چرا پیکسار لایت‌یر را به داستان اسباب‌بازی ۵ ترجیح داد؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه
لایت یر

پیکسار می‌توانست «داستان اسباب‌بازی ۵» را تولید کند و به فروش هنگفتی دست یابد. در عوض گویا دیزنی «لایت یر» را ترجیح داده است. «داستان اسباب‌بازی‌ها» که در سال ۱۹۹۵ منتشر شد، پیکسار را وارد عرصه جهانی کرد و توانست دنیای انیمیشن‌ها را متحول کند و برند دیزنی را برای همیشه ماندگار نماید.

این استودیوی کالیفرنیایی با انیمیشن‌هایی نظیر «در جست‌وجوی نمو»، «کارخانه‌ی هیولاسازی»، «درون و بیرون» و غیره به شهرت بالایی دست پیدا کرده بود، اما وودی و باز توانستند در روح پیکسار ریشه بدوانند. سرانجام «داستان اسباب‌بازی‌های ۲» در سال ۱۹۹۹ توسط پیکسار تولید شد و «داستان اسباب‌بازی‌های ۳» در سال ۲۰۱۰ توانست نسل جدید را هم جادو کند و «داستان اسباب‌بازی‌های ۴» در سال ۲۰۱۹ پای به عرصه جهانی نهاد.

از آنجایی که فرنچایز داستان اسباب‌بازی‌ها در آستانه تولد ۳۰ سالگی خود است، پیکسار می‌توانست وودی و باند را برای ماجراجویی‌های بیشتر، دوباره به صفحه نمایش تلویزیون بیاورد. بنابراین منطقی بود که داستان اسباب‌بازی‌های ۵ به زودی تولید شود. این‌طور نیست؟ اما در کمال تعجب، قرار نیست که این اتفاق رخ دهد زیرا پس از اکران «قرمز شدن» در ماه مارس، پیکسار قرار است در سال ۲۰۲۲ «لایت یر» را اکران کند، پروژه‌ای برگرفته از داستان اسباب‌بازی‌ها که نمی‌توان آن را به‌عنوان دنباله، پیش درآمد، راه‌اندازی مجدد، یک نسخه تخیلی یا یک نسخه احیا شده در نظر گرفت. لایت یر فیلمی بر اساس داستان باز لایت یر در داستان اسباب‌بازی‌ها است که در آن استار کامند یک سازمان واقعی است و امپراتور زورگ یک تهدید واقعی برای کهکشان‌ها به حساب می‌آید.

طرفداران انیمیشن داستان اسباب‌بازی‌ها ممکن است به این فکر کنند که چرا پیکسار لایت ‌یر را ترجیح داده، در حالی که وودی درست در مقابل چشمانشان قرار داشت. با توجه به انتخاب بین لایت‌ یر و داستان اسباب‌بازی‌های ۵، گویا پیکساز باز را برای انیمیشن آتی خود انتخاب نموده است.

چرا پیکسار به جای داستان اسباب‌بازی‌های ۵، کار ساخت لایت یر را آغاز کرده است؟

لایت یر

داستان اسباب‌بازی‌های ۵ مسیر نرمالی بود که پیکسار می‌توانست برای ادامه سفر وودی و باز، دو عروسکی که با باتری کار می‌کنند طی کند، پس چرا باید این خطر را بپذیرد و یک فیلم علمی-تخیلی مناسب برای افراد بالغ را که ارتباط بسیار ضعیفی با داستان اسباب‌بازی‌ها دارد ساخته و پرداخته نماید؟ به احتمال زیاد، داستان اسباب‌بازی‌های ۴ نقش مهمی را در تعیین مسیر جدید پیکسار و ترجیح لایت یر ایفا نموده است. در واقع دست‌اندرکاران پیکسار هرگز به طور علنی درباره داستان اسباب‌بازی‌های ۵ به عنوان یک پروژه در حال توسعه، سخنی به میان نیاوردند و همین امر، تولید آن را در هاله‌ای از ابهام فرومی‌برد. در واقع هنگامی که داستان اسباب‌بازی‌ها به نقطه پایانی خود رسید، لایت یر (که در اوایل سال ۲۰۱۶ وارد مرحله تولید شد) به‌عنوان راه‌حلی برای زنده نگاه داشتن این انیمیشن انتخاب گردید.

در واقع در ابتدا پیکسار تصمیم گرفته بود بیشتر بر روی دنباله‌ها تمرکز کند تا بر روی داستان اصلی و لذا در بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹، هفت فیلم از یازده فیلمی که پیکسار اکران نمود، دنباله‌های معروف‌ترین انیمیشن‌های آن دوره از جمله «در جست‌وجوی دوری»، «شگفت انگیزهای ۲» و داستان اسباب‌بازی‌های ۳ و ۴ بودند. این دنباله‌های سنگین، استودیو را بر آن داشت تا بیشتر بر روی فیلم‌های اصلی تمرکز نماید و همین امر سبب شد تا در طی دو سال قبل، انیمیشن‌هایی مانند «روح»، «لوکا» و قرمز شدن تولید گردند. اما موفقیت تجاری پیکسار در این دوره به دلیل همه‌گیری کووید-۱۹ به میزان قابل توجهی کاهش یافت و استقبال منتقدان هم بسیار کمتر از آن میزانی بود که پیکسار به آن عادت داشت. هر چند هنوز هم این کمپانی نظرات مثبت زیادی را دریافت می‌کرد.

و اما لایت یر می‌تواند چیزی بین این دو مسیر باشد. یعنی از یک طرف، پیکسار از محبوبیت شخصیت باز لایت یر به نفع خود استفاده می‌کند و تمام مخاطبان فیلم داستان اسباب‌بازی‌ها را به سمت خود جلب می‌نماید و از سوی دیگر، با تولید انیمیشینی جدید، فرصتی را فراهم می‌کند تا با به کارگیری خلاقیت، مخاطبان جدید را نیز به این انیمیشن علاقه‌مند نماید. در حقیقت این فیلم که به طور انحصاری برای باز ساخته شده به داستان اسباب‌بازی‌ها وابسته نیست و لذا سبب می‌شود که شاهد تحول عظیمی در کاراکتر این شخصیت باشیم. بنابراین می‌توان لایت یر را چیزی بین توجه به داستان اصلی و استفاده از دنباله‌ها دانست.

چرا لایت یر بهتر از داستان اسباب‌بازی‌های ۵ است؟

لایت یر

قطعا دلایل زیادی برای این امر وجود دارد که چرا پیکسار نباید داستان اسباب‌بازی‌های ۵ را بسازد. داستان اسباب‌بازی‌های ۳ با خداحافظی احساسی بین اندی و وودی به پایان رسید، دوستانی که شبیه یک روح در دو بدن بودند و ما آن‌ها را از سال ۱۹۹۵ می‌شناختیم سرانجام هر کدام مسیر زندگی خود را در پیش گرفتند و از هم جدا شدند. اندی تصمیم گرفت به کالج برود و وودی نیز اسباب‌بازی‌ها و مالک جدید و دوست داشتنی‌ پیدا کرد که به نظر می‌رسید مکان مناسبی را برایش فراهم کند و همین امر سبب شد تا این استودیو سال‌های سال موضع خود را در این رابطه که داستان اسباب‌بازی‌های ۴ هرگز ساخته نمی‌شود حفظ نماید.

با این حال داستان اسباب‌بازی‌های ۴ ساخته شد و مانند فیلم سوم، پایانی به ظاهر قطعی داشت، اما با وجود کسب نظرات مثبت، شور و شوق مخاطبان برای ساخت دنباله بعدی داستان اسباب‌بازی‌ها کاهش پیدا کرد. پیکسار با اکراه داستان اسباب‌بازی‌های ۴ را تولید کرد، اما شاید پنجمین دنباله در این مجموعه نه از نظر این کمپانی مطلوب باشد و نه بتواند مخاطبان زیادی را به سمت خود جذب کند.

به علاوه جمع و جور کردن داستان انیمیشن در داستان اسباب‌بازی‌های ۵ دشوار به نظر می‌رسد. آخرین باری که وودی و باز را دیدیم، این شرکای برتر پیکسار هر کدام راه خود را در پیش گرفتند و وودی دوباره با بو پیپ دوست شد. بنابراین در داستان اسباب‌بازی‌های ۵ قطعا دوباره باید همه این اسباب‌بازی‌ها گرد هم جمع شوند که البته کار ساده‌ای نیست و به یک داستان کاملا ساختگی ختم خواهد شد.

چه چیزی سبب برتری لایت ی می‌شود؟ دیزنی مدت‌ها پیش منشا تخیلی باز لایت یر را توضیح داده و مجموعه انیمیشنی باز لایت یر در سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۱ را تولید نموده است. بنابراین این کمپانی تلاش کرده تا باز را با ارائه پس زمینه‌ای نمادین، کاملا به مخاطبان بشناساند. در حقیقت، با توجه به آنچه از کمپانی پیکسار می‌شناسیم اگر دنیای تو در توی این کاراکتر، به مخاطبان نشان داده نمی‌شد به گونه‌ای مایه شرمساری این کمپانی تلقی می‌گردید.

علاوه‌ بر این همان‌طور که پیش‌تر هم بدان اشاره نمودیم، لایت یر در ایجاد تعادل در بین عناصر تازه و نام آشنا به نحو کاملا منحصربه‌فردی وارد عمل می‌شود. در واقع قبل از تولید این انیمیشن، پیکسار هرگز چنین مسیر حماسی و اکشن و مبتنی بر ماجراجویی را انتخاب نکرده بود و همان‌طور که در دو سال گذشته هم شاهدش بودیم، پرداختن به پروژه‌های اصلی نسبت به تمرکز بر روی دنباله‌ها ریسک بیشتری را به همراه دارند، حتی با وجود اینکه از نظر خلاقیت رضایت‌بخش‌تر هستند و از نظر مخاطبان هم دلچسب‌تر به نظر می‌رسند. لایت ‌یر می‌تواند با توجه به قلمروهای جدیدی که وارد آن شده، حمایت طرفداران داستان اسباب‌بازی‌ها را به دست آورد و به لطف رابطه ضعیفش با این انیمیشن، سمت و سوی خودش را در پیش بگیرد.

آیا لایت یر منجر به ساخت اسپین آف‌های بیشتری از داستان اسباب‌بازی‌ها خواهد شد؟

لایت یر

اگر تصور نمی‌کنید که لایت ‌یر پس از درخشش در گیشه باعث ایجاد مجموعه‌ای از اسپین ‌آف‌های مختلف در رابطه با داستان اسباب‌بازی‌ها شود سخت در اشتباه هستید چراکه قطعا داستان‌های زیادی برای تعریف کردن وجود دارد. در حال حاضر یک برنامه تلویزیونی تحت عنوان فورکی برای دیزنی پلاس آماده شده است، اما ساخت مجموعه‌ای برای وودی هم باید در دستور کار این کمپانی قرار گیرد تا به ژانر وسترن بیشتر پرداخته شود، همان‌طور که لایت یر به داستان‌های علمی تخیلی پرداخته است. در حقیقت این گاوچران همیشه خندان می‌تواند با همراهی جسی، بولسی و استینکی پیت، در فیلم یا سریال تلویزیونی وودی راندآپ، با جنایتکاران شیطان صفت و راهزنان دزد غرب وحشی رو به رو شود و به کابوی عروسکی مورد علاقه اندی تبدیل گردد.

با تمام احترامی که برای هام و ویزی قائل هستیم، اسپین ‌آف‌هایی که برای «داستان اسباب‌بازی‌ه ساخته شوند قطعا به لایت یر و وودی محدود خواهند گردید. با این وجود، پیکسار گزینه‌های زیادی دارد که می‌تواند از آن‌ها برای ادامه داستان اسباب‌بازی‌های ۴ استفاده کند. گبی با صداپیشگی کریستینا هندریکس به یکی از جذاب‌ترین اسباب‌بازی‌های داستان اسباب‌بازی‌های ۴ تبدیل گردید و لذا در دنباله‌های بعدی شاید او پس از اقدامات شرورانه‌اش علیه وودی و بو پیپ، پشیمان شده و به دنبال عذرخواهی باشد.

بنابراین سرنوشت اسپین آف‌های آتی این مجموعه تا حد زیادی به لایت یر بستگی دارد. اگرچه مجموعه داستان اسباب‌بازی‌ها وجود مخاطب را تضمین می‌کند، اما این موضوع را تضمین نمی‌کند که مخاطبان از داستان انیمیشن راضی باشند. تماشاگران سینما ممکن است از حذف بخش اسباب‌بازی باز لایت یر توسط پیکسار خوشحال نباشند. اما با این وجود تصور اینکه لایت یر در گیشه شکست بخورد دشوار است. با این وجود در سال ۲۰۲۲ گیشه به یک هیولای غیرقابل پیش‌بینی تبدیل شده است. بنابراین ادامه یافتن اسپین آف‌ها و ساخت دنباله‌های بعدی داستان اسباب‌بازی‌ها همه و همه به نحوه‌ی عملکرد لایت یر بستگی دارد.

منبع: screenrant



برچسب‌ها :
دیدگاه شما

پرسش امنیتی *-- بارگیری کد امنیتی --

۲ دیدگاه
  1. محمد هادی دباغی

    سلام با ارز احترام انیمیشن داستان اسباب بازی انیمیشن عالی خاطره انگیز لطفا خواهشند قسمت ۵ بسازید کلا ساختن انیمیشن داستان اسباب بازی ادامه بدید و وقتی به آن نقطه رسید که اندی از دانشگاه برگشته و آخر اسباب بازی از بانی گرفت و آخر انیمیشن تمام شد دیگه قسمت داستان اسباب بازی به پایان پس خواهشند مثل انیمیشن عصر یخبندان که ۶ قسمت شده پس عجله نکنید تو ساختن قسمت ۵ داستان اسباب بازی عالی بسازیدش ممنون از شما

  2. آندیا

    سلام. من که خودم انیمیشن مورد علاقه ام داستان اسباب بازی ها است. زیاد انیمیشن نمی بینم ولی بین انیمیشن ها این مورد علاقه امه ولی واقعا نمی دونم مثلا چه اتفاقی قراره توی لایت یر بیفته‌. خودم فکر نکنم دوستش داشته باشم و در مورد انیمیشن های دیگه، من turning red رو دوست داشتم خیلی قشنگ بود ولی از toy story 4 متنفرم. من ۳ و ۲ رو بیشتر دوست دارم.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه
دسته‌بندی‌های منتخب برای شما