چرا انیمیشن «لایت یر» برای پیکسار بهتر از ساخت «داستان اسباب بازی ۵» بود؟
حال که «لایت یر» به روایت داستان باز پرداخته و از خط سیر معمولی فرنچایزهای دنبالهدار تبعیت نکرده، این مطلب به تشریح عللی میپردازد که پیکسار را مجبور کرده به جای ساخت دنبالهی پنجم «داستان اسباب بازی» به ساخت فیلم «لایت یر» روی بیاورد.
پیکسار میتوانست به جای ساخت لایت یر، «داستان اسباب بازی ۵» را تولید کند و از این بابت مطمئن باشد که تماشاگران طرفدار این فرنچایز را جذب خواهد کرد اما به جای آن ترجیح داد فیلمی کاملا جدید دربارهی یکی از شخصیتهای این فرنچایز تولید نماید.
- چرا انیمیشن «لایتیر» در گیشه عملکرد ضعیفی دارد؟
- ۱۰ شخصیت انیمیشن «داستان اسباببازی» که باید مثل لایتیر فیلم مستقل داشته باشند
- ۹ انیمیشن دیزنی که پس از «لایتیر» پیکسار اکران میشوند
فرنچایز «داستان اسباب بازی» که در سال ۱۹۹۵ اولین فیلم خود را منتشر کرد، توانست پیکسار را وارد عرصهی جهانی کند و در عین حال، صنعت انیمیشن را متحول سازد و چهرهی برند دیزنی را برای همیشه تغییر دهد. پس از آن بود که این استودیوی کالیفرنیایی توانست با انیمیشنهایی نظیر «در جست و جوی نمو»، «کارخانه هیولاها»، «درون و بیرون» و غیره به شهرتی جهانی دست پیدا کند، اما نمیتوان انکار کرد که این وودی و باز بودند که در روح پیکسار ریشه دواندند و این کمپانی را به جهانیان شناساندند.
سرانجام «داستان اسباب بازی ۲» در سال ۱۹۹۹ پای به میدان نهاد و «داستان اسباب بازی ۳» محصول سال ۲۰۱۰ توانست نسل جدید را شیفتهی خود کند و «داستان اسباب بازی ۴» در سال ۲۰۱۹ به کند و کاو در قلمروهای تازهای پرداخت که برای مخاطبان در هر سنی تازگی خاص خود را داشت.
از آنجایی که مجموعه فرنچایز «داستان اسباب بازی» با اینکه به ۳۰ سالگی خود نزدیک میشود همچنان همانند روز اول در یاد مخاطبان باقی مانده، قطعا پیکسار نمیتواند به همین راحتیها وودی و گروه او را کنار بگذارد و آنها را در ماجراجوییهای بیشتری سهیم نکند. بنابراین، قطعا باید «داستان اسباب بازی ۵» ساخته میشد درست است؟ نه دقیقا. پس از فیلم «قرمز شدن»، پیکسار فیلم «لایت یر» را ارائه کرد، پروژهای برگرفته از «داستان اسباب بازی» که اگر بخواهیم صادق باشیم باید بگوییم که نمیتوان آن را به عنوان یک دنباله، پیش درآمد، راه اندازی مجدد یا احیا توصیف کرد. در حقیقت «لایت یر» فیلمی است که بر اساس داستان یکی از کاراکترهای منحصربهفرد «داستان اسباب بازی» تحت عنوان باز لایت یر ساخته شده و در آن مقر فرماندهی ستاره یک سازمان واقعی است و امپراطور زورگ تهدید واقعی و خطرناکی برای کهکشان قلمداد میشود.
در حقیقت حال که پیکسار به عنوان یک کمپانی همیشه موفق در خاطر مخاطبان جا افتاده فیلم «لایت یر» میتواند سبب استحکام هر چه بیشتر این کمپانی و ماندگار شدن آن در اذهان مخاطبان شود. البته شاید طرفداران فیلم «داستان اسباب بازی» به این موضوع فکر کنند که چرا پیکسار، لایت یر را انتخاب کرد، در حالی که وودی درست در مقابل چشمان آنها بود و گزینهی بهتری به حساب میآمد. با این حال، وقتی که این کمپانی مجبور شد بین «لایت یر» و «داستان اسباب بازی ۵» یکی را انتخاب کند این باز لایت یر بود که شانسش را داشت یک فیلم سینمایی مختص خودش داشته باشد.
چرا پیکسار به جای داستان اسباب بازی ۵، لایت یر را تولید کرد؟
«داستان اسباببازی ۵» بهترین مسیری بود که پیکسار میتوانست برای ادامه سفر وودی و باز بپیماید. اما به جای آن این کمپانی از داستان اسباب بازی برای خلق فیلم علمی-تخیلی منحصربهفردی برای افراد بالغ استفاده کرد که پیوند چندان قویای با محتوای «داستان اسباب بازی» دیزنی ندارد. اما چرا کمپانی پیکسار چنین ریسک بزرگی را متحمل شد؟ به احتمال زیاد صحنهی پایانی «داستان اسباب بازی ۴» نقش مهمی را در تعیین مسیر جدید پیکسار ایفا کرد، زیرا این فیلم از پایان کاملا قاطع و تمام شدهای بهره میبرد و عملا هیچ نقطهی مبهمی را باقی نگذاشته بود که بتوان بر اساس آن فیلم دیگری را تولید کرد و در حقیقت سرنوشت همهی کاراکترها کم و بیش مشخص شده بود و چیز ناگفتهای باقی نماند.
بنابراین تا به امروز هیچ کس در پیکسار علنا دربارهی «داستان اسباب بازی ۵» به عنوان پروژهای در حال توسعه سخنی بر زبان نیاورده که نشان میدهد داستان کاراکتر وودی به عنوان یک کاراکتر مستقل دیگر به پایان رسیده و حال زمان آن است که عرصه برای سایر کاراکترها فراهم شود. لذا حال که دریافتیم «داستان اسباب بازی» به پایان خود رسیده، میتوانیم چنین استدلال کنیم که «لایت یر» (که از اوایل سال ۲۰۱۶ وارد مرحلهی تولید شده بود) همان پروژهای بود که میتوانست یاد «داستان اسباب بازی» را در ذهن مخاطبان زنده نگاه دارد.
بهعلاوه گویا پیکسار دیگر تمایلی به ساخت دنبالههای متعدد برای فیلمهایش ندارد و در عوض بیشتر به داستانهای ارجینال اتکا کرده است. در بین سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹، هفت فیلم از یازده فیلمی که توسط پیکسار اکران شد، دنبالهای برای معروفترین فیلمهایش از جمله «در جست و جوی نمو»، «شگفت انگیزان» و «داستان اسباب بازی ۳ و ۴» بودند. اما پس از آن گویا استراتژی این کمپانی تغییر یافت و تصمیم گرفت که بیشتر بر روی داستانهای اصلی متمرکز شود و لذا پس از آن بود که «به پیش»، «روح»، «لوکا» و «قرمز شدن» در طی دو سال بعد ساخته شدند. هر چند موفقیت تجاری این دوران پیکسار به دلیل شیوع کووید-۱۹ به میزان قابل توجهی کاهش یافت، البته استقبال منتقدان نیز به طرز شگفتانگیزی کمتر شده بود و دیگر آنطور که پیکسار پیشتر به تعریف و تمجید عادت کرده بود به این کمپانی توجهی نمیشد.
با همهی اینها میتوان گفت که «لایت یر» عملکرد بینظیری داشت. از یک طرف، کمپانی پیکسار از محبوبیت همیشگیاش برای پروراندن شخصیت باز لایت یر استفاده کرد و توانست از شهرتی که برند داستان اسباب بازی برایش به ارمغان آورده بود به نفع این شخصیت استفاده کند و اما از سوی دیگر، داستان «لایت یر» فرصتی را فراهم میکند که پیکسار میتواند از آن برای خلق داستانهای خلاقانهی بیشتری استفاده نماید. فیلم اختصاصی باز چندان به داستان «اسباب بازی» وابسته نیست و تحول منحصربهفردی را در شخصیت باز نشان میدهد و بیشتر به «وال ای» شباهت دارد تا «داستان اسباب بازی». شاید بتوان «لایت یر» را حد وسط بین داستان سرایی و پرداختن به مضامین داستانهای اصلی و روایت داستان دنبالهها دانست و لذا این فیلم را نمیتوان به عنوان هیچ کدام از این دستهها طبقه بندی کرد.
چرا لایت یر بهتر از داستان اسباب بازی ۵ است؟
قطعا میتوان به دلایل زیادی اشاره کرد که باعث شدهاند پیکسار به جای ساختن دنبالهی پنجم «داستان اسباب بازی» به سمت «لایت یر» کشیده شود. یکی از دلایلی که میتوان برشمرد این است که دنبالههای پیکسار هرگز مطابق با انیمیشنهای قبلی خود نبودهاند. با این حال، «داستان اسباب بازی ۲» و «داستان اسباب بازی ۳» جزو آن دسته از دنبالهها بودند که سبب افول فیلم اول نشدند و لذا کاری کردند که این فرنچایز توانست ابهت خود را در هر سه فیلم بعدی حفظ کند و به فرنچایزی محبوب تبدیل شود.
فیلم «داستان اسباب بازی ۳» با خداحافظی غم انگیز بین اندی و وودی به پایان میرسد، دوستانی که مردم از سال ۱۹۹۵ داستان زندگیشان را دنبال کرده بودند و سرانجام راه خود را پیدا میکنند و برای ادامهی راه مجبور میشوند از هم جدا شوند. اندی به کالج میرود و وودی نیز همراه با سایر اسباب بازیها مالک جدید و دوست داشتنی دیگری برای خود پیدا میکند. در حقیقت همه چیز به خیر و خوشی به پایان رسیده بود و هر کس به سرنوشتی که مستحقش بود دست یافته بود. پس از آن این استودیو برای سالهای زیادی ادعا کرد که «داستان اسباببازی ۴» هرگز ساخته نخواهد شد.
اما به هر حال «داستان اسباب بازی ۴» ساخته شد و مانند فیلم سوم، پایانی به ظاهر قطعی را به مخاطب ارائه کرد. اما با وجود به دست آوردن نقدهای مثبت، شور و شوق مخاطبان برای تماشای فرنچایز «داستان اسباب بازی» اندکی کاهش یافته بود. بنابراین پیکسار با «داستان اسباب بازی ۴» این فرنچایز را برای همیشه مختومه اعلام کرد، لذا ساخت فیلم «داستان اسباب بازی ۵» برای وودی و باز کردن مجدد پروندهی این فرنچایز اندکی دور از ذهن به نظر میرسد.
اگر بخواهیم منطقی باشیم باید بگوییم که هیچ داستانی نمیتواند کاراکترهای مجموعهی داستان اسباببازی را دوباره به دور هم جمع نماید. از آخرین باری که مردم داستان وودی و باز لایت یر را تماشا کردند، همه چیز به شدت تغییر کرده و دیگر هیچ چیز مانند گذشته به نظر نمیرسد. بنابراین اینکه کمپانی پیکسار بخواهد دوباره همهی این کاراکترها را به دور هم جمع کند نه تنها نامعقول است بلکه به شدت دور از ذهن و ناممکن به نظر میآید زیرا هیچ داستان سادهای نمیتواند به راحتی این کار را انجام دهد و مخاطبان نیز از داستانهای پیچیده خوششان نمیآید.
بنابراین حتی فکر کردن به «داستان اسباب بازی ۵» نیز نامعقول و وحشتناک به نظر میآید، اما سوال این است که چه چیزی سبب برتری «لایت یر» شده است؟ دیزنی مدتها پیش پتانسیل باز لایت یر را برای تبدیل شدن به یک شخصیت نمادین تخیلی کشف کرده بود و مجموعه انیمیشنی ماجراجوییهای باز لایت یر از فرماندهی ستارهها را در طی سالهای ۲۰۰۰-۲۰۰۱ تولید کرد که در نوع خود بسیار جالب و جذاب بود. بنابراین در حقیقت کاری که این کمپانی انجام داد این بود که تلاش کرد تا پس زمینهای را که باز از صمیم قلب در داستان اسباب بازی به آن باور داشت، به حقیقت بدل نماید، زیرا برای این کمپانی شرم آور بود که بخواهد اجازه دهد دنیای این اسباب بازی دوست داشتنی تنها همانند خواب و خیال و برآمده از تخیلش به نظر برسد. فرماندهی ستارهها مجموعهای بود که به شدت خوش درخشید و لذا شرایط را برای ساخت فیلم اختصاصی باز فراهم کرد.
از منظری دیگر «لایت یر» یکی از آن دست فیلمهایی است که در ایجاد تعادل در بین محتوای تازه و محتوای از پیش آشنا به نحو منحصر به فردی عمل کرده است و لذا میتوان آن را مسیری تازه دانست که پیکسار در پیش گرفته زیرا هرگز قبلا چنین مسیر حماسی و ماجراجویانهای را نپیموده بود.
همانطور که مردم در دو سال گذشته مشاهده کردهاند، پیکسار با تمرکز بر روی پروژههای اصلی، ریسک بیشتری را نسبت به گذشته و تولید دنبالهها متحمل شده است (حتی با این وجود که این کمپانی در این مسیر خلاقیت بیشتری به خرج داده و محتوای متنوعتری را فراهم کرده). بنابراین میتوان بیان داشت که این کمپانی در فیلم «لایت یر» جوانب احتیاط را رعایت کرده و در عین نفوذ به قلمروهای جدید، به داستان اسباب بازی نیز وفادار مانده و لذا همین ارتباط ضعیف اما ناگسستنی با فرنچایز «داستان اسباب بازی» باعث شده که بتواند طرفداران پر و پا قرص این سری فیلمها را به سمت خود بکشد.
آیا لایت یر سبب ساخت اسپین آفهای بیشتری در رابطه با داستان اسباب بازی خواهد شد؟
قطعا نمیتوان تصور کرد که «لایت یر» یعنی همان فیلمی که توانسته باکس آفیس را به لرزه درآورده، مجموعهای از اسپین آفها را در رابطه با «داستان اسباب بازی» به همراه نخواهد داشت زیرا گزینههای زیادی برای انتخاب وجود دارد و لذا پیکسار میتواند به خوبی از این فرصت به وجود آمده به نفع خود استفاده نماید. در حال حاضر یک برنامه تلویزیونی برای فورکی در دیزنی پلاس آماده شده، اما خلاصهی داستان وودی نیز باید در دستور کار بعدی این کمپانی قرار گیرد زیرا دیزنی باید عزم خود را جزم کند تا به ژانر وسترن اهمیت بیشتری بدهد، درست همانطور که «لایت یر» توانست ژانر علمی-تخیلی را در پیکسار معرفی نماید. قطعا با حضور جسی، بولسی و پیت بدبو، فیلم یا مجموعه تلویزیونی وودی راندآپ، کلانتر خندان که با اشرار و راهزنان حیوان دزد غرب وحشی رو به رو خواهد شد و به یک گاوچران واقعی تبدیل میگردد برنامهای است که هر بینندهای از تماشایش لذت خواهد برد.
با تمام احترامی که برای هام و ویزی قائل هستیم، اما اسپین آفهای «داستان اسباب بازی» قطعا بر داستانهای کاراکترهایی نظیر باز لایت یر و وودی روندآپ تمرکز خواهند کرد. لذا در کل میتوان گفت که پیکسار گزینههای زیادی دارد که بر اساس آنها میتواند «داستان اسباب بازی ۴» را به روشی غیرمستقیم و بدون ساخت «داستان اسباب بازی ۵» ادامه دهد.
گبی با صداپیشگی کریستینا هندریکس نیز توانسته به یکی از جذابترین کاراکترهای جدیدی تبدیل گردد که در «داستان اسباببازی ۴» به این فرنچایز اضافه شد و لذا این پتانسیل را خواهد داشت تا پس از اقدامات شرورانهاش علیه وودی و پیپ به رستگاری برسد و فیلم و یا مجموعهای مخصوص به خودش را دریافت نماید.
البته سرنوشت اسپین آفهای آتی تا حد زیادی به فیلم «لایت یر» بستگی دارد. اگرچه وابستگی این فیلم به فرنچایز «داستان اسباب بازی» تا حد زیادی جذب مخاطب به سمت این فیلم را تضمین میکند، اما اینکه فیلمها و اسپین آفهای بعدی نیز با استقبال مواجه شوند به هیچ وجه تضمین شده نیست. تماشاگران سینما ممکن است حذف بخش «اسباب بازی» از داستان باز لایت یر پیکسار را نپذیرند و چنین تغییری به مذاقشان خوش نیاید و حتی شاید همین امر باعث شکست «لایت یر» شود هر چند چنین پیش بینیای چندان با عقل جور در نمیآید. اما در کل اگر این فیلم بتواند همچنان خوش بدرخشد قطعا اسپین آفهای بیشتری با تمرکز بر داستان اصلی ساخته خواهند شد. اسپین آفهایی که مطمئنا «داستان اسباب بازی ۵» جزو آنها نخواهد بود.
آیا لایت یر یک دنباله برای داستان اسباب بازی به حساب میآید یا یک راه اندازی مجدد؟
از آنجایی که پیکسار به خاطر لایتیر «داستان اسباب بازی ۵» را کنار گذاشته، برای بسیاری این سوال پیش آمده که آیا «لایت یر» دنبالهای برای فرنچایز «اسباب بازی» به حساب میآید یا باید آن را به عنوان راه اندازی مجدد این فرنچایز در نظر بگیریم؟ خب پاسخ دادن به این سوال دشوار است، اما فیلم «لایت یر» را میتوان بیش از هر چیزی یک پیش درآمد دانست.
از آنجایی که این فیلم قرار است به تشریح وضعیت شخصیتهای فیلم درون جهان باز لایت یر بپردازد، نه «داستان اسباب بازی»، هم بخشی از جهان «داستان اسباب بازی» به حساب میآید و هم میتوان آن را فیلمی مستقل در نظر گرفت. اما اگر بخواهیم آن را یک پیش درآمد بدانیم، باید بگوییم این فیلم از نظر فنی داستانی است که کاراکتر باز لایت یر را از درون دنیای اسباب بازی برداشته و حال دارد به تشریح آنچه برای این کاراکتر اتفاق افتاده میپردازد، اما رویدادهای فیلم به طور مستقیم بر سفر احساسی اسباب بازیها تاثیر نمیگذارد.
بنابراین میتوان در کل گفت که انتخاب باز لایت یر از بین تمام این کاراکترها توسط کمپانی پیکسار یک انتخاب هوشمندانه بوده و نشان از نبوغ سرشار این کمپانی دارد. از آنجایی که واقعا هیچ راهی برای به دور هم جمع کردن شخصیتهای داستان اسباب بازی وجود ندارد، فیلم «لایت یر» بهترین راهی بود که میشد از طریق آن این فرنچایز را در یاد و خاطرهی مردم زنده نگاه داشت.
داستان فیلم «لایت یر»، به روایت داستان ستارهی اکشن الهام بخش، باز لایت یر، میپردازد که با دوستش که یک ربات گربهای است به ماموریتی خطرناک برای نجات جهان و مبارزه با نیروهای شر رفته است. شکی نیست که اگر قرار باشد دنبالهای برای این فیلم ساخته شود قطعا شاهد گنجانده شدن مضامین خانوادگی بیشتری در آن خواهیم بود. هم اکنون که فیلم «لایت یر» در سینماها اکران شده، کسانی که با مجموعه داستان اسباب بازی بزرگ شدهاند میتوانند به تماشایش بروند و بینش تازهای از این کاراکتر فیلم «داستان اسباب بازی» به دست آورند. بینشی که میتواند نحوهی نگرش آنها به فرنچایز «داستان اسباب بازی» را تغییر دهد و حتی سوالات جدیدی را نیز در ذهنشان به وجود بیاورد. سوالاتی که برای پاسخ دادن به آنها، پیکسار باید بیشتر و بیشتر بر روی این کاراکترها تمرکز کند.
منبع: screenrant