منتقدان درباره سریال «سندمن» چه میگویند؟
نقدهای منتشر شده از سریال «سندمن» نتفلیکس همه درباره یک چیز توافق دارند: سریال تا حد زیادی موفق عمل کرده است.
داستانهای نیل گیمن، نویسندهی مشهور ادبیات فانتزی، تا به حال اقبال خوبی داشتهاند و تعداد زیادی از آنها صاحب اقتباسهای موفقی شدهاند. از جمله کارولاین، خدایان آمریکایی (American gods) و طالع نیک (Good omens). اما تبدیل شدن سری کمیکهای «سندمن» (The Sandman) به فیلم یا سریال رویایی بود که طرفداران دوآتیشه و پیگیر این کیمکها محقق شدنش را ممکن نمیدیدند. پس همین که نتفلیکس اعلام کرد قرار است سریال «سندمن» را بسازد، بسیاری از طرفداران هیجانزده و خوشحال شدند و طبیعی است که عده دیگری هم با بدبینی و کنجکاوی انتظار سریال را کشیده باشند. حالا با انتشار این سریال موردانتظار نقدهای متعددی روی جنبههای مختلفش نوشته شده و اینطور که پیداست همهی نقدها روی یک چیز اتفاق نظر دارند: سریال تا حد خوبی موفق عمل کرده است. سریال «سندمن» یکی از بهترین عنوانهای دیسی را زنده میکند. منبع اقتباس سریال سری کمیکی است که نیل گیمن از در سالهای ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۶ نوشت.
داستان دربارهی موجود جاودانهایست که نمودِ رویاست؛ رویا (یا مورفیوس) که نقشش را تام استوریج بازی میکند، در زمان جنگ جهانی اول طی یک مراسم احضار، اسیر یک عده میشود و تا زمان حال زندانی آنها باقی میماند. وقتی آزاد میشود، هیچ کاری برایش مهمتر از پس گرفتن قلمرو رویاها و پادشاهیاش نیست. «رویا» یکی از هفت موجود جاودانهای است که نمود مفاهیم غیرفیزیکی هستند و بیپایانها نام دارند. این خواهرها و برادرها عبارتند از: سرنوشت (Destiny)، آرزو (Desire) (با بازی میسون الکساندر پارک)، یأس (Despair) (با بازی دونا پرستون)، تباهی (Destruction)، هذیان (Delirium) و مرگ (با بازی کربی هاول باپتیست).
فصل اول «سندمن» همچنین شامل بوید هالبروک در نقش یک کابوس فراری (از قلمرو رویا) به نام «کورینتیان»، ویوین آچامپونگ (Vivienne Acheampong) در نقش کتابداری با قدرتهای فراطبیعی به نام «لوسین»، پاتون آسوالت در نقش «متیوی کلاغ» (Matthew the Raven)، یار و همراه رویا، دیوید تیولیس در نقش جان دی، و گوندولین کریستی در نقش «لوسیفر مورنینگ استار» است. البته شخصیتهای ذکر شده تنها شخصیتهای سریال نیستند. سریال «سندمن» مملو از شخصیتهای مختلف است. از جمله انسانهای فانی و عادیای که تحت تأثیر این موجودات جاودانه قرار میگیرند. انبوهی از قاتلان زنجیرهای که قرار است مجمع خودشان را برگزار کنند و… حتی مارک همیل هم در سریال حضور افتخاری دارد و در نقش یک سرایدار به نام مروین پامپکینهد (کله کدویی). فصل اول سریال «سندمن» ۱۰ قسمت دارد و کارگردانهایش عبارتند از: مایک بارکر، جیمی چایلدز، میرزی الماس (Mairzee Almas)، آندرس بِیز، لوئیز هاپر و کارگردان فیلم «انتقام»، کورالی فارگیت.
سیاستهای نتفلیکس به شکلی است که اغلب اجازه نمیدهد نقدها قبل از انتشار سریال منتشر شوند و ترجیح میدهد نقدها همزمان یا بعد از انتشار سریال خوانده بشوند. بنابراین درست الآن، بعد از انتشار سریال «سندمن» است که میتوانیم برویم سراغ نقدها و یادداشتهای منتشرشده و ببینیم خالقان «سندمن» نتفلیکس چه گلی به سرمان زدهاند و سریال را از جنبههای مختلف و به قلم منتقدهای مختلف، بررسی کنیم. در حال حاضر نقدهای بسیاری از رسانههای مختلف روی «سندمن» نوشته شده است. منتقدها در بسیاری از موارد مختلف با هم اختلاف نظر دارند؛ مثل اینکه ایفای نقش استوریج به عنوان شخصیت اصلی سریال چقدر روی موفقیتش تأثیر گذاشته، یا اینکه سریال «سندمن» چقدر به کمیکها وفادار بوده و آیا اقتباس خوبی به حساب میآید یا نه. اما در مجموع همهی منتقدها میگویند سریال (یا حداقل نیمی از آن) ارزش تماشا کردن را دارد و به خوبی از پس چالشهای چنین اقتباسی برآمده است. پس اینطور که به نظر میرسد، سریال نتفلیکس جای پای خودش را محکم کرده و به خصوص در پنج قسمت آخر فصل اول، به همه نشان داده لیاقت نام «سندمن» را دارد.
گزیدهای از نقدهای منتقدان دربارهی سریال «سندمن»
نقد الکاسندر هریسون از Screen Rant
کسانی که سریال را تا انتها تماشا میکنند در نیمهی دوم فصل اول پاداششان را با داستانی قویتر میگیرند؛ اما سریال «سندمن» راه درازی تا ادا کردن حق مطلب درباره منبع اقتباسش (کمیکها) دارد. اگر خالقان سریال در فصل دوم همان کارهای خلاقانه، فرمگرا و ریسکپذیری را که نیل گیمن در کمیکها انجام داده را در سریال هم اجرا کنند، سریال هم از ویژگیهایی که کمیکها را خاص و جذاب میکرد، برخوردار خواهد شد.
سم بارسانتی از AV Club
این تعریفی بی جانی است، اما سریال «سندمن» نتفلیکس درست مثل فیلم «نگهبانان» (Watchmen) زک اسنایدر است؛ یکی از آن اقتباسهایی که با خودت میگویی «دیگر از این وفادارتر و نزدیکتر به داستان اصلی نمیشد ساخت». سریال «سندمن» خط داستانی کمیک را به خوبی دنبال میکند و تمام لحظات خوب کمیک را بازآفرینی میکند، بنابراین حداقل حداقلش، نسخهای آبرومند و خوب از داستان سندمن را روایت کرده است. و داستان سندمن به خودی خود، بدون هیچ چیز اضافه یا تغییر خاصی، داستان خوب و جذابی است. اما یک مسئله وجود دارد و آن هم این است که تغییر قالب داستان از کمیک و تبدیل شدن به یک سریال، چیز جدیدی از داستان سندمن و شخصیتهایش را به ما نشان نمیدهد و هیچ جنبهی جدیدی افشا نمیکند. «سندمن» هیچ چیز جدیدی از مورفیوس (رویا) یا برادران و خواهران جاودانهاش، یا نگاه آنها به انسانهای فانی و زندگیهاشان را اضافه نکرده است و مخاطب را قانع نمیکند که چرا باید به جای خواندن کمیکها، سراغ سریال آمد و آن را تماشا کرد.
هویتران بوی (Hoai-Tran Bui) از SlashFilm
«سندمن» نتفلیکس مثل آن لحظاتی است که از خواب بیدار میشوی و همهچیز یک خرده مبهم و تیره است. و همه بدون اینکه دلیلش را بدانیم مثل شخصیتهای فاینال فانتزی (یک فرنچایز بازیهای ویدیویی محبوب) لباس پوشیدهاند. «سندمن» داستانیست که در آن همهی احتمالها محتمل به نظر میرسند. چیزی درست مثل… خب، درست مثل یک رویا.
نقد آملیا امبروینگ (Amelia Emberwing) از IGN
وظیفه سریالی مثل «سندمن» این است که به منبع اقتباس خود احترام بگذارد و در عین حال، طرفداران جدید و تازه نفس را با داستانی آشنا کند که امیدوارانه، عاشقش میشوند. با این اوصاف، نمیدانم سریال «سندمن» برای این دسته از مخاطبان چقدر قرار است خوشایند باشد، چرا که حماسه رویا به سرعت از یک خط داستانی به یک خط داستانی دیگر میپرد. در این یک مورد سریال اصلاً کارش را خوب انجام نمیدهد، که دقیقاً همین هم باعث شده به «سندمن» نتفلیکس امتیاز کامل ۱۰ از ۱۰ ندهم، حتی با اینکه اگر این یک مورد خاص را کنار بگذاریم، «سندمن» میتواند یک شاهکار باشه. «سندمن» پر از زیبایی است، با شکوه و غنی است و در یک کلام، «سندمن» سریال بینظیری از آب در آمده. وقتی هم صحبت از رویا و خواهران و برادرانش باشد «سندمن» دقیقاً همان چیزیست که سالهای سال، طرفداران انتظارش را میکشیدند.
اینکو کنگ (Inkoo Kang) از Washington Post:
نتایج کلی ناهموار و شلخته از آب در آمده است. شخصیتها و اتفاقاتی که از کمیک به سریال آمدهاند تأثیر ناچیزی روی داستان سریال گذاشتهاند و در نهایت، علت اینکه سریال «سندمن» حتماً میبایست ساخته میشد، چندان قانعکننده نیست. اگر سریال را نمیساختند هم چیزی را از دست نمیدادیم.
ریچارد نیوبی از Empire
«سندمن» با توجهای که به منبع اقتباسش داشته، گروه بازیگران معرکهاش و جهانسازی گستردهای که به فصلهای بیشتر احتیاج دارد، سریال نتفلیکس کاملاً رویایی از آب در آمده.
دیوید اوپی از Digital Spy
با گذشت تنها چند دقیقه از آغاز سریال، شما فریاد خواهید زد و با دیدن صحنهای زیباتر و جذابتر از قبلی و ادامه یافتن این روند، تا وقتی به انتهای قسمت دوم برسید دیگر صدایتان خراشیده شده است. اما به هر حال شما به تماشای «سندمن» ادامه خواهید داد، چرا که هر قسمت با یک اتفاق عجیب به پایان میرسد که آدم را با قدرت بسیار زیادی سمت قسمت بعدی و ادامهی داستان میکشاند.
آلان سپینوال از Rolling Stone
بخشهایی از سریال «سندمن» به خوبی کار میکنند، به خصوص وقتی که محوریت داستان با (شخصیت) رویا نیست.
رابرت برایان تیلور از Collider
قسمت ششم سریال «سندمن» از نظر احساسی بسیار چشمگیر است و طوری برای مخاطب ملموس است که در کمیک اغلب شاهدش بودهایم. باقی قسمتهای سریال از این منظر متفاوتاند،اما هیچوقت سطح کیفی سریال آنقدری پایین نمیآید که آدم کیفیت کل سریال را زیر سؤال ببرد. در هر حال «سندمن» به خاطر همان دو ساعت ویژه هم که شده، ارزش تماشا کردن را دارد.
گلن ولدون از NPR
نگران نباشید، مو لای درزش نمیرود. زمان زیادی طول کشید تا به سریال «سندمن» برسیم، چند تایی تلاش ناموفق وجود داشت، اما بالأخره نتفلیکس کار سخت را تمام کرد و اقتباس این سری کمیک بینظیر را ساخت. و باید گفت که این سریال… واقعاً کار میکند.
تا به اینجا سرویس جمعآوری نقد سایت گوجهفرنگیهای فاسد (Rotten Tomatoes) ۳۳ نقد مختلف را برای فصل اول سریال «سندمن» جمع کرده است و به این ترتیب میانگین امتیاز سریال به ۸۸ رسیده است. قطعاً در آینده نقدهای بیشتری به این ۳۳ نقد اضافه خواهند شد و امتیاز اندکی بالا و پایین خواهد رفت، اما اگر «سندمن» بتواند امتیازش را در همین حدود نگه دارد، به عنوان سریالی درخور (از سوی سایت مذکور) شناخته خواهد شد. امتیاز «سندمن» تا همینجا هم به طرز چشمگیر و قابل ملاحظهای از اقتباسهای لایو-اکشن اخیر نتفلیکس بهتر بوده است. مثلاً سریال «کابوی بیباپ» (Cowboy Bebop) که بلافاصله کنسل شد و با امتیاز ۴۶ شکست بدی برای نتفلیکس به حساب میآید. و البته اگر عقبتر برویم، لایو-اکشن سینمایی «دفترچه مرگ» (Death Note) هست که امتیاز ۳۷ را گرفت.
بسیار بعید به نظر میرسد که امتیاز «سندمن» تا این حد سقوط کند (اگر اصلاً کمتر شود) و به این دو امتیاز کم و افتضاح برسد. امتیاز «سندمن» از آیندهی خوبش خبر میدهد و از ادامه پیدا کردن سریال. «کابوی بیباپ» درست بعد از فصل اول کنسل شد و فیلم «دفترچه مرگ» به دنبالهای که قرار بود داشته باشد نرسید. اما «سندمن» به سرنوشت این دو پروژه دچار نخواهد شد. «سندمن» نه تنها میتواند به یک سریال طولانی تبدیل بشود، بلکه آنقدر ماجرا و شخصیت و جهانهای مختلف دارد که میتواند به یک چیز عظیم در نتفلیکس تبدیل شود و موفقیتهای پیاپی را در پیش داشته باشد.
منبع: SCREENRANT
عالیه سریالش من خیلی اهل فیلم نیستم ولی اینو به شدت پیگیری میکنم ودوسش دارم 👌
سریال فوق العاده خوش ساخت و داستان بخوبی و آرامی و گیرا روایت شد
پیشنهاد میکنم سریال دوستان از دیدنش لذت ببرند