بازی Lies of P ترکیبی شگفتانگیز از بلادبورن و سکیرو است
استودیوی فرامسافتور (FromSoftware) با فرمول سولزبورن موفق شده تا در دههی گذشته اسم و رسمی برای خود ایجاد کند و آثار توسعه داده شده توسط این استودیو در این سبک همواره با استقبال منتقدان و بازیکنان مواجه شدهاند. با این حال در میان بسیاری از بازیهایی که این توسعهدهنده تا به امروز تولید کرده است، «بلادبورن» به عنوان یکی از منحصربهفردترین و بهیادماندنیترین آثار آن محسوب میشود. دلیل این موضوع را تا حد زیادی میتوان به گیمپلی جذاب، اتمسفر گیرا و مجموعهای از عوامل دیگر که گرد هم میآیند تا بلادبورن را به تجربهای فراموشنشدنی تبدیل کنند، ربط داد.
با عدم وجود هیچگونه دنباله برای بازی و علاقهی روزافزون طرفداران به آن، بسیاری از توسعهدهندگان مختلف سعی کردهاند تا با ساخت بازیهای مشابه به دنبال پر کردن این خلاء باشند. به عنوان مثال یکی از آثاری که اخیرا با الهام از بلادبورن ساخته شده Thymesia است که البته مانند بسیاری از آثار مشابه نتوانسته به موفقیت بلادبورن حتی نزدیک شود. در این میان بازی جدیدی از استودیوی کرهای Neowiz Games با عنوان Lies of P امیدوارکننده به نظر میرسد. استودیوی سازنده در ساخت بازیهای موبایل برای مخاطبان معمولی مانند Guitar Girl و Baseball Clash مهارت دارد و Lies of P بزرگترین و جاهطلبانهترین پروژهی آنها تا به امروز محسوب میشود.
داستانی کودکانه و در عین حال تاریک
در زمینهی روایت، Lies of P ایده بسیار جالبی دارد. استودیوی سازنده اساسا داستان معروف و کودکانهی پینوکیو را برداشته و آن را با پیچشهای تاریکی که آن را برای یک بازی سبک سولزلایک مناسب میسازد، ترکیب کرده است. شما در بازی نقش یک عروسک خیمه شب بازی را بر عهده میگیرید که توسط فردی به نام ژپتو (Geppetto) کنترل میشود و وظیفهی شما این است که در شهر کرت (Krat) که غرق هیولا شده است، در حالی که در شبکهای از دروغها و توطئهها به امید بازیابی انسانیت از دست رفتهی خود قدم برمیدارید، پرسه بزنید. این ایده حداقل روی کاغذ بسیار جذاب به نظر میرسد و Neowiz Games کار فوق العادهای را در برداشتن یک داستان آشنا و ایجاد چیزی جدید از آن انجام داده است.
با این حال مانند بسیاری از بازیهای سولزلایک، گیمپلی چیزی است که اهمیت بیشتری دارد و طبق تریلرهایی که تاکنون از بازی دیدهایم، شگفتانگیز به نظر میرسد. سسیتم مبارزه با حملات سخت و سنگینی که بازیکن و دشمنان را در مسیر خود متوقف میکنند، وحشیانه به نظر میرسد و از طرفی با گیمپلی مبتنی بر انیمیشن که مستلزم توجهی دقیق به هر حرکت و انجام حملات با هدف مناسب است، بسیار عمیق ظاهر میشود.
اکشن و چالشبرانگیز
مانند بلادبورن، Lies of P بازیکن را به تهاجمی بودن وادار میکند. این بدان معناست که بازیکنان به سپرهایی برای پنهان شدن در پشت آن دسترسی ندارند و دائما منتظر فرصتی برای حمله به حریف هستند. بازیکن میتواند با فشار دادن دکمهی مناسب در لحظهی مناسب، حملات دشمن را متوقف و در واقع پری کند اما این بیشتر یک روش نهایی برای به حداقل رساندن آسیب است تا یک استراتژی مؤثر که بتوان برای شکست دادن دشمنان روی آن حساب زیادی کرد. در بیشتر موارد شما باید زمانبندی کامل جاخالیها را برای جلوگیری از ضربه خوردن در نظر داشته باشید و از فرصت محدود بدست آمده برای تنبیه دشمن استفاده کنید. در واقع مدتی طول میکشد تا به این سیستم مبارزه عادت کنید، اما این سیستم باعث ایجاد لحظات سرگرمکنندهای میشود که بعید میدانم بخواهید آنها را از دست بدهید.
یکی دیگر از جنبههایی که در آن گیمپلی Lies of P شبیه بلادبورن است، نوع طراحی رویاروییها است. کسانی که با آثار فرامسافتور آشنا هستند احتمالا میدانند که چگونه دشمنان در آنها تمایل دارند تا در نقاط غیر قابل پیشبینی پنهان شده و در هر مرحله برای بازیکن کمین کنند. Lies of P در این زمینه خوب عمل میکند. تنها با دیدن گیمپلی بازی میتوانید موارد زیادی را از حمله به بازیکن از پشت مشاهده کنید. از طرفی در برخی رویاروییها به نظر میرسد که سازنده قصد دارد تا بازیکن را برای جداسازی دشمنان و کشتن تک به تک آنها برای بالا بردن شانس پیروزی، به فکر و برنامهریزی وادار کند.
هزارتوهایی برای اکتشاف
از منظر طراحی مراحل، میتوان درک عالی Neowiz Games را از آنچه بلادبورن و به طور کلی همهی بازیهای سری سولز را یک لذت مطلق ساخته، ببینیم. همانطور که از تریلرها میتوان مشاهده کرد، نقشههای Lies of P محیطهای هزارتویی با چالشهای مختلف هستند که باید کاوش را به تجربهای دائما جذاب تبدیل کنند. در واقع بازی از این نظر به شدت یادآور مراحل بازیهای فرامسافتور است.
سلاح خودت را بساز!
از طرفی یکی از حوزه هایی که Lies of P ایدههای بلادبورن را گسترش میدهد، سیستم اسلحهها است. بازیکنان این گزینه را خواهند داشت که با ترکیب بخشهایی از سلاحهای مختلف، سلاحهای شخصیسازی خود را ایجاد کنند تا چیزی کاملا منحصربهفرد بسازند. به عنوان مثال، میتوانید دستهی یک شمشیر بزرگ را گرفته و تیغهی نیزه را به آن وصل کنید یا میتوانید یک چکش را گرفته و آن را به همان دستهی شمشیر بزرگ برای ایجاد نوعی سلاح سنگین متصل کنید. Neowiz Games بیان کرده که بازیکنان میتوانند بیش از ۱۰۰ ترکیب مختلف را با ترکیب ۳۰ سلاح اصلی ایجاد کنند و دیدن ترکیبهای خلاقانهی بسیاری که با این سیستم در نسخهی نهایی بازی امکانپذیر است، لذتبخش خواهد بود.
مانند یک گرگ
بازی Lies of P همچنین یک عنصر را از بازی Sekiro: Shadows Die Twice در زمینهی بازوی مصنوعی شخصیت اصلی خود وام گرفته است. دقیقا مانند بازوی ولف در سکیرو، بازیکنان میتوانند بازوی چپ خود را به مواردی مانند شعلهافکن، سلاح انفجاری و الکتریکی تغییر دهند تا ابزار بیشتری به لوداوت خود اضافه کنند. در تریلر گیمپلی بازی، شخصیت اصلی از نوعی بازوی گیجکننده استفاده میکند تا یکی از باسها را گیج کرده و فرصتهای بیشتری را برای حمله به او کسب کند. یکی دیگر از بازوها میتواند دشمنان از راه دور را برای وارد کردن آسیبهای مرگبار به بازیکن نزدیک کند.
زیبا و چشمنواز
بازی از موتور آنریل انجین ۴ (Unreal Engine 4) استفاده میکند که با توجه به عرضهی نسخهی پنجم این موتور شاید اندکی ناامیدکننده به نظر برسد اما بهتر است بدانید که سازندگان به خوبی توانستهاند از قابلیتهای آنریل انجین ۴ برای ارائهای جهانی با جزئیات و گیرا استفاده کنند. در واقع جلوههای بصری بازی نه تنها از نظر فنی باکیفیت هستند بلکه از نظر هنری نیز در زمرهی بهترین آثار سال جاری قرار میگیرند.
جمعبندی
در پایان، Lies of P به دنبال تبدیل شدن به جانشینی شایسته برای بلادبورن است که در بسیاری از جنبهها، از داستان تازه گرفته تا گیمپلی و طراحی مراحل، بسیار نویدبخش به نظر میرسد. از طرفی این بازی خیلی به فرمول سولزبورن تکیه نکرده و خود را با یک سیستم ساخت اسلحهی جذاب و سیستم بازوی مصنوعی به سبک سکیرو گسترش میدهد. به این ترتیب، به نظر میرسد که این بازی یکی از کاندیدای اصلی برای تبدیل شدن به یکی از بهترین آثار سال جاری و یکی از بهترین بازیهای الهام گرفته از بلادبورن است. با این حال برای رسیدن به این موفقیت، استودیوی Neowiz Games باید تجربهای منجسم را ارائه دهد که از همه لحاظ لذتبخش باشد.
بازی Lies of P در ۱۹ سپتامبر (۲۸ شهریور) سال جاری برای کنسولهای نسل هشتم و نهمی پلیاستیشن، ایکسباکس و رایانههای شخصی منتشر خواهد شد.
منبع: Gamingbolt