گنشین ایمپکت چگونه از موبایل تا PS5 تجربه‌ای یکسان و زیبا ارائه می‌دهد؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه
genshin impact

بازی گنشین ایمپکت یکی از پدیده‌های صنعت بازی‌های ویدیویی در سال اخیر بوده است. ژنژونگ یی درباره‌ی نسخه‌ی پلی‌استیشن ۵ بازی در سال جاری و اینکه چرا عرضه برای پلتفرم‌های مختلف هسته‌ی اصلی طراحی بازی بوده است، صحبت‌هایی داشته است.

با وجود اینکه تنها یک سال از عرضه‌ی بازی گذشته است، این اثر توانسته موفقیت‌های باورنکردنی را به دست آورد. این بازی نقش‌آفرینی و جهان‌باز رایگان که در سپتامبر ۲۰۲۰ عرضه شد، عنوان بزرگ‌ترین فروش بین‌المللی در هفته‌ی نخست را به‌عنوان یک بازی چینی کسب کرد و درآمد توسعه‌دهنده‌ی آن یعنی شرکت «میهویو» (MiHoYo) را در عرض تقریبا یک سال به تقریبا ۲ میلیارد دلار رساند که چند برابر بیشتر از مقداری است که این کمپانی سال گذشته به دست آورده بود.

موفقیت بازی در تلفن‌های هوشمند هم قابل توجه بوده است. طبق گزارش منتشر شده از کمپانی سنسور تاور، تخمین زده شده که بازی بیش از ۱ میلیارد دلار درآمد در سراسر اندروید و iOS برای سازندگان به همراه داشته است. این بازی به‌عنوان نمونه‌ای برجسته از ارائه‌ی تجربه‌ای نزدیک به کنسول‌ها در موبایل و معرفی جهانی وسیع که بسیاری آن را به دنیای بازی The Legend of Zelda: Breath of the Wild تشبیه کرده‌اند، تحسین شده است.

تصاویر بازی genshin impact

در حالی که نسخه‌ی موبایل ممکن است گاهی اوقات در مرکز توجه قرار گیرد، نسخه‌های رایانه‌های شخصی و کنسول‌های پلی‌استیشن ۴ و ۵ هم از کیفیت خوبی برخوردار هستند. در واقع یکی از نقاط قوت فروش بازی، قابلیت انتقال فایل‌های ذخیره‌ی بازی بین نسخه‌ی PC و موبایل بوده است. به نوعی بازیکنان می‌توانند هنگام تعویض دستگاهشان، بازی خود را از جای قبلی ادامه دهند. با عرضه‌ی نسخه‌ی ۲.۰، این ویژگی کراس پلتفرم به کاربران پلی‌استیشن هم اجازه داد تا فایل‌های ذخیره‌ی خود را بین رایانه‌های شخصی و موبایل مبادله کنند.

به گفته‌ی ژنژونگ یی، مدیر فنی بازی، کمپانی میهویو هر زمان که محتوای جدید و به‌روزرسانی‌هایی را برای بازی تولید می‌کند، همه‌ی پلتفرم‌ها را در ذهن نگه می‌دارد و هدف آن برابری در همه‌ی آن‌ها از تلفن‌های همراه گرفته تا کنسول نسل جدید سونی است. او بیان کرد:

گنشین ایمپکت از همان ابتدا به‌‌عنوان یک بازی چندپلتفرمی در نظر گرفته شده بود زیرا می‌خواهیم به بازیکنان آزادی بیشتری درباره‌ی نحوه و پلتفرمی که قصد دارند بازی خود را در آن ادامه دهند، بدهیم. زمانی که بازی را طراحی کردیم، مطمئن شدیم که هر بخشی که به گیم‌پلی اضافه می‌شود، چندان وابسته به سخت‌افزار نباشد. بنابراین بازیکنان می‌توانند بازی را به صورت کامل در پلتفرم‌های موجود تجربه کنند.

گنشین ایمپکت روی موبایل

او در ادامه افزود:

علاوه بر ارائه‌ی یک گیم‌پلی یکسان برای همه‌ی بازیکنان، ما سعی کرده‌ایم از مزایا و ویژگی‌های سخت‌افزارهای مختلف برای ارائه‌ی گرافیک و پرفورمنسی بهتر در هر پلتفرم استفاده کنیم. با این حال بخش‌هایی از گرافیک بازی که مستقیما با مکانیک‌های گیم‌پلی مرتبط هستند، باید روی همه‌ی دستگاه‌ها مطابقت داشته باشند. نسخه‌ی پلی‌استیشن ۵ یک مثال عالی از این رویه است. ما گرافیک و عملکرد فنی آن را بهبود داده‌ایم تا یک تجربه‌ی جهان‌باز غنی‌تر و یکپارچه‌تر در این کنسول ایجاد کنیم. از طرفی با همان گیم‌پلی یکسان، بازیکنان همچنان می‌توانند با دوستان خود در پلتفرم‌های دیگر بازی کنند یا به ماجراجویی خود در رایانه‌های شخصی و موبایل ادامه دهند.

یی همچنین به رابطه‌ی نزدیک کمپانی میهویو با موتور بازی‌سازی یونیتی به‌عنوان یکی از عوامل کلیدی در طراحی کراس پلتفرم بازی اشاره می‌کند و اضافه کرد که گنشین ایمپکت روی یک نسخه‌ی خاص و به‌شدت سفارشی‌شده از یونیتی ساخته شده که مطابق با نیازهای بازی طراحی شده است. وی بیان کرد که برای آن‌ها بسیار مهم است که در درازمدت روی یک موتور در حال تکامل با شریکی مشتاق و آگاه کار کنند.

گیم پلی گنشین ایمپکت

نسخه‌ی اخیر پلی‌استیشن ۵ شاید بهترین نمونه از تعادلی است که که کمپانی میهویو باید برقرار کند. کنسول سونی با انبوهی از عملکردها و فناوری‌های منحصربه‌فرد که برای متمایز کردن بازی‌ها از پلتفرم‌های رقیب طراحی شده‌اند، در حال حاضر پیشرفته‌ترین کنسول موجود در بازار است. استودیوی سازنده‌ی بازی قصد دارد از این مزیت‌ها بدون این که نسخه‌های دیگر پلتفرم‌ها را ضعیف به نظر برساند، استفاده کند. استودیو ترجیح داد برای حفظ سبک بصری بازی، ری تریسینگ بیشتری اضافه نکند، اما نسخه‌ی پلی‌استیشن ۵ افکت‌‌های جدیدی مانند روشنایی یا ایلومینیشن دارد که با زمان روز تغییر می‌کند.

کمپانی سازنده چیزهای زیادی درباره‌ی توسعه‌ی کنسول و معماری پلی‌استیشن ۴ آموخته بود، اما به گفته‌ی یی، کار بر روی پلی‌استیشن ۵ نیاز به رویکردی بسیار کارآمد و در عین حال متمایز دارد. او در این باره گفت:

ما در واقع باید فریم‌ورک اصلی توسعه‌ی پلی‌استیشن ۵ شامل کتابخانه‌ی گرافیکی و سیستم لودینگ را از ابتدا بازسازی می‌کردیم. پلی‌استیشن ۵ ما را با بسیاری از ویژگی‌ها و فناوری‌های هیجان‌انگیز تحت تأثیر قرار داده است و هنوز چیزهای زیادی برای کشف داریم. بارگذاری سریع‌تر یکی از ویژگی‌هایی است که ما از همان ابتدا قصد ارائه‌ی آن را داشتیم. بازی گنشین ایمپکت از طریق ویژگی پشتیبانی از بازی‌های قدیمی در پلی‌استیشن ۵ و به لطف حافظه‌ی SSD، زمان بارگذاری بسیار کمتری نسبت به نسخه‌ی پلی‌استیشن ۴ دارد. این در حالی است که با سیستم لودینگ سفارشی ما که به طور خاص برای حافظه‌ی اس‌اس‌دی توسعه داده شده، نسخه‌ی نسل نهمی بازی به مراتب صفحه‌ی لودینگ کوتاه‌تری دارد. صفحات بارگذاری طولانی می‌تواند یک مشکل اساسی برای تجربه‌ی بازی‌‌های جهان باز به وجود آورد و این سطح از پیشرفت در این بخش قطعا ارزش تلاش تیم را دارد.

بازی گنشین ایمپکت

پشتیبانی از ویژگی‌ بازخورد لمسی (هپتیک فیدبک) کنترلر دوال‌سنس هم چیزی است که استودیو مایل به کار روی آن بوده و این قابلیت در نسخه‌ی ۲.۰ یافته است. تیم سازنده امیدوار است که از این قابلیت برای تعامل بین بازیکنان و دنیای بازی استفاده کند. برای مثال، بازیکنانی که به یک بشکه‌ی در حال انفجاردر بازی نزدیک‌تر هستند، صدای دوال‌سنس خود را از بازیکنانی که فاصله‌ی بیشتری دارند، بیشتر احساس می‌کنند. همچنین هنگامی که بازیکنان بال‌های خود را باز می‌کنند یا کمان خود را می‌کشند، ماشه‌های تطبیق‌پذیر (آداپتیو تریگر) کنترلر واکنش نشان می‌دهند.

با این حال با وجود قدرتی که سخت‌افزار پلی‌استیشن ۵ دارد، کمپانی میهویو از بازنگری گرافیکی بازی خودداری کرده است. این شرکت در عوض ترجیح داده تا ظاهر خاصی که در تمام نسخه‌های بازی دیده می‌شود را حفظ کند. البته این بدان معنا نیست که هیچ پیشرفت بصری وجود ندارد. استودیوی سازنده از پردازنده‌ی گرافیکی پلی‌استیشن ۵ و تجربه‌ای که هنگام ساخت نسخه‌ی پلی‌استیشن ۴ کسب کرده، برای ارتقاء سطح جزئیات و بافت‌ها در بازی استفاده کرده است. یی در این باره بیان کرد:

ما امیدواریم تا جهانی با مناظر عظیم پر از مکان‌های دیدنی و رمز و راز و هزاران جزئیات در هر گوشه ایجاد کنیم. با افزایش فاصله‌ی LOD، بازیکنان اکنون دید بهتری از فاصله‌های دور در بازی دارند. در همین حال، بافت‌های با وضوح بالا به ما اجازه می‌دهند تا جزئیات و داستان‌های بیشتری را در هر چیزی که می‌بینید قرار دهیم. با اجرای همه‌ی این‌ها در وضوح ۴K و پشتیبانی از HDR، امیدواریم به بازیکنان نگاه عمیق‌تر، واضح‌تر و روان‌تری به دنیای بازی بدهیم.

جهان باز بازی گنشین ایمپکت

تیم سازنده روی ویژگی‌های متفاوتی در بخش گرافیک بازی کار می‌کند اما طبق گفته‌ی مدیر فنی بازی، اولویت با حفظ سبک هنری بازی است. این باعث شده تا استودیو در استفاده از قابلیت‌هایی نظیر ری تریسینگ عجله نکند. یی می‌گوید:

قابلیت ری‌ تریسنگ در پلی‌استیشن ۵ می‌تواند به ایجاد تصاویر باکیفیت‌تری کمک کند. با این حال، افزودن آن به گنشین ایمپکت، آن هم در صورتی که بخواهیم به سبک هنری بازی پایبند باشیم، تلاش زیادی از سوی هنرمندان و توسعه‌دهندگان ما می‌طلبد. بنابراین با در نظر گرفتن زمان و هزینه‌ای که افزودن ویژگی‌های جدید نیاز دارد و تأثیری که بر تجربه‌ی بازیکنان می‌گذارند، ما تصمیم گرفتیم ویژگی‌هایی را برای بازی توسعه دهیم که در ابتدا تجربه‌ی بازیکنان را تا حد زیادی بهبود ببخشند.

گفتنی است که بازی گنشین ایمپکت در حال حاضر روی کنسول‌های پلی‌استیشن ۴ و ۵، رایانه‌های شخصی، اندروید و iOS در دسترس است. با این که از نسخه‌ی ایکس‌باکس بازی خبری شنیده نمی‌شود، توسعه‌دهنده به عرضه‌ی بازی روی نینتندو سوییچ در آینده اشاره کرده است.

منبع: Gamesindustry.biz

صفحه اصلی بازی - اخبار بازی - تریلر بازی - نقد و پیش نمایش | دیجی‌کالامگ



برچسب‌ها :
دیدگاه شما

پرسش امنیتی *-- بارگیری کد امنیتی --

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه
دسته‌بندی‌های منتخب برای شما