ویچر ۴ عمیقترین بازی سیدی پراجکت خواهد بود؛ مصاحبه با سازندگان
در گیم اواردز ۲۰۲۴ اولین تریلر از بازی مورد انتظار ویچر ۴ (The Witcher 4) به نمایش درآمد. دنبالهای بر مجموعهای که جایگاه سیدی پراجکت رد (CD Projekt Red) را بهعنوان یکی از استودیوهای برتر صنعت بازیسازی تثبیت کرد. این بازی که اکنون وارد مرحله تولید کامل شده است، داستان سیری (Ciri) را روایت میکند و قرار است که حماسه جدیدی را در این سری آغاز کند. در حالی که پس از انتشار تریلر سینماتیک اخیر، انتظار میرفت که بازی حداقل تا چندماه وارد سکوت خبری شود، سازندگان در هفتههای اخیر مصاحبههای مختلفی انجام دادهاند و برنامههای خود برای بازی گفتهاند.
وبسایت ویجیسی (VGC) اخیراً با فیلیپ وبر (Phillipp Weber)، کارگردان روایت و مالگورزاتا میترگا (Malgorzata Mitrega)، تهیهکننده اجرایی، درباره بازگشت این سری، درسهایی که از بازی سایبرپانک ۲۰۷۷ (Cyberpunk 2077) آموخته شده و برنامههای آنها برای ارتقای سبک نقشآفرینی همانند کاری که ویچر ۳ یک دهه پیش انجام داد، صحبت کرده است.
سیری؛ محور جدید مجموعه
تریلر ویچر سروصدای زیادی به پا کرد و درحالی که میلیونها نفر این تریلر را تماشا کردهاند و بیش از ۲۵۰ هزار لایک در یوتیوب دریافت کرده است، همه واکنشها به آن مثبت نبودهاند. در میان نظرات تند و افراطی برخی از افراد در جوامع گیمینگ، برخی خواستار این هستند که جذابیت ظاهری او بیشتر شود و شباهتش به یک انسان واقعی کاهش یابد. اما از سوی دیگر، طرفداران واقعی ویچر هم وجود دارند که از اینکه در این بازی نمیتوانند در نقش گرالت (Geralt) بازی کنند، ناامید شدهاند. وبر گفت:
فکر میکنم ما کاملاً میدانستیم که این تصمیم برای برخی افراد بحثبرانگیز خواهد بود، چون در سه بازی قبلی ویچر، گرالت شخصیت اصلی بود و فکر میکنم همه عاشق بازی در نقش گرالت بودند. البته من هم واقعاً عاشق بازی در نقش گرالت بودم، بنابراین اگر افرادی ترجیح میدادند همچنان در نقش گرالت باشند، فکر میکنم این موضوع قابل قبول است. بهترین کاری که میتوانیم انجام دهیم و فکر میکنم این هدف اصلی ماست، این است که ثابت کنیم با سیری میتوانیم کارهای جالب زیادی انجام دهیم تا این تصمیم ارزشمند شود. این تصمیم برای داشتن سیری به عنوان قهرمان اصلی، تصمیمی نبود که همین دیروز گرفته شده باشد چرا که ما از مدتها قبل شروع به برنامهریزی این موضوع کردهایم.
سیری قبلاً در رمانهای آندژی ساپکوفسکی (Andrzej Sapkowski) بهعنوان دومین پروتاگونیست داستان معرفی شده بود و همچنین در بازی ویچر ۳ (The Witcher 3: Wild Hunt) بهعنوان دومین شخصیت قابل بازی حضور داشت. بنابراین برای ما این تصمیم، یک تکامل طبیعی در مسیری بود که سالها در حال ساخت آن بودهایم. همچنین، برای افرادی که عاشق گرالت هستند، این امکان را فراهم میکند تا پایان داستان گرالت در ویچر ۳ و بسته الحاقی Blood and Wine را گرامی بداریم.
همانطور که وبر گفت در بازی ویچر ۳، چندین مرحله قابل بازی با حضور سیری وجود داشت. زمانی که سیدی پراجکت برای اولین بار تأیید کرد که در حال کار روی نسخه جدیدی از این مجموعه است، این کار را با معرفی یک مدالین گرگ جدید انجام داد که با مدالی که گرالت به گردن داشت، متفاوت بود. بنابراین این موضوع نباید برای کسی تعجبآور میبود که سیری قهرمان نسخه بعدی خواهد بود. وبر ادامه داد:
همچنین با توجه به اینکه سیری در ابتدای سفرش به عنوان یک ویچر است، این امکان برای ما وجود دارد که داستانهای جدیدی درباره معنای تبدیل شدن به یک ویچر روایت کنیم. بنابراین، برای کسانی که در حال حاضر نگران هستند، اگر این نگرانی از روی علاقه باشد، میخواهم بگویم هدف ما این است که در نمایش بعدی بازی، نشان دهیم که سیری میتواند یک قهرمان شایسته برای ویچر ۴ باشد.
مالگورزاتا میترگا نیز اضافه کرد:
ما واقعاً شگفتزده شدیم از اینکه بسیاری از افراد این انتخاب را دوست دارند، برای آن هیجانزده هستند و میفهمند که این تصمیم از کجا آمده است. جامعه بازیکنان تا حدی کار ما را انجام داده و خودشان توضیح میدهند که چرا این تصمیم درست است. همه حق دارند نظر خود را داشته باشند و ما معتقدیم این نظرات از علاقه به بازیهای ما ناشی میشود. فکر میکنم بهترین پاسخ به این نظرات، خود بازی خواهد بود، وقتی که منتشر شود.
درس گرفتن از سایبرپانک
میترگا که برای کار روی سایبرپانک ۲۰۷۷ به سیدی پراجکت پیوسته بود، پیش از آن، یک دهه در شرکت تکلند (Techland) روی مجموعه دایینگ لایت (Dying Light) کار کرده بود. اگرچه داستان بازگشت سیدی پراجکت با سایبرپانک و احیای این بازی قابل توجه است، اما هنگام انتشار ویچر ۴، کمتر کسی هیجان پیش از انتشار و سقوط دیدنی سایبرپانک ۲۰۷۷ را فراموش خواهد کرد. البته این بار سیدی پراجکت میگوید که با دقت بیشتری در مورد زمان و نحوه ارائه ویچر ۴ عمل میکند. هرچند با وجود تریلر معرفی، به نظر نمیرسد به این زودیها شاهد نمایش بیشتری از ویچر ۴ باشیم. میترگا گفت:
درسهای زیادی گرفته شده است. اینکه چگونه باید در تیم کار کنیم یا چگونه باید صادقانه ارتباط برقرار کنیم و شفافیت داشته باشیم. هنوز کمپین بازاریابی را آغاز نکردهایم. ما میخواهیم به طرفداران یادآوری کنیم که با ویچر بازمیگردیم و همچنین میخواهیم این سری را به مخاطبان جدید معرفی کنیم. این فقط یک بخش کوچک از چیزی است که ما در نظر گرفتهایم و به طور کلی ما برنامههای بیشتری برای آینده داریم. در کل، درسهایی درباره شروع کمپین در نزدیکی زمان انتشار گرفتهایم، زمانی که همه چیز تثبیت شده باشد. فکر میکنم فانتوم لیبرتی (Phantom Liberty) به خوبی نشان داده که در مسیر چه تغییراتی پیش میرویم و این مسیر موفق بوده است.
طرفداران سیدی پراجکت رد، پنج سال اخیر را با تیزرها و تریلرهای محتوای مرتبط با نایت سیتی (Night City) سپری کردهاند و بازگشت به دنیای تاریک ویچر، تغییر جالبی است. وبر در پاسخ به سؤالی درباره اهداف داستانگویی تیم سازنده برای ویچر ۴ گفت:
فکر میکنم بخشی از سنت ویچر این است که ما با موضوعات و مفاهیم بسیار دشواری سر و کار داریم. ما هرگز نمیخواهیم پاسخهای ساده بدهیم. همیشه میخواهیم سؤالات دشوار مطرح کنیم و این همچنین به معنای پرداختن به مسائل سخت است، اما این کار را با دقت انجام میدهیم.
ماموریتهای جانبی
مأموریتهای جانبی ویچر ۳ به دلیل تواناییشان در تغییر از مضامینی مانند یک ماجراجویی هیجانانگیز یا تعقیبهای بیپایان خانمها توسط گرالت به موضوعات بسیار عمیقتر، مورد استقبال گستردهای قرار گرفتند. همه چیز در یک جهان یکپارچه احساس میشد و این حس یکپارچگی چیزی است که تیم سازنده میخواهد آن را تکرار کند. میترگا گفت:
اهمیت داستانهای ما در این است که همیشه با جهان بازی مرتبط هستند. این مسائل به داستان کلی، جهان و مشکلات منطقهها مربوط میشوند، بنابراین ما همیشه اینها را در بطن بازی قرار میدهیم.
راضی کردن مخاطبان جدید و قدیمی
برای برخی، ویچر ۴ به نوعی معرفی آنها به این مجموعه خواهد بود. سیدی پراجکت از وظیفهای که پیش رو دارد آگاه است، اما همچنین به این شروع تازه با ویچر ۴ که آن را نقطه آغازین حماسه جدید خود میداند، به خوبی نگاه میکند. چالش این است که معرفی بازیکنان جدید را با احترام به طرفداران قدیمی ترکیب کنند. وبر بیان کرد:
ما میخواهیم اطمینان حاصل کنیم که وقتی ویچر ۴ منتشر میشود، اثری است که یک مخاطب کاملاً جدید میتواند از آن لذت ببرد. اما در عین حال، طبیعتاً ما (از پیشینه سری و مخاطبان قدیمی) آگاه هستیم و به همین دلیل بازی را ویچر ۴ مینامیم، چون دنبالهای برای سه بازی قبلی است. میتوانید مطمئن باشید که ما این موضوع را جدی میگیریم. این بازی به طور کامل دنبالهای بر تجربیات قبلی است و این همچنین به معنای احترام به داستانها و شخصیتهایی است که در آن بازیهای قبلی معرفی شدهاند. ما میخواهیم این دو موضوع را به هم پیوند دهیم.
انتظارات از سیدی پراجکت در هیچ زمانی نمیتوانسته بالاتر از این باشد. از زمانی که این استودیو با عرضه بازی ویچر ۳ به اوج هنر بازیسازی رسید، هر پروژه آن توسط طرفداران به دقت بررسی شده است. همین علاقه عمیق طرفداران یکی از دلایل احساسات منفی بسیاری نسبت به عرضه ناموفق سایبرپانک بود. اکنون ویچر ۴ با این انتظارات زندگی میکند: دنبالهای بر یک نقشآفرینی بسیار محبوب و فرصتی برای سیدی پراجکت تا ثابت کند همچنان میتواند در زمان عرضه موفق باشد.
میترگا گفت:
ما خودمان گیمر هستیم. ما این بازی را برای بازیکنانمان میسازیم و همیشه به تجربه بازیکن، به آنچه دنیا نیاز دارد و آنچه میخواهیم به دنیا بگوییم فکر میکنیم. ما بازیای میسازیم که به عنوان طرفداران این مجموعه دوست داریم بازی کنیم. ما میخواهیم یک داستان واقعاً خوب خلق کنیم و به واکنشها فکر نمیکنیم. ما پیامی داریم که میخواهیم منتقل کنیم، میخواهیم بازیکن را تحت تأثیر قرار دهیم، چیزی مهم به او بگوییم و با او بمانیم. از نظر تجاری، به مخاطبانی که به آنها دسترسی داریم فکر میکنیم؛ بازار و مخاطب را بررسی میکنیم، اما در تیم بیشتر بر هدف ارائه یک بازی باکیفیت تمرکز داریم.
وبر نیز با او موافقت کرده و میگوید:
ما نمیخواهیم عناصری اصلی که در سه بازی قبلی ویچر ایجاد کردیم را از بین ببریم، اما میخواهیم در زمینههای دیگر که حس میکنیم میتوانیم پیشرفت کنیم، بهتر شویم. دنیای بازی لزوماً نباید بزرگتر شود، اما میتواند عمیقتر، غوطهورکنندهتر و سیستماتیکتر باشد. فکر میکنم این چیزی است که نگاه کردن به آن واقعاً هیجانانگیز است.
تمرکز روی ایجاد دنیایی عمیقتر
در سال ۲۰۲۴، بودجههای بازیهایی مانند ویچر ۴ همچنان در حال افزایش بود و تیم سیدی پراجکت از این موضوع آگاه است. این تیم همچنین میداند که زمان بینهایتی برای کار بر روی این بازی ندارند و اکنون که آن را معرفی کردهاند، فشار طرفداران برای دیدن تریلرهای بیشتر و بازی کردن آن در سریعترین زمان ممکن بیشتر خواهد شد. میترگا گفت:
میتوانم بگویم که ایجاد یک ویژگی برای بازی به معنای ساخت بهترین ویژگی ممکن نیست، بلکه به معنای ایجاد بهترین ویژگی در زمانی است که دارید. این بیشتر به جاهطلبی داشتن عناصر پیچیده مربوط میشود و نه تعداد عناصر. البته، این یک بازی اکشن نقشآفرینی جهان باز تکنفره است، بنابراین بزرگ خواهد بود.
نقشآفرینیهای جهانباز نه تنها از نظر بودجه بزرگتر شدهاند، بلکه در دهه گذشته از نظر محتوا نیز بسیار گسترش یافتهاند. نقشههایی پر از نمادها برای برخی طرفداران یک رویاست، اما برای دیگران زمان کافی برای تجربه چیزی که به نظر بیپایان میآید، وجود ندارد. وبر توضیح داد که تمرکز او بر کیفیت محتوا به جای مقیاس است:
ما همیشه میگوییم هر کاری که انجام میدهیم باید معنادار باشد و این بدان معناست که تنها میتوان مقدار محدودی از آنچه واقعاً معنادار و جالب است ارائه داد. اگر بخواهیم محتوا را تکرار کنیم، فکر میکنم آن زمان بازی بیش از حد بزرگ خواهد شد.
بالا بردن استانداردها
در تریلر منتشر شده، سیری با عجله از میان یک غار در حومه استرومفورد عبور میکند و کفشهایش روی بقایای قربانیهای آیینی میروند. از طرفی دیدش به دلیل مه غلیظ حجیمی که با استفاده از موتور آنریل انجین ۵ پیش رندر شده و توسط یک کارت گرافیک نسل جدید انویدیا RTX قدرت گرفته، محدود شده است. این صحنه حیرتانگیز است. او جرعهای از یک معجون مینوشد و با ورود سم به رگهای این شکارچی جهشیافته هیولا، وضوح دید و شنیدارش باز میگردد. در حالی که دستهایش با شمشیر افسانهای Zireael که نسلها در میان ویچرها منتقل شده، برخورد میکند. سیری میان ضربات میرقصد و یک زنجیر نقرهای را دور گردن موجود میپیچد. جریانی از شعله در طول زنجیر حرکت میکند و گوشت هیولا را میسوزاند. هیولا شکست خورده است، اما سیری درمییابد که در روستا، شر چهرههای متعددی دارد. ما قبلاً نقش ویچر را تجربه کردهایم، اما هرگز اینگونه نه!
میترگا در مصابحهای با گیمزرادار گفته است که اگر از او بپرسید که آیا میخواهند دوباره استانداردها را بالا ببرندم، پاسخ بله است. همچنین به گفته سیدی پراجکت رد، ویچر ۴ بلندپروازانهترین بازی جهان باز ویچر تاکنون است. سباستین کالیمبا (Sebastian Kalemba)، کارگردان بازی در جای دیگری از مصاحبه میگوید:
ما قطعاً میخواهیم با هر بازی ویدیویی که میسازیم، استانداردها را بالا ببریم. این همان کاری است که پس از ویچر ۳ با سایبرپانک ۲۰۷۷ انجام دادیم و میخواهیم تمام درسهایی را که از هر دو تجربه آموختهایم، در ویچر ۴ پیاده کنیم. شما میتوانید به گرافیک تریلر نگاه کنید که نمادی از چیزی است که میخواهیم به آن دست یابیم. این یک ویدیوی از پیش رندر شده با نسخهای سفارشی از آنریل انجین ۵ است و همان تصاویری است که ما در حال تلاش برای دستیابی به آنها هستیم. این جاهطلبی به تمامی بخشها در سیدی پراجکت رد گسترش یافته است. جاهطلبی ما بسیار زیاد است، به طرز دیوانهواری زیاد!
شروعی جدید
با پایان ماجراجوییهای گرالت در کانتیننت، ویچر ۴ آغازی جسورانه و جدید به شمار میرود. کالیمبا گفت:
از آنجا که این داستان چند سال پس از ویچر ۳ رخ میدهد، من باور دارم که نه تنها بازیکنان جدید، بلکه بازیکنان قدیمی نیز تجربهی جذابی از این بازی خواهند داشت.
همانطور که گفته شد، سیری به عنوان شخصیت اصلی این سهگانه جدید ویچر معرفی شده است. او اکنون توسط بازیگری جدید به نام سیارا برکلی (Ciara Berkeley) نقشآفرینی میشود که جایگزین جو وایات (Jo Wyatt) در بازی سوم سری شده است. شما نقش شکارچی جوانی را بر عهده میگیرید که اولین قدمهای خود را در مسیر ویچر شدن برمیدارد. شخصیتی که باید شکل بگیرد، تواناییهایش توسعه یابد و به عنوان یک جنگجوی تازه جهشیافته درک کند که شکار و کشتن هیولاهایی که تهدیدی برای مردم عادی هستند چه معنایی دارد، البته به شرطی که مردم هزینهاش را بپردازند.
در تریلر بازی، میتوانیم مهارتها و بار سنگینی که سیری به عنوان یک ویچر بر دوش دارد را ببینیم. او مجهز به شمشیرهای فولادی و نقرهای و یک مدالیون لینکس (Lynx medallion) است. با این حال، سیدی پراجکت رد هنوز نمیخواهد درباره اینکه سیری آموزشهایش را از کجا دریافت کرده توضیحی بدهد، با توجه به اینکه تمام مدارس ویچر شناختهشده تا زمان پایان بازی سوم نابود یا منحل شدهاند. کالیمبا میگوید: «ما باید صبر کنیم تا شما خودتان این داستان را تجربه کنید.» میترگا نیز اضافه میکند: «هر چیزی که در تریلر دیده میشود، دلیلی برای آن وجود دارد.»
فعلاً باید درباره تفاوتهای سیری و گرالت تأمل کنیم. اگرچه سری توسط گرگها بزرگ شده است، اما دیدگاهی کنجکاوانهتر به زندگی دارد، دیدگاهی که اصول و ارزشهای او را شکل میدهد. کالیمبا توضیح میدهد:
او فوقالعاده مصمم است و برای کاری که قرار است انجام دهد، شور و اشتیاق دارد. این نقطه شروع اوست. او به تازگی ویچر شده و تازه شروع به آشنایی با این دنیا و تبدیل شدن به یک حرفهای در شکار هیولا کرده است.
میترگا اضافه میکند:
او ذهنی باز دارد، کنجکاو است و به دنبال جذب افراد و ارتباط و درک متقابل میگردد. این ویژگیها راه را برای قلمروهای ناشناخته در روایت داستان باز میکند، جایی که روابط و احساسات به اندازه مبارزه برای بقا اهمیت دارند.
در مورد نبرد برای بقا، سیری تا زمانی که در این تریلر سینماتیک او را میبینیم، از جهنم گذشته است. میترگا گفته که این تریلر طوری طراحی شده که نشاندهنده محتوای جانبی در ویچر ۴ باشد. شاید متوجه شده باشید که مردمکهای سیری به شکل خطوط باریک در آمدهاند که نشان میدهد او آزمون Trial of the Grasses را پشت سر گذاشته است، آیینی که برای تبدیل افراد به ویچر برگزار میشود و گفته میشود که فقط تعداد کمی از آن جان سالم به در میبرند. این آزمون بدن را تغییر داده و ویژگیهای جدیدی به آن میبخشد. این آزمایش معمولاً روی کودکان خردسال انجام میشود، کودکانی که از بدو تولد ربوده شده و به این زندگی مجبور میشوند اما سیری اولین ویچری است که خودش این مسیر را انتخاب کرده است.
بازیکنان تقریباً یک دهه است که درباره اینکه دنباله ویچر ۳ چگونه خواهد بود، حدس و گمان میزنند. درحالیکه یکی از پایانهای Wild Hunt، سیری را بهعنوان ویچر جدید نشان میدهد، بحثهایی وجود داشته که آیا او این آزمونها را پشت سر خواهد گذاشت یا نه. به دلیل اینکه او با استعداد ذاتی در تواناییهای جادویی متولد شده و همچنین با توجه به قدرت بالایش در پایان بازی سوم و ارتباط جدید بین دنیای ویچرها و دنیای جادوگران، سیدی پراجکت رد ظاهرا اقداماتی انجام داده تا از بیش از حد قدرتمند شدن این شخصیت جلوگیری شود. میترگا گفت
فاصلهای بین پایان بازی قبلی کاملاً قدرتمند بود و اکنون، با مهارتهایی که در تریلر نشان دادیم، وجود دارد و اتفاق خاصی در این بین رخ داده است. ما مجبور بودیم عمیقاً بررسی کنیم که چگونه میتوانیم این موضوع را مدیریت کنیم. البته ما احترام زیادی برای داستان اصلی، هم در کتابها و هم در بازیهای قبلیمان، قائلیم اما این یکی از اولین سؤالاتی بود که به پاسخ آن رسیدیم و همین باعث شد بتوانیم این داستان اوریجینال را خلق کنیم که با ویچر ۴ آغاز میشود. سوالات بسیاری بیپاسخ ماندهاند. سیدی پراجکت رد تأکید دارد که تمام پایانهای ویچر ۳ «مهم هستند»، اما جزئیات خاصی درباره داستان اصلی که به ویچر ۴ وصل میشود، ارائه نمیدهد. همچنین درباره اینکه سیری چگونه تبدیل به یک ویچر شده و آیا گرالت در این تحول نقشی داشته است یا نه، توضیحی نمیدهد. با این حال، میتوانیم به مهارتهایی که میترگا پیشتر به آنها اشاره کرد، بپردازیم. او میگوید: «سری سریعتر و چابکتر است، اما همچنان میتوانید متوجه شوید که توسط گرالت بزرگ شده است.» این نکته آخر به پشتکار و شجاعت سیری اشاره دارد، اما چیزی بیش از اینها در او نهفته است.
آنچه سیدی پراجکت در این تریلر نشان میدهد، ترکیبی از مهارتهای سنتی مبارزه ویچرها و توانایی منحصربهفرد او در استفاده از جادو است. اگر از سهگانه اصلی بازیهای ویچر به یاد داشته باشید، گرالت فقط قادر به استفاده از نشانههای ساده جادویی بود. اما به عنوان یک منبع، سیری توانایی استفاده از جادویی قدرتمند را دارد. این موضوع در تریلر دیده میشود، زمانی که او پس از جذب انرژی از یک منبع آب، طلسمی الکتریکی را اجرا میکند که نبرد را وارد مرحله جدیدی میکند. بستن زنجیر نقرهای به گردن موجودی به نام بائوک (Bauk) ممکن است چیز خاصی نباشد، اما توانایی سیری در ترکیب این ابزار با آتش، چیزی است که گرالت در مبارزه نمادینش با استریگا در ۱۶ سال پیش قادر به انجام آن نبود. میترگا گفت:
آنچه دیدهاید یک پیشنمایش است، اما به دلیل خاص خود نشان داده شده است. شما میتوانید شمشیرها، زنجیر و جادوی او را ببینید و اینکه چگونه از آنها در برابر موجود جهشیافتهای شدهای که با آن روبهرو میشود، استفاده میکند. این بخشها به شما نشان میدهند که جاهطلبی ما در ویچر ۴ تا چه اندازه است.
نبردی علیه سرنوشت
او اضافه کرد:
ما میخواستیم این ایده را که سیری بیباک است، نشان دهیم. البته او میترسد، زیرا این هیولا نماد ترس است. اما بیایید بگوییم که اولین لایهی نبرد در واقع دربارهی بائوک است؛ هیولایی که با ترسها و شیاطین درونی سیری بازی میکند. سیری توانایی این را پیدا میکند که او را کمی زخمی کند و این راهی است که او از طریق آن اولین لایه از هیولا را شکست میدهد. ما همچنین میخواستیم این ایده را نشان دهیم که هیولاهایی واقعاً ترسناک وجود دارند، هیولاهایی که تاکنون در این دنیا تجربه نکردهایم و بائوک تنها یکی از بسیاری از هیولاهایی است که بعداً در بازی با آنها روبهرو خواهید شد. اما او نمایندهی این ایده است که شکار هیولاها به مرحلهی جدیدی رسیده است.
کالیمبا نیز گفت که سیدی پراجکت رد میخواهد این احساس را ایجاد کند که هیولاها تهدیدهایی واقعی هستند؛ تهدیدهایی نه تنها برای سیری بلکه برای افرادی که در دنیای اطراف او زندگی میکنند:
در این مورد خاص، هیولا آنقدر خطرناک است که سالها مردم را میخورد و به نحوی باعث شده که این مردم به خرافات باور داشته باشند. به همین دلیل بود که آنها فکر میکردند او برایشان مانند یک خدا است. هرچند سیری احتمالاً اولین شخصیتی بود که توانست به چشمهای او نگاه کند و واقعاً بفهمد این موجود چه چیزی است. فکر میکنم این یک بیانیهی عالی است که ما با این تریلر ارائه دادیم. ما معمولاً داستانهایی بسیار شخصیتمحور میسازیم. میتوانم بگویم که این نقطه قوت ما است. ما کل داستان را حول شخصیت طراحی میکنیم و این اجازه را میدهیم که بازیکنان با آنها ارتباط بگیرند در حالی که دنیای ما گسترش مییابد تا مناطق جدید را نشان دهد.
سیدی پراجکت رد هنوز مقیاس دنیای باز بعدی خود را به طور کامل آشکار نکرده است، اما ما میدانیم که استودیو در حال طراحی یک دنیای فانتزی تاریک و خشنتر است، جایی که مردم نسبت به ویچرها حتی بدگمانتر شدهاند، در حالی که تعداد آنها در سراسر جهان کاهش یافته است. با این حال این تجربه شامل فرصت ایفای نقش یک ویچر است: سفر به سراسر دنیا، یافتن قراردادها، مقابله با هیولاها و روبهرو شدن با پیامدهای انتخابهای خود. وبر میگوید:
دنیای ویچر ۴ مکانی است پر از ابهامات اخلاقی و بنابراین داستانهایی که در آن تعریف میکنیم، به ندرت پاسخهای سادهای درباره خوب و بد ارائه میدهند. داستان سیری نبردی است علیه سرنوشت. این نبرد قیمتی دارد که در نهایت باید پرداخت شود، یا توسط سیری یا توسط کسانی که برایش عزیز هستند. اقدامات شما در دنیای بازی، افرادی که اجازه میدهید به شما نزدیک شوند، همگی پتانسیل این را دارند که مسیر سیری و کسی که در نهایت خواهد شد را تحت تأثیر قرار دهند. چیزی که واقعاً در مورد تریلر دوست دارم، این است که سه نوع هیولا در آن وجود دارد. اول از همه، سیری هیولاهای درونی خودش را دارد که باید شکست دهد؛ سپس شما یک هیولای واقعی دارید و در نهایت، انسانهای هیولایی. همه این ابعاد به طور کامل نمایانگر این دنیاست.
وفاداری به کتابها
کالیمبا و وبر با یوروگیمر (Eurogamer) نیز مصاحبهای داشتهاند که پرداختن به آن خالی از لطف نیست. اول از همه، همانطور که میدانید، آندژی ساپکوفسکی خالق سری کتابهای ویچر است که الهامبخش بازیهای سیدی پراجکت رد بودهاند. دخالت او در بازی چهارم چیزی است که بسیاری در مورد آن کنجکاو هستند. کالیمبا در این باره گفت:
او به عنوان مشاور یا چیز دیگری در پروژه درگیر نیست، اما ما رابطه بسیار خوبی با او داریم. بنابراین، گاهی با ساپکوفسکی دیدار میکنیم و درباره مسائل صحبت میکنیم. اما به طور کلی، وقتی صحبت از کار با دنیای ویچر میشود، بین ما اعتماد زیادی وجود دارد و من فکر میکنم که ما کاملاً در چارچوب این موضوع هماهنگ هستیم.
وبر نیز افزود:
من این را تایید میکنم. به عنوان کسی که به عنوان یک طرفدار ویچر به این شرکت پیوست، وقتی آندژی مدتی پیش به استودیوی ما آمد و توانستیم برخی از کارهایی را که انجام میدهیم به او نشان دهیم، باید بگویم که آن روز برای همه ما روز خوشی بود.
در تریلر دیدیم که سیری تبدیل به یک ویچر شده و عملا آزمون Trial of the Grasses را پشت سر گذاشته است. این موضوع بین طرفداران کتاب و بازیها جای بحث دارد. وبر گفت:
من میتوانم یک پاسخ بسیار خوب به شما بدهم زیرا این همان پاسخی است که آندژی ساپکوفسکی معمولاً میدهد. پاسخ در کتابهاست و در کتابها، ساپکوفسکی چندین بار سیری را ویچر نامیده است و گرالت نیز در کتابها او را ویچر خطاب کرده است. بنابراین فکر میکنم که این اساساً نظر ساپکوفسکی را درباره این موضوع نشان میدهد.
کالیمبا افزود که سبک گیمپلی سیری از آنچه در ویچر ۳ بازی کردهایم، تکامل یافته است:
مانند هر بازی دیگری که اینجا یعنی در سیدی پراجکت رد میسازیم، ما سعی میکنیم تمام جنبهها را تکامل دهیم. به عنوان مثال میتوانید با بررسی جنبههای گیمپلی در سایبرپانک ۲۰۷۷ و فانتوم لیبرتی یا نگاه کردن به ویچر ۳ از دیدگاه بستههای Hearts of Stone و Blood and Wine، این موضوع را ببینید. این رویکرد ما برای توسعه است و قطعاً این روند در ویچر ۴ با شخصیت سیری ادامه خواهد داشت.
گرالت
همانطور که گفته شده، گرالت زنده است و به نوعی در بازی حضور دارد. کالیمبا در مورد اینکه آیا ممکن است او مانند سیری در ویچر ۳ قابل بازی باشد یا خیر توضیح داد:
در حال حاضر او بهترین دوران زندگیاش را در توسان (Touissant) و در عمارت هنریتا (Henrietta) میگذراند. او مشغول لذت بردن از نوشیدنی و مدیریت باغهای انگور است. این جایی است که آخرین بار او را ترک کردیم. البته میتوانیم قول بدهیم که گرالت در ویچر ۴ حضور خواهد داشت، اما نمیتوانیم بگوییم آیا قابل بازی خواهد بود یا نه.
زن بودن در دنیای مردسالار
در ویچر ۳ و بسیاری از آثار ویچر، چه سریال و چه کتابها، به نظر میرسید که این جهان بیشتر دنیای مردان است. تجربه زنان در این جهان موضوعی برجسته است. زنان در این دنیا با خشونت زیادی روبهرو هستند و به شکلهای مختلفی مورد سوءاستفاده قرار میگیرند. همچنین، جادوگران معاملهای با شیطان انجام میدهند که باروری خود را از دست میدهند. تریلر جدید هم شاید به این موضوع اشاره داشت؛ جایی که سیری تلاش میکند زنی دیگر را از خشونت این دنیا نجات دهد و شکست میخورد. وبر این موضوع را بیشتر باز کرد:
به نظرم دنیای ویچر، دنیای بسیار تاریکی است که از داستانهای فانتزی تاریک و همچنین تاریخ قرون وسطی تا اوایل رنسانس الهام گرفته شده است. این دنیا برای گروههای مختلف سخت بوده، از جمله زنان. برای مثال، در ویچر با نژادپرستی علیه غیرانسانها هم مواجه میشویم و این چیزی است که میخواهیم در ویچر ۴ ادامه دهیم. فکر میکنم همیشه برایمان مهم بوده که بازیهایی برای بزرگسالان بسازیم و این یعنی پرداختن به موضوعات پیچیده و دشوار. ما این موضوعات را به روشهایی جالب بررسی میکنیم، بدون پاسخهای آسان و اغلب سوالاتی دشوار مطرح میکنیم که بازیکنان باید به آنها پاسخ دهند. سیری یک زن است و ویچر بودن در این دنیا برای او وضعیت غیرمعمولی است. البته فکر نمیکنم این موضوع همهجای داستان حاضر باشد، اما از آنجایی که بخشی از این دنیا است و میخواهیم به موضوعات مختلف بپردازیم، قطعاً این موضوع هم در بازی حضور خواهد داشت.
احتمالاً سیدی پراجکت رد قرار است مدتی سکوت کند. ویچر ۴ نه تاریخ انتشار دارد و نه پلتفرمهای تاییدشدهای برای عرضه که بیشتر به دلیل تلاش استودیو برای جلوگیری از دادن وعدههای اولیه است که بعداً در تحقق آنها به مشکل بخورد؛ درسهایی که به گفته آنها، از عرضه سایبرپانک ۲۰۷۷ آموخته شده است. بنابراین فعلاً تنها کاری که میتوانیم انجام دهیم این است که تریلر را بارها و بارها تماشا کنیم و جزئیاتی از دنیای خطرناکی که سیری قرار است در آن زندگی کند را کنار هم بگذاریم.
منبع: VGC