استودیوی Haven در زمینههای مختلفی الهامبخش پلیاستیشن بوده است
چند ماه پیش از قصد پلیاستیشن برای تصاحب «استودیو هِیون» (Haven Studios) خبر دادیم. اکنون جوهر این قرارداد خشک شده است و این استودیو بازیسازی کانادایی که توسط جید ریموند (Jade Raymond) هدایت میشود، بهصورت رسمی یکی از استودیوهای پلیاستیشن به حساب میآید. به نظر میرسد که این استودیو جدید پلیاستیشن توانسته در همین مدتکوتاه الهامبخشی برای دیگر استودیوهای پلیاستیشن باشد.
بیشتر بخوانید: پلیاستیشن استودیوی Haven را خریداری کرد؛ اولین استودیوی کانادایی پلیاستیشن
این دو شرکت در ماه مارس امسال این خبر را برای اولینبار منتشر کردند. در همان زمان، پلیاستیشن بهوضوح دلایل خود را برای خرید این استودیو تقریباً تازهتأسیس بیان کرد. اولین دلیل اینکه این استودیو پر از استعدادهای باتجربه است. علاوه بر خود جید ریموند، تعداد زیادی از توسعهدهندگان باتجربه و باسابقهای که روی توسعهی سری بازیهایی نظیر اساسینز کرید و رینبو سیکس: سیج و بسیاری از بازیهای دیگر کار کردهاند، در این استودیو فعالیت میکنند.
دلیل دوم این است که این استودیو در حال توسعهی یک بازی سرویس محور بزرگ است که با سیاستها و جاهطلبیهای اخیر سونی در این زمینه همخوانی دارد. علاوه بر اینها، پلیاستیشن قبل از تصاحب استودیو، در کانادا هیچ استودیویی نداشت که با خرید هیون استودیو میتواند حضور قدرتمندی در این کشور که یکی از منطقههای بسیار موفق در توسعهی بازیهای ویدئویی است، داشته باشد.
سایت گیماینداستری که چند ماه پیش دربارهی همین موضوع با استودیو هِیون و پلیاستیشن مصاحبه کرده بود، اکنون پس از نهایی شدن این قرارداد دوباره سراغ استودیو هِیون رفته تا جزئیاتی بیشتری را دریافت کند. اولین نکتهی بارز این است که در همین مدتزمان کوتاه توانسته از ۵۰ کارمند در اکتبر به ۱۰۶ کارمند در حال حاضر برسد. بنابراین، آنها دیگر یک استودیو کوچک نیستند. در کنار همهی اینها، این استودیو مهندسینی را در زمینهی سرویسهای ابری استخدام کرده است و سرمایهگذاری خود را در تحقیق و توسعه پیرو سرویسهای ابری افزایش داده است که پلیاستیشن هم از این موضوع بهره برده و چیزهایی را فراگرفته است.
جید ریموند دربارهی این موضوع گفت: «ما قبلاً اشاره کردیم که استودیو را در یک فضای ابری ساختهایم و این چشمانداز ما از زمان شروع همهگیری بود. ما در ابتدا دفتری نداشتیم و فکر کردیم که چرا در این زمینه نوآوری نکنیم. ما در ابتدا یک تیم ابری داشتیم که حدوداً شش نفر بودند که روی روشهای جدیدی در این زمینه کار میکردند. اکنون، ما بهتازگی ۲۱ مهندس دیگر را جذب کردهایم تا روی نوآوری طولانیمدت بر سرویس و محیط ابری تمرکز کنند زیرا واقعاً معتقدیم که این یک ویژگی تغییردهنده در نحوهی توسعهی بازیهای ویدئویی خواهد بود.»
برای پیشبرد بیشتر این دیدگاه ابری، آنها جلال المنصوری (Jalal El Mansouri) را که معمار فنی یوبیسافت برای بازی رینبو سیکس: سیج بود، استخدام کردهاند. ریموند بیان کرد: «جلال دو هفته پیش به ما پیوست تا بهعنوان معمار اصلی استودیو و همچنین رئیس بخش تحقیق و توسعه فعالیت کند. او واقعاً با لئون اُرایلی (Leon O’Reilly)، مدیر بخش فناوری ما، برای شکلدادن به این چشمانداز کار خواهد کرد. او هم روی چیزهایی که برای اجرای کارآمدتر بازی اول ما در کوتاهمدت حیاتی هستند و هم روی چیزهای آیندهنگرتری که فکر میکنیم نتیجه خواهند داد و ارزش سرمایهگذاری را دارد، کار خواهد کرد.»
استودیو هِیون قصد دارد استودیویی باشد که برای دنیای مدرن توسعهی بازیها ساخته شده است. این استودیو در طول یک بیماری همهگیر و در شرایطی که کارمندان از راه دور فعالیت میکردند و توسط افرادی که چیزهای دربارهی فناوری ابری میدانستند، شکل گرفت.
بیشتر بخوانید: اولین نگاه به استودیوی Haven جید ریموند؛ بازی انحصاری آنها برای پلیاستیشن چیست؟
و بخش تحقیق و توسعهی این استودیو توجه طراح ارشد کنسولهای پلیاستیشن ۴ و ۵ یعنی مارک سرنی (Mark Cerny) را هم به خود جلب کرد اگرچه این لزوماً به فناوری ابری مربوط نمیشود. ریموند گفت: «بنابراین مارک سرنی یکی از دلایل اصلی سرمایهگذاری شدید ما در زمینهی تحقیق و توسعه و در تشکیل این تیم مهندسی بسیار خبره بوده است. این تنها به فضای ابری مرتبط نیست، بلکه به تحقیق و توسعه در موارد آیندهنگرتر نیز مربوط است. اکنون نمیتوانم خیلی چیزها را بگویم اما بدیهی است که این یکی از دلایل دیگری است که همکاری با پلیاستیشن را برای ما جذاب و هیجانانگیزتر کرده است. البته مارک سرنی نیز بهنوعی شبیه یک ستاره راک است، بنابراین همکاری با او واقعاً هیجانانگیز است و در نهایت میتوانم بگویم که این واقعیت که جلال در حال پیوستن به استودیو ما است، ایدههای جسورانه زیادی وجود دارد که ما مشتاقانه منتظر بررسی آنها هستیم.»
منبع: GameIndustry.biz