بازی Kunitsu-Gami یکی از متفاوتترین بازیهای اخیر است
استودیوهای بازیسازی اخیرا بازیهای زیادی مانند Kunitsu-Gami: Path of the Goddess نمیسازند. این بازی اثری است که در زمان خود گیر نکرده است و یک ترکیب استراتژی و اکشن را ارائه میدهد که بعضا ما را به یاد آثار پلیاستیشن ۲ و حتی پلیاستیشن ۳ میاندازد؛ گویی که در نسل نهم نباید شاهد چنین اثری باشیم اما در هر صورت اینجاست.
در این بازی که در پس زمینهای با محوریت فولکلور ژاپنی جریان دارد، شما نقش شخصیتی به نام Soh را بازی میکنید، یک جنگجو که وظیفه محافظت از یک کشیش به نام یوشیرو را دارد که او نیز به نوبهی خود وظیفه دارد تا یک کوه و روستاهای روی آن را از وجود نوعی ارواح شیطانی به نام Seethe پاک کند. برای انجام این کار باید یک مراسم تطهیر مفصل بر اساس رقص تشریفاتی شینتو کاگورا انجام دهید. از نظر گیمپلی، این به معنای جلوگیری از گسترش شیاطین از مناطق مختلف و روستاییان، اختصاص وظایف متنوع به روستاییان و قرار دادن آنها به سبک دفاع از برج، در مسیرهای مختلف بین منبع فساد و یوشیرو است.
در طول روز از کریستالها استفاده میکنید تا یوشیرو را به جلو برانید، فساد را خنثی کنید، قفل آیتمها را باز کنید، استحکامات را آماده کنید و برای زمان شب استراتژی بچینید. هر شب موج جدیدی از شیاطین از دروازههای Torii بیرون میآید و شما باید از این حملهها جان سالم به در ببرید. Soh هم به عنوان یک فرمانده و هم یک سرباز عمل میکند و علاوهبر مراحل معمولی، مبارزات با باسها نیز وجود دارد که شرابط را از حالت دفاع برج خطی و به مبارزاتی در منطقههای بزرگ تغییر میدهد. علاوه بر همه اینها، مراحل پاکسازی شده میتوانند توسط مردم شهر نجات یافته بازدید و بازسازی شوند. مینیگیم ساخت پایگاه به شما امکان میدهد قفل مواد جدید را باز کنید تا روستاییان را ارتقا دهید و این تجهیزات مناسبی را برای ماموریت شما فراهم میکند.
بازی Kunitsu-Gami یادآور بازیهای زیادی از جمله Pikmin ،Odama ،Actraiser ،Giants: Citizen Kabuto و Overlord است. مهمتر از همه حضور اوکامی (Okami) از کپکام (Capcom) به عنوان استودیوی پشت هر دو بازی، به شدت بر Kunitsu-Gami تاثیر میگذارد و این تاثیرات نه فقط در مضامین، گرافیک و گیمپلی مشترک آن، بلکه در لباسهای بازشدنی و موسیقی نیز دیده میشود. تا جایی که هنوز بازیهایی مانند Kunitsu-Gami به عنوانی آثاری عجیب و غریب و ترکیبی از ژانرهای مختلف ساخته میشوند، معمولا یا از استودیوهای مستقل هستند و یا به ندرت این سطح از جزئیات و کیفیت را از خود نشان میدهند. هر اینچ در بازی، از حرکات ترسناک Seethe گرفته تا رقصهای استادانه روستاییان، در موتور RE Engine ایجاد شده است. یکی از آیتمهای بازی، خوراکیهای شیرینی است که با دقت و جزئیات بالا شبیه به غذاهای فاینال فانتزی ۱۵ یا همبرگر رزیدنت اویل ۲ و غذاهای بازیهای اخیر سری Monster Hunter ارائه میشود. موسیقی چیکارا آوشیما نیز در سطح خوبی قرار دارد.
ظاهرا همین موارد کافی است تا بازی را یک اثر کالت بنامیم. ترکیب تاکتیکها و اکشنها کاملا فشرده به نظر میرسند و بازی مکانیکهای جدید را برای افزایش پیچیدگی به شما میدهد و به اضافه کردن انواع سلاحها و ویژگیهای عجیب و غریب ادامه میدهد. همچنین بسیاری از باسها میتوانند به شدت چالش برانگیز شوند. شما اغلب مجبور میشوید ترکیب ارتش خود را برای واکنش به رفتار دشمن و چیدمان صحنه تغییر دهید، بنابراین نمیتوانید بارها و بارها از یک استراتژی استفاده کنید. تنها چیزی که در زمان بازی ممکن است از آن ناامید شوید، این است که تکرار مراحل برای انجام چالشها برای باز کردن قفل مواد و تجهیزات بهروزرسانی کمی طول میکشد، اما به طور کلی بسیاری از چالشهای جالبی را به آن اضافه میکند.
وقتی چیزی مانند Kunitsu-Gami را بازی میکنید، احساس میکنید که آثاری مانند توکیو جانگل (Tokyo Jungle)، فت پرنسس (Fat Princess) یا بازیهایی که استودی کلاور یا پلاتینیوم در گذشته میساختند را تجربه میکنید. به نوعی این بازی چندان جدید به نظر نمیرسد، بلکه مانند اثری است که برای اجرا به یک شبیهساز خاص نیاز دارد. در فضای فعلی صنعت بازی ریسکپذیری کمتر از قبل شده است و افرادی که تصمیمات مربوط به پول و درآمدزایی را میگیرند، عاشق آثاری با انتشار مطمئن، قابل اعتماد و به راحتی قابل تکرار و دنبالهسازی برای آنها هستند. هرچند Kunitsu-Gami نباید کمیاب باشد، اما در سیستمی که بیش از حد مالی شده است، مانند اثری کمیاب و متفاوت به نظر میرسد
این بازی روی پلیاستیشن ۵، پلیاستیشن ۴، ایکسباکس وان، ایکسباکس سری ایکس و اس و رایانههای شخصی منتشر شده است. سرویس گیم پس نیز مدتی است که میزبان آن است و میتوانید از آنجا بازی را تجربه کنید. اگر قصد دارید نسخهی دموی رایگان را بازی کنید، توجه داشته باشید که پیشرفتهای شما به بازی اصلی منتقل نمیشوند، بنابراین بهتر است که زمان زیادی را صرف آن نکنید. در پایان امید است که استودیوهای بیشتری به ساخت چنین آثاری روی بیاورند اما با وجود تمرکز بیشتر آنها روی ساخت آثار لایو سرویس و پروژههای ثابت شده، شاید حتی در آینده کمتر از چنین بازیهایی ببینیم.
منبع: Aftermath