چرا الان بهترین زمان برای بازگشت سری اونیموشا است؟
در مراسم گیماواردز ۲۰۲۴، خبرهای هیجانانگیزی ارائه شد، از جمله بازگشت چندین سری قدیمی. شرکت کپکام (Capcom) نه تنها یکی، بلکه دو آیپی قدیمی و محبوب خود را دوباره احیا کرد و قسمتهای جدیدی از هر دو مجموعهی اوکامی (Okami) و اونیموشا (Onimusha) را معرفی کرد. به نظر میرسد که دنباله اوکامی بیشتر مورد توجه قرار گرفته است و شاید دلایل این مسئله هم چندان پیچیده نباشد. در حالی که بازی اوکامیدن (Okamiden) خود به تنهایی یک بازی بسیار خوب بود، طرفداران بیش از دو دهه است که منتظر یک دنبالهی کامل هستند. این بازی همچنین بازگشت هیدکی کامیا (Hideki Kamiya) به همکاری با کپکام را به همراه دارد و او را با اثری که قبلاً آن را خلق کرده بود، دوباره پیوند میدهد.
این قطعاً خبر هیجانانگیزی است، اما با این وجود، بازی Onimusha: Way of the Sword نیز آماده است تا بسیاری را شگفتزده کند. البته در حال حاضر اطلاعات کمی دربارهی آن داریم و کپکام بازی را با یک تریلر کوتاه و چند جزئیات سادهی داستانی از طریق وبسایت رسمی آن معرفی کرد. در تریلر، یک سامورایی با دستکش معروف اونی (Oni Gauntlet) در حال نبرد با انواع هیولاها، از کوچک تا بزرگ، جذب انرژی ارواح و پرسش از انسانیت خود دیده میشود. به طور کلی، این موارد استاندارد سری اونیموشا هستند. اطلاعات بیشتری که بدست آمده، به ما میگوید که داستان بازی در نسخهای پیچیده از کیوتو در دوران ادو جریان دارد، جایی که موجودات گنما (Genma) پرسه میزنند و ابرهای مالیس (Malice) خیابانها را فرا گرفتهاند. این kdc با دنیای اونیموشا مطابقت دارد.
بدون شک، کپکام به مرور زمان اطلاعات بیشتری در مورد بازی تا زمان انتشار آن در سال ۲۰۲۶ منتشر خواهد کرد، اما همین تریلر باعث شده است که طرفداران شروع به حدس و گمان کنند. این بازی چگونه خواهد بود؟ آیا شخصیتهایی از بازیهای قبلی بازخواهند گشت؟ چرا اونیموشا و چرا حالا؟ زمان باید پاسخ بسیاری از این سؤالات را بدهد، اما میتوان گفت که هیچ زمانی بهتر از حالا برای بازگشت اونیموشا وجود نداشته است. این مجموعه زمانی ارزش زیادی در صنعت بازی داشت و احتمالاً دوباره میتواند چنین تاثیری داشته باشد. کلید موفقیت، حل یکی از مشکلاتی است که به افول آن انجامید.
اونیموشا چیست؟
اونیموشا اولین بار توسط خالق مجموعه، یوشیکی اوکاموتو (Yoshiki Okamoto)، به عنوان یک نسخهی ژاپنی از رزیدنت اویل طراحی شد. به جای یک عمارت ترسناک، بازیکنان باید در خانهای نینجایی پر از تلههای مرگبار و دشمنان بیرحم کاوش میکردند. اولین نسخه از این سری ابتدا برای نینتندو ۶۴ برنامهریزی شده بود، سپس برای پلیاستیشن بهطور جزئی توسعه یافت، اما در نهایت برای پلیاستیشن ۲ در اوایل عمر این کنسول منتشر شد.
این امر برای بازی که اکنون با نام Onimusha: Warlords شناخته میشود، یک مزیت بزرگ بود. پلیاستیشن ۲ بلافاصله به موفقیتی بزرگ تبدیل شد و صاحبان جدید آن به دنبال بازیهای جذابی بودند که قدرت کنسول را به نمایش بگذارد. شخصیت اصلی بازی، سامانوسکه آکچی (Samanosuke Akechi) که بر اساس بازیگری به نام تاکشی کانشیرو (Takeshi Kaneshiro) مدلسازی شده بود، بسیار عالی به نظر میرسید. در حالی که بازی از پسزمینههای پیشساخته به جای گرافیک سهبعدی ریل تایم استفاده کرد که این تصمیم باعث شد گرافیک بازی حتی بیشتر بدرخشد. اونیموشا حس یک بازی نسل جدید را میداد، حتی اگر در بسیاری از جنبهها شبیه به بازیهای پلیاستیشن ۱ بود.
بازی Onimusha: Warlords یک اثر موفق بود و تبدیل به اولین بازی پلیاستیشن ۲ شد که بیش از یک میلیون نسخه فروخت. از طرفی دنبالهای بر این بازی منتشر شد که این بار بازیگر فقید یوساکو ماتسودا (Yusaku Matsuda) را به عنوان قهرمانی جدید با نام جوبی یاگیو (Jubei Yagyu) را به تصویر میکشید. شاید به خاطر انتقادهایی که به کوتاه بودن نسخهی اول وارد شده بود، Onimusha 2: Samurai’s Destiny ماجراجویی گستردهتری را ارائه داد. در حالی که این بازی در ژاپن مورد استقبال خوبی قرار گرفت، اما در غرب نتوانست به همان اندازه موفق باشد.
این امر منجر به ساخت Onimusha 3: Demon Siege شد که قهرمان اصلی نسخهی اول، سامانوسکه آکچی را بازگرداند و او را با یک افسر فرانسوی با بازی ژان رنو (Jean Reno) همراه کرد. این نسخه همچنین به یک موتور گرافیکی کاملاً سهبعدی مجهز شد، که آن را با جدیدترین بازیهای رزیدنت ایول از نظر گرافیکی تا حد زیادی یکی کرد. اگرچه اونیموشا ۳ تا حد زیادی موفق بود، اما نتوانست به فروش نسخهی اول دست یابد. با این حال، نسخه چهارم نیز برای پلیاستیشن ۲ ساخته شد و در سال ۲۰۰۶ منتشر شد، اما این نسخه به اندازهی نسخههای قبلی مهم نبود. Onimusha: Dawn of Dreams با فروش ضعیف خود به نظر میرسید که پایان این سری مهم برای شرکتی باشد که چند سال قبل نقش مهمی در موفقیت آن داشت.
افول سری
چه اتفاقی افتاد که دیگر نسخهای از این سری ساخته نشد؟ پاسخ ساده این است که ممکن است بازیکنان از این سری خسته شده باشند. با احتساب چند نسخهی فرعی، در طی پنج سال، شش بازی متفاوت از سری اونیموشا و یک نسخهی بازسازی شده منتشر شده بود. برخی میگویند که این فقط اولین نسخه بود که در زمان و مکان مناسبی منتشر شده بود و طبیعی بود که بازدهی آن کاهش یابد. برخی دیگر ممکن است بگویند که این سری به پایان عمر خود رسیده بوده است. در نهایت، اونیموشا تنها مجموعهای نبود که نتوانست از پلیاستیشن ۲ به نسل بعدی کنسولها منتقل شود.
شاید بتوان گفت که اصلیترین دلیل کنار رفتن این مجموعه این بود که بین دو سری موفق بزرگ دیگر گیر افتاده بود. در واقع این بازی با الهام از رزیدنت اویل و دویل می کرای ساخته شده بود و کپکام توانست نسخههای عالی از این این دو سری ارائه دهد. بنابراین رویکرد همهجانبهی اونیموشا آن را در موقعیت سختی قرار داد که حتی استفاده از بازیگران مشهور هم نتوانست آن را نجات دهد. از طرفی تمهای تاریخی ژاپنی در اونیموشا ممکن است به یک نقطه ضعف تبدیل شده باشند، چرا که بازار جهانی وارد دورهای شده بود که تمهای غربی بیشتر مورد پسند قرار گرفتند. عنصر گیمپلی خاص این بازی، ایسن (Issen)، یک حرکت ضدحملهی جذاب بود که نیاز به واکنشهای سریع در کسری از ثانیه داشت. تسلط بر این مکانیک بسیار سخت و چالشبرانگیز بود. متأسفانه، در آن زمان تمایل کلی به بازیهای سخت نیز در حال کاهش بود.
از سال ۲۰۰۶ تا به امروز زمان زیادی گذشته و روندها بهطور چشمگیری تغییر کردهاند. سری دارک سولز (Dark Souls) و بسیاری از بازیهای الهام گرفته از آن نشان دادهاند که بازیکنان از مبارزات سخت در برابر هیولاهای خطرناک از هر شکل و اندازهای لذت میبرند. بازیهایی با تمهای ژاپنی به راحتی مخاطبان جهانی پیدا میکنند، همانطور که بازیهایی مثل سکیرو (Sekiro)، گوست آو سوشیما (Ghost of Tsushima) و Rise of the Ronin ثابت کردهاند که تم سامورایی داغتر از همیشه است. رزیدنت ایول نیز به شدت روی عناصر ترسناک خود تأکید کرده و دویل می کرای نیز به نظر میرسد که در حال استراحت است. در نتیجه مسیر برای اونیموشا دوباره باز است.
احتمالاً Onimusha: Way of the Sword خود را بیش از حد به سنتهای سری وابسته نخواهد کرد. تریلر منتشر شده نشان میدهد که با پسزمینههای از پیش رندر شده یا زاویههای دوربین ثابت و سینمایی سروکار نخواهیم داشت. نشانههای آشکاری از ژان رنو یا بازیگران دیگر دیده نمیشود. با این حال، قرار است که با موجودات جنما مبارزه کنیم و آن حرکت ضدحملهی ایسن قطعاً وجود خواهد داشت. اینکه آیا بازی به سبک جهان باز روی آورده یا به سبک خطی بازیهای قدیمی بازمیگردد، هنوز مشخص نیست، اما در هر صورت پتانسیل جدیای وجود دارد. حتی اگر فرض کنیم که بازیکنان از این سری خسته شده بودند، ۲۰ سال زمان کافی است تا دوباره اشتهای گیمرها برای آن افزایش یابد. در حالی که اونیموشا زمانی جایگاه خود را در دنیای بازی از دست داده بود، این یک مدیوم است که در آن همه چیز دائماً در حال تغییر است و همیشه فرصتی برای بازگشت وجود دارد. اگر اوضاع همانطور که به نظر میرسد پیش برود، این نسخه ممکن است این سری را دوباره به اوج خود بازگرداند.
این بازی قرار است در سال ۲۰۲۶ برای پلیاستیشن ۵، ایکسباکس سری ایکس/اس و رایانههای شخصی عرضه شود.
منبع: Siliconera