کن لوین؛ نویسنده و داستانسرایی نابغه (بازیسازان سرشناس)
کنث ام. لوین (Kenneth M. Levine) بازیساز مشهور آمریکایی است که بیشتر به خاطر خلق مجموعهی بایوشاک شناخته شده است.
علاقه به نویسندگی از همان اوایل زندگی
لوین در سال ۱۹۶۶ در نیویورک در خانوادهای یهودی به دنیا آمد. او در کالج واسار در رشتهی تئاتر تحصیل کرد و در سال ۱۹۸۸ با مدرک لیسانس فارغالتحصیل شد. او در ادامه به لس آنجلس برای دنبال کردن یک حرفهی سینمایی نقل مکان کرد و دو فیلمنامه نوشت. در سال ۱۹۹۵، او به عنوان طراح بازی توسط استودیوی Looking Glass مستقر در ماساچوست، استخدام شد. در این استودیو، لوین روی طرح اولیهی داستان و ایدههای Thief: The Dark Project کار کرد.
تاسیس Irrational Games
در سال ۱۹۹۷، او Looking Glass را به همراه دو همکار خود یعنی جاناتان چی و رابرت فرمیر، ترک کرد و استودیوی Irrational Games را تأسیس کرد. اولین بازی این استودیو System Shock 2 بود که ترکیبی از یک بازی نقشآفرینی و تیراندازی اول شخص بود. سیستم شاک ۲ دنبالهای است بر سیستم شاک محصول ۱۹۹۴ که در استودیوی Looking Glass ساخته شده است. لوین در ساخت سیستم شاک ۲ به عنوان نویسنده و طراح اصلی بازی ایفای نقش کرد. بازی در سال ۱۹۹۹ عرضه شد و تحسین منتقدان و بازیکنان را به همراه داشت.
استودیوی Irrational Games، ابتدا بازی Freedom Force و دنبالهاش Freedom Force vs The 3rd Reich را توسعه داد؛ آثاری نقشآفرینی و تاکتیکی که از علاقهی لوین و راب واترز به عنوان هنرمند استودیو به عصر نقرهای کتابهای مصور نشات گرفته بودند. پس از توسعهی Freedom Force، استودیو بازیهای Tribes: Vengeance و SWAT 4 را توسعه داد که لوین به ترتیب به عنوان نویسنده و تهیهکننده اجرایی در ساخت آنها دخیل بود.
شاهکاری به نام بایوشاک
اگرچه Tribes: Vengeance، SWAT 4 و Third Reich همگی در طی یک سال عرضه شدند، استودیوی سازنده از سال ۲۰۰۲ در حال پیش تولید بازی تیراندازی و اول شخص بایوشاک (BioShock) به عنوان جاهطلبانهترین اثر خود در آن زمان بود. این بازی درفرآیند ساخت خود دستخوش تغییرات زیادی شد و در نهایت در آگوست ۲۰۰۷ منتشر شد. در این میان در سال ۲۰۰۵، لوین و دیگر سران استودیو، آن را به کمپانی Take-Two Interactive فروختند. Take-Two Interactive آن را زیرمجموعهی 2K کرد. بایوشاک یک موفقیت انتقادی و تجاری بود و یکی از بهترین بازیهای تاریخ محسوب میشود.
داستان بازی در سال ۱۹۶۰ اتفاق میافتد و ماجرای شخصیتی به نام جک را دنبال میکند که شهری زیر آب با نام رپچر را کشف میکند. جک در ادامه در تلاش برای فرار از این شهر با مسائل مختلفی روبرو میشود که بسیار هیجانانگیز هستند. بایوشاک به دلیل کارگردانی هنری و داستانسرایی جذابش مورد تحسین قرار گرفت و بسیاری آن را نشانهای از بالغ شدن بازیهای ویدیویی به عنوان یک رسانهی هنری دانستند.
لوین روی روند ساخت دنبالهی بایوشاک چندان دخیل نبود، با این حال او در نسخهی سوم یعنی بایوشاک اینفینیت به عنوان نویسنده و کارگردان بازگشت. او در این بازی به جای پرداختن به شهری زیر آب، این بار بازیکنان را به شهری شناور در آسمان با نام کلمبیا برد؛ جایی که شخصیت اصلی یعنی بوکر باید دختری به نام الیزابت را نجات دهد و او را به نیویورک بازگرداند. این بازی نیز مطابق انتظار مورد تحسین منتقدان و بازیکنان قرار گرفت و جوایز بسیاری به خصوص در زمینهی داستانسرایی کسب کرد.
در فوریهی ۲۰۱۴، لوین اعلام کرد که Irrational Games تعطیل شده و او به همراه پانزده نفر از کارکنان آن روی ساخت بازیهای روایت محور برای Take-Two تمرکز خواهند کرد. لوین در مصاحبهای در سال ۲۰۱۶ اظهار داشت که استرس مدیریت استودیوی ذکر شده بر سلامت و روابط شخصی او تأثیر گذاشته است و به جای اینکه رهبری ساخت یک نسخهی بزرگتر از بایوشاک را برعهده بگیرد، تصمیم گرفته تا آن را ترک کند.
در فوریهی ۲۰۱۷، Irrational Games به Ghost Story Games تغییر نام داد و توسط ۱۲ نفر از اعضای سابق این استودیو تأسیس شد و لوین به عنوان رئیس و کارگردان خلاقیت آن انتخاب شد. در ژانویهی ۲۰۲۲، گزارش شد که روند ساخت بازی بعدی لوین که قرار بود یک اثر روایت محور باشد و در آن هر بازیکن تجربهی منحصربهفردی داشته باشد، چندان خوب پیش نمیرود و لوین مدیریت خوبی ندارد. در نهایت در دسامبر ۲۰۲۲، این استودیو بازی کاملا جدید خود را با نام Judas معرفی کرد. Judas ممکن است که نسخهی جدیدی از بایوشاک نباشد، اما به نظر میرسد که برای طرفداران این سری گزینهی مناسبی خواهد بود زیرا با توجه به اطلاعات و تریلرهای منتشر شده شباهت زیادی به سری ذکر شده دارد. این بازی تا زمستان ۲۰۲۵ منتشر خواهد شد.
فعالیت در دیگر رسانهها
جالب است بدانید که کن لوین مشاور و نویسندهی سه کتاب مرتبط با مجموعهی بایوشاک با عناوین BioShock: Rapture ،BioShock Infinite: Mind In Revolt و The Art of BioShock Infinite بوده است هستند. البته لوین روی اکثر Rapture و Mind in Revolt کار نکرد، اما مالکیت معنوی و نقل قولهایی را که نویسندگان در کتابها استفاده کردهاند، برای اوست. از طرفی او شخصا مقدمهای برای نسخهی دلوکس The Art of BioShock Infinite که توسط Dark Horse Comics منتشر شد، نوشت.
در ژوئن ۲۰۱۳، لوین تایید کرد که داستان نسخهی جدیدی از رمان علمی تخیلی Logan’s Run را مینویسد اما او بعدها از این پروژه کنار گذاشته شد. در سال ۲۰۱۶، او اظهار داشت که در حال کار برای نویسندگی و تولید یک اپیزود آزمایشی برای یک سریال لایو اکشن بر اساس The Twilight Zone است که توسط CBS منتشر خواهد شد. با این حال تاکنون هیچ چیزی به نتیجه نرسیده است. در سال ۲۰۱۷، لوین این پروژه را در دست ساخت شمرد.
الهام از کوبریک
کن لوین بهخاطر خلق بازیهای روایت محور که مضامین جامعهشناسی و فلسفی تا متافیزیک را کاوش و بررسی میکنند، شناخته شده است. او سبکهای هنری خاصی نظیر استیمپانک برای استفاده در بازیهای خود انتخاب میکند. لوین همچنین از سریال Mad Men و آثار برادران کوئن و استنلی کوبریک به عنوان منابع مهمی که از آنها الهام گرفته، نام برده است.
مهمترین آثار کن لوین در صنعت بازیهای ویدیویی
سال عرضه | عنوان بازی | نقش |
۱۹۹۸ | Thief: The Dark Project | طراح طرح و ایدههای اولیهی داستان |
۱۹۹۹ | System Shock 2 | طراح، نویسنده و صداپیشه |
۲۰۰۴ | Tribes: Vengeance | نویسنده |
۲۰۰۵ | Freedom Force vs the 3rd Reich | نویسنده |
۲۰۰۵ | SWAT 4 | تهیهکنندهی اجرایی |
۲۰۰۷ | BioShock | نویسنده و کارگردان |
۲۰۱۳ | BioShock Infinite | نویسنده و کارگردان |
۲۰۱۴ | BioShock Infinite: Burial at Sea | نویسنده و کارگردان |
منبع: Peoplepill