سری بازیهای هیلو قرار است به ریشههای این سری باز گردد و بیشتر شبیه به قسمتهای اولیهی هیلو باشد. این موضوع در طراحی دنیای بازی و اسلحههای «مستر چیف» به خوبی دیده میشود. بازیهای سری هیلو به پیچیدهترین گیمپلی ممکن معروف نبودند و اگر به قسمت موفق این سری نگاهی بیاندازیم میتوان این موضوع را به خوبی مشاهده کرد. این جهتگیری را میتوان به وضوح در تریلرهای بازی هیلو بیکران نظاره کرد. البته حتی با وجود هدف توسعهدهندگان این بازی در وفاداری به ریشهها، چیزی که از بازی هیلو بیکران به نمایش گذاشته شده اصلا وضعیت خوبی ندارد و شرکت مایکروسافت نیاز دارد که این بازی را بیشتر پرداخت کند.
شرکت مایکروسافت قصد دارد بازی هیلو بیکران را به شکل سرویسمحور منتشر کند. یعنی قرار است به مرور زمان محتوای بیشتری برای این بازی منتشر شود؛ تا حدی که گفته میشود بازی هیلو بیکران به بستر مایکروسافت برای عرضهی محتوای جدید تبدیل خواهد شد و بازیکنان میتوانند تا سالها از این بازی استفاده کنند. تعیین این که شرکت مایکروسافت بتواند در این روش جدید عرضهی محتوا موفق شود در حال حاضر ممکن نیست.
۲۰. Far Cry 6
تهیهکننده: Ubisoft / توسعهدهنده: Ubisoft Toronto
تاریخ انتشار: ۲۰۲۱
ضدقهرمان جدید سری فارکرای، دیکتاتور سرزمین این بازی است و حین مقابله با انقلابیهای کشور خود، فرزندش را تربیت میکند.
شرکت یوبیسافت پرچمدار ساخت قسمتهای مختلف از یک سری بازی به شکل رگباری است. سالهاست که شاهد عرضهی مکرر قسمتهای جدید سری بازیهای یوبیسافت هستیم. البته در یکی دو سال اخیر این شرکت به خود زحمت داده و کمی کیفیت آثار خود را بالا برده. با وجود این که از آثار به یاد ماندنی خبری نیست اما حداقل حس میشود که یوبیسافت مدتی است ذرهای تلاش میکند تا کمی بالاتر از متوسط مطلق باشد و با بازیهای جدید خود، چیز تازهای برای عرضه داشته باشد. این روند جدید را در جدیدترین قسمتهای سری بازیهای اساسینز کرید و واچ داگز دیدیم و ظاهرا نوبت به سری فار کرای رسیده.
هنوز اطلاعات فراوانی از شمارهی ششم سری فار کرای نداریم. داستان این بازی در کشوری خیالی واقع در آمریکای جنوبی رخ میدهد و تا حدی سیاسی است. همانند تمام بازیهای فار کرای، این بازی هم یک ضدقهرمان جذاب دارد. ضدقهرمان جدید سری فارکرای، دیکتاتور سرزمین این بازی است و حین مقابله با انقلابیهای کشور خود، فرزندش را تربیت میکند. یوبیسافت برای ساخت شخصیت منفی بازی فار کرای ۶، یک قدم جلوتر رفته و بازیگر نقش منفی سریال «بریکنگ بد»، یعنی «جینکارلو اسپوزیتو» را برای نقشآفرینی انتخاب کرده. همچنین «آنتونی گنزالس»، بازیگر شخصیت اصلی انیمیشن «کوکو» قرار است نقش پسر دیکتاتور بازی فار کرای ۶ را بازی کند.
۲۱. Vampire: The Masquerade – Bloodlines 2
تهیهکننده: Paradox Interactive / توسعهدهنده: Hardsuit Labs
تاریخ انتشار: اواخر ۲۰۲۱
چیزی که بازی Bloodlines را خاص میکند ارتباطات ساکنان دنیای این بازی است که حس و حال یک جامعهی مخفی پویا را القا میکند.
قسمت اول بازی Bloodlines در میان دوستداران بازیهای نقشآفرینی جایگاه بسیار مهمی دارد. این بازی با دربر داشتن دنیایی درگیرکننده که یکی از زندهترین سرزمینهای موجود در بازیهای ویدیویی به شمار میرود توانست طرفداران بسیاری پیدا کند. این بازی زندگی گروههای مختلف خونآشامها و هیولاهایی ماورایی را به تصویر میکشد. چیزی که بازی Bloodlines را خاص میکند ارتباطات ساکنان دنیای این بازی است که حس و حال یک جامعهی مخفی پویا را القا میکند. بعد از سالها تصمیم بر این شده که دنبالهای برای بازی ستایش شدهی Bloodlines ساخته شود.
بر اساس چیزهایی که تا به کنون از قسمت دوم بازی Bloodlines دیدهایم با اثری امروزی طرف هستیم. سازندگان این بازی تصمیم دارند که نه تنها طرفداران قدیمی را راضی نگه دارند، بلکه گیمرهای جدیدتر را هم وارد این سری کنند. تا به حال این بازی بارها تأخیر خورده و تیم توسعهدهندهی آن، آخرین بار وعده دادند که بازی Bloodlines 2 در سال ۲۰۲۱ منتشر خواهد شد. امیدواریم این بار حرف سازندههای این بازی به حقیقت تبدیل شود و بالاخره دست عاشقان بازیهای نقشآفرینی به این بازی برسد.
۲۲. Age of Empires 4
تهیهکننده: Xbox Game Studios / توسعهدهنده: Relic Entertainment
تاریخ انتشار: ۲۰۲۱
سازندگان این بازی قصد دارند گیمپلی این سری را که آخرین قسمت آن حدود پانزده سال پیش منتشر شده، امروزی و عصر اپراطوریهای جدید را با ظاهر تازه به همگان عرضه کنند.
سری بازیهای عصر امپراطوریها از محبوبترین سریهای استراتژی همزمان به شمار میروند. این بازیها با ارائه دادن بخش ساختوساز مناسب، در کنار مبارزات جذاب همیشه طرفداران خود را داشتهاند. بعد از ساخت سومین شمارهی این سری، شرکت مایکروسافت توجه خود را به دیگر بازیهای خود، مخصوصا کنسول ایکسباکس معطوف کرد و ظاهرا سری عصر امپراطوریها به فراموشی سپرده شد. این ماجرا حدود یک دهه ادامه پیدا کرد تا این که شرکت مایکروسافت شروع به بازسازی شمارههای اولیهی این سری کرد. این موضوع باعث شد که امیدهای جدیدی برای ساخته شدن شمارهی جدید سری بازیهای عصر امپراطوریها ایجاد شود.
خوشبختانه آرزوی طرفداران این سری به واقعیت پیوسته و قرار است شاهد عرضهی شمارهی چهارم سری بازیهای عصر امپراطوریها باشیم. بازی عصر امپراطوریها ۴ قرار است توسط سازندگان سری بازیهای «کمپانی قهرمانان» ساخته شود. با توجه به ساختههای قبلی این استودیو میتوانیم به کیفیت این بازی اطمینان داشته باشیم. در حال حاضر بجز یک تریلر کوتاه، اطلاعات فراوانی از بازی عصر امپراطورها ۴ نداریم؛ فقط میدانیم سازندگان این بازی قصد دارند گیمپلی این سری را که آخرین قسمت آن حدود پانزده سال پیش منتشر شده، امروزی و عصر اپراطوریهای جدید را با ظاهر تازه به همگان عرضه کنند.
۲۳. Battlefield 6
تهیهکننده: ٍEA / توسعهدهنده: DICE
تاریخ انتشار: اواخر ۲۰۲۱
با وجود این که بجز دموی فنی، هیچ چیز دیگری از بازی بتلفیلد ۶ منتشر نشده و توسعهی این بازی اصلا مشخص نیست اما شرکت الکترونیک آرتز ادعا میکند که بازی بتلفید ۶ در پاییز سال ۲۰۲۱ منتشر خواهد شد.
اطلاعاتی که از بازی بتلفیلد ۶ داریم به قدری محدود است که حتی نمیدانیم این بازی در چه دورهای جریان خواهد داشت. البته گمانهزنیهایی در مورد دورهی زمانی بازی بتلفیلد ۶ وجود دارد. برخی از افراد عقیده دارند که با توجه به این که دو شمارهی اخیر این سری جنگهای جهانی اول و دوم را به نمایش در آورد، نبردهای بازی بتلفیلد ۶ امروزی خواهند بود و همانند بازی بتلفید ۴، این بازی در دوران مدرن جریان خواهد داشت. هیچ چیزی به شکل رسمی از سمت سازندگان این بازی تایید نشده و مدرن بودن بازی بتلفیلد ۶ به هیچوجه قطعی نیست.
تنها چیزی که شرکت الکترونیک آرتز از این بازی به دنیا نشان داده، یک دموی کوتاه فنی است. در این دموی تکنیکی میتوانیم فناوری فیزیک بازی بتلفیلد ۶ را ببینیم. دیگر شمارههای سری بتلفیلد همیشه از نظر تخریب محیطی جزء بهترین بازیهای عصر خود به شمار میرفتند و حالا قرار است در نسل فعلی این موضوع با بتلفیلد ۶ تکرار شود. چیز دیگری که در دموی فنی این بازی دیده میشود کیفیت چهرهها است که نشان میدهد گرافیک این بازی قرار است همانند دیگر شمارههای این سری عالی باشد.
یکی از ویژگیهای جذاب بازیهای سری بازیهای بتلفیلد مبارزات چند نفره با ۱۲۸ بازیکن بین دو تیم ۶۴ نفره است. در دموی فنی این بازی میتوان تعداد زیادی سرباز را دید که ممکن است اشارهگر به بیشتر شدن تعداد بازیکنان بازی بتلفیلد ۶ در مقایسه با دیگر شمارههای این سری باشد. با وجود این که بجز دموی فنی، هیچ چیز دیگری از بازی بتلفیلد ۶ منتشر نشده و توسعهی این بازی اصلا مشخص نیست اما شرکت الکترونیک آرتز ادعا میکند که بازی بتلفید ۶ در پاییز سال ۲۰۲۱ منتشر خواهد شد.
۲۴. Atomic Heart
تهیهکننده: Mundfish / توسعهدهنده: Mundfish
تاریخ انتشار: ۲۰۲۱
بازی قلب اتمی از نظر گرافیک یکی از بهترین آثار در حال ساخت به شمار میرود و از قابلیتهای متنوع رهگیری پرتو استفاده میکند.
بازی قلب اتمی شباهتهای فراوانی با بازیهای سری بایوشاک دارد. گیمپلی و فضای این بازی علمیتخیلی تا حد زیادی یادآور سری بازیهای بایوشاک است و به همین دلیل طرفداران زیادی پیدا کرده. البته این بازی به هیچوجه یک تقلید از سری بایوشاک به حساب نمیآید و فقط حس و حالی مشابه ایجاد میکند. این بازی دنیای نابود شدهای در روسیه به نمایش در میآورد که در آن رباتها و موجودات عجیب کنترل دنیا را به دست گرفتهاند و انسانها کنار زده شدهاند.
این بازی اول شخص است و گیمپلی آن از مبارزات با اسلحههای گرم و سرد تشکیل شده. بر اساس چیزی که در تریلرهای این بازی دیدهایم شخصیت اصلی بازی قابلیتهای فراوانی دارد و احتمالا با مبارزاتی عمیق طرف باشیم. بازی قلب اتمی از نظر گرافیک یکی از بهترین آثار در حال ساخت به شمار میرود و از قابلیتهای متنوع رهگیری پرتو استفاده میکند. ظاهر این بازی به معنای واقعی کلمه به نسل جدید تعلق دارد و برای پیسی گیمرها که به بهترین گرافیکهای ممکن علاقه دارند جذاب خواهد بود.
متأسفانه توسعهی بازی قلب اتمی چندان سرراست نیست. این بازی حین ساخت دچار مشکلات فراوانی شده و با وجود این که مشکلات توسعهی این بازی به شکل عمومی بیان نشدهاند، بسیاری از افراد نگران روند ساخت این بازی هستند. مشکلات تیم توسعهدهندهی این بازی تا حدی بالا گرفتهاند که در یک مقطع شایعه شد این بازی یک کلاهبرداری است و قرار نیست منتشر شود. خوشبختانه سازندگان بازی بعد از این ماجرا به شکلهای مختلف از اثر خود دفاع کردند و نشان دادند که با وجود مشکلات، این بازی بالاخره عرضه خواهد شد. چند روز پیش از نگارش این مقاله تریلر کوتاه جدیدی از بازی قلب اتمی منتشر شد که در آن میتوان پیشرفت توسعهدهندگان این بازی را به خوبی دید و به انتشار این بازی امیدوار شد.
۲۵. Elden Ring
تهیهکننده: Bandai Namco / توسعهدهنده: FromSoftware
تاریخ انتشار: ۲۰۲۱
برای این که دنیای این بازی عمق بیشتری داشته باشد، تیم فرامسافتویر از نویسندهی کتابهای منبع الهام سریال «بازی تاج و تخت»، یعنی جرج آر. آر. مارتین کمک گرفتهاند.
بازی الدن رینگ بلندپروازانهترین پروژهی استودیوی فرامسافتویر است. این بازی مقیاس عظیمی دارد و در مقایسه با دیگر بازیهای استودیوی فرامسافتویر قرار است از هر نظر بزرگتر باشد. فراموش نکنیم که مغز متفکر این استودیو، یعنی «هیدتاکا میازاکی» به وسواس بودن بیش از حد روی جزئیات معروف است. اگر کیفیت کار آثار قبلی این استودیو در این بازی حفظ شود، با یکی از مهمترین شاهکارهای نسل جدید طرف خواهیم بود.
برای این که دنیای این بازی عمق بیشتری داشته باشد، تیم فرامسافتویر از نویسندهی کتابهای منبع الهام سریال «بازی تاج و تخت»، یعنی جرج آر. آر. مارتین کمک گرفتهاند. مارتین وظیفهی ساخت و پرداخت داستان پسزمینهی دنیای بازی الدن رینگ را به عهده دارد. داستان پسزمینهای تمام بازیهای فرامسافتویر از مهمترین نقاط قوت این بازیها به شمار میروند و حالا با همکاری مارتین خدا میداند سطح داستان بازی جدید این استودیو تا چه حدی بالا میرود.
بازی الدن رینگ قرار است عناصر نقشآفرینی بیشتری را در مقایسه با سری بازیهای دارک سولز داشته باشد. این بازی چرخهی شبانهروز دارد و دشمنان آن برخلاف بازیهای سری دارک سولز مکان و حالت ثابتی نخواهند داشت. البته اطلاعات موجود از این بازی الدن رینگ بسیار محدود است و چیزهایی که از این بازی میدانیم اکثرا در شایعات خلاصه میشوند.
دثلوپ و مدیوم و فارکرای و … اوووووففف