معرفی احساسات جدید انیمیشن «درون و بیرون ۲» و نحوهی ساخت آنها
پیکسار چندین احساسات جدید را در انیمیشن «درون و بیرون ۲» (Inside Out 2) معرفی کرده است. شادی، غم، خشم، انزجار و ترس باید خانه خود را در دفتر مرکزی بدن رایلی با گروهی کاملاً جدید از احساسات به اشتراک بگذارند و این به معنای درسهای مهمی برای این گروه است که باید آن کنار بیایند. همانطور که در اولین فیلم هم نشان داده شد، بعضا برخی از احساسات با دردهای فزایندهای همراه میشوند، به خصوص در دورهی بلوغ، غول بزرگ و وحشتناک.
کلسی مان فیلم را با نگاهی دقیق به چگونگی تغییر خودش در دوران نوجوانی کارگردانی کرده است. همانطور که او عکسهای قدیمی خود را در زمان رشد مرور میکرد، متوجه شد که در کودکی در ابتدا عاشق این بود که همهی توجهها به او باشد، اما وقتی به سن بلوغ رسید، عکسهای او به خوبی نشان میداد که از مورد توجه بودن ناراحت است و هر کاری میکند تا تنها بماند.
مان میگوید: «پس از تماشای عکسهایم، متوجه شدم این دقیقا احساسی است که در این سن ظاهر میشود و ما ناگهان خودآگاه میشویم. در روزهای اولیه ساخت این فیلم، تحقیقات زیادی انجام دادم که تایید میکرد این دقیقاً همان چیزی است که در مغز ما و در سن ۱۳ سالگی برای ما اتفاق میافتد. شما شروع به نگاه کردن و مقایسه خود با دیگران میکنید و دلیلی خوبی هم برای این کار وجود دارد. ما خود را با دیگران مقایسه میکنیم چون متوجه میشویم باید بتوانیم در جامعه زنده بمانیم، در میان افراد دیگر پذیرفته شویم و مطمئن شویم که در امنیت هستیم. این نوعی محافظت غیر ارادی است که در این سن شروع می شود، اما همراه با آن احساسات جدید به وجود میآید که اگر کنترل ما را به دست بگیرند و به روش صحیح مدیریت نشوند میتوانند واقعاً آسیبرسان باشند، این همان جایی است که روح انیمیشن «درون و بیرون ۲» از آن بوجود آمده»
مان و تیمش تصمیم گرفتند که اضطراب را به عنوان یک نیروی محرکه قدرتمند برای انیمیشن «درون و بیرون ۲» انتخاب کنند، اما احساسات دیگری هم بودند، احساساتی مانند شرم و گناه که آنها میدانستند برای فیلم خیلی سنگین هستند و مناسب این نخواهند بود که وارد ترکیب شوند، بهویژه زمانی که چهار احساس جدید برای مدیریت داشتند.
با توجه به نقش اصلی فیلم که به اضطراب رسید، تعجب آور نیست که آدام حبیب، مدیر فیلمبرداری، از درام «الماسهای تراش نخورده» (Uncut Gems) با بازی آدام سندلر تأثیری عمیقی در زبان بصری فیلم گرفته باشد. فیلمبرداری متزلزل فیلم برادران سفدی الهام بخش تکنیک آنها در ساخت این انیمیشن بود. تیم انیمیشن «درون و بیرون ۲» مجموعههای ثابتی در طول تولید ساختند و سپس شخصیتهای دیجیتال را درون آن مجموعهها قرار دادند. سپس یک دوربین مجازی که میتوان از آن مانند دوربین فیلم لایو اکشن استفاده کرد، داخل دکورها قرار دادند. پس از انجام این کار، آنها دوربین مجازی را در اطراف مجموعههایی که ساخته بودند حرکت میدادند تا زوایای جدید و تنظیمات تصویربرداری را امتحان کنند تا ببینند چه چیزی برای فیلم بهتر است.
مان می گوید: «فیلم اول فقط یک زبان شکل و رنگ عالی برای هر شخصیت ایجاد کرد. همه اینها به یک رنگ اصلی و یک شکل اولیه که برای هر احساسی مناسب بود، خلاصه شد. در این فیلم، من تنوع خوبی از یک شخصیت کوچک و یک شخصیت بزرگ را میخواستم. ما با آنها بازی کردیم و سپس از این ایده که حسادت کوچکترین است بسیار هیجان زده شدیم، زیرا او حتی به این حسادت میکند که دیگر احساسات میتوانند برای کنترل رایلی از دستگاه کنترل استفاده کنند ولی او انقدر کوچک است که حتی نمیتواند به آن برسد. حسادت احساسی است که آرزو میکنید کاش آنچه را که دیگران دارند، از جمله توانایی دسترسی به این دستگاه را داشته باشید. این تبدیل به بذر کارهایی شد که میتوانستیم به صورت بصری در فیلم انجام دهیم. اگر حسادت آرزو کند که او هم مثل بقیه بلند قد باشد اما نمیتواند باشد، خنده دار خواهد بود.»
نقطهی مقابل این قضیه برای خجالت صادق بود، که در ابتدا شخصیتی کوچکتر به اندازه غم بود. مان اشاره میکند: «اما بعد فکر کردم که او باید بزرگترین باشد، زیراً وقتی خجالت میکشیم، واقعاً میخواهیم پنهان شویم. اگر او بزرگترین شخصیت باشد، نمیتواند پنهان شود. ما فکر میکردیم خیلی خندهدار خواهد بود اگر حتی ناامیدانه سعی کند خود را در هودی خود پنهان کند اما نتواند این کار را انجام دهد زیرا وقتی میخواهد کلاه هودی را روی صورتش ببندد، بینیاش بیرون میماند. این دنیای صاف و رنگارنگ انیمیشن «درون و بیرون ۲» که در آن احساسات جدید را میبینید، در تضاد مستقیم با دنیای «واقعی» نوجوانانی رایلی است که در آن رنگها بیفروق و گلآلود هستند و خیلی روشن نیستند، که نشاندهنده تلاش او در این مقطع از زندگیاش است. قطعا دو دنیا در کنار هم در فیلم وجود دارند.»
اضطراب
خط داستانی جدید رایلی در «درون و بیرون ۲» پس از تخریب کامل دفتر مرکزی آغاز میشود و یک احساس نارنجی با چشمان وحشی و موهای بهم ریخته خود را به عنوان اضطراب به گروه احساسات معرفی میکند. این اولین شخصیت جدید پس از شروع بلوغ است زیرا این مرحله از زندگی یک نوجوان معمولاً مملو از ناشناختهها است و نگرانی در مورد نتیجه آن یکی از اصلیترین عناصر رشد و ورود به بزرگسالی است. اضطراب با بیان تمایل خود برای ایجاد یک تأثیر اولیه عالی در دوستان رایلی از همان ابتدا نشان داد که این شخصیت جدید داستان رایلی را به کدام سمت خواهد برد.
صداپیشگی این شخصیت به عهدهی مایا هاوک بود. مان میگوید: «وقتی برای اولین بار صدای مایا را برای نقش اضطراب شنیدم، میدانستم که همین است. او ارتباطی واقعی با شخصیت داشت. من درمیانهی تعطیلاتم در دیزنیلند با او تماس گرفتم و ما در مورد آنچه که من برای شخصیت در فیلم میخواستم و این که ارتباط شخصیت او با شخصیتهای دیگر چگونه است صحبت کردیم. او بلافاصله شخصیت را درک کرد و فکر میکنم میتوانید این درک را در اجرای او بشنوید.»
اضطراب احساسی است که در «درون و بیرون ۲» به دفتر مرکزی مسلط است و کلسی مان او را به دلیلی در کانون مغز نوجوان رایلی قرار داده است. مان میگوید: «نوجوانی زمانی است که از انجام کارهای اشتباه و از اینکه دوستانتان شما را مسخره کنند میترسید، به نظر میرسید که نمیدانید دارید چه میکنید و این اضطراب است. این کاری است که اضطراب انجام میدهد: باعث میشود هیچوقت در لحظه نباشید. ما فکر کردیم نارنجی رنگی است که برای اضطراب معنا میکند. نوع پرتقالی که ما استفاده کردیم، احساس اضطراب دارد و شما میتوانید نوع افکاری را که به خاطر حالت چهره شخصیت در ذهن او میگذرد، مشاهده کنید.»
درست است که شادی در فیلم اول شخصیت غالب بود، اما مان فکر میکرد که اضطراب باید بهگونهای در مغز رایلی ظاهر شود که نشان دهد تمرکز افکار نوجوان با بلوغ چگونه تغییر کرده است. اضطراب به چیزی شبیه به شورش علیه شادی و سایر احساسات در «درون و بیرون ۲» تبدیل میشود. او با تاکید بر این که زمان نگرانی در مورد آینده رایلی فرا رسیده است، اضطراب، شادی، غم، ترس، خشم و انزجار را در یک شیشه محبوس میکند و رسما آنها را به احساسات سرکوب شده تبدیل میکند. بنابراین، با وجود ظاهر شایان ستایش و شکننده او، اضطراب چیزی شبیه به یک آنتاگونیست در انیمیشن «درون و بیرون ۲» است.
مان میگوید: «اضطراب هر بار سعی میکند کنترل مرکز را در دست بگیرد، احساسات دیگر مانند شادی سعی میکنند با او مقابله کنند، اما تقریبا غیرممکن است. فرصت های زیادی در زندگی همهی ما وجود داشت که از آنها لذت ببریم، اما اضطراب همیشه دو قدم جلوتر است. او همیشه به حرکت بعدی فکر می کند.»
حسادت
آیو ادبیری صداپیشه شخصیت حسادت است. این شخصیت در انیمیشن با آنچه که معمولاً این احساس به تصویر کشیده میشود کمی متفاوت است. این احساس جدید به جای حسادت خشمگین و سوزان، به چیزهای کوچک که به رایلی احساس ناامنی میدهد، حسادت میکند. این دقیقا چیزی است که در دوران بلوغ اتفاق میافتد میبینیم که رایلی میخواهد بیشتر شبیه نوجوانان باحال در کمپ هاکی باشد. حسادت علت اصلی این رفتار در دنباله پیکسار است و اضطراب را تشویق میکند تا تمام تلاشش را برای تضمین آیندهای موفق برای رایلی انجام دهد.
کسالت
نام کسالت (Ennui) در ابتدا همهی احساسات و حتی بینندگان را گیج میکند، اما خوشبختانه خود شخصیت با کمال احترام به آنها میگوید که معنی آن چیست. واژهای فانتزی برای بیحوصلگی، با صداپیشگی بازیگر فرانسوی، آدل اگزارچوپولوس که مسئول بیتفاوتی شحصیت نوجوانی جدید رایلی در «درون و بیرون ۲» است. کسالت طعنه و رفتارهای بیتفاوت نسبت به همه چیز را که رایلی برای تحت تاثیر قرار دادن دوستان بزرگتر از خود در کمپ هاکی نیاز دارد، به او میدهد.
خجالت
تا حدودی دوستداشتنیترین إحساس جدید رایلی خجالت است که توسط پل والتر هاوزر صداپیشگی میشود. این رفیق بزرگ ترجیح میدهد همیشه پشت کلاه کشیده خود پنهان شود. خجالت هم احساسی کامل کننده برای مغز در حال بلوغ رایلی است و رایلی در تعاملات خود با هم تیمیهای بزرگتر و باحالتر خود در تیم هاکی احساس شرمندگی زیادی میکند. با این حال، در حالی که اضطراب مشتاق است احساسات قدیمی رایلی را کاملا پشت سر بگذارد، خجالت بی سر و صدا تشخیص میدهد که این تغییرات برای رایلی خوب نیست.
دلتنگی (نوستالژی)
نوستالژی با صداپیشگی جون اسکوئیب، گهگاهی به ذهن رایلی در «درون و بیرون ۲» میآید. او برای اولین بار اندکی پس از معرفی سایر احساسات جدید ظاهر میشود و با علاقه خاطرات زمانی را به یاد میآورد که همه بالاخره توانستند به مقر بیایند (دقیقا چند لحظه قبل). اضطراب، نوستالژی را مجبور به بازگشت به اتاق دیگر میکند و به او میگوید برای ورود او کمی زود است و باید حدود ۱۰ سال دیگر بازگردد. به طور کلی، این حضور نشان دهنده این واقعیت است که با رشد رایلی، هربار احساسات جدیدی بر اساس نیازش به مقر اصلی راه پیدا می کنند.
در مجموع، انیمیشن «درون و بیرون ۲» به خوبی نشان میدهد که چگونه تمام احساسات جدید و گیج کننده بلوغ بر ذهن تأثیر میگذارند. احساسات شخصیتی شایان ستایش و رنگارنگ به مخاطبان، از پیر و جوان اجازه میدهد تا احساسات خود را به گونهای متفاوت ببینند، و به شیوهای تازه و سرگرمکننده، شفقت و درک خود از بلوغ را بالا ببرند. شاید در قسمتهای بعدی این مجموعه فیلمهای پیکسار شاهد حضور شخصیتهای احساسی عجیبتر نیز باشیم. با این حال، در حال حاضر، پنج شخصیت جدید «درون و بیرون ۲» ذهن کاملاً شلوغی را برای رایلی ۱۳ ساله ایجاد کرده است.
منبع: animation magazine