مانیتور در برابر تلویزیون برای کنسول بازی؛ کدام را بخریم؟
اگر میخواهید برای کنسول بازی خود یک نمایشگر بخرید، احتمالا بین خرید تلویزیون یا مانیتور مردد شدهاید. اما بین این دو، کدام یک ارزش خرید بیشتری دارد؟ در این مطلب مانیتور و تلویزیون را برای کنسولهای بازی مقایسه میکنیم.
رفرشریت، زمان پاسخدهی و لگ ورودی
در ادامه به ۴ مشخصهی مهم میپردازیم که اگرچه تاثیر مستقیمی روی کیفیت تصویر ندارند، اما برای گیمرها بدون شک حائز اهمیت هستند.
- رفرشریت: این مشخصه که با واحد هرتز اندازهگیری میشود، به زبان ساده تعداد دفعاتی که تصویر در نمایشگر بهروزرسانی میشود را نشان میدهد. هرچقدر این عدد بالاتر باشد، گیمرها بیشتر استقبال میکنند و نسل جدید کنسولهای بازی برای برخی بازیها میتوانند رفرشریت ۱۲۰ هرتزی را ارائه دهند.
- رفرشریت متغیر: این فناوری برای کنسولهای جدید از طریق HDMI 2.1 ارائه میشود که مشابه فناوریهای NVIDIA G-Sync و AMD FreeSync برای کامپیوترها است. این مشخصه، به نمایشگر اجازه میدهد رفرشریت را با فریمریت دریافتی از کنسول هماهنگ کند تا گیمر با پدیدهی screen tearing یا همان پارگی تصاویر روبرو نشود. گفتنی است ایکسباکس سری X و S در کنار این مشخصه، از AMD FreeSync هم پشتیبانی میکند ولی PS5 صرفا از رفرشریت متغیر مبتنی بر HDMI 2.1 بهره میبرد.
- LFC: این مشخصه مخفف Low Framerate Compensation است که به زبان ساده وقتی فریمریت دریافتی از کنسول به زیر حد رفرشریت متغیر میرسد، تعداد فریمها را افزایش میدهد تا با این کار محتوای به شکل روانتری نشان داده شود.
- زمان پاسخدهی: برای این مشخصه واحد میلیثانیه استفاده میشود و نشان میدهد که پیکسلهای نمایشگر برای تغییر رنگ خود به چه زمانی نیاز دارند. هرچقدر این عدد پایینتر باشد، بهتر است و اگر زمان پاسخدهی نمایشگر بالاتر از حد انتظار باشد، با پدیدهی Ghosting روبرو میشوید که همان نشان دادن هاله یا شبحی از تصویر یک لحظه قبل در بازی است.
- لگ ورودی: برای این مشخصه هم از واحد میلیثانیه استفاده میشود و به شما میگوید که زمان بین ورودی کنترلر و عمل مربوطه که روی نمایشگر رخ میدهد، چقدر است. علاوه بر خود نمایشگر، کنترلر، کنسول، کابل و دیگر بخشهای درگیر هم در این زمینه اثرگذار هستند.
رفرشریت بالای نمایشگر از جمله مواردی است که حتی برای گیمر آماتور هم به سرعت احساس میشود. یک نمایشگر ۱۲۰ هرتزی میتواند نسبت به مدل ۶۰ هرتزی دو برابر تصاویر بیشتری نشان دهد که این یعنی انواع محتوا روانتر نمایش داده میشود. این مشخصه بهخصوص برای بازیهای که ریتم سریعی دارند،مانند بازیهای شوتینگ اول شخص و ریسینگ، اهمیت بسیار زیادی پیدا میکند. با توجه به اینکه طی چند سال گذشته مانیتورهای گیمینگ با رفرشریت بالا محبوبیت زیادی پیدا کردهاند، پیدا کردن یک مانیتور گیمینگ با رفرشریت ۱۴۴ هرتز یا بالاتر دیگر اصلا کار سختی نیست. از طرف دیگر اگرچه تلویزیونهای ۱۲۰ هرتزی هم در حال محبوبتر شدن هستند، اما این مدل تلویزیونها معمولا قیمت بسیار بالایی دارند.
تلویزیونهایی که از رفرشریت متغیر پشتیبانی میکنند بسیار کمیاب هستند ولی در این میان مانیتورهایی که با قابلیت رفرشریت متغیر مبتنی بر HDMI 2.1 سازگاری دارند، کمیابتر هستند. در این میان البته باید به کنسول بازی ایکسباکس سری S و X اشاره کنیم که از قابلیت FreeSync پشتیبانی میکنند و اگر مانیتور موردنظر با این قابلیت سازگار باشد، میتواند برای این کنسول چنین مشخصهای ارائه کند. اگر این مشخصه برای شما اهمیت زیادی دارد، قبل از خرید مانیتور یا تلویزیون موردنظر باید حتما به جزئیات فنی ارائه شده دقت کنید.
زمان پاسخدهی و لگ ورودی هم از جمله مواردی هستند که در نگاه اول نمیتوانید مشکل در این زمینه را تشخیص دهید. بیشتر مانیتورهای گیمینگ نسبتا جدید، در این زمینه عملکرد خیلی خوبی دارند. مانیتورهایی که رفرشریت آنها ۱۴۴ هرتز یا بالاتر است، زمان پاسخدهی در حد ۱ تا ۷ میلیثانیه ارائه میدهند. در کل در این زمینه توصیه میشود زمان پاسخدهی باید زیر ۳۰ میلیثانیه باشد ولی اگر اهل بازیهای آنلاین هستید، بهتر است مانیتور موردنظر سرعت پاسخدهی زیر ۵ میلیثانیه در اختیار شما قرار دهد.
بیشتر تلویزیونهای معمولی، با رفرشریت ۶۰ هرتز زمان پاسخدهی بیش از ۸۰ میلیثانیه ارائه میدهند که عدد بسیار بالایی است. از سوی دیگر، بیشتر مانیتورها با این رفرشریت، معمولا از پاسخدهی ۸ تا ۲۰ میلیثانیه پشتیبانی میکنند. برای یک تلویزیون، گیمینگ اهمیت زیادی ندارد زیرا در وهلهی اول باید بتواند انواع فیلمها و سریالها را به زیبایی نشان دهد. البته امروزه بیشتر تلویزیونهای باکیفیت حالت گیمینگ هم دارند که در این حالت، پردازشهای نرمافزاری غیرفعال میشوند و سرعت پاسخدهی افزایش پیدا میکند. با این حال، چنین کاری منجر به افت کیفیت تصویر میشود.
قیمت و ویژگیهای مختلف
تلویزیونها طبیعتا بسیار بزرگتر هستند و برای فضای بزرگتری میتوانند استفاده شوند. همچنین اخیرا بسیاری از تلویزیونها هوشمند شدهاند و روز به روز تعداد تلویزیونهای ۴K بیشتر میشود. بسیاری از تلویزیونهای جدید باکیفیت از اسپیکرهای خیلی خوبی استفاده میکنند که البته برای کاربرانی که کیفیت صدا اهمیت بسیار زیادی دارد، همچنان ساندبار و دیگر راهکارهای مشابه جذابیت بیشتری دارد. در این میان مانیتورها چنین مشخصههایی ندارند و حتی اگر اسپیکر داشته باشند، اسپیکر موردنظر اصلا کیفیت بالایی ارائه نمیدهند.
در طرف مقابل، مانیتورهای گیمینگ را داریم که مدلهای اقتصادی آنها هم از نظر ویژگیهای مهم برای گیمرها حرف زیادی برای گفتن دارند. با وجود اینکه برخی تلویزیونهای مناسب گیمرها هم در بازار دیده میشود، ولی این مدل تلویزیونها بسیار گرانقیمت هستند. به همین خاطر کمتر گیمری برای بهرهگیری از این قابلیتها سراغ تلویزیون میرود.
اندازه و راحتی استفاده
بیشتر مانیتورهای بازار، دارای اندازهی ۲۴ تا ۳۲ اینچ هستند. از سوی دیگر کوچکترین تلویزیونها حدود ۳۲ اینچ اندازه دارند ولی این مدل تلویزیونها معمولا قابلیت خاصی برای گیمینگ ندارند. تلویزیونهایی که مناسب گیمینگ هستند، عمدتا با اندازهی بین ۴۰ تا ۸۵ اینچ به فروش میرسند. برای فضاهای بزرگ، طبیعتا تلویزیونها بسیار بهتر هستند ولی مثلا در یک اتاق، انتخاب مانیتور برای کنسول بازی منطقیتر است.
انعطافپذیری
با وجود اینکه بسیاری از کاربران از مانیتور برای تماشای فیلم و سریال استفاده میکنند، اما واقعیت این است که تجربه تماشای چنین محتواهایی با تلویزیون بزرگتر، بسیار جذابتر است. باید خاطرنشان کنیم تلویزیونها برای اینکه فیلم و سریال را جذابتر نشان دهند، از پردازشهای نرمافزاری مختلفی بهره میبرند. با توجه به اینکه فیلمها و سریالها با فریمریت ۲۴ یا ۳۰ فریم در ثانیه نمایش داده میشوند، پس در چنین حالتی رفرشریت تلویزیون اصلا اهمیت پیدا نمیکند.
به لطف بزرگ بودن ابعاد بیشتر تلویزیونها، به راحتی به همراه چندین نفر میتوانید محتوای درون پنل را تماشا کنید. اما در مورد مانیتورها، معمولا برای تماشای یک یا دو نفر آن هم از فاصله نزدیک مناسب هستند. در نتیجه از نظر انعطافپذیری، طبیعتا تلویزیون انتخاب جذابتری برای کنسول بازی است زیرا به شما اجازه میدهد فیلمها و سریالها را راحتتر تماشا کنید و تجربه بهتری از این کار داشته باشید.
سخن پایانی
در نهایت باید بگوییم که اگر بحث قیمت را در نظر بگیریم، مانیتور بدون شک گزینهی بسیار بهتری برای کنسول بازی است. یک مانیتور گیمینگ خوشقیمت میتواند رفرشریت بالایی ارائه کند و کیفیت تصویر خوبی در اختیار شما قرار دهد. با وجود اینکه تلویزیونها معمولا ابعاد بزرگی دارند، ولی برای بازیهایی که ریتم سریعی دارند نمیتوانند عملکرد خیلی خوبی داشته باشند. بنابراین اگر رفرشریت و قابلیتهای گیمینگ یک نمایشگر برای شما اهمیت زیادی دارد، در کنار کنسول بازی بهتر است یک مانیتور مناسب هم بخرید.
منبع: HowToGeek
سپاس!