آیا «اوپنهایمر» بهترین فیلم کریستوفر نولان است؟
برخی از سینمادوستان اعتقاد دارند که «اوپنهایمر» بهترین فیلم کریستوفر نولان است، اما آمار و ارقام نیز این موضوع را تایید میکنند؟
دوازدهمین فیلم کریستوفر نولان با بازخوردهای ضد و نقیضی در ایران مواجه شده است. برخی از سینمادوستان اوپنهایمر را بهترین ساختهی این کارگردان ۵۳ ساله بهشمار میآورند و عدهی دیگری سیر روایی و شیوه شخصیتپردازی فیلم را بسیار پیشپاافتاده میدانند. به همین خاطر در این مقالهی کوتاه قصد داریم ببینیم بر اساس آمار و ارقام متاکریتیک، راتن تومیتوز و آیامدیبی اوپنهایمر چه جایگاهی در کارنامهی نولان دارد و منتقدان غیرفارسیزبان درباره آن چه میگویند.
در متاکریتیک بهترین فیلم کریستوفر نولان «دانکرک» با امتیاز ۹۴ از ۱۰۰ است و اوپنهایمر و «شوالیه تاریکی» به ترتیب با امتیاز ۸۸ و ۸۴ در رتبههای بعدی قرار گرفتهاند. «ممنتو» و «شوالیه تاریکی برمیخیزد» نیز جایگاههای چهارم و پنجم را به خود اختصاص دادهاند. ۹۸ درصد نقدهای ثبت شده برای دانکرک بهطور کلی مثبت هستند و میزان رضایت منتقدان از اوپنهایمر در این پایگاه ۹۷ درصد است و هیچ نقد منفی برای آن به ثبت نرسیده که نشان میدهد منتقدان عموم رسانههای معتبر جهان از تماشای فیلم راضی بودهاند؛ جالب است بدانید که میزان رضایت منتقدان در متاکریتیک از فیلم تحسین شده «میانستارهای» ۷۶ درصد است.
پیتر بردشاو منتقد سرشناس گاردین در بخشی از یادداشت خود برای این فیلم نوشته است: «این یک انفجار بزرگ است و هیچکس نمیتوانست آن را بهتر یا مهیبتر از نولان روی پرده بیاورد. او این کار را بدون اینکه فیلم را به یک اثر اکشن با حضور پررنگ بدلکاران تبدیل کند، انجام داده است.» بردشاو اضافه میکند: «با همه جسارت و جاهطلبیاش، هرگز مشکل ابهام خود را حل نمیکند؛ او این درام طولانی را با عذاب اوپنهایمر نابغه پر کرده اما از نمایش آنچه بر ژاپنیها و مردم هیروشیما و ناکازاکی گذشته است، امتناع میورزد. کیلیان مورفی شباهتی بسیار ترسناک به اوپنهایمر دارد که در به تصویر کشیدن حس تنهایی و زندان عاطفی بسیار خوب عمل کرده است. فیلم ایراد دارد اما در مجموع شگفتانگیز است.» پیتر راینر از روزنامه کریستین ساینس مانیتور که فیلم را کمتر دوست داشته، اوپنهایمر را اینگونه توصیف میکند: «اوپنهایمر، فیلم جدید کریستوفر نولان با بازی کیلیان مورفی در نقش جی رابرت اوپنهایمر، پدر بمب اتمی، خود را شبیه یک فیلم بیوگرافی ساده نشان نمیدهد. بلکه، طوری ساخته شده است تا بیوگرافی همه فیلمهای زندگینامهای باشد.»
همانطور که در بالا اشاره شد، اوپنهایمر دومین فیلم نولان از نظر منتقدان در متاکریتیک است؛ یعنی بهترین اثر او در این پایگاه نیست، اما بالاتر از محبوبترین فیلمهایش ایستاده است. تفاوت نگاه سینمادوستان ایرانی با غربیها و خصوصا منتقدان آمریکایی احتمالا از آنجایی نشئت میگیرد که هرکدام از آنها نقش دیگرسانی در جنگ جهانی دوم ایفا کردهاند و نسبت متفاوتی با ساخت بمب اتم توسط جی رابرت اوپنهایمر دارند.
در پایگاه راتن تومیتوز نیز ۴۷۱ نقد برای فیلم به ثبت رسیده که ۹۳ درصد آنها مثبت هستند. بیش از ۱۰ هزار نفر از کاربران راتن تومیتوز نیز به اوپنهایمر رای دادهاند که مجموع نظر آنها امتیاز قابل توجه ۹۱ از ۱۰۰ را نشان میدهد تا مجددا به این نتیجه برسیم که تفاوت دیدگاه ایرانیها نسبت به یک اثر زندگینامهای درباره خالق بمب اتم با سینمادوستان در کشورهای غربی علت اصلی این بازخوردهای بسیار متفاوت است.
فیلمهای ممنتو و شوالیه تاریکی با امتیاز ۹۴ از ۱۰۰ به ترتیب در جایگاههای اول و دوم بهترین آثار کریستوفر نولان در راتن تومیتوز قرار گرفتهاند و اوپنهایمر پس از آنها به چشم میخورد. دانکرک و «بیخوابی» نیز جایگاههای بعدی را از آن خود کردهاند. اگر بخواهیم فیلمهای نولان را از نظر کاربران این رسانه رتبهبندی کنیم، «بتمن آغاز میکند» با نمره ۹۴ از ۱۰۰ در صدر میایستد و بعد از آن ممنتو و شوالیه تاریکی با همین نمره قرار خواهند گرفت. اوپنهایمر نیز با امتیاز ۹۱ از ۱۰۰ در مکان هفتم جا خوش میکند.
در آیامدیبی امتیاز ۸.۵ از ۱۰ بر اساس نزدیک به نیم میلیون رای اوپنهایمر را در جایگاه پنجم فهرست بهترین فیلمهای کریستوفر نولان قرار داده است. در این جدول شوالیه تاریکی با امتیاز ۹ از ۱۰ با اقتدار در رتبه نخست قرار گرفته و فیلمهای میان ستارهای و «تلقین» (Inception) به دنبال آن هستند. بیخوابی با امتیاز ۷.۲ در قعر لیست بهترین فیلمهای نولان از نظر سینهفیلها در آیامدیبی قرار گرفته که فاصله فاحشی با اوپنهایمر دارد تا بتوانیم بگوییم جدیدترین ساخته کریستوفر نولان اگرچه بهترین اثر او نیست، اما در زمره بهترین آثار وی قرار میگیرد و در نظر منتقدان و سینمادوستان غربی از چند فیلم وی بسیار دوستداشتنیتر است.