چرا مایکروسافت در فکر عرضه عناوین انحصاری خود برای کنسولهای دیگر است؟
در این مدت ما شاهد شایعات زیادی در مورد عرضه برخی از عناوین انحصاری ایکسباکس روی کنسولهای نینتندو و پلیاستیشن بودیم. از این بازیها میتوان به های فای راش (Hi-Fi Rush) و دریای دزدان (Sea of Thieves) اشاره کرد که هر دو در حال تبدیل شدن برای انتقال روی پلتفرمهای دیگر هستند.
شما این اخبار را در کنار حرفهای ساتیا نادلا (Satya Nadella) مدیر کل مایکروسافت و تیم استوارت (Tim Stuart) رئیس بخش مالی ایکسباکس بگذارید متوجه استراتژی جدید مایکروسافت خواهید شد. البته این استراتژی برای بعد از زمانی است که انتقال و خرید اکتیویژن بلیزارد به طور کامل انجام شود.
چندی پیش بود که استوارت در یک مصاحبه اعلام کرد که استراتژی بخش بازی مایکروسافت در حال تغییر است. استوارت در این مصاحبه گفت که قصد ندارد اطلاعات کامل را منتشر کند ولی شرکت مایکروسافت تصمیم دارد تا تجربه عناوین انحصاری خود را روی هر صفحه نمایشی که توانایی اجرای بازی داشته باشد را ارائه دهد. معنای آن هم تمامی تلویزیونهای هوشمند، گوشیهای موبایل و کنسولهای نینتندو و پلیاستیشن است.
پس از انتشار اخبار فیل اسپنسر (Phil Spencer) مدیر بخش ایکسباکس مایکروسافت به سرعت نسبت به آن پاسخ داده و اعلام کرد مایکروسافت قصد ندارد اشتراک گیمپس را برای پلتفرمهای نینتندو و سونی عرضه کند. مخصوصاً اینکه کنترل این ماجرا به طور کامل از دست مایکروسافت خارج است و نینتندو و سونی به طور کامل چیزی که روی پلتفرمهایشان عرضه میشود را کنترل میکنند.
نکته جالب اینجاست که اسپنسر در مورد عرضه بازیهای انحصاری مایکروسافت صحبتی نکرد. به همین دلیل حدس و گمانهها در مورد تبدیل شدن مایکروسافت به یک ناشر بازیهای مختلف بیشتر شد. این شایعات زمانی اوج گرفت که یکی از یوتیوبرهای مشهور اعلام کرد که بازی های فای راش برای کنسول نینتندو سوییچ عرضه خواهد شد. در نتیجه این موضوع نشان داد که مایکروسافت به شدت به دنبال افزایش تعداد کاربران خود و بازیهای شرکت است.
چند روز بعد جف گراب (Jeff Grubb) یکی دیگر از ژورنالیستهای معروف بازیهای ویدئویی در پادکست خود اعلام کرد که مایکروسافت قصد دارد بازی Sea of Thieves را برای پلتفرم نینتندو سوییچ و پلیاستیشن ۵ عرضه کند. پس از آن نیز اخبار بیشتری حول تأیید عرضه Sea of Thieves روی پلیاستیشن منتشر شد که باعث شد افراد زیادی به این موضوع توجه کنند.
مایکروسافت در زمینه عرضه بازیهای انحاصری روی کنسولهای دیگر تازهکار نیست
شرکت مایکروسافت در گذشته نیز عناوین انحصاری خود را برای کنسول سوییچ عرضه کرده است. برای مثال بازی اُری (Ori) برای نینتندو سوییچ عرضه شد که توانست موفقیت بسیار خوبی هم کسب کند. بحث اصلی اینجاست که بازی دریای دزدان توسط یکی از استودیوهای مایکروسافت ساخته شده است. در نتیجه این بازی اهمیت بیشتری داشته و زمانی که برای پلتفرمهای دیگر عرضه شود به طور رسمی استراتژی جدید مایکروسافت را نشان میدهد.
مایکروسافت هنوز به صورت رسمی در مورد اخبار انتشار بازیهای انحصاری نظری نداده است ولی ساتیا نادلا اخیراً در مورد اهداف مایکروسافت در زمینه گیمینگ صحبت کاملی کرده است. طبق چیزی که نادلا گفته پس از خرید اکتیویژن مایکروسافت فرصت خوبی دارد تا به یک ناشر قدرتمند در دنیای گیمینگ تبدیل شود و تبدیل شدن به یک ناشر به معنای عرضه عناوین مختلف روی پلتفرمهای متفاوت است.
نادلا چند ماه پیش نیز در جلسه سهام داران مایکروسافت چنین چیزی را اعلام کرد. او در آن جلسه گفت که مایکروسافت در حال حاضر فرصت بسیار خوب دارد تا چیزی که همیشه میخواسته را انجام دهد. یعنی بازیهای مختلفی را بسازد و برای پلتفرمهای متنوع عرضه کند. حتی در میان حرفهای نادلا به پلتفرم موبایل نیز اشاره شده بود.
زمانی که شما تنها به حرفهای نادلا توجه کنید، میتوانید نتیجه بگیرید که در حال حاضر مایکروسافت میتواند یک ناشر به حساب بیاید. به دلیل اینکه به زودی عرضه عناوین کال آو دیوتی (Call of Duty) بر عهده این کمپانی خواهد بود و باید برای کنسولهای دیگر نیز عرضه شود. حال اگر شما به شایعات عرضه بازیهای های فای راش و دریای دزدان روی پلتفرمهای دیگر هم توجه بکنید، متوجه خواهید شد که قرار است یک تغییر بزرگ در بخش گیمینگ مایکروسافت ایجاد شود. مخصوصاً اینکه قرار است استراتژیهای این شرکت به طور کلی تغییر کند.
عرضه بازیهای انحصاری چه تأثیری روی روند کاری مایکروسافت خواهد داشت؟
یکی از نکات قابل توجه این است که عرضه عناوین انحصاری با استراتژی مناسب تأثیر منفی روی یک شرکت نمیگذارد. به این شکل که بازی دریای دزدان یک بازی ۶ ساله است و عرضه دوباره آن روی پلیاستیشن و نینتندو کاربران جدید و درآمد بیشتری برای مایکروسافت خواهد داشت. مایکروسافت در این مدت ۶ سال توانسته سود زیادی از این بازی بکند و در نتیجه عرضه دوباره آن تنها اثر مثبت خواهد داشت. این موضوع دقیقاً مانند کاری است که سونی با عناوین انحصاری خود و عرضه دوباره آنها چند سال بعد از عرضه انحصاری روی پلیاستیشن انجام میدهد. مخصوصاً اینکه بازی دریای دزدان یک بازی سرویس آنلاین است و در نتیجه سود زیادی با کاربران بیشتر خواهد داشت.
وضعیت های فای راش کمی متفاوت است. این بازی تنها ۱ سال است که عرضه شده و روی پلتفرم کامیپوتر نیز وجود دارد. در نتیجه عرضه آن روی سوییچ و پلیاستیشن ۵ نیاز به توضیح بیشتر از طرف مایکروسافت دارد. به دلیل اینکه با عرضه این بازی روی پلتفرمهای دیگر مایکروسافت باید طرفداران خود را به نحوی قانع کند که سختافزار این شرکت همچنان ارزش خرید دارد.
این قانع کردن کاربران چیزی است که حتی فیل اسپنسر هم اعتقاد دارد مایکروسافت در این چند سال خوب انجام نداده است. به دلیل اینکه وقتی یک بازی انحصاری برای ایکسباکس عرضه میشود از همان ابتدا شایعات متعددی حول عرضه آن روی پلتفرمهای دیگر وجود دارد و افراد منتظر هستند تا بازی روی دستگاههای دیگر موجود شود.
همانطور که گفتیم مایکروسافت نظر خاصی در مورد عرضه های فای راش یا دریای دزدان نداده است و احتمال اینکه در مورد این موضوع بیشتر صحبت کند هم کم است ولی استراتژی ۵ سال اخیر مایکروسافت روی فروش سختافزار و کنسول متمرکز نبوده است. در اصل موفقیت در دنیای گیمینگ چیزی بیش از فروش کنسول است و بیشتر وابسته به فروش بازی یا داشتن مشترکین بیشتر در سرویسهای مختلف است. اسپنسر نیز سال گذشته در یک مصاحبه گفت که هدف مایکروسافت این نیست که در زمینه فروش کنسول از دیگر شرکتها پیشی بگیرد.
فروش سختافزار برای شرکتها سود آور نیست
این موضوع به طور کامل قابل درک است به دلیل اینکه مایکروسافت در آمد زیادی از فروش کنسولها و سختافزار به تنهایی ندارد. نکته اصلی اینجاست که شرکتها برای کاهش قیمت کنسولها آنها را با ضرر به خریداران میفروشند. سپس این ضرر با استفاده از اشتراکهای مختلف یا بازیهای متنوع جبران میشود.
از لحاظ فروش کنسول ایکسباکس سری اس و ایکس همچنان کمتر از پلیاستیشن ۵ هستند و این موضوع برای مسئولین خود شرکت نیز کاملاً مشخص است. فیل اسپنسر در یک مصاحبه اعلام کرد که باختن مبارزات کنسولی در نسل هشتم برای مایکروسافت بسیار بد بود به دلیل اینکه در آن زمان افراد زیادی در حال ساختن کلکسیون بازیهای خود بودند.
نکته جالب اینجاست که بسیاری از افراد اعتقاد دارند که عرضه بازیهای انحصاری قدیمی ایکسباکس برای پلتفرمهای دیگر میتواند سود زیادی برای مایکروسافت داشته باشد و به در آمد آن کمک بسیار زیادی بکند. حتی این حرکت میتواند به تبلیغ و فروش اشتراک گیمپس نیز کمک بکند.
در کل برای اینکه سیستم گیمینگ مایکروسافت پیشرفت بسیار زیادی بکند، این شرکت باید استراتژی خود را تغییر داده و اتکای خود را از کنسولهای ایکسباکس بردارد. برای چندین سال است که شرکت مایکروسافت اعلام کرده که هدف اصلی آن گسترش دنیای گیمینگ و افزایش توانایی افراد برای تجربه بازیهای مختلف در پلتفرمهای متنوع هست و در نتیجه برای رسیدن به این هدف عرضه عناوین انحصاری روی پلتفرمهای دیگر راهکار خوبی به نظر میرسد.
جمعبندی
در کل تمامی این شایعات نشان میدهد که مایکروسافت و حتی سونی به دنبال افزایش گسترده کاربران خود هستند. به این شکل که قرار است عناوین انحصاری هر دو شرکت برای پلتفرمهای مختف عرضه شده و جنگ بین کنسولها تا حد خوبی از بین برود. نکته جالب تفاوت میان نسلهای مختلف کنسولها است.
در نسل هشتم و هفتم ما شاهد رقابت بسیار سنگین سر فروش کنسولها بودیم و حال هر دو شرکت به دنبال فروش سرویس و بازیهای بیشتر هستند. این موضوع نشان میدهد که جهت کلی دنیای گیمینگ به طور کامل تغییر کرده و شرکتها اهداف مختلفی را برای موفقیت دنبال میکنند.
چیزی که برای کاربران مهم است این است که بتوانند به بازیها به راحتی دسترسی داشته باشند و محدودیتها به حداقل برسد. در نتیجه این استراتژی عرضه بازیهای انحصاری روی پلتفرمهای دیگر نه تنها به نفع شرکتهای سازنده است بلکه به نفع کاربران و طرفداران هر دو کمپانی نیز هست.
منبع: The Verge