ببینید؛ تریلر جدیدی از گیمپلی Metaphor: ReFantazio منتشر شد
کمپانی اتلوس (ATLUS) و استودیوی زیر (Zero) اخیرا تریلرهای جدیدی از بازی Metaphor: ReFantazio منتشر کردهاند.
در طول یکی از ویدیوها، کاتسورا هاشینو (Katsura Hashino)، کارگردان بازی توضیح میدهد که چگونه آرکیتایپها (Archetypes) یا جابها در طول سفر بازیکن منشعب میشوند و تکامل مییابند. ۱۴ آرکیتایپ اصلی وجود دارد که شامل شعبدهباز، دزد، جستوجوگر، راهب و غیره میشود که هر کدام یک اصل و نسب خاص خود را دارند که به آرکیتایپهای بیشتری گسترش مییابد که با پیشرفت بازی باز میشوند. در مجموع، بازی دارای بیش از ۴۰ آرکیتایپ از جمله احضارکننده، برزرکر و بسیاری دیگر است. در ادامه صحبتهای هاشینو به طور کامل آمده است.
ابتدا سیستم نبرد معرفی شده در ویدیوهای قبلی را مرور می کنیم. متافور دارای یک سیستم نبرد مبتنی بر نوبت و اکشن است که در آن دشمنان ضعیف از طریق اکشن ریل تایم شکست میخورند و این به شما امکان میدهد تا با سرعت بیشتری در داستان پیش بروید. در این سیستم نبرد ابتکاری، در برابر دشمنان قدرتمند، بازیکنان میتوانند به نبردهای نوبتی روی آورند. متافور برنامهریزی تاکتیکی را از طریق اکشن در سیستمهای تثبیت شدهی خود، همراه با درجهی بالایی از آزادی ترکیب گروه از طریق تغییرات جاب (Job) گنجانده است. محور اصلی این رویکرد، انواع جابهای جدید بازی است که به عنوان آرکیتایپ شناخته میشوند , بازیکنان میتوانند آنها را برای قهرمان خود استفاده کنند. برای آماده کردن این آرکیتایپها برای قهرمان داستان، بسیار مهم است که ابتدا تاسیساتی که به نام آکادمیا شناخته شده، معرفی شود.
در مراحل اولیهی داستان، قهرمان داستان به مکانی مرموز به نام آکادمیا دسترسی پیدا میکند. این مکانی است که با کتابهای فراوانی آراسته شده است و حال و هوای یک پناهگاه برای دانش دارد. فردی در آکادمی امید زیادی به آرکیتایپهای قهرمان داستان دارد. او در دانش آرکیتایپها مهارت دارد و از سفر قهرمان داستان حمایت میکند و به او کمک میکند تا آنها را بیدار کند. با این حال ویدیوهای منتشر شده بیشتر حول محور انواع مختلفی از آرکیتایپها هستند که در اینجا به برخی از مهمترین آنها خواهیم پرداخت. آرکیتایپ The Versatile Seeker یکی از آرکیتایپهای مناسب برای بسیاری است. در این میان آرکیتایپ Mage میتواند با جادویی قدرتمند از نقاط ضعف دشمن سوء استفاده کند و آرکیتایپ دزد در تواناییهایی مانند سرقت مهارت دارد.
از طرفی آرکیتایپ Brawler در حملات فیزیکی با استفاده از مشت خود برتری است. البته آرکیتایپهایی نیز وجود دارند که در حملات شمشیر برتری دارند. آرکیتایپ شوالیه در مهارتهای دفاعی برجسته و آرکیتایپ هیلر در پشتیبانی متخصص است. همچنین آرکیتایپ گانر میتواند از راه دور شلیک کند و Faker با حرکاتی روی حیله و تزویر برجسته میشود. با پیشرفت بازی، بازیکنان میتوانند آرکیتایپهای تکامل یافتهای مانند رقصندهی نقابدار را باز کنند که مهارتها و مقاومتهای آن را میتوان به طور کامل با تجهیزات تغییر داد. در این میان آرکیتایپ احضارکننده با قدرت احضار هیولاها به عنوان یک مورد خاص تلقی میشودو برزرکر قدرت ویران فوقالعادهای دارد. به طور کلی ۱۴ آرکیتایپ اصلی وجود دارد و وقتی تغییرات هر آرکیتایپ را هم حساب کنیم، بیش از ۴۰ آرکیتایپ در دسترس خواهند بود.
هر آرکیتایپ از طریق نبرد تجربه کسب میکند و مهارتهای مختلفی را میآموزد. طیف گستردهای از مهارتها با ویژگیها و دامنههای مختلف وجود دارد که به آنها مهارتهای پسیو نیز باید اضافه کرد. تسلط بر این مهارتها به بازیکنان این امکان را میدهد که در نبردها برتری پیدا کنند. علاوهبر این، همانطور که آرکیتایپها از طریق رشد تکامل مییابند، بازیکنان میتوانند به آرکیتایپهای سطح بالاتر دست پیدا کنند. هر یک از تغییرات آرکیتایپها به طور منحصر به فردی با آثار هنری اختصاصی ایجاد شده است و ظاهر هر شخصیت بر اساس آرکیتایپ تغییر میکند. طرحهای آرکیتایپها با بیش از ۴۰ مورد، نه تنها توسط شیگنوری سوجیما (Shigenori Soejima) که مسئول طراحی شخصیت برای بازی است، طراحی شدهاند، بلکه یوجی هیموکای (Yuji Himukai)، طراح شخصیتهای سری Etrian Odyssey که احتمالا برای طرفداران ATLUS آشناست نیز در این فرآیند دخیل بوده است.
همانطور که ذکر شد، سیستم آرکیتایپ به شما امکان میدهد در هر زمان در طول نبرد تغییر شکل دهید و مهارتهای خود را پس از وارد شدن به یک نبرد نوبتی با دکمهی Squad فعال کنید. حال گفتنی است که در برابر دشمنان قدرتمند، بازیکنان میتوانند قبل از شرکت در نبردهای نوبتی تیمی سودمند، با اقدامات سریع دشمنان را بیهوش کنند. با این حال، اگر ابتدا توسط دشمنان مورد حمله قرار گیرد، نبرد مبتنی بر نوبت با یک نقطه ضعف آغاز خواهد شد. بازیکنانی که اطمینان را در حملات خود ترجیح میدهند یا با سکانسهای اکشن ریل تایم مبارزه میکنند، نباید سعی کنند از طریق نبرد سریع با دشمنان قوی مقابله کنند، بلکه از دکمهی اسکواد برای شرکت در نبردهای نوبتی استفاده کنند. بسته به موقعیت، بازیکنان تشویق میشوند تا بین نبردهای پرخطر با پاداش بالا و استراتژیهای کم خطر با پاداش کم سازگار شوند.
نبردهای گروهی یک سیستم نبرد نوبتی است که از شین مگامی تنسی ۳ (Shin Megami Tensei III9) اقتباس شده است. در این سیستم تعداد اقدامات در هر نوبت بر اساس تعداد اعضای گروه یا پارتی تعیین میشود و در صورت بهرهبرداری از نقاط ضعف دشمن، تعداد اقدامات افزایش مییابد. بنابراین، حرکت بعدی خود را هوشمندانه باید انجام دهید. شما میتوانید دشمنان را به صورت یک طرفه و بدون دادن نوبت از بین ببرید. با این حال، این سیستم یک شمشیر دو لبه است، زیرا این برای حریف نیز صدق میکند. اگر حملات دشمن از نقاط ضعف گروه شما سوء استفاده کند، ممکن است برای مدتی نوبت به گروه شما نرسد و این منجر به نبردهای چالشبرانگیز میشود.
در این میان تکنیک خاصی به نام سنتز وجود دارد که با مهارتهای معمولی شما متفاوت است. سنتز سیستمی است که به آرکیتایپها اجازه میدهد با آرکیتایپهای دیگر اعضای گرو ترکیب شوند. برای انجام این مهارت، بیش از یک نوبت معمولی نیاز است زیرا یک اقدام را نیز از نوبت متحد شما مصرف میکند. این تکنیک به همین دلیل قدرتمندتر است. به عنوان مثال، در حالی که یک آرکیتایپ Mage و Healer میتواند تنها یک دشمن را با حمله خود هدف قرار دهد، با استفاده از سنتز، میتوان هدف را به همه دشمنان تغییر داد. این سیستم عنصر مهمی از استراتژی است و در صورت استفادهی صحیح میتواند دشمنان را به یکباره از بین ببرد. از طرفی شرایط فعالسازی سنتز بسته به ترکیب شخصیتها تغییر میکند، بنابراین یک عنصر سرگرمکننده برای آزمایش ترکیبهای مختلف است.
بسته به اینکه از کدام آرکیتایپ بهره ببرید، سلاحها تغییر میکنند و این نیز بر مبارزات ریل تایم که میتوان قبل از ورود به نبردهای گروهی نوبتی استفاده کرد، تاثیر میگذارد. دشمنانی که در میدان نبرد پرسه میزنند نیز ویژگیها و ضعفهای مختلفی دارند. شما نمیتوانید آرکیتایپها را در یک نبرد تیمی عوض کنید، بنابراین مهم است که از قبل برنامهریزی داشته باشید.
در مورد سیاهچالهها، در آنها دشمنان مختلفی وجود دارد. برخی از دشمنان به شما کمین میکنند، برخی در زیر زمین پنهان میشوند و برخی دیگر به صورت معمول ظاهر میشوند. هیچ سیاهچالهای وجود ندارد که به نوع خاصی از آرکیتایپها نیاز داشته باشد، بنابراین بهتر است که استراتژیهای مختلف را امتحان کنید. علاوهبر این، درجهی آزادی و ترکیب گروه و این واقعیت که سطح دشواری بسته به اینکه کدام ماموریت را اول انجام میدهید، متفاوت است، میتواند بر دشواری نبردها تدثیر بگذارد و یک اشتباه جزئی میتواند کشنده باشد.
گفتنی است که سختی بازی را میتوان در هر زمان تغییر داد و با استفاده از ویژگی Retry، میتوانید به اوج نبرد بازگردید و با استراتژیهای دیگری دوباره چالش را انجام دهید. علاوه بر این، یک ویژگی به بازیکنان اجازه میدهد تا ترکیبهای استفاده شده توسط بازیکنان دیگری را که همان سیاهچاله را تکمیل کرده، مشاهده و استفاده کنند.
در کنار نسخهی استاندارد و ۶۹.۹۹ دلاری بازی، نسخهی کالکتورز بازی نیز برای علاقهمندان با قیمت ۱۴۹.۹۹ دلاری عرضه میشود. این نسخه در کنار یک نسخه از بازی، شامل استیلبوک، آرتبوک، دیسک موسیقیهای بازی، تعدادی پین فلزی، برچسب، نقشهی دنیای بازی، کتاب دیجیتالی تاریخ ۳۵ سالهی اتلوس به همراه بهترین موسیقیهای آثار این شرکت در طی این سالها به صورت دیجیتالی و محتوای درون بازی میشود.
Metaphor: ReFantazio قرار است در تاریخ ۱۱ اکتبر برای پلی استیشن ۵، سری ایکس باکس، پلی استیشن ۴ و رایانه شخصی از طریق استیم و مایکروسافت استور در تاریخ ۱۱ اکتبر عرضه شود.
منبع: Gematsu