مشکلات شرکت یوبیسافت همچنان ادامه دارد؛ عدم انگیزه در کنار فشارهای داخلی
زمانی که شما اخبار دنیای گیمینگ را دنبال کنید، متوجه خواهید شد که در حال حاضر شرکتهای سازنده بازی در شرایط خوبی قرار ندارند. اکثر این شرکتها در حال تعدیل نیرو بوده و همین موضوع باعث شده که بسیاری از کد نویسان و طراحان بازی از لحاظ کاری در خطر باشند. این مشکل هم تنها منحصر به شرکتهای کوچک نیست و حتی غولهایی مثل مایکروسافت نیز درگیر آن شدهاند. بحث تعدیل نیرو و مشکلات داخلی به شرکت یوبیسافت (Ubisoft) هم رسیده است. یوبیسافت از لحاظ تعداد کارمندان رتبه ششم را در دنیای گیمینگ دارد و یکی از سازندگان و ناشران بزرگ دنیای بازیهای ویدئویی است. حال شرایط داخلی این شرکت اصلاً مناسب نیست و انگیزه کارمندان یوبیسافت در کمترین حالت ممکن قرار دارد. مخصوصاً اینکه اکثر این کارمندان ترس از یک بازسازی کامل شرکت دارند که باعث میشود بسیاری از این افراد کارشان را از دست بدهند.
عدم امنیت شغلی همیشه در صنعت بازیهای ویدئویی وجود داشته و طمع یوبیسافت برای دنبال کردن موارد قابل توجه روز باعث شده که منابع بسیار زیادی را به هدر دهد. همین موضوع باعث میشود که شرکت نتواند از کارمندان خود حمایت کند و با مشکلات بسیار زیادی در زمینه حقوق کارمندان روبرو بشود.
از اوایل سال ۲۰۲۳ میلادی بیش از ۱۵ هزار نفر در دنیای بازیهای ویدئویی شغل خود را از دست دادند و تنها در ماه ژانویه سال ۲۰۲۴ تعداد این افراد ۵۶۰۰ نفر بود. یوبیسافت نیز در این ماجرا نقش داشته و حدود ۴ ماه پیش نزدیک به ۱۲۴ نفر را از کمپانی اخراج کرد. نکته عجیب اینجاست که بسیاری از منابع معتقد هستند که این عدد قرار است بیشتر هم بشود.
نکته اینجاست که یوبیسافت چندین سال است که یک شرکت موفق در دنیای گیمینگ است. پس چه چیزی باعث شده که شرکت با این وضعیت روبرو شود؟
جستوجوی بی سرانجام
در این چند سال اخیر استراتژی یوبیسافت از خلاقیت و ایدههای نو فاصله گرفته و باعث شده که به سمت یک جستوجوی بی سرانجام برود. به این شکل که این کمپانی به دنبال چیزی است که در یک بازه زمانی موفقیت کسب کرده و اصلاً به دنبال یک ایده بزرگ و دائمی نیست. برای مثال این شرکت تصمیم گرفت که یک بازی بتل رویال سرویس آنلاین بسازد و پس از آن به سمت ساخت بازی بر پایه NFT رفت. همین نامشخص بودن هدف باعث شد که منابع بسیار زیادی به هدر برود و انرژی افراد زیادی استفاده نشود.
از اواخر سال ۲۰۲۱ میلادی تا اوایل سال ۲۰۲۲ کمپانی یوبیسافت چندین بازی بتل رویال در حال ساخت داشت. همه این عناوین نتوانستند در قسمت آزمایشی موفقیتی کسب کنند و توجه افراد زیادی را به خود جلب کنند و در نتیجه به طور کامل منحل شدند.
نمونههای زیادی از این موارد وجود دارد و یکی از آنها گوست رکان: فرانت لاین (Ghost Recon: Frontline) است. این بازی از زمان معرفی با مخالفت طرفداران روبرو شد و بسیاری از طرفداران مجموعه گوست رکان از آن راضی نبودند. مشکل اینجاست که طرفداران گوست رکان از یوبیسافت یک بازی تکتیکال و شوتر میخواستند اما این شرکت به آنها یک بازی بتل رویال تحویل داد. مشکل اینجاست که یوبیسافت حدود ۴ سال برای این بازی کار کرد و در انتها در تابستان سال ۲۰۲۲ میلادی بدون دلیل مشخصی فرانت لاین از بین رفت. در کنار آن ۴ بازی معرفی نشده نیز منحل شدند که باعث شد وضعیت یوبیسافت چندان جالب نباشد.
دنبال کردن موارد موفق روز تنها به سبک بتل رویال ختم نمیشود. در سال ۲۰۲۱ شرکت یوبیسافت چیزی به نام یوبیسافت کوارتز (Ubisoft Quartz) را معرفی کرد. در آن زمان بحث NFT و ارز دیجیتال در اوج خود قرار داشت و یوبیسافت نیز تصمیم گرفت از آن استفاده کند. معرفی کوارتز باعث شد که بسیاری از طرفداران از یوبیسافت ناامید شوند و حتی کارمندان نیز از چنین تصمیمی شرمسار باشند. بحث اینجاست که یوبیسافت این مورد را هنوز کنسل نکرده و همچنان روی آن کار میکند.
در حال حاضر توجه یوبیسافت به ساخت عناوین شوتر استخراجی (Extraction Base) جلب شده است. به این شکل که این شرکت در حال ساخت ۳ بازی در این سبک بوده که از آنها میتوان به The Division Heartland اشاره کرد. در کنار آن نیز این شرکت در حال ساخت یک مجموعه جدید با محور جنگ جهانی دوم است که به احتمال زیاد در سال ۲۰۲۶ یا ۲۰۲۷ میلادی عرضه خواهد شد. حال اینکه این عناوین عرضه خواهند شد هنوز مشخص نیست ولی احتمال دارد که مانند گذشته این پروژهها نیز از بین بروند.
تأخیرهای مداوم و مشکلات مدیریتی یوبیسافت
در این چند سال یکی از مشکلات همیشگی یوبیسافت بحث تأخیر در عرضه بازیهای مختلف است. این مشکلات باعث شده تا هم کارمندان و هم طرفداران بسیار از شرکت یوبیسافت ناراضی باشند و ایرادات بسیاری از این شرکت بگیرند. برای بحث تأخیر دو مورد مشخص وجود دارد. اول اینکه شرکت سازنده زمانهای عجیبی برای عرضه بازی اعلام میکند. دوم اینکه مدیریت شرکت نیز بد بوده که باعث میشود بازی در زمان اعلام شده عرضه نشوند.
یکی از بهترین مثالهای تأخیرهای زیاد در میان عناوین یوبیسافت بازی جمجمه و استخوانها (Skull and Bones) است. این بازی تقریباً ۱۰ سال در حال ساخت بود و به شکل رسمی ۶ بار با تأخیر مواجه شد. هزینه ساخت آن نیز نزدیک به ۲۰۰ میلیون دلار تخمین زده شده و این مقدار قرار نیست پس از عرضه به شرکت باز گردانده شود.
دلیل این تأخیرهای بسیار بیشتر مربوط به مدیران است. این افراد به طور دائم در تلاش هستند تا خودشان را بیشتر قدرتمند کنند و در نتیجه دیدگاههای خود را به پروژه القا میکنند. همین موضوع باعث شده که محیط شرکت یوبیسافت بسیار ناسالم باشد و بسیاری از سازندگان ندانند به صورت روزانه چه کاری باید انجام دهند. حتی برخی از این افراد گفتهاند که بعضی روزها را تنها به مشاهده ویدئوهای یوتیوب میگذراندند.
تأخیرهای بازی جمجمه و استخوانها تنها به محیط داخلی شرکت مربوط نبود و به صورت رسمی نیز چندین بار عرضه این بازی با تأخیر مواجه شد. این ماجرا تا زمانی ادامه پیدا کرد که شرکت هدف اصلی خود را در این بازی پیدا کرده و تصمیم گرفت که جمجمه و استخوانها را به طور کامل معرفی کرده و یک تاریخ عرضه منطقی برای آن اعلام کند.
این بحث مشکلات عرضه و تأخیر تنها برای بازی جمجمه و استخوانها نبود و عدم مدیریت مناسب باعث شد که ساخت بازی بیاند گود اند اویل ۲ (Beyond Good and Evil 2) نیز مشکلات زیادی داشته باشد. به حدی که این بازی نزدیک به ۱۵ سال است که در حال ساخته شدن است و هنوز حتی نزدیک به کامل بودن هم نیست.
بازگشت به محل کار
دوران پاندمی کووید ۱۹ در دنیای گیمینگ تأثیر بسیار زیادی داشت و این موضوع برای شرکت یوبیسافت هم صدق میکرد. در ماه سپتامبر سال ۲۰۲۳ میلادی کارمندان شعبه مونترئال شرکت یوبیسافت که نزدیک به ۴۰۰۰ نفر بودند پس از ۳ سال کار از خانه به محل کار خود بازگشتند. تصمیم بازگشت به محل کار با انتقاد شدیدی از طرف کارمندان روبرو شد و این اعتراضات به حدی زیاد شد که شرکت مجبور شد قوانین جدیدی اعمال کند. به این شکل که حضور هرروزه در محل کار اجباری نبوده و کارمندان حداقل باید دو روز در هفته در این مکان حضور داشته باشند.
طبق چیزی که از طرف شرکت یوبیسافت اعلام شده حضور در محل کار در روز سه شنبه اجباری است. یک روز دیگر نیز به انتخاب کارمندان و با هماهنگی مدیر خط تولید باید مد نظر گرفت شود تا کارمندان در کل ۲ روز در هفته در محل کار حضور داشته باشند. مشکل اینجاست که بسیاری از کارمندان اعتقاد دارند که این قوانین در اصل ابتدای اجباری کردن حضور هرروزه در محل کار بوده و باعث شده که زیاد از این قانون خوشحال نباشند.
بحث اصلی اینجاست که بسیاری از شرکتهای سازنده بازی نیز حضور در محل کار را اجباری میکنند ولی این موضوع در زمان استخدام افراد ذکر میشود. این در صورتی است که در زمان استخدام تعداد زیادی از کارمندان یوبیسافت این شرکت الزامی بودن حضور در محل کار را ذکر نکرده بود و در نتیجه این موضوع مشکل اصلی برای اکثر کارمندان یوبیسافت نبود. حال با اجباری شدن حضور در محل کار یک قانون جدید به شرکت و کارمندان اضافه شده که باعث شده چندان وضعیت خوبی در شعبه مونترئال یوبیسافت وجود نداشته باشد.
مشکلات درآمدی
متأسفانه با گذشت زمان و تأخیرهای بیش از حد و مشکلات دیگر از جمله عرضه عناوین بیکیفیت اعتبار یوبیسافت نیز از بین رفته و طرفداران آن نیز کمتر شده است. مشکل اینجاست که بسیاری از گیمرها با این شرکت مشکل پیدا کرده و از محصولات آن حمایت نمیکنند و در نتیجه از عناوین این شرکت استقبال کمی میشود.
حدود ۱ ماه پیش بود که یوبیسافت یکی از بهترین بازیهای خود در این چند سال اخیر یعنی بازی شاهزاده آریایی: تاج گمشده (Prince of Persia: The Lost Crown) را عرضه کرد. این بازی توانست امتیاز ۸۸ را کسب بکند و توجه منتقدان و طرفداران را به خود جلب کرد. مشکل اینجاست که با وجود تبلیغات گسترده و امتیازهای خوبی که بدست آورد این بازی دارای ۳۰۰ هزار کاربر است که حدود ۱۵ میلیون دلار درآمد برای شرکت داشته است.
بازی دیگر آواتار: مرزهای پندورا (Avatar: Frontiers of Pandora) است. عنوانی که از سال ۲۰۱۷ در حال ساخت بود و هزینه زیادی برای این شرکت داشت. عرضه بازی مرزهای پندورا با فیلم The Way of Water همزمان شد که قرار بود در موفقیت بازی مؤثر باشد. مشکل اینجاست که با تأخیرهای زیادی که این بازی با آن مواجه شد، عرضه مرزهای پندورا به دسامبر سال ۲۰۲۳ میلادی موکول شد و با فیلم ارتباط خاصی نداشت. در نتیجه توانست نزدیک به ۱.۹ میلیون کاربر داشته باشد و درآمد آن نیز ۱۳۳ میلیون دلار باشد.این در صورتی است که بازی دیویژن ۱ در زمان عرضه توانست ۳۳۰ میلیون دلار درآمد داشته باشد و این بازی ارتباط خاصی با فیلم یا مجموعهای نداشت و همینطور اینکه مشکلات زمان عرضه بسیار زیادی داشت. وضعیت برای مجموعه اساسینز کرید بهتر است به دلیل اینکه بازی میراژ (Mirage) با وجود امتیازهای کمی که بدست آورد توانست ۵ میلیون نفر کاربر داشته باشد و نزدیک به ۲۵۰ میلیون دلار درآمد برای یوبیسافت داشته باشد. چیزی که نزدیک به دو بازی آدیسی و اوریجینز بود.
نکات مثبت هم در این شرکت وجود دارد!
با وجود مشکلاتی که برای یوبیسافت وجود دارد، این شرکت همچنان به سمت جلو در حال حرکت است. همینطور اینکه یوبیسافت همچنان تعدادی از موفقترین مجموعههای دنیای گیمینگ را در دست دارد که باعث شده این شرکت به پیشرفت ادامه دهد. از طرفی دو بازی به نامهای Star Wars Outlaws و اساسینز کرید با نام رمز قرمز (Codename Red) هم برای امسال برنامهریزی شده که اگر شرکت در عرضه آنها تأخیر ایجاد نکند میتواند وضعیت آن را بهتر کند.
در سالهای آتی نیز چندین بازی از مجموعه گوست رکان، فارکرای و حتی اساسینز کرید قرار است عرضه شود و ساخت آنها نیز روند خوبی تا الان داشته است. همینطور اینکه بازسازی مجموعه اسپلینتر سل (Splinter Cell) نیز در دست ساخت بوده که باعث میشود طرفداران این مجموعه قدیمی نیز به سمت شرکت یوبیسافت جذب بشوند.
شرایط و ادامه راه یوبیسافت به مقدار زیادی به موفقیت این عناوین بستگی دارد. در اصل شرکت یوبیسافت نیاز دارد تا عناوین با کیفیتی عرضه کند و درآمد خوبی کسب کند تا بتواند مشکلات خود را تا حد زیادی برطرف کند. نکته اصلی اینجاست که مدیران این شرکت برنامه مشخصی ندارند و همین موضوع باعث شده که شرکت در گرداب مشکلات گیر بکند.
اکثر مشکلات شرکت یوبیسافت وابسته به بحث مدیریت است. اگر این شرکت یک مدیر قدرتمند واحد داشته باشد میتواند با برنامهریزی مناسب عملکرد بهتری در دنیای گیمینگ داشته باشد. یوبیسافت همیشه خلاقانه عمل کرده و یکی از شرکتهای قدرتمند در زمینه گیمینگ است. نکته اینجاست که زمانی که شرکتها اکثراً یک نقطه امن پیدا کرده و به آن میپردازند یوبیسافت همچنان با ایدههای خاص خود دنیای گیمینگ را به پیش برده است. در نتیجه از بین رفتن آن میتواند آسیب زیادی به دنیای گیمینگ وارد بکند.
منبع: Insider-Gaming