مایکروسافت هیچ خط قرمزی برای عرضهی بازیهایش روی پلیاستیشن ندارد
اگر شما اخبار این چند ماه اخیر دنیای گیمینگ را دنبال کرده باشید، قطعاً با اخبار مختلف از سمت شرکت مایکروسافت روبرو شدهاید. این شرکت در این مدت کارهای بسیار زیادی انجام داده و یکی از آنها عرضه عناوین انحصاری برای پلتفرمهای دیگر مثل پلیاستیشن است. مایکروسافت اعلام کرد که قصد ندارد این پروژه را متوقف کند و بسیاری از بازیهای مختلف انحصاری دستگاههای خود را برای پلتفرمهای دیگر عرضه خواهد کرد.
حال طبق مصاحبههای اخیر که با شرکت مایکروسافت انجام شده، اخبار مختلفی حول این موضوع منتشر شده است. اول اینکه عرضه عناوین مختلف این شرکت برای پلتفرمهای رقیب باعث مشکلات زیادی در داخل مایکروسافت و بخش ایکسباکس شده است. مخصوصاً اینکه بسیاری از گیمرها خرید کنسولهای مایکروسافت را منطقی نمیدانند. از طرفی تعدیل نیرو و مشکلاتی که پیش آمد باعث شد که وضعیت مایکروسافت چندان جالب نباشد.
به صورت رسمی مایکروسافت اعلام کرد که قصد دارد با ۴ بازی این روند جدید را امتحان کند. به این شکل که دو بازی بزرگ دریای دزدان (Sea of Thieves) و گروندد (Grounded) در کنار دو بازی کوچکتر یعنی های فای راش (Hi-Fi Rush) و پنتیمنت (Pentiment) برای کنسولهای نینتندو و پلیاستیشن عرضه شدند.
بحث اینجاست که طبق آن چیزی که انتظار میرفت مایکروسافت قرار بود چند بازی و مجموعه را به صورت انحصاری برای خود حفظ کند. در نتیجه خرید کنسولهای مایکروسافت منطقی شده و یک برتری خاصی نسبت به رقبا داشت. حال اینطور که به نظر میرسد مایکروسافت قصد چنین کاری را ندارد. طبق گزارشاتی که اخیراً منتشر شده، این شرکت هیچ خط قرمزی نداشته و بسیاری از بازیها و عناوین بزرگ برای پلتفرمهای دیگر در حال بهینه سازی هستند.
در اصل شرکت مایکروسافت و ایکسباکس روی بازیهای خود سرمایه گذاری کرده و قصد دارند تا حد زیادی به سمت نرم افزار و عرضه عناوین پیش بروند. نکته اینجاست که شرکت مایکروسافت یک شرکت بسیار قوی و قدرتمند است و با این روند جدید ریسک بالایی را پذیرفته است. مخصوصاً اینکه خرید استودیوهای زیاد مدیریت آنها را به شدت دشوار میکند.
همانطور که در ابتدا گفته شد مایکروسافت در شرایط خاصی قرار دارد. این شرکت با افت فروش زیادی نسبت به قبل روبرو شده و برای بار چهارم جنگ میان کنسولی را باخته است. بحث اصلی اینجاست که مایکروسافت با خرید استودیوهای بزرگی مثل اکتیویژن بلیزارد عناوین زیادی را بدست آورد ولی از طرفی فشار بسیار زیادی به شرکتهای سازنده بازی کوچکتر وارد کرد.
چندی پیش اعلام شد که شرکت سازنده بازی های فای راش یعنی تنگو (Tango) بسته خواهد شد و همین موضوع باعث اعتراض افراد زیادی شد. مخصوصاً اینکه مایکروسافت در ابتدا اعلام کرد که قصد دارد بیشتر روی بازیهای اصلی و مجموعههای بزرگ تمرکز کند و تقریباً بعد از ۱ هفته سخنگوی این شرکت چیزی مقابل این حرف گفت. او در مصاحبه خود گفت که مایکروسافت در تلاش است تا بازیهای کوچک ولی برنده جایزه بیشتری بسازد و این دقیقاً چیزی بود که های فای راش به آن رسید. این بازی توسط یک شرکت کوچک ساخته شد ولی عملکرد بسیار خوبی داشت و جوایز زیادی برنده شد.
این تضاد و عدم هماهنگی در مایکروسافت باعث مشکلات زیادی شده است. خرید استودیوی جدید باعث سود خوبی برای مایکروسافت شده ولی آسیبهای زیادی به آن وارد کرده است. مخصوصاً اینکه این شرکت همچنان یکی از غولهای دنیای گیمینگ و نرم افزار بوده و اهمیت بسیاری در دنیای تکنولوژی دارد.
به طور کلی شرکتهای سازنده کنسول بازی سود چندانی از لحاظ سخت افزاری ندارند. سود اصلی در دنیای گیمینگ در ساخت بازی و فروش اشتراک است و همین موضوع باعث شده که مایکروسافت بیشتر به سمت دو مورد آخر برود. این شرکت به یکی از ناشرهای قدرتمند دنیای گیمینگ تبدیل شده و از طرفی با اشتراکهای مختلف درآمد زیادی کسب کرده است. همین موضوع باعث شده تا این شرکت به سمت پیشرفت و سود حرکت کند ولی آسیبهای زیادی به عوامل داخلی آن وارد بشود.
منبع: Eurogamer