جسیکا چستین و اسکار آیزاک؛ چرا بی‌صبرانه منتظر همکاری دوباره آن‌ها هستیم؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۰ دقیقه

«دوستی ما هیچ‌وقت مثل قبل نشد». این اظهارنظر جسیکا چستین در مورد تاثیر سریال «صحنه‌هایی از یک ازدواج» (۲۰۲۱) بر رابطه او و آیزاک است. دوستی این دو ستاره قدمتی دیرینه دارد و به سال‌ها قبل باز می‌گردد. جسیکا چستین و اسکار آیزاک به سبب همین دوستی در فیلم و سریال‌های مشترکی بازی و آثار قابل‌توجهی را خلق کرده‌اند. بنابراین بی‌دلیل نیست که سینمادوستان امیدوارند که آن‌ها بازهم روبه‌روی یکدیگر قرار بگیرند.

به نظر می‌رسد چستین و آیزاک اولین بار در مدرسه جولیارد یکدیگر را ملاقات کردند. آن‌ها هر دو هنرجوی این مدرسه بودند و روایت‌های متفاوتشان از اولین دیدار یکدیگر جالب است. چستین چیز زیادی به خاطر ندارد و در این باره می‌گوید: «راستش من اولین باری که همدیگر را ملاقات کردیم به یاد نمی‌آورم. لحظه جادویی‌ای نبود که مثلا بگویم خدایا! این مرد کیه؟» اما اولین دیدار این دو، برای آیزاک برجسته‌تر بوده و او چستین را در حال خواندن دیالوگ‌های شخصیت هلن در داستان تروی، به یاد می‌آورد. به هر حال این دوستی دیرینه نتایج مثبتی برای فیلم‌ و سریال‌دوستان داشته و باعث شکل گرفتن دو اثر دیدنی شده است.

عکسی مشترک از جسیکا چستین و اسکار آیزاک که امیدواریم آن‌ها را در فیلم‌های دیگری هم در کنار یکدیگر ببینیم.

جسیکا چستین چالش‌های زیادی را پشت سر گذاشت تا به نقش‌های مهم در فیلم‌های بزرگ برسد. خودش در این‌باره می‌گوید: «به من می‌گفتند تو بازیگر فوق‌العاده‌ای هستی. اما کارگردان‌ها بیشتر دنبال این هستند که سوپرمدل‌ها در فیلم‌هایشان بازی کنند.» او در نهایت اما با بازی در فیلم «سی دقیقه پس از نیمه‌شب» (۲۰۱۲) توانست توجهات زیادی را به خود جلب کند و نامزد اسکار شود. پس از درخشش در این فیلم، دوران طلایی بازیگری او آغاز شد و چستین توانست بازی در نقش‌های مهم زیادی را از آن خود کند.

اسکار آیزاک برای حضور در فیلم‌های مهم مسیری متفاوت‌تر نسبت به جسیکا چستین در پیش داشت و به مرور توانست راه خود را پیدا کند. او جای خود را کم‌کم باز کرد و توانست به آثار بزرگی چون «درون لوین دیویس» (۲۰۱۳)، «تلماسه» (۲۰۲۱) و… برسد.

جسیکا چستین و اسکار آیزاک در کنار یکدیگر شیمی غیرقابل‌انکاری دارند. چیزی که به قول چستین در میان بازیگران «نادر و کم‌یاب» است. او در مورد شیمی میان خودش و آیزاک در «صحنه‌هایی از یک ازدواج» می‌گوید: «خب ما نقش بازی می‌کنیم. ولی سال‌هاست که دوست هستیم. ما با هم کالج رفتیم. در واقع بیشتر از نیمی از عمرمان را با هم دوست بوده‌ایم. ما می‌توانیم ذهن هم را بخوانیم. و این بدین معناست که می‌توانیم خیلی عمیق و بد به هم آسیب بزنیم. در بعضی از سکانس‌ها هر دوی ما می‌دانستیم که چگونه می‌توانیم این کار را انجام دهیم».

همکاری این دو شامل مینی‌سریال «صحنه‌هایی از یک ازدواج» (۲۰۲۱) و فیلم «سالی پر از خشونت» (۲۰۱۴)  است. هر دو اثر در سایت‌های متفاوت دارای امتیاز بالایی هستند. باید گفت که «صحنه‌هایی از یک ازدواج» با اقبال عمومی بیشتری مواجه شد. اما فیلم جی.سی. چاندور به دلیل عدم برخورداری از بودجه و کمپین‌های تبلیغاتی مناسب، نتوانست مخاطبین زیادی را جذب کند. در ادامه به این دو همکاری نگاهی داریم تا دلایل علاقه‌مندی سینمادوستان به این زوج سینمایی را بهتر درک کنیم.

سریال «صحنه‌هایی از یک ازدواج» (Scenes from a Marriage)

مینی‌سریال «صحنه‌هایی از یک ازدواج» بازسازی اثری به همین نام از اینگمار برگمان است.

«صحنه‌هایی از یک ازدواج» ثابت می‌کند که حتی اگر به اندازه جسیکا چستین و اسکار آیزاک هم جذاب باشیم، باز هم شانس زیادی در ازدواج نخواهیم داشت! این اثر اقتباسی از سریالی با همین نام به کارگردانی اینگمار برگمان است که در سال ۱۹۷۳ ساخته شد. هاگای لوی با ایجاد تغییراتی در این سریال، آن را بازآفرینی کرد. ابتدا قرار بود میشل ویلیامز نقش میرا فیلیپس را بازی کند، اما به دلایلی این اتفاق میسر نشد و این نقش به جسیکا چستین رسید. احتمالا تمام کسانی که این سریال را دیده‌اند، موافقند که چستین و آیزاک زوج هنری بسیار مناسب‌تری بودند تا ویلیامز و آیزاک!

داستان سریال در مورد زوج میان‌سالی است که پس از گذشت ده سال از رابطه‌شان، در حال تحربه ابعاد خسته‌کننده و یکنواخت یکدیگر هستند. به قول میرا دیگر «شور و عطشی» در این رابطه وجود ندارد. اگرچه خود میرا از گفتن این حرف شرم دارد و فکر می‌کند که در صورت به کار بردن کلمات «شور و عطش» انسان سطحی‌ای قلمداد می‌شود. نه تنها در این‌جا، بلکه در کل این رابطه، میرا احساس می‌کند باید تایید جاناتان، با بازی آیزاک، را به دست بیاورد و از قضاوت‌های او راجع‌به خودش می‌ترسد. دلیل این ترس واضح است.

جاناتان پادشاه خانه و نماد عقل و منطق است. او استاد فلسفه است و بر میرا سلطه دارد. اما پارادوکسی در این سلطه‌طلبی وجود دارد و آن این است که برخلاف خوی کنترل‌گر جاناتان، این میرا است که نان‌آور اصلی خانه است. همین مساله بر استقلال بیشتر میرا و تصمیم‌های آتی او تاثیر می‌گذارد. میرا نگاهی منطقی به زندگی مشترک ده‌ساله ندارد و قبل از جاناتان، تمام روابطش روابط ناسالمی بوده‌اند. روابطی با هیحان بالا و تنش‌های زیاد. در نتیجه میرا نمی‌تواند بپذیرد در رابطه‌ای بماند که دیگر «شور و عطشی» در آن وجود ندارد.

گذشته جاناتان بسیار واضح‌تر از گذشته میرا به نظر می‌رسد. او یک یهودی مومن بوده که سال‌ها با هیچ زنی ارتباط نداشته و ایجاد رابطه با زنی زیبا مانند میرا برای او چیزی بعید به نظر می‌آمده است. میرا برخلاف جاناتان از پانزده‌سالگی در روابط عاشقانه بوده و هیچ زمان بلندمدتی را به یاد نمی‌آورد که بدون شریک عاطفی سر کرده باشد.

در طی سفری کاری، میرا عاشق یکی از همکاران جوانش می‌شود و با او رابطه برقرار می‌کند. پس از چند ماه این مساله را به جاناتان اعتراف می‌کند و می‌گوید که تصمیم دارد جاناتان و دخترشان را ترک کند. تصمیم میرا ممکن است برای بیننده خودخواهانه به نظر بیاید و باعث سرزنش او شود. اما میرا زنی است که نمی‌خواهد «شاهد» زندگی یک مرد باشد. در قسمت‌ آخر می‌بینیم که میرا به جاناتان می‌گوید سال‌ها پیش وقتی به مادرش گفته می‌خواهد با جاناتان ازدواج کند، مادرش به میرا گفته ازدواج در ژنتیک او نیست!

نمایی از جسیکا چستین در «صحنه‌هایی از یک ازدواج» در اپیزود پایانی این سریال.

هر اپیزود «صحنه‌هایی از یک ازدواج» به بررسی مرحله‌ای در رابطه جاناتان و میرا می‌پردازد. اپیزود اول شامل صحنه‌هایی از زندگی مشترک این دو است. اپیزود دوم شامل تصمیم میرا به ترک جاناتان و اعتراف نزد او است. اپیزود سوم به دیدار دوباره این زوج بعد از چند سال می‌پردازد. در این دیدار متوجه می‌شویم جاناتان در تلاش‌هایش برای فراموش کردن میرا موفق شده است، اما میرا در تصمیمش مبنی بر جدایی از جاناتان مردد شده و دیگر به معشوقه‌اش علاقه‌ای ندارد.

در اپیزود چهارم شاهد طلاق رسمی این زوج و جدال‌های این دو هستیم. میرا به هیچ‌وجه قصد جدایی ندارد، اما جاناتان کوتاه نمی‌آید و تمایلی به آشتی و مصالحه از خود نشان نمی‌دهد. اپیزود پنجم شوکه‌کننده‌ترین اپیزود این سریال است. حالا چندین سال پس از جدایی، جاناتان دوباره ازدواج کرده و میرا چند سال است که هیچ شریک عاطفی‌ای ندارد و از «آزادی» فعلی خود بسیار خوشنود است. میرا و جاناتان دوباره با یکدیگر رابطه عاشقانه برقرار کرده‌اند و مخفیانه قرار می‌گذارند.

«صحنه‌هایی از یک ازدواج» ممکن است بیننده را به یاد روابط خود بیندازد. و دقیقا به همین دلیل می‌تواند با او ارتباط برقرار کند. تنش‌، عشق، نفرت، عدم توانایی در مطالبه خواسته‌ها، مطیع بودن، از موضع قدرت برخورد کردن و… تمام مفاهیمی است که دامنه گسترده‌ای از مخاطبان با آن‌ها در روابط خود برخورد داشته‌اند. این اتفاق باعث ایجاد حس همذات‌پنداری در بیننده می‌شود. دیدن «صحنه‌هایی از یک ازدواج» کار جندان ساده‌ای نیست. برخورد با بعضی از سکانس‌ها، باعث آگاهی یافتن ما نسبت به بعضی از ابعاد زندگی عاطفی خودمان می‌شود.

ترس بزرگ هر زوجی در اپیزود اول این سریال به عریانی نمایش داده می‌شود: معمولی شدن زندگی مشترک، کسل شدن، و خسته شدن از یکدیگر. و این اتفاق تنها ابتدای کار است. «صحنه‌هایی از یک ازدواج» به دنبال راه‌حل نیست و دوربین آن به گوشه‌ای می‌خزد و صرفا گفت‌وگوهای جاناتان و میرا را ضبط می‌کند. شخصیت‌پردازی درست و اصولی باعث می‌شود دو کاراکتر اصلی برای ما قابل‌درک باشند و تصمیماتشان محل مواخذه‌مان قرار نگیرد.

مینی‌سریال «صحنه‌هایی از یک ازدواج» در مورد مشکلات یک زوج مدرن است.

بی‌شک اسکار آیزاک و جسیکا چستین یکی از درخشان‌ترین بازی‌های عمر خود را در این مینی‌سریال ارزشمند ارائه داده‌اند. شیمی قوی‌ای که بین این دو وجود دارد، درک رابطه پر از عشق و نفرت جاناتان و میرا را برای بیننده تسهیل می‌کند و باعث می‌شود بفهمیم چگونه می‌توانیم کسی را دوست داشته باشیم و همزمان آسیب‌های غیرقابل‌جبرانی به او وارد کنیم.

چستین معتقد است دوستی نزدیک او و آیزاک باعث ایجاد موانع غیرمنتظره در طول مراحل فیلمبرداری «صحنه‌هایی از یک ازدواج» شده است. او در این‌باره می‌گوید: «بازی در این سریال داشت تبدیل به مساله‌ای سخت و دردناک می‌شد… به خاطر این‌که ما {به عنوان میرا و جاناتان} داشتیم به هم آسیب کلامی و فیزیکی می‌زدیم. وقتی داری چنین سکانس‌های پرتنشی رو با کسی که خیلی دوستش داری بازی می‌کنی ـ چون بین من و اسکار محبت بسیار عمیقی هست ـ قضیه خیلی پیچیده و سخت می‌شه.»

حضور اسکار آیزاک و جسیکا چستین در همان سال بر روی فرش قرمز ونیز، باعث سروصدای زیادی شد. صمیمت زیاد این دو در برابر دوربین عکاسان و ویدیوی اسلوموشن وایرال‌شده از آن‌ها، جنجال زیادی به راه انداخت که نتایج مثبتی داشت؛ «صحنه‌هایی از یک ازدواج» بیشتر از آنچه‌ پیش‌بینی شده بود، مورد استقبال قرار گرفت. البته چند روز بعد چستین در مصاحبه‌ای تلویزیونی تاکید کرد که او و آیزاک هر دو با اشخاص دیگری ازدواج کرده‌اند و رابطه‌شان کاملا دوستانه است. چستین در مورد ویدیوی وایرال‌شده هم به شوخی گفت: «بذارید به این اشاره کنم که این ویدیو آهسته شده. توی ویدیوهای اسلوموشن هم هر کسی خیلی حیلی جذاب می‌شه.»

مایه خوشحالی است که یک زوج هنری با شیمی غیرقابل‌انکار می‌توانند آثار حرفه‌ای و قابل‌توجهی را تولید کنند. نمونه چنین همکاری‌هایی را بین کیت وینسلت و لئوناردو دی‌کاپریو، رایان گاسلینگ و اما استون و… هم دیده‌ایم.

کتاب بازیگری در سینما و تلویزیون اثر یان برنارد انتشارات هرمس

فیلم «سالی پر از خشونت» (A Most Violent Year)

«سالی پر از خشونت» از فیلم‌های جی.سی چاندر است که جسیکا چستین و اسکار آیزاک در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند.

«سالی پر از خشونت» (۲۰۱۴) به کارگردانی جی.سی. چاندور، در مورد تاجر نفتی به نام ایل مورالس (با بازی اسکار آیزاک) است که کسب‌وکارش در معرض خطر قرار گرفته است. جستین در این فیلم نقش همسر او، یعنی آنا مورالس، را بازی می‌کند. چاندور در سومین تجربه کارگردانی خود سعی کرده فیلمی مافیایی بسازد و نتیجه هم بسیار موفقیت‌آمیز است. ابل مورالس مردی است که نمی‌خواهد حمام خون به راه بیندازد، اما در عین حال هم قصد تسلیم شدن و از دست دادن قدرتش را ندارد.

آیزاک در این نقش‌آفرینی می‌تواند پارادوکس درونی این شخصیت را به خوبی نمایش دهد. چستین هم در مقابل آیزاک بازی تحسین‌برانگیزی ارایه داده که قطعا یکی از بهترین‌های دوران کاری او محسوب می‌شود. بازی چستین در این نقش، توانایی او در نمایش ابراز قدرت و اعتمادبه‌نفس در مواجهه با چالش‌های پیچیده و دشوار را نشان می‌دهد. او زنی عمل‌گرا را به تصویر می‌کشد که در مقابل شوهرش قرار می‌گیرد. چستین با نقش‌آفرینی در قالب آنا مورالس به شکل قابل‌توجهی به ارتقا فیلم کمک می‌کند.

«سالی پر از خشونت» از فیلم‌های موفقی که به مثابه سکوی پرتابی برای جسیکا چستین و اسکار آیزاک عمل کرد، شمرده می‌شود. هر دو آن‌ها در سال ۲۰۱۴ به بازیگران معروفی بدل شده بودند که باید قدم‌های محتاطانه‌ای بر می‌داشتند تا جایگاه خود را تثبیت کنند. این فیلم انتخابی عالی برای هر دو آن‌ها بود.

فضای مافیایی و گنگستری «سالی پر از خشونت» ممکن است برای بینندگان یادآور سه‌گانه «پدرخوانده» باشد. البته این به آن معنا نیست که جی‌.سی. چاندور به تقلید از این سه‌گانه پرداخته است. هرگز چنین اتفاقی نیفتاده است. بلکه او با استعداد فوق‌العاده خود توانسته فیلمی بسازد که به بالاترین استاندارهای فیلم‌سازی نزدیک شود و با آثار منحصربه‌فرد سینمایی قابل‌مقایسه گردد. جی.سی. چاندور با ترکیب اسکار آیزاک و جسیکا چستین یکی از بهترین فیلم‌های خود را ساخته و نتیجه بسیار جذابی را رقم زده است.

«سالی پر از خشونت» از فیلم‌های جسیکا چستین و اسکار آیزاک است که داستانی مافیایی دارد.

«سالی پر از خشونت» قصه مردی خانواده‌دوست است که می‌خواهد اخلاق‌مدارانه تجارت کند و کار اشتباهی انجام ندهد. در آن سو همسر این مرد حضور دارد که سعی می‌کند ریسک‌پذیری و اهل عمل بودن را به او بفهماند و در عین حال با او همراهی کند.

جسیکا چستین و اسکار آیزاک فیلم‌های مهم و درخشانی را در کارنامه خود ثبت کرده‌اند و هر دو بازیگران حرفه‌ای و بااستعدادی هستند. همکاری آن‌ها در دو اثر بالا هم منجر به تولید آثاری دیدنی شده که از کیفیت بسیار بالایی برخوردارند و باعث رضایت مخاطبین می‌شوند. امیدواریم در آینده شاهد همکاری‌های بیشتری از این زوج هنری مستعد باشیم.

منبع: دیجی‌کالا مگ



برچسب‌ها :
دیدگاه شما

پرسش امنیتی *-- بارگیری کد امنیتی --

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه
دسته‌بندی‌های منتخب برای شما
X