بازیهای نقشآفرینی موبایلی ۱۸٫۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ درآمد داشتهاند
دیروز Newzoo به همراه پلتفرم تبلیغاتی برنامههای موبایلی یعنی Pangle گزارش دادند که بازیکنان در سال ۲۰۲۰ حدود ۱۸٫۵ میلیارد دلار در بازیهای نقشآفرینی (آرپیجی) موبایل هزینه صرف کردهاند.
در گزارش آنها در رابطه با بازیهای نقشآفرینی، آنها گزارشهای مربوط به بازار غرب و شرق را با هم مقایسه و تضادهای آن را آشکار کردند. در این گزارش اشاره شده است که این ژانر محبوب همچنین ۲۱٫۳ درصد از درآمد بازار جهانی گوشیهای همراه را در همین بازهی زمانی به خود اختصاص داده است.
با این حال، همانطور که گفته شد، در این آمار مقایسهای بین بازارهای مختلف انجام شده است. نکتهی جالب اینجاست که محبوبیت این ژانر در گوشیهای موبایل بهصورت یکسان پخش نشده است. طبق اطلاعات این گزارش، کشورهای آسیای شرقی چیزی حدود ۷۲ درصد هزینهی صرفشده توسط مخاطبان را در بازار جهانی بازیهای نقشآفرینی موبایلی در سال ۲۰۲۰ به خود اختصاص دادهاند. این نشان میدهد که گیمرهای کشورهایی آسیایی شرقی بهخصوص چین و ژاپن علاقهی شدیدی به بازیهای موبایلی این ژانر دارند.
سه بازاری که بازیهای نقشآفرینی در آنها بیش از همه درآمد داشتهاند، به ترتیب چین، ژاپن و کرهی جنوبی بودهاند. آمار هزینهی بازیکنان برای آثار این ژانر در چین ۷٫۸ میلیارد دلار، در ژاپن ۳٫۴۶ میلیارد دلار و در کرهی جنوبی ۲٫۰۴ میلیارد دلار بوده است.
این گزارش همچنین جزئیاتی را دربارهی بینش جمعیتی این ژانر را ارائه داده است و میگوید که اکثر بازیکنان بازیهای نقشآفرینی موبایل در سراسر ایالاتمتحده، بریتانیا، ژاپن و کره جنوبی مرد بودهاند و میانگین سنی آنها هم ۳۰ سال بوده است.
از این آمار شگفتانگیز میتوان دو نکته را برداشت کرد. اولین نکته که بدیهی است، توجه و محبوبیت زیاد ژانر نقشآفرینی در گوشیهای موبایل است که شاید چندان انتظارش را نداشتیم. محبوبیتی که باعث سودآوری و درآمد بسیاری هم شده است. البته از آنجایی که بازیهای موبایل در این سالها رشد فوقالعادهای داشتهاند و همواره در درآمد به ارقام بسیار بالایی رسیدهاند، شاید این اتفاق خیلی هم عجیب نباشد. نکتهی جالب بعدی این است که تقریبا عمدهی این استقبال از بازیهای نقشآفرینی به بازار آسیای شرقی بازمیگردد که این میتواند از سلیقهی افراد این منطقه به تجربهی بازیهای موبایلی با این سبک و سیاق خبر دهد. در این سالها بسیاری از بازیهای نقشآفرینی ساختهی چین یا وجود داشته که حتی در بازارهای دیگر عرضه نشدهاند و فقط در بازار چین توانستهاند افراد بسیاری را به خود جذب کنند.
از آنجایی که هر روز ابعاد جدیدی از سودآوری فوقالعادهی بازیهای موبایل در ژانرهای گوناگون آشکار میشود، طبیعی است که شرکتهای معروف بازیسازی بخشی از توجه خود را معطوف به این بازار کنند تا بتوانند به سودآوری بیشتری برسند.
منبع: GameIndustry.biz