مدیاتک از تراشهی دایمنسیتی ۹۲۰۰ با قابلیت رهگیری پرتو رونمایی کرد
مدیاتک سال گذشته با معرفی تراشهی پرچمدار دایمنسیتی ۹۰۰۰ سروصدای زیادی راه انداخت. حالا بعد از مدتها انتظار، نسل جدید این تراشه به نام دایمنسیتی ۹۲۰۰ از راه رسیده که قرار است به نبرد تراشههای پرچمدار کوالکام برود.
این تراشه مبتنی بر نسل دوم لیتوگرافی ۴ نانومتری شرکت تایوانی TSMC است. درون پردازنده هستهی اصلی Cortex-X3 با سرعت ۳.۰۵ گیگاهرتز وظیفهی انجام سنگینترین پردازشها را بر عهده دارد. در کنار آن باید به وجود ۳ هستهی Cortex-A715 با سرعت ۲.۸۵ گیگاهرتز و ۴ هستهی Cortex-A510 با سرعت ۱.۸ گیگاهرتز هم اشاره کنیم. ظرفیت کش L3 به ۸ مگابایت میرسد و کش کل پردازنده هم ۶ مگابایت است که از این نظر تفاوتی با نسل قبلی ندارد.
مدیاتک اعلام کرده که دایمنسیتی ۹۲۰۰ اولین تراشهای است که صرفا از اپلیکیشنهای ۶۴ بیتی پشتیبانی میکند. بنابراین برخی از بازیها و اپهای قدیمی که ۳۲ بیتی هستند، در گوشیهای مبتنی بر این تراشه اجرا نخواهند شد. این در حالی است که گوگل برای سری پیکسل ۷ که از تراشهی اختصاصی تنسور G2 بهره میبرند، به صورت نرمافزاری پشتیبانی از اپهای ۳۲ بیتی را متوقف کرده؛ ولی خود تراشه از نظر سختافزاری میتواند از اپهای ۳۲ بیتی پشتیبانی کند.
طبق بنچمارکهای صورت گرفته، این تراشه در تست تک هستهای ۱۲ درصد سرعت بیشتری نسبت به نسل قبلی ارائه میکند و در تست چند هستهای هم ۱۰ درصد عملکرد بهتری ارائه میکند. علاوه بر این در صورت ارائهی عملکرد مشابه با نسل قبلی، این تراشه ۲۵ درصد انرژی کمتری را مصرف میکند. در رابطه با ایجاد حرارت هم مدیاتک توانسته عملکرد بسیار بهتری را برای این تراشه ارائه کند.
Immortalis MC11 به عنوان پردازندهی گرافیکی این تراشه انجام وظیفه میکند که در بنچمارک Manhattan 3.0 موفق شده ۳۲ درصد سرعت بیشتری نسبت به نسل قبلی به ارمغان بیاورد. علاوه بر این باید به کاهش ۴۱ درصدی مصرف انرژی در صورت ارائهی عملکرد مشابه با نسل قبلی اشاره کنیم. علاوه بر این نباید پشتیبانی سختافزاری از فناوری رهگیری پرتو یا همان ray tracing را از قلم بیندازیم که برای اولین بار در بین تراشههای مدیاتک چنین مشخصهای ارائه میشود. به زبان ساده، این فناوری منجر به ارائهی سایهها و انعکاسهای طبیعیتری در بازیها میشود.
باید خاطرنشان کنیم اگرچه اگزینوس ۲۲۰۰ هم به طور سختافزاری از این مشخصه پشتیبانی میکند، اما هنوز هیچکدام از بازیهای معروف و مهم از این مشخصه پشتیبانی نمیکنند. البته مدیاتک اعلام کرده و در نیمهی نخست ۲۰۲۳ تعدادی از بازیها این قابلیت را دریافت میکنند.
درون این تراشه چیپ پردازش تصویر بهتری تعبیه شده و این چیپ با استفاده از هوش مصنوعی میتواند پسزمینه و پشتزمینهی تصاویر را تشخیص دهد و بر این اساس تغییراتی را روی عکسها اعمال میکند. دایمنسیتی ۹۲۰۰ از سنسورهای RGBW پشتیبانی میکند که این سنسورها حساسیت بیشتری به نور دارند.
چیپ مختص یادگیری ماشینی موجود در این تراشه نسبت به نسل قبلی ۱۸ درصد سرعت بیشتری دارد و همچنین ۳۰ درصد انرژی کمتری مصرف میکند. همچنین باید به پشتیبانی از نمایشگرهای WHQD با رفرش ریت ۱۴۴ هرتز و نمایشگرهای ۵K با رفرش ریت ۶۰ هرتز هم اشاره کنیم.
بر اساس اعلام مدیاتک، اولین گوشیهای مبتنی بر این تراشه بهزودی و پیش از به پایان رسیدن ۲۰۲۲ عرضه خواهند شد.
منبع: GSMArena
ray tracing به گوشی های هوشمند رسید
منی که هنوز گرافیک دسکتاپم gt 630 ddr3 عه !!!