اینتل میگوید ویندوز برای بازی از مک مناسبتر است
اینتل که یکی از بزرگترین شرکتهای سازندهی پردازندهی دسکتاپ به حساب میآید بهتازگی به انتقاد از سیستمعامل مکینتاش اپل پرداخت و مدعی شد ویندوز سیستمعامل مناسبتری برای انجام بازی است.
اپل در حال حاضر یکی از بزرگترین تولیدکنندگان سختافزار در جهان به حساب میآید که رقبا و شرکای زیادی هم در این زمینه دارد. یکی از شرکتهایی که سالها با اپل در ساخت محصولاتی قدرتمند همکاری کرد اینتل بود. شرکتی که عمدتا ساخت پردازنده را بر عهده دارد و توانسته تا به این لحظه پردازندههای خوبی را برای محصولات اپل تولید کند.
از پردازندههای اینتل غالبا در کامپیوترهای مک اپل استفاده میشد اما اپل تصمیم گرفت مدلهای جدید را به پردازندهی M1 ساخت شرکت ARM مجهز کند تا بدین ترتیب شراکت آن با اینتل حداقل در این زمینه کمرنگتر شود. اینتل اما گویا نتوانست این موضوع را هضم کند و در جدیدترین اظهارات خود به شرکت کوپرتینویی و سیستمعامل مکینتاش انتقاد کرد و مدعی شد ویندوز سیستمعامل بهتری برای انجام بازیهاست.
به نقل از وبسایت PCGamer، اینتل بهتازگی مدعی شده کامپیوترهایی که به سیستمعامل ویندوز مجهز شدهاند، در انجام بازیها هم عملکرد بسیار بهتری از تمام مکبوکها دارند و کاربران هم تجربهی لذتبخشتری خواهند داشت. برای اثبات این موضوع هم شرکت به ارائهی آماری روی آورد که در آن شاهد این بودیم که بیش از نیمی از بازیهای معروف و محبوب ویندوزی اصلا برای سیستمعامل رقیب در دسترس نیستند.
بسیاری از گیمرها موافق هستند که اینتل در این زمینه درست میگوید اما این موضوع اصلا ربطی به اینتل و پردازندههایش ندارد و به نظر میرسد این صحبتهای شرکت فقط برای انتقاد از اپل بوده و هدف دیگری نداشته. در حال حاضر میتوان گفت تمام بازیهای کامپیوتری بهگونهای طراحی شدهاند که روی نسخهی x86 ویندوز اجرا شوند در حالی که توسعهدهندگان بسیار کمی وجود دارند که بازیها را با نسخهی x86 مکینتاش و لینوکس طراحی کنند؛ چه برسد به سیستمعاملهایی که مبتنی بر پردازندههای ARM هستند، حال میخواهد ویندوز باشد یا مک و لینوکس.
بنابراین به نظر میرسد اصلا این موضوع ربط خاصی به اینتل ندارد بلکه خود ویندوز است که به پلتفرم دلخواه توسعهدهندگان تبدیل شده. حتی اگر دقت کنید بسیاری از کاربرانی که به سراغ کامپیوترهای مک میروند اولویت اولشان انجام بازی نیست و شاید اولویت آخرشان هم نباشد. چرا که اصلا با هدف بازی آن را خریداری نمیکنند.
اینتل اما دست بردار نبود و انتقادهای خود را با نشان دادن یک جدول کامل کرد. در این جدول اما شاهد این بودیم که چگونه یک مکبوک پرو ۱۶ اینچی نتوانست در رقابت با لپتاپی مجهز به پردازندهی Core i5-11400H و گرافیک قدرتمند RTSX 3060 پیروز شود و با اختلاف نسبتا زیادی شکست خورد. در این جدول شاهد بازیهای متعددی از جمله گرید، وار تاندر، هیتمن ۳، فارکرای نیو داون و بسیاری عناوین دیگر بودیم که در تمامی آنها سیستم مجهز به پردازندهی اینتل بهتر ظاهر شد.
حال نکتهی بسیار جالب و تا حدودی هم خندهدار اینجاست که خود مکبوک پرو ۱۶ اینچی محصولی مجهز به پردازندهی Core i9-9980HK اینتل است و از گرافیک رادئون پرو ۵۶۰۰M قدرت میگیرد نه اینکه به پردازندهی M1 مجهز شده باشد. بنابراین در واقع اینتل به صورت کاملا ناخواسته تنها چیزی که نشان داد این بود که پردازندهی جدیدش بهتر از پردازندهی نسل قبل است که انتظاری جز این هم نداشتیم. تا حدودی هم میتوان متوجهی طعنهی اینتل به AMD هم شد چرا که در دو سیستم از گرافیکهای ساخت دو شرکت رقیب استفاده شده بود (RTX 3060 و رادئون ۵۶۰۰M).
بسیار بهتر بود اگر اینتل حداقل برای مقایسه، مکبوک مجهز به پردازندهی M1 را استفاده میکرد تا کاملا متوجه این موضوع شویم تأثیر پردازندهی اینتل تا چه حد زیاد است. جالب اینجاست که توسعهدهندگان شبیهساز Dolphin بهتازگی نسخهی بومی این اپلیکیشن را برای پردازندهی M1 منتشر کرده و عملکرد آن را با مکبوک پرو ۲۰۱۸ مجهز به پردازندهی Core i7-8559U مقایسه کردند. در نتیجهی این مقایسه، دیدیم که چگونه این شبیهساز بومی توانست نسخهی قدیمی x86 در مکبوک پرو ۲۰۱۸ را شکست دهد.
با این حال همچنان انتظار داریم ویندوز پلتفرم محبوب گیمرها باشد چرا که تعداد زیادی از کاربران از این سیستمعامل استفاده میکنند. اما پر واضح است اگر توسعهدهندگان حوصله به خرج دهند، قطعا اپل و مکبوکها هم میتوانند پلتفرم قابل اتکایی برای انجام بازیها باشند.
منبع: Android Authority