فیلم‌ها و سریال‌های اقتباسی چگونه می‌توانند برای بازی‌ها مفید باشند؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه
فیلم و سریال اقتباسی از بازی

پخش سریال تلویزیونی فال‌اوت (Fallout) در آوریل ۲۰۲۴ سر و صدای زیادی به پا کرد و توانست به موفقیت‌های زیادی دست پیدا کند. این سریال به حدی موفق بود که تولید فصل دوم آن نیز تایید و از طرفی باعث شد که فروش بازی‌های این سری پساآخرالزمانی نیز با رشد قابل توجهی مواجه شود. با موفقیت این سریال، احتمالا به دوره‌ای جدید از تاریخ وارده شده‌ایم که در آن فیلم و سریال اقتباسی از بازی دیگر قرار نیست بازیکنان را ناامید کنند.

با این حال، ما در سال ۲۰۲۴ نه تنها با فال‌اوت، بلکه با مجموعه‌ای از اقتباس‌های موفق دیگر از بازی‌ها همراه خواهیم بود که به رشد و رونق بزرگی در شرکت‌هایی می‌انجامد که برای آوردن آی‌پی بازی بزرگ بعدی به صفحه‌های نمایش رقابت می‌کنند. گفتنی است که وقتی درگیر هیاهوی هر سریال تلویزیونی جدید مبتنی بر بازی‌های جدید می‌شویم، به راحتی می‌توان از میزان رشد این روند در مدت زمان بسیار کوتاه غافل شد. لست آو آس و اکنون فال‌اوت از آثار برجسته هستند، اما یک سریال هیلو نیز پخش شده، ویچر به اندازه‌ای که اقتباسی از رمان‌ها محسوب می‌شود، اقتباسی از بازی‌ها نیز است و در این میان سریال‌هایی انیمیشنی با محوریت لیگ آو لجندز، سایبرپانک و کسلوانیا هم وجود دارند.

فیلم سوپر ماریو

از طرف دیگر در زمینه فیلم و سریال اقتباسی از بازی، .Super Mario Bros یکی از بزرگترین موفقیت‌های باکس آفیس سال ۲۰۲۳ بود و فیلم‌های سونیک به یک مجموعه‌ی جذاب تبدیل شده‌اند، در حالی که آثاری نظیر آنچارتد و Five Nights at Freddy’s حتی اگر از نظر منتقدان خوب عمل نکرده باشند، از نظر تجاری موفق بوده‌اند. هرچند تلاش‌های نه چندان موفقی نیز وجود دارد. به‌ طور خاص، آی‌پی‌های کپ‌کام (Capcom) اغلب به‌ خاطر مشارکت‌های نه چندان موفقی که با دیگر رسانه‌ها انجام داده، شناخته می‌شوند. با وجود اینکه فیلم Monster Hunter یک فیلم ضعیف و رزیدنت اویل علی‌رغم اینکه یکی از اولین سری‌های بازی تاریخ بود که به موفقیت در سینما دست یافت، اخیرا فیلم‌ها و سریال‌های ضعیفی دریافت کرده است. سریال Twisted Metal از سونی در سال گذشته نیز چندان سر و صدای زیادی به پا نکرد.

در سال ۲۰۲۴، اشتها برای فیلم و سریال اقتباسی از بازی بیش از پیش واضح است و موارد بیشتری هم در راه سینما‌ها و تلویزیون هستند. به طور طبیعی، این اقتباس‌ها برای سری‌های منبع بسیار خوب هستند. آن‌ها ارزش قابل توجهی را به آی‌پی اضافه می‌کنند، مخاطبان جدیدی را وارد کرده که حداقل برخی از آن‌ها تشویق می‌شوند بازی‌ها را امتحان کنن، و به ایجاد و حفظ علاقه در بین بازیکنان موجود نیز کمک می‌کنند. با این حال، اجتناب از این واقعیت که صنعت به دلیل موفقیت ناگهانی اقتباس‌ها کمی بی‌پروا شده است و در تلاش است تا دریابد که  چگونه این عنصر جدید را در برنامه‌ریزی استراتژیک خود بگنجاند، سخت است.

در نتیجه، بسیاری از شرکت‌هایی که بازی‌هایشان به سریال‌های تلویزیونی و فیلم‌های محبوب تبدیل می‌شود، در بیشتر موارد، تلاش اندکی یا هیچ تلاشی برای سرمایه‌گذاری بر طرفداران جدید سری با ایجاد بازی‌های جدید یا به‌روزرسانی‌ها برای بازی‌های موجود انجام نمی‌دهند. در نتیجه مخاطبانی که از آنچه که اخیرا تماشا کرده‌اند، لذت برده و مشتاق شده‌اند که بازی‌ها را تجربه کنند، بعضا متوجه می‌شوند که آخرین نسخه‌ از سری سال‌ها است که منتشر شده، قدیمی است و شاید حتی برای سخت‌افزار نسل فعلی نیز در دسترس نباشد.

لست آو آس

البته، استثنائاتی نیز هستند و برخی از شرکت‌ها در پیوند دادن اقتباس‌ها با چرخه‌ی عمر بازی‌هایشان و اطمینان از جریان ارتباط سودمند، عملکرد بسیار خوبی از خود نشان داده‌اند. به عنوان مثال سریال Edgerunners تقریبا همزمان با آپدیتی که در نهایت بازی سایبرپانک را به یک اثر عالی تبدیل کرد، شروع به کار کرد. با این حال، این یک مورد غیرعادی است و به طور کلی به نظر می‌رسد که جدول زمانی برای توسعه‌ی یک سریال تلویزیونی و جدول زمانی سری بازی، کاملا از یکدیگر جدا است.

حتی زمانی که در حال حاضر یک بازی فعال مانند یک اثر سرویس محور یا MMORPG یا فقط یک سری به‌وز شده به طور منظم، دیدن هر نوع تلاش قابل توجهی برای افزودن محتوا به بازی برای ایجاد پل ارتباطی با سریال یا فیلم اقتباسی به طور شگفت‌انگیزی غیر معمول است. البته توسعه‌ی یک بازی جدید یا حتی به‌روزرسانی نسل نهمی برای یک بازی نسبتا قدیمی‌، همانطور که در پچ فال‌اوت ۴ برای کنسول‌های نسل فعلی مشاهده کردیم، فرآیندی فوق‌العاده طولانی و پرهزینه است. همچنین در تلاش برای هماهنگ کردن شروع بهبود دادن یک بازی یا ساخت نسخه‌ای جدید از آن با پخش سریال، یک عامل خطرناک وجود دارد که باید در نظر گرفته شود و آن هم شکست تجاری و هنری سریال است.

همچنین شایان ذکر است که داشتن سریال‌ها و فیلم‌های موفق و مورد توجه بر اساس بازی‌ها چیز بسیار جدیدی است و تا همین چند سال پیش، بسیاری به این نتیجه رسیده بودند که ساخت آثار باکیفیت اقتباسی از بازی‌های ویدیویی اتفاق بعیدی است. در واقع تا همین اواخر، قرارداد‌های تلویزیونی و سینمایی مربوط به اقتباس‌ها به طور کلی با انتظارات کم امضا می‌شدند، چه برسد به اینکه تبدیل به یک موفقیت بزرگ شوند. هرچند ناشران و توسعه‌دهندگان واقعا هنوز زمان لازم برای واکنش و کشف استراتژی برای این پدیده‌ی جدید را نداشته‌اند.

فیلم و سریال اقتباسی از بازی

با این حال، ما همچنان باید این را به عنوان چیزی که صنعت روی آن کار می‌کند، بپذیریم. با وجود تمام داستان‌های مثبتی که در مورد اینکه چگونه فال‌اوت ۷۶ پس از موفقیت سریال با افزایش بازیکن مواجه شد وجود دارد، برداشت سخت‌گیرانه‌تر از آن نیز وجود دارد. یک سریال تلویزیونی مبتنی بر بازی نظیر فال‌اوت، علاقه‌ی زیادی ایجاد می‌کند و بهترین چیزی که سری باید به مخاطبان جدید خود ارائه دهد، یک بازی آنلاین شش ساله است که نقدهای ضعیفی دارد. این عالی نیست، اما هنوز از بدترین سناریو دور است.

فال‌اوت ۷۶ این روز‌ها در وضعیت بسیار بهتری نسبت به زمان عرضه قرار دارد و دارای یک مدل تجاری خاص است که به طور بالقوه به آن اجازه می‌دهد تا از مخاطبان جدید تا حدی درآمد کسب کند و در این میان فال‌اوت ۴ نیز در دسترس است و هنوز قدیمی نشده است. یک سناریوی به مراتب بدتر چیزی شبیه به Twisted Metal است که سریال تلویزیونی آن یازده سال پس از آخرین تلاش برای ریبوت سری پخش شده است. این سریال توجه‌ی زیادی را به خود جلب نکرد اما اگر جلب هم می‌کرد، سونی در موقعیتی نبود که بتواند روی این توجه سرمایه‌گذاری کند.

فیلم و سریال اقتباسی از بازی

مورد دیگر کسلوانیا است که سریال انیمیشنی محبوبش در نت‌فلیکس آن هم چندین سال پس از اینکه کونامی ظاهرا آن را پس از شکست اسپین‌آف Castlevania: Lords of Shadow ر‌ها کرد، دوباره توجه‌ها را به سمت این سری جذاب معطوف کرد اما اثری مدرن و به اندازه‌ی کافی جذاب این مجموعه در حال حاضر برای گیمرها وجود ندارد. طنز ماجرا این است که بسیاری از سال‌ها پیش منتظر این لحظه یعنی بهبود اقتباس‌های ویدیوگیمی بوده‌اند اما به نظر می‌رسد اکثر شرکت‌ها غافلگیر شده‌اند و هیچ استراتژی برای استفاده از این موقعیت جدید ندارند.

هرچند که با گذر زمان، شکی وجود ندارد که صنعت بازی می‌تواند از پس این چالش برآید و راهی بیابد تا آی‌پی‌های خود را با رسانه‌های دیگر پیوند دهد. از این گذشته، صنعت دهه‌های پیش را صرف عرضه‌ی بازی‌های نسبتا قابل قبولی کرد تا همراه با فیلم‌ها عرضه شوند و اکنون که هالیوود برای الهام گرفتن از بازی‌ها مشتاق شده است، روند ساخت بازی‌ها برای عرضه به صورت همزمان با سریال‌ها یا فیلم‌های اقتباسی، باید دوباره در نظر گرفته شود. در نهایت گفتنی است که این روند احتمالا به این زودی‌ها از بین نخواهد رفت، زیرا بینندگان اصلی تلویزیون اکنون نسلی هستند که با بازی‌های ویدیویی بزرگ شده‌اند.

منبع: Gameindusrty.biz

صفحه‌ی اصلی بازی دیجی‌کالا مگ | اخبار بازی، تریلرهای بازی، گیم‌پلی، بررسی بازی، راهنمای خرید کنسول بازی



برچسب‌ها :
دیدگاه شما

پرسش امنیتی *-- بارگیری کد امنیتی --

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه
دسته‌بندی‌های منتخب برای شما