۱۰ نقشآفرینی برتر فیلمهای مایکل مان؛ از تام کروز تا آل پاچینو
«اجازه نده به چیزی اونقدر وابسته بشی که نتونی وقتی احساس خطر کردی تو کمتر از ۳۰ ثانیه ترکش کنی.» مایکل مان یکی از بهترین کارگردانهای خلقکنندهی تنش، تعلیق و هیجان در سینما است. در حالیکه کارگردانهایی مانند فرانسیس فورد کوپولا و مارتین اسکورسیزی پدرخواندههای ژانر جنایی هستند، فیلمهای مایکل مان نشاندهندهی توانایی خیرهکنندهی او در زمینهی سرعت بخشیدن به اتفاقات میباشند. فیلمهای او باعث میشوند مخاطب احساس کند خودش هم در جهان فیلم زندگی میکند.
از روزهایی که فعالیت هنری مان به عنوان یک تهیهکنندهی اجرایی سریالهای تلویزیونی با سریال کلاسیک «میامی وایس» (Miami Vice) آغاز شد، او از تواناییهای منحصر به فرد و مخصوص خودش استفاده کرده است تا شخصیتهای به یاد ماندنی خلق کند. مان به عنوان یک کارگردان با بعضی از بهترین بازیگران تاریخ سینما همکاری کرده و با شیوهی زبردستانهی خودش توانسته است بعضی از بهترین نقشآفرینیهای این بازیگران را به تصویر بکشاند. تحت راهنماییهای متخصصانهی مان، این بازیگران توانستهاند نقشآفرینیهای درخشانی خلق کنند. در پرترههایی که بازیگران در فیلمهای مان ترسیم میکنند، همهچیز از قدرت و رنج گرفته تا خشم و هیجان و هر آن چه بین آنها وجود دارد، برای مخاطب نمایش داده میشود.
۱۰. تانگ وی در نقش چن لین
- نام فیلم: «بلکهت» (Blackhat)
- سال تولید: ۲۰۱۵
- بازیگران: کریس همسورث، ویولا دیویس
- امتیاز راتن تومیتوز: ۳۳ از ۱۰۰
- امتیاز متاکریتیک: ۵۲ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۵.۲ از ۱۰
«بلکهت» را به راحتی میتوان درکنشدهترین فیلم در بین فیلمهای مایکل مان دانست. این فیلم جذاب که یک نوآر مدرن است، داستان هکری به نام هاتاوی، با بازی کریس همسورث را دنبال میکند که سعی دارد هکری فراری را پیدا کند. اگرچه هنگام اکران فیلم، از هم گسیختگی اقتصادی بینالمللی چیزی مضحک به نظر میرسید، اما حالا بعد از تجربه کردن بیماری همهگیر کرونا، به نظر میرسد اتفاقات این فیلم خیلی هم غیرواقعی نباشند.
اگرچه همسورث در نقش بازیگر نقش اصلی مرد، موفق میشود نیازهای مان را برآورده کند، نقشآفرینیای که جذابیت فیلم را چندین برابر مینماید، بازی تانگ وی به عنوان همکار جدید نقش اصلی است؛ یک مهندس شبکهی چینی که خانوادهاش با مشکلات اقتصادی روبهرو شدهاند. وی هر دیالوگ را با جذبه بیان میکند؛ وظیفهای که وقتی عضوی از یک فیلم با موضوعات قانونی و تکنیکی باشی، مشکل و طاقتفرسا است. او موفق میشود یک نقشآفرینی قانعکننده و اطمینانبخش از خودش ارائه دهد که باعث جذابیت بیشتر فیلم میگردد.
۹. برایان کاکس در نقش هانیبال لکتر
- نام فیلم: «شکارچی انسان» (Manhunter)
- سال تولید: ۱۹۸۶
- بازیگران: ویلیام پترسن، کیم گرآیست
- امتیاز راتن تومیتوز: ۹۴ از ۱۰۰
- امتیاز متاکریتیک: ۷۵ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۲ از ۱۰
سالها پیش از این که سر آنتونی هاپکینز در فیلم برندهی اسکار «سکوت برهها» (Silence of the Lambs) از جاناتان دمی، نقش هانیبال لکتر را ایفا کند، برایان کاکس همان نقش را برای اقتباس ۱۹۸۶ مان از کتاب «شکارچی انسان» ایفا کرد. این فیلم که براساس رمان توماس هریس ساخته شد، داستان ویل گراهام، یک مامور افبیآی را روایت میکند که برای گرفتن یک قاتل سریالی فراری، مجبور میشود از یک قاتل سریالی زندانی و آدمخوار کمک بگیرد؛ این فیلم یکی از فیلمهای جذاب مایکل مان است که باید ببینید.
اگرچه هانیبال در این نسخه هم فقط یک نقش مکمل است، اما کاکس تمام توجه مخاطبان را با نشانههای چندشآورش از دیوانگی و هوش عجیب، جذب میکند. نقشآفرینی او پرتنش و بیپروایانه است؛ همانند خود فیلم که یکی از پیشتازان فیلمهای جنایی مدرن میباشد. همانطور که آنتونی هاپکینز در نقش هانیبال لکتر درخشان بود، کاکس هم در این نقش درخشید و این که او هرگز نتوانست این شخصیت را در فیلم دیگری هم به تصویر بکشد، کمی ناامیدکننده است.
۸. دنیل دی-لوئیس در نقش ناتانائیل هاوکای پو
- نام فیلم: «آخرین موهیکان» (The Last of Mohicans)
- سال تولید: ۱۹۹۲
- بازیگران: استیون ودینگتون، مدلین استو
- امتیاز راتن تومیتوز: ۸۸ از ۱۰۰
- امتیاز متاکریتیک: ۷۶ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۷ از ۱۰
اقتباسهای زیادی از رمان کلاسیک «آخرین موهیکان» صورت گرفتهاند، اما مان اولین کارگردانی است که توانسته عاشقانهبودن، ماجراجویانهبودن و حماسیبودن داستان اصلی را با موفقیت به تصویر بکشاند. فیلم ۱۹۹۲ او بدون ترس وارد موضوعاتی میشد که میتوانستند بحث برانگیز باشند. مان بیپروایانه از نقطهنظر شخصیتهای اصلی فیلم، چگونگی رفتار دولتمردان با بومیان آمریکا را به مخاطب نشان داد و نقد کوبندهای به نظام دولتی آمریکا کرد.
اگرچه این فیلم عموما به عنوان یک فیلم اکشن شناخته شده نیست و از دنیل دی-اوئیس هم هرگز به عنوان یک بازیگر فیلمهای اکشن نام برده نمیشود، با این حال او در این فیلم به بهترین شکل ممکن خودش را تبدیل به هاوکای کرده است؛ یک مرد سفیدپوست که توسط یکی از قبیلههای بومی آمریکا بزرگ شده. او هرگز توسط تکنیکها و شیوهی فیلمسازی مخصوص کارگردان که در تمام فیلمهای مایک مان به چشم میخورند، کمرنگ نمیشود و همواره با صلابت و گیرایی همیشگیاش، تصویر را مال خود میکند. «آخرین موهیکان» فیلمی است با نواقصی غیرقابل چشمپوشی، اما دنیل دی-لوئیس در آن مثل همیشه میدرخشد.
۷. راسل کرو در نقش جفری ویگند
- نام فیلم: «نفوذی» (The Insider)
- سال تولید: ۱۹۹۹
- بازیگران: آل پاچینو، کریستوفر پلامر
- امتیاز راتن تومیتوز: ۹۶ از ۱۰۰
- امتیاز متاکریتیک: ۸۴ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۷ از ۱۰
«نفوذی» یکی از فیلمهای مان بود با یک داستان جنایی متفاوت. مان در این فیلم به جای این که داستانی از یک سرقت یا یک قاتل سریالی را روایت کند، داستان یک سرمایهگذاری ۶۰ دقیقهای بزرگ روی صنعت تنباکو را از نقطه نظر یک خبرنگار و کسانی که برای شرکت کار میکنند، تعریف کرد. راسل کرو در این فیلم نقش دکتر جفری ویگند را ایفا میکند؛ یک افشاگر که اطلاعاتی حیاتی دربارهی تحقیقات و پیشرفتهای حاصله در زمینهی مطالعاتی با موضوع ضررهای سیگار را برملا میکند.
کرو در این فیلم اضطراب یک صدای تنها و صادقانه که از گیرافتادن توسط کارفرماهایش میترسد را به خوبی به تصویر کشاندهاست. نقشآفرینی محکم و درگیرکنندهی او «نفوذی را تبدیل به فیلمی باکیفیتتر میکند و باعث میشود مخاطب، داستان را دنبال نماید. کرو با این فیلم برای نخستینبار نامزد دریافت اسکار بهترین بازیگر نقش اصلی مرد شد و بسیاری هنوز بر این عقیدهاند که او باید در آن سال مجسمهی طلایی اسکار را به خانه میبرد.
۶. تام کروز در نقش وینسنت
- نام فیلم: «وثیقه» (Collateral)
- سال تولید: ۲۰۰۴
- بازیگران: جیمی فاکی، مارک روفالو
- امتیاز راتن تومیتوز: ۸۶ از ۱۰۰
- امتیاز متاکریتیک: ۷۱ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۵ از ۱۰
«وثیقه» یکی از فیلمهای درخشان مایکل مان است. تام کروز تا پیش از بازی در «وثیقه» هرگز نقش یک ضدقهرمان را ایفا نکرده بود؛ اما این کاری است که بیشک او باید باز هم انجامش دهد. تصور کروز به عنوان یک شرور سینمایی وحشتآور است؛ چه میشود اگر کسی با منابع، تواناییها و میزان تعهد ایتان هانت از مجموعه فیلمهای «ماموریت: غیرممکن» (Mission: Impossiblr) تصمیم بگیرد دنیا را به نابودی بکشاند؟
شخصیت وینسنت که کروز آن را ایفا میکند، از تمام تکنیکهای گمراهکنندهای که میداند استفاده میکند تا در شبی که بدترین شب زندگی او هم هست، راننده تاکسی وحشتزدهای به نام مکس را بترساند. نقش مکس را جیمی فاکس ایفا میکند؛ فاکس برای بازی در این نقش توانست نامزد دریافت اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شود. کروز در «وثیقه» کمنظیر است و موفق میشود پرترهای بیپروا و جسورانه از از یک قتل عام حسابشده را ترسیم کند. این نقشآفرینی یک از ماندگارترین و متفاوتترین بازیهای کروز است که به راحتی میتوانست اسکار را برای او به ارمغان بیاورد.
۵. پنهلوپه کروز در نقش لائورا فراری
- نام فیلم: «فراری» (Ferrari)
- سال تولید: ۲۰۲۳
- بازیگران: آدام درایور، شیلیان وودلی
- امتیاز راتن تومیتوز: ۷۱ از ۱۰۰
- امتیاز متاکریتیک: ۷۲ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۶ از ۱۰
شاید فراری داستان انزو فراری، با بازی آدام درایور و این که او چگونه یکی از موفقترین برندهای تاریخ اتومبیل را تاسیس کرد باشد، اما نقشآفرینی درخشان پنهلوپه کروز در نقش همسر فراری، لائورا، یکی از نقاط عطف این فیلم است. اگرچه او در بسیاری از لحظههای حساس، با پیشنهادها و نصیحتهایش باعث شد همسرش بتواند تصمیمات تجاری درستی بگیرد، با این حال از بچهی نامشروعی که همسرش از رابطهاش با لینا لاردی، با بازی شیلین وودلی، داشت، متنفر شد. تنها در فیلمهای مایکل مان است که یک صحنه در رابطه با شکست خوردن یک ازدواج میتواند به اندازهی صحنههای مسابقات اتومبیلرانی جذاب و پرتنش باشد.
در حالی که خود فراری نشان داد که فهرمانی غیردوستداشتنی است، کروز نشان میدهد که چگونه قلب شکستهی لائورا به او انگیزه میدهد تا بتواند تصمیمات درستی برای محافظت از خانوادهاش بگیرد. با وجود خشمی که از رفتارها و اخلاقهای او ساطع میشود، لائورا همواره طی فیلم، در مرحلهای از افسردگی و اندوه قرار دارد که هرگز از آن التیام نمییابد. بازی قدرتمندانهی کروز، «فراری» را تحت سلطهی او در می آورد و به راحتی روی بازی درایور سایه میاندازد. لائورا قلب تپندهی «فراری» است.
۴. ویل اسمیت در نقش محمد علی
- نام فیلم: «علی» (Ali)
- سال تولید: ۲۰۰۱
- بازیگران: جیمی فاکس، جان ویت
- امتیاز راتن تومیتوز: ۶۸ از ۱۰۰
- امتیاز متاکریتیک: ۶۵ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۷ از ۱۰
ایفای نقش محمد علی، بیشک با فشارهای زیادی همراه بوده است. همانند سایر فیلمهای زندگینامهای، بازسازی کردن تمام دستآوردها و جنبههای زندگی یک شخصیت تاریخی در یک فیلم، به خصوص وقتی که صدها فیلم مستند با تصاویر آرشیوی دربارهی آن شخصیت وجود دارند، وظیفهای دشوار بود. خوشبختانه، فیلم زندگینامهی ورزشی محصول ۲۰۰۱ مایکل مان توانست جنبهی روانشناختی منحصربهفردی را که باعث انگیزه بخشیدن به علی برای دستیابی به دستآوردهای بینظیر میشد، به خوبی به تصویر بکشاند و چنین کاری تنها از یکی از فیلمهای مایکل مان بر میآید.
آن چه ویل اسمیت در این فیلم انجام میدهد، فراتر از رسیدن به آمادگی فیزیکیای در سطح محمد علی، بوکسور دوستداشتنی است. او «علی» را تبدیل به یک حماسهی اسطورهای میکند و نشان میدهد که حضور محمد علی و صدایش تا چه اندازه در بعضی از مهمترین جریانات اجتماعی و سیاسی تاریخ تاثیرگذار و حائز اهمیت بوده است. نقشآفرینی اسمیت در «علی» علاوه بر عضلانی بودن، گیرا و عمیقا انسانی بود و نخستین نامزدی اسکار او را برایش به ارمغان آورد.
۳. کالین فارل در نقش جیمز کراکت
- نام فیلم: «میامی وایس»
- سال تولید: ۲۰۰۶
- بازیگران: جیمی فاکس، جان اورتیز
- امتیاز راتن تومیتوز: ۴۷ از ۱۰۰
- امتیاز متاکریتیک: ۶۶ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۱ از ۱۰
در حالی که مخاطبان منتظر یکی دیگر از فیلمهای هیجانانگیز، پرسرعت ، اکشن و دلهرهآور مایکل مان، مانند سریال اصلی بودند، او تصمیم گرفت از تکنولوژی دیجیتال خلاقانه برای به تصویر کشاندن کارهای پلیسی مدرن استفاده کند. در این فیلم او مصنوعی بودن تصاویری که پیش از این از پلیسها ترسیم شدهبود را با قراردادن شخصیتهای پلیس فیلماش در یک محیط حقیقی به تصویر کشاند.
«میامی وایس» یکی از فیلمهای قدر نادیدهی مایکل مان است. کالین فارل نمیتوانست در ایفای نقش جیمز کراکت بهتر از این باشد؛ او توانست احساسات ترکیبی غم و اندوه و کاریزمای تزلزلناپذیر او را به خوبی برای مخاطب به نمایش بگذارد. او در ایفای این نقش کاملا مطمئن و با اعتماد به نفس عمل میکند و به راحتی موفق میشود خودش را با ریتم و تمپوی فیلم هماهنگ کند. در حالی که کالین فارل از طرفداران این فیلم نیست، حقیقت این است که نقشآفرینی او در «میامی وایس» یکی از قدرنادیدهترین بازیهای او است.
۲. آل پاچینو در نقش وینسنت هانا
- نام فیلم: «مخمصه» (Heat)
- سال تولید: ۱۹۹۵
- بازیگران: رابرت د نیرو، وال کیلمر
- امتیاز راتن تومیتوز: ۸۳ از ۱۰۰
- امتیاز متاکریتیک: ۷۶ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۸.۳ از ۱۰
هیچ فیلمی در تاریخ به خوبی «مخمصه» شاهکار ۱۹۹۵ مایکل مان، وسواس را به تصویر نکشانده است؛ فیلمی که بالاخره دو تن از بزرگترین بازیگران تاریخ سینما، آل پاچینو و رابرت د نیرو را در یک فیلم مقابل یکدیگر قرار داد. فیلم داستان درگیری تشدیدشوندهی بین یک کارآگاه پلیس لس آنجلس و یک مجرج سابقهدار را نشان میدهد؛ کسانی که تصمیماتشان باعث به وجود آمدن خرابیهای جبرانناپذیری در زندگیهای شخصی و حرفهایشان میشود.
آل پاچینو در این فیلم یکی از بهترین بازیهای کارنامهی کاریاش را در نقش ستوان وینسنت هانا به نمایش میگذارد؛ کسی که تمرکز بیش از حدش روی کار، زندگی شخصی و خانوادگیاش و رابطهاش با دخترش را تهدید به نابودی میکند. این نقشآفرینی، تمام عناصر یک نمایش مخصوص پاچینو را در خودش جای داده است؛ او با هوش بیمانند خود، موفق میشود جنون یک افسر پلیس را روی پردهی نقرهای بازتاب دهد. نتیجه، یک کلاس بازیگری از پاچینو است؛ ترسیم یک پرترهی قدرتمند و خیرهکننده که «مخمصه» را تبدیل به فیلمی به یادماندنی میکند.
۱. جیمز کان در نقش فرانک
- نام فیلم: «سارق» (Thief)
- سال تولید: ۱۹۹۵
- بازیگران: رابرت د نیرو، وال کیلمر
- امتیاز راتن تومیتوز: ۸۰ از ۱۰۰
- امتیاز متاکریتیک: ۷۸ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۴ از ۱۰
دنیای سینما با فوت کردن جیمز کان، یک اسطوره را از دست داد. اگرچه او از زمان نقش آفرینیاش در «پدرخوانده» (The Godfather) تبدیل به یکی از اعضای ضروری و جدانشدنی سینمایی جنایی گردید، با این حال آن چه تبدیل به نقطهی عطفی در کارنامهی هنری کان شد، نگاه معمولی و گویای او در فیلم جذاب «سارق» محصول ۱۹۸۱ بود؛ یکی از فیلمهای مایکل مان که برای شناختن او و آثارش حتما باید مورد مطالعه قرار بگیرد.
نقشآفرینی درخشان کان در این فیلم، هم اضطراب مردی را که به تنهایی در مقابل دنیا قرار گرفته است به تصویر میکشد و هم کاریزمای تمام نشدنی این مرد را که گویا همیشه میداند چه باید بکند، نشان میدهد. ایفای این نقش سخت و نفسگیر است، اما کان به گونهای آن را انجام می دهد که انگار برای بازی کردن آن به دنیا آمده. کان در این فیلم شخصیتی را خلق کرد که مان بعدها در فیلمهای دیگر خودش هم از آن استفاده نمود. از بسیاری جهات، بازی کان در «سارق» مرجعی شد برای بسیاری از شخصیتهای معروف دیگر آثار مان. کان با این نقشآفرینی درخشان خود در یکی از بهترین فیلمهای یکی از بهترین کارگردانهای تاریخ سینما، یک بار دیگر تواناییهای بینظیر خودش را به همه اثبات کرد.
منبع: collider