۶ فیلم ترسناک که الهامبخش «بدخیم» بودهاند
فیلم بدخیم همزمان لذت و انزجار مخاطبان خود را در زمان اکران تجربه کرد، اما چه فیلمهایی در ساخت بدخیم الهامبخش جیمز وان بودهاند؟ وان با این سبک آشنایی دارد و حرفهی فیلمسازی خود را در سال ۲۰۰۴ با فیلم کلاسیک اره شروع کرد.
این فیلم مستقل و موفق باعث شد سبک فیلمسازی شکنجه در اواسط ۲۰۰۰ میلادی اوج بگیرد، وان که شاهد استقبال و محبوبیت این سبک جدید بود از آن در فرانچایزهای سبک وحشت بسیاری چون احضار و توطئهآمیز استفاده کرد.
- نگاه سینما به انوشه انصاری، اولین زن گردشگر فضایی جهان
- ۱۱ فیلم دربارهی معلولیت که نگاه شما را به زندگی عوض میکنند
- ۱۶ فیلم که در جشنوارههای سینمایی پاییز امسال سروصدا خواهند کرد
وان پس از کارگردانی فیلم آکوامن ۲۰۱۸ با بازی جیسون موموا، با فیلم بدخیم که از سبک جالو درآن الهام گرفته بود بازگشتی موفق به جهان وحشت داشت. فیلم تا حدودی بین مخاطبان دودستگی ایجاد کرد اما تماشاگران و منتقدان کمی هستند که جلوههای بصری عالی و داستان وحشیانهی آن را از یاد برده باشند. خلاقیت غیرقابل انکار و صحنههای خونین فیلم بدخیم را به عنوانی با اعتماد به نفس بالا، پرحرارت و الهامبخش در سبک وحشت تبدیل کرده است. خود فیلم وان از فیلمهای مختلف گمنام، نامآشنا و محبوبی الهام گرفته است. وارد شدن به جزئیات فیلمهایی که بر اثر جدید وان تأثیرگذار بودهاند احتمالا باعث لو رفتن داستان آنها میشود، اما بدخیم بیش از باقی عناوین از بیاطلاعی مخاطبان از پایان دیوانهوار خود سود میبرد. با این حال لیست الهامگیری وان شامل سبک فیلمهای جالوی معروف و ناشناس در این حوزه، فیلمهای فراموش شدهی جان کارپتنر، آثار جنجالی برایان دی پالما، عناوین ترسناک سبک کالت وحشت و حتی فیلمی اقتباسی از استفن کینگ است.
۱. ظلمت (Tenebre 1982)
- کارگردان: داریو آرجنتو
- بازیگران: جان ساکسون، داریا نیکولودی، آنیا پیرونی
- سال انتشار: ۱۹۸۲
- امتیاز راتن تومیتوز: ۷۷ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۷٫۱ از ۱۰
وقتی صحبت از ادای احترام نسبت به بزرگان سبک جالو میشود برخی از الهامگیریهای وان عالی و از لحاظ تکنیکی بسیار چشمنواز به نظر میآیند. کارگردان از سبک فیلمسازی داریو آرجنتو در جریان ساخت بدخیم استفادهی بسیاری کرده است. یکی از فیلمهایی که سبک ساختاری شبیه به این عنوان دارد فیلم ظلمت ۱۹۸۲ است. سبک گیجکنندهی فیلم درونمایهی خلاق خود را از آثار مشابه و هیجانانگیزتر با داستان چندخطی آرجنتو گرفته است اما تنها از این ویژگیها در بدخیم استفاده نشده است. ادای احترام وان به سبک جالوی آرجنتو به صورت غنیمتی وارد فیلم شده و این انتخاب ویژه و موفقیت فیلم او هم به مدد تلاش آرجنتو در ارائهی این سبک است.
۲. پدیده (Phenomena 1985)
- کارگردان: داریو آرجنتو
- بازیگران: جنیفر کانلی، داریا نیکولودی، دالیا دی لازارو
- سال انتشار: ۱۹۸۵
- امتیاز راتن تومیتوز: ۷۶ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۶٫۸ از ۱۰
هرچند این اثر آرجنتو از این جهت که داستان فیلم بدخیم بر انتقام قاتل سریالی از دکترها میچرخد تأثیری کلیدی بر فیلم وان داشت اما فیلم کمتر شناخته شدهی چهار مگس روی مخمل خاکستری هم تأثیراتی بر پایان فیلم بدخیم داشت. فیلم پدیده ۱۹۸۵ اما در حقیقت الهامبخشی بزرگ برای فیلم بدخیم بود زیرا طراحی گابریل شخصیت منفی فیلم بسیار شبیه به پاتو بروکنر قاتل شخصیت جنیفر کانلی بود. با اینکه بسیاری از فیلمهای افسانهای چون قرمز تیره، سوسپیریا یا فیلم پرندهای با بالهای بلورین هم بر عنوان زیبای بدخیم تأثیرگذار بودهاند اما واضح است که فیلمهای آرجنتو تأثیر اصلی را بر درونمایهی خلاقیت فیلم گذاشته است. فیلم وان به بسیاری از فیلمهای مهم سبک جالو مدیون است.
۳. چشمهای لارا مارس (The Eyes Of Laura Mars 1978)
- کارگردان: اروین کرشنر
- بازیگران: فی داناوی، تامی لی جونز، براد دوریف
- سال انتشار: ۱۹۷۸
- امتیاز راتن تومیتوز: ۵۲ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۲ از ۱۰
این فیلم فراموش شده به کارگردانی اروین کرشنر کارگردان فیلم دیگر هرگز نگو هرگز، اثری است که فیلم بدخیم در دو برداشت از آن الهام بسیاری گرفته است. فی داناوی پس از فیلم معروف هروئین به نقشآفرینی در این فیلم پرداخت. چشمهای لارا مارس دربارهی شخصی است که شاهد قتلعام عدهای بوده و با قاتل هم به نحوی ارتباط دارد. او و ستوان نویل با بازی تامی لی جونز در جلوگیری از این قتلعام تا پایان فیلم ناتوان هستند. با اینکه این موضوع فیلم را تا حدودی از بدخیم جدا میکند اما هنوز هم اساس کار بدخیم قرار دارد. شخصیت اصلی شاهد قتل است و نمیتواند دلیل این قتل را بفهمد. این فیلم تا حدودی بر خلاقیت درون فیلم بدخیم اثر داشته است، فیلمی که داستان آن براساس هالووین اثر جان کارپنتر نوشته شده است.
۴. در لباسی خیرهکننده (Dressed To Kill 1980)
- کارگردان: برایان دی پالما
- بازیگران: مایکل کین، انجی دیکینسون، نانسی آلن
- سال انتشار: ۱۹۸۰
- امتیاز راتن تومیتوز: ۸۱ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۷٫۱ از ۱۰
صحبت دربارهی این عنوان ترسناک برایان دی پالما که خشم منتقدان در حوزهی اقلیتهای جنسیتی را برانگیخت، تا حدودی باعث لو رفتن داستان آن میشود. روانپزشک خوش اخلاق مایکل کین متوجهی ارتباط خود با چند قتل که توسط زن مو طلایی ناشناسی انجام گرفته نمیشود تا اینکه شاهدان قتل متوجه میشوند او قاتل واقعی است. فردی خارج از کنترل و دوشخصیتی که یک روی قاتل در وی وجود دارد. وان از سبک وحشت روانشناختی این فیلم تأثیر گرفت و سبک پرزرق برق، لوکس و ترسناک آنرا به بدخیم وارد کرد البته وان تصمیم میگیرد به جای استفاده از پتانسیل مهاجم و دیوانهگونهی شبهروانشناسی فیلم از خود وحشت الهام بگیرد.
۵. نیمه تاریک (The Dark Half 1993)
- کارگردان: جورج رومرو
- بازیگران: تیموتی هاتن، ایمی مدیگان، جولی هریس
- سال انتشار: ۱۹۹۳
- امتیاز راتن تومیتوز: ۵۸ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۶ از ۱۰
حال که پیچوتاب داستان کاملا مشخص شده است، کاملا درست است که بگوییم اقتباس استفن کینگ بیشترین تأثیر را بر فیلم و داستان بدخیم داشته است. تیموتی هاتن ستارهی فیلم نیمه تاریک در نقش تاد بومونت یک نویسندهی عناوین ادبی موفق است که شهرت خود را با نوشتن داستانهای دلهرهآور به دست آورده است. تا اینجا فیلم عنوانی سرگذشت مانند به خود گرفته اما زمانی که شخصیت شیطانی هاتن شروع به خودنمایی میکند این فیلم سبک وحشت روانشناختی مجبور میشود به ریشه و علل ایجاد این شخصیت در او بپردازد. جواب این علل که داستان هر دو فیلم را لو میدهد این است که تاد یک دوقلوی همسان رشد نکرده در بدن خود دارد و دکترها فکر میکردند در موعد تولد مرده است. البته که همکاری جورج رومرو و استفن کینگ در فیلمنامهی این عنوان تأثیر بسیاری بر درونمایهی اصلی داستان بدخیم داشته است و به لمس هرچه بیشتر این عنوان سبک وحشت و ضدقهرمان کمک کرده است.
۶. قل ترسناک (Basket Case 1982)
- کارگردان: فرانک هننلوتر
- بازیگران: کوین ون هنتنریک، تری سوزان اسمیت، بورلی بانر
- سال انتشار: ۱۹۸۲
- امتیاز راتن تومیتوز: ۷۶ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۶٫۲ از ۱۰
فیلمساز سبک کالت فرانک هننلوتر با فیلم قل ترسناک بینندگان را با شخصیتی وحشتناک و کاملا شیطانی به نام بلیال آشنا کرد، دوقلوی بدشکل ترسناکی به فکر انتقام از دکترهایی میافتد که او را به این وضع انداختهاند. بلیال نسبت به گابریل قطعا قاتلی خندهدارتر با تن صدایی کمی آرام اما همچنان ترسناک است. فارغ از مسیر و فرم اصلی سبک فیلم بدخیم این شخصیت چندشآور و عجیب قطعا بر فیلم وان تأثیراتی گذاشته است. فیلم هننلوتر با معرفی بسیار زودهنگام هیولای خود تصمیمی پرریسک میگیرد، تصمیمی که این فیلم کالت سبک وحشت و کمدی بهخوبی از پس آن برآمده اما در عنوان بدخیم اثر وان به صورت غیرعمدی خندهدار به تصویر کشیده شده است.
منبع: screenrant