پایان پربحث مس افکت ۳ ابتدا به شکل کاملا متفاوتی طراحی شده بود
چه از طرفداران پایان مس افکت ۳ باشید یا از مخالفان سرسخت آن، این انکارناپذیر است که پایان این سهگانهی مهم همیشه یکی از بحثبرانگیزترین پایانها در بازیهای ویدیویی بوده و در زمان عرضهاش میان طرفداران این سری دو دستگی ایجاد کرد. یکی از موضوعاتی که با انتقاد بسیار مخاطبان همراه شده بود، تجلی «کاتالیست» (Catalyst) در قالب یک کودک بود. اکنون اعلام شده است که در اصل قرار بود این موضوع در پایان مس افکت ۳ سرنوشت دیگری داشته باشد.
کانال یوتیوبی People Make Games بهتازگی در قالب ویدیو مستند جدیدی با عوامل سازندهی بازی مس افکت ۳ مصاحبه کرده است و از آنها دربارهی بعضی از حقایق پشت ساخت این اثر و پایان بحثبرانگیزش سؤال پرسیده است. از آنجایی که تمام مصاحبه جذاب است و دادههای زیادی از آن دریافت میشود، در صورت علاقه پیشنهاد میکنیم که آن را مشاهده کنید، با این حال، یکی از موضوعات جالب و برجستهای که در جریان این گفتوگو به زبان آورده شد، دربارهی Catalyst بود.
دیو ویلکینسون، مدیر بخش انیمیشنهای بایوور مونترال، نسخهی قدیمیتری از پایان مس افکت ۳ را روایت میکند که هیچگاه به بازی اصلی راه پیدا نکرد. بزرگترین تفاوت این است که Catalyst، که به شکل یک کودک مرده جنگ رؤیاهای شپرد را شکار کرده است، در آن کاملا غایب است. در عوض، شپرد از ایمپلنتهای سایبرنتیک خود برای ورود مستقیم به سیتادل استفاده میکند و در فضای مجازی آن با «الههی دروگرها» گفتوگو میکند، یا چیزی شبیه آن. از زمانی که ویلکینسون روی این پروژه کار کرده، مدت زیادی میگذرد و به همین خاطر جزئیات کمی مبهم هستند.
گویا این ملکه ریپر میخواست که ریپرها تکامل یابند، اما فکر میکرد که آنها به دلیل محدودیتهای هوش مصنوعی قادر به تکامل نیستند، به همین خاطر آنها او را در داخل سیتادل حبس کردند زیرا ریپرها آنچه را که او پیشنهاد داده بود، دوست نداشتند. در نتیجهی این کار، در هنگام صحبت با شپرد، او فرصتی را به شپرد داد تا به ریپرها اجازه دهد که تکامل یابند. در این پایان که البته به بازی راه پیدا نکرد، امکان وقوع این سه حالت برای پایان بازی وجود داشت؛
Renegade – شپرد این پیشنهاد را رد میکند و تصمیم میگیرد که حمله کند. در نتیجهی سیتادل منفجر میشود و زمین هم از بین میرود اما این تصمیم ریپرها را هم نابود میکند و اجازه میدهد که باقی کهکشان زنده بمانند.
Paragon – شپرد به پادشاه بزرگ ریپر تبدیل میشود و کنترل ریپرها را به دست میگیرد تا به قدرتی برای خیر تبدیل شود.
Synthesis – ملکه از جادوی فضایی برای ترکیب خود و شپرد و ترکیب موجودات بیولوژیکی و مصنوعی استفاده میکند. ویلکینسون دربارهی این سناریو مادر و دختری را بر روی تپه توصیف میکند که مادر داستانی را تعریف میکند که چگونه شپرد همهچیز را بهتر کرد و همه را از دست ریپرها نجات داد.
البته این پایانها هم شباهتهایی به ساختار پایان مس افکت ۳ دارند اما این احتمال وجود دارد که در صورتی که آنها تصمیم میگرفتند این پایان را اعمال کنند، بازیکنان با ملکه ریپر (Reaper Queen) بیشتر از کاتالیست (Catalyst) ارتباط برقرار میکردند و نقش او را راحتتر میپذیرفتند.
منبع: PCGamesN