هرآنچه باید دربارهی فرایند خرید اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت بدانید
خرید ۷۰ میلیارد دلاری اکتیویژن بلیزارد (Activision Blizzard) توسط مایکروسافت (Microsoft) در حال حاضر توسط نهادهای نظارتی سراسر جهان در حال بررسی است. این روند پس از آنکه نهادهای نظارتی برزیلی (CADE) پاسخهای دریافتی از اهالی صنعت بازی دربارهی این معامله و تأثیر احتمالی آن را علنی کرد، کمکم در حال شکلگیری است.
این فرایند کمی پیچیده است و نهادهای گوناگونی را از کشورهای مختلف درگیر میکند که باید قبل از انجام معامله به آن نگاه کنند. اینها همه چیزهایی هستند که باید دربارهی آنها بدانید، و اینکه مسائل کلیدی در این فرایند شامل چه چیزهایی میشود.
چرا مایکروسافت برای نهایی کردن خرید اکتیویژن بلیزارد نیاز به تأییدیه و مجوز دارد؟
از نظر تجاری این یک معاملهی عظیم است و میتواند متحولکننده باشد. بهگونهای که نه فقط چیزهایی را برای مایکروسافت و ایکسباکس متحول کند، بلکه میتواند تحولی در کل صنعت بازیهای ویدئویی ایجاد کند. این معامله بهصورت بالقوه میتواند پتانسیل این را داشته باشد که روی همه تأثیر بگذارد، از کوچکترین توسعهدهندگان بازیهای مستقل تا بزرگترین نامهای فعال در صنعت و البته خود بازیکنان.
نهادهای نظارتی خاصی وجود دارند تا اطمینان حاصل کنند که چنین معاملاتی منجر به مسائل انحصارطلبی و مشکلات آن نمیشود، جایی که یک شرکت میتواند بیش از حد به بازار مسلط شود یا رقابت در یک حوزه به گونهای آسیب ببیند که منجر به انتخابهای کمتر، قیمتهای بالاتر یا نوآوری کمتر شود.
با توجه به مقیاس و اندازهی عظیم این معامله، مایکروسافت قبل از نهایی کردن فرایند تصاحب اکتیویژن بلیزارد باید تأییدیههای ضدتراست (antitrust) را دریافت کند.
این نهادهای نظارتی چه افرادی هستند؟
نهادهای نظارتی در سرتاسر جهان وجود دارند اما سه نهاد اصلی وجود دارد که مایکروسافت برای تکمیل این خرید بزرگ به تأییدیه آنها نیاز دارد. اولین مورد، نهاد نظارتی ایالات متحده یعنی کمیسیون تجارت فدرال (FTC) است که روند بررسی آن آغاز شده و در حال حاضر وارد مرحله دوم شده است.
نهاد نظارتی بعدی که در حال حاضر این معامله را بررسی میکند، نهاد قدرت رقابت و بازار (CMA) است. این نهاد نظارتی مربوط به بریتانیا است و آنها در حال حاضر در مرحله اول بررسی خود هستند که در شروع سپتامبر به پایان میرسد.
سومین نهاد نظارتی اصلی برای مایکروسافت، کمیسیون اروپا است که فرایند بررسی این معامله هنوز توسط آنها آغاز نشده است.
منظور از مراحل یا فازهای این بررسیها چیست؟
مرحله اول یک دوره نسبتاً کوتاه است که در آن نهادهای نظارتی اطلاعاتی را درخواست میکنند و پرسشنامههایی را برای رقبا میفرستند. اکثر ادغامها و تصاحبها در این مرحله تأیید میشوند.
برای هر چیز پیچیدهتری که ممکن است خطری را در رقابت در بازار ایجاد کند، نهادها نظارتی خواهان مرحلهی دومی برای بررسیهای خود میشوند. این جایی است که تحلیلها و بررسیهای دقیقتر و عمیقتری در رابطه با تأثیرات آن فرایند ادغام یا تصاحب در بازار مربوطه انجام میشود. بهصورت ساده، این مرحله شامل تحقیقات با جزئیات بیشتری است تا این اطمینان حاصل شود که این معامله رقابت را در بازارهایی که به آن نهاد نظارتی مربوط است، محدود نمیکند.
در حال حاضر، همانطور که گفته شد، کمیسیون تجارت فدرال (FTC) که متعلق به آمریکا است، وارد مرحلهی دوم تحقیقات خود شده است.
اگر این معامله تأییدیه ایالات متحده را دریافت کند اما تأییدیه بریتانیا یا اتحادیه اروپا را دریافت نکند، چه اتفاقی میافتد؟
دلیل اینکه این سه نهاد نظارتی بسیار مهم هستند، این است که همهی آنها قدرت مسدودکردن معامله یا تحمیل شرایطی بر آن را دارند. برای مثال، اگر نهاد قدرت رقابت و بازار (CMA) که متعلق به بریتانیا است، پاسخ منفی بدهد، آنگاه ممکن است این حکم در سطح جهانی اعمال شود.
منظور از تحمیل شرایط چیست؟
نهادها نظارتی میتوانند معامله را تأیید یا آن را رد کنند یا معامله را تحت شرایط خاصی که برای حفظ رقابت طراحی شده است، تأیید کنند.
برای مثال، یک شرط میتواند اینگونه باشد که اگر بازیهای اکتیویژن بلیزارد همچنان چند پلتفرمی باشند، یعنی برای پلتفرمهای دیگر هم عرضه شوند، مایکروسافت میتواند این قرارداد را کامل کند. همچنین آنها میتوانند تصریح کنند که اکتیویژن بلیزارد باید بهعنوان سازمان مستقل خود باقی بماند (اگرچه تحلیلگران معتقدند که این موضوع بعید است). همه نوع شرایطی را میتوان برای این معامله در نظر گرفت که ممکن است باعث شود که یک خرید غیرقابلقبول را قابلقبول کند.
با این حال، اجرای شرایط ممکن است سخت باشد و تیمها را ملزم میکند تا مطمئن شوند که تجارت به طور عادلانه انجام میشود.
چه چیزهای بهخصوصی ممکن است نهادهای نظارتی را در این معامله نگران کند؟
همانطور که به احتمال زیاد در اخبار این روزها دیده باشید، بزرگترین نگرانی پیرو تصاحب اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت با تمرکز بر وضعیت سری بازی کال آو دیوتی (Call of Duty) انجام شده است.
کال آو دیوتی یکی از بزرگترین و پرطرفدارترین بازیهای جهان است و نهادهای نظارتی باید تصمیم بگیرند که در صورتی که مایکروسافت صاحب این سری بازی بزرگ شود، آیا بهصورت بالقوه این امکان وجود دارد که آنها بر بازار بازیهای ویدئویی مسلط شوند و این باعث انحصار در بازار و ایجاد یک شرایط ضد تراست (antitrust) شود که ممکن است برای خود مصرفکنندگان هم نتایج و تأثیراتی منفی داشته باشد.
سلطهی مایکروسافت در صنعت بازیهای ویدئویی چه مشکلی دارد؟
تسلط یک شرکت در یک فضا میتواند رقابت را خفه و رشد را محدود کند و نوآوری را کاهش دهد که به طور بالقوه به خود مصرفکنندگان هم آسیب میرساند. اگر شرکتی وجود داشته باشد که سلطه بر کنسولها، یا سرویسهای اشتراکی، یا کانالهای توزیع (بازی) را در اختیار داشته باشد، این یعنی تمام توسعهدهندگان بازی – در همهی ابعاد – بیش از حد به آن شرکت وابسته خواهند بود.
رقابت چیز خوبی است. این یعنی میتواند منجر به افزایش انتخابها و اطمینان از پایین ماندن قیمتها باشد. این کار شرکتها را مجبور به نوآوری و سازگاری میکند. این یعنی آنها باید رقابتی باشند و سختتر تلاش کنند تا مراقب مخاطبان و شرکای خود باشند.
در حال حاضر فضای بازیها بسیار رقابتی است و شرکتهای مختلف به یکدیگر فشار میآورند تا چیزهای جدیدی را امتحان کنند، خدمات خود را بهبود دهند و محصولات بهتری را تولید کنند.
آیا کال آو دیوتی باعث سلطهی مایکروسافت بر صنعت بازیهای ویدئویی میشود؟
این یک سؤال کلیدی است. همانطور که در اسناد اخیر بهعنوان بخشی از تحقیقات نهادهای نظارتی برزیل فاش شده است، پلیاستیشن (جای تعجبی ندارد) فکر میکند که کال آو دیوتی چنین تأثیری را خواهد داشت. کال آو دیوتی یک عنوان قابلتوجه با طرفداران بسیار زیادی است. این نهتنها بزرگترین بازی در ایکسباکس، بلکه بزرگترین بازی در پلیاستیشن هم است.
مایکروسافت (این هم جای تعجبی ندارد) با این عقیده موافق نیست و باور دارد که کال آو دیوتی بهصورت ویژهای منحصربهفرد نیست و در واقع با رقابت شدیدی مواجه است.
یکی از بخشهای کلیدی در این بحث این است که آیا مایکروسافت کال آو دیوتی را در پلتفرمهای سونی در دسترس قرار خواهد داد یا خیر. مایکروسافت اصرار دارد که به ساخت بازیهای کال آو دیوتی روی تمام دستگاهها ادامه خواهد داد اما این وعده جزئیات دقیقی را ارائه نمیدهد.
بیشتر بخوانید: آیا سونی حق دارد نگران کال آو دیوتی باشد؟
سوابقی وجود دارد که مردم برای نشان دادن آنچه مایکروسافت ممکن است انجام دهد از آنها استفاده میکنند. برای مثال، ماینکرفت یکی دیگر از خریدهای بزرگ مایکروسافت در صنعت بازی است، با این حال این عنوان همچنان در همه پلتفرمها پشتیبانی و عرضه میشود.
با این وجود، وقتی مایکروسافت شرکت بتسدا را خریداری کرد، این شرکت رویکرد دیگری را اتخاذ کرد. برخی از بازیهای همچنان روی پلیاستیشن پشتیبانی شدند (بهصورت ویژه بازیهای سرویس محوری همچون الدر اسکرولز آنلاین)، در حالی که بازیهای جدید و بزرگ آنها همچون استارفیلد چنین شرایطی را نداشت و روی دیگر کنسولها عرضه نخواهد شد.
پس همه چیز دربارهی فضای رقابت کنسولها است؟
یکی از بخشهای کلیدی این گفتگو تنها نقش کال آو دیوتی در بازار کنسولهای بازی نیست، بلکه از نظر استریم و اشتراک نیز اهمیت زیادی دارد. اولی یک مدل توزیع است که در آن میتوان بازیها را تقریباً روی هر دستگاهی استریم و اجرا کرد، در حالی که دومی یک مدل تجاری است که گیمرها برای دسترسی به مجموعهای از بازیها باید هزینهی ماهانهای پرداخت کنند.
مایکروسافت با سرویس اشتراکی گیمپس و سرویس ابری ایکسکلاود بازیگر مهمی در این فضا است. سرویس اشتراکی مایکروسافت از این جنبه منحصربهفرد است که بعضی از بازیهای تراز اول پرهزینه را در همان روز انتشارشان بر روی سرویس قرار میدهد. این در حالی است که رقبا (از جمله سونی) در گذشته بیان کردهاند که آنها نمیتوانند این رویکرد را از نظر مالی توجیه کنند.
مایکروسافت همچنین دارای مزیتی در فضای استریم ابری است زیرا مالک Azure، یکی از بزرگترین عملیات رایانش ابری در جهان است. لازم به ذکر است که سایر رقبا در این فضا از جمله گوگل و آمازون در زمینه فناوری و خدمات ابری مزایای مشابهی مثل مایکروسافت دارند.
بنابراین حتی اگر کال آو دیوتی همانند حالا روی پلتفرمهای دیگر هم منتشر شود، این بازی و همچنین عناوین دیگر اکتیویژن بلیزارد قطعاً تأثیر مثبتی روی کسبوکار سرویسهای اشتراکی و استریم ابری ایکسباکس خواهد داشت.
به عبارت دیگر، عاملهای بسیاری وجود دارد که نهادهای نظارتی میتوانند آنها را در نظر بگیرند. درنهایت، آنها اهمیتی به سونی یا هر رقیب دیگری نمیدهند و صرفاً به تأثیر آن روی مصرفکننده فکر میکنند.
اگر دیزنی میتواند جنگ ستارگان، مارول و شرکت فاکس را خریداری کند، مطمئناً مایکروسافت هم میتواند کال آو دیوتی را تصاحب کند؟
تاکنون خرید مشابهی با خرید اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت در صنعت بازیهای ویدئویی وجود نداشته است. به همین خاطر این ما را وسوسه میکند تا نگاهی به صنعت سینما بیندازیم. با این حال، مقایسهی آنها دقیق و شبیه هم نیست. برای مثال، احتمال کمی وجود دارد که فردی را پیدا کنید که فقط فیلمهای جنگ ستارگان یا فیلمهای مارول را نگاه کند اما این احتمال کاملاً وجود دارد که افرادی را بازی کنید که فقط (یا حداقل غالباً) به تجربهی بازیهای کال آو دیوتی بپردازند.
بدیهی است که تصاحب این نمانامها توسط دیزنی، بهعلاوه شرکت فاکس، این شرکت را قادر ساخته تا به یک بازیگر اصلی در بازار استریم تلویزیونی و سرویسهای اشتراکی تبدیل شود. با این حال، نهادهای نظارتی به این نتیجه رسیدهاند که این معاملات برای آسیبزدن به رقابت کافی نیستند، بهخصوص با در نظر گرفتن اندازه و قابلیتها و ظرفیتهای شرکتهایی مانند نتفلیکس، آمازون و اپل.
بیشتر بخوانید: مایکروسافت: پلیاستیشن ۴ بیش از دو برابر ایکسباکس وان فروخته است
در بازیهای ویدئویی، کسبوکار پیرو سرویسهای اشتراکی هنوز در مراحل اولیه و ابتدایی خود قرار دارد (استریم ابری حتی عقبتر است) و به همین خاطر مشخص نیست که چقدر اهمیت پیدا خواهد کرد. بنابراین بخشی از بحث دربارهی این خواهد بود که چقدر این امکان وجود دارد که سرویسهای اشتراکی و نحوهی کار آنها به مدل اصلی کسبوکار صنعت بازیهای ویدئویی تبدیل شود یا آیا استریم ابری به یک روش توزیع قابلتوجه تبدیل خواهد شد و این چه معنایی میتواند برای رقابت در بازیهای ویدئویی داشته باشد.
نهادهای نظارتی با چه افرادی صحبت میکنند؟
در کنار بازیگران شناختهشدهی صنعت مانند پلیاستیشن و نینتندو، نهادهای نظارتی احتمالاً با طیف گستردهای از شرکتهای بازیسازی از جمله توسعهدهندگان کوچکتر، ناشران بزرگ، نهادهای تجاری، تحلیلگران، شرکتهای داده و همچنین شرکتهای بزرگی مانند اپل، گوگل، آمازون و متا صحبت خواهند کرد که همگی به سرمایهگذاری و گسترش دارایی خود در بازیهای ویدئویی ادامه میدهند.
نهادهای نظارتی در چه زمانی تصمیم میگیرند؟
با فرض اینکه هر سه نهاد نظارتی اصلی به مرحلهی دوم تحقیقات و بررسیهای خود بروند، این فرایند میتواند مدت زیادی طول بکشد و حتی به سال ۲۰۲۳ برسد (مایکروسافت تخمین میزند که این فرایند ممکن است تا اواسط سال آینده طول بکشد). انتظار داشته باشید که چیزهای بسیار بیشتری را دربارهی این خرید عظیم در ماههای آینده بشنوید. برای آیندهی نزدیک، کال آو دیوتی و دیگر بازیهای اکتیویژن همچنان برای دیگر پلتفرمها عرضه و پشتیبانی خواهند شد.
منبع: GameIndustry.biz