چرا صنعت بازی دیگر خواهان E3 نیست؟
همانطور که در خبرهای قبلی هم اعلام کردیم، بهصورت رسمی تأیید شد که مراسم E3 امسال هم نه بهصورت حضوری و نه بهصورت دیجیتال برگزار نخواهد شد. به همین خاطر سایت کریستوفر درینگ از سایت GameIndustry.biz در یادداشتی به برخی از دلایل اصلی وضعیت نابسمان E3 در سالهای اخیر پرداخته است. نکتهی جالب اینجاست که سایت گیماینداستری یکی از زیرمجموعههای شرکت ReedPop است که خود از برگزارکنندههای مراسم امسال بود.
«این احتمال وجود دارد که مردم از قبل تصمیم خود را در مورد E3 گرفته باشند. شاید همهی این صحبتها کمی دیر باشد. و زمانی که مدیران من از ملاقات با تمام شرکتهای بزرگ بازیسازی (با ارائه ای که به ناچار لو خواهد رفت) برمیگردند، شاید بشنویم که چگونه همه بیتفاوت بودهاند و این چیزی نیست که صنعت به دنبال آن است. اما امیدوارم نه. امیدوارم آنها ثبتنام کنند و برگردند تا با هم بتوانیم E3 2023 را به یک هفته بهیادماندنی تبدیل کنیم.»
بیشتر بخوانید: برگزاری رویداد E3 2023 لغو شد؛ آیا E3 کاملا نابود شده است؟
یادداشت من دربارهی E3 در ژوئیهی گذشته اینگونه به پایان رسید. در آن زمان مدیران من در ReedPop از من خواسته بودند که که به پروژه E3 سال آینده بپردازم و از آن زمان بهطور دورهای از آنچه در پشتپردهی این رویداد در جریان بوده، مطلع بودم.
و در ابتدا، آه آن شروع باشکوه، بسیار مثبت به نظر میرسید. شرکتها دربارهی تصاحب فضاهای بزرگ صحبت میکردند… تیم E3 در حال بررسی این بود که چگونه میتوانیم فضای پارکینگ خودروها را گسترش دهیم و از مناطق اضافی استفاده کنیم که سالها از آنها استفاده نشده بود. در آن زمان، همهی شرکتهای بزرگ دربارهی بازگشت به E3 هیجانزده بودند و اشتیاق داشتند یا حداقل اینگونه میگفتند. شاید هم فقط تیمهای مخصوص رویدادهای آنها این حرفها را میزدند.
با گذر ماهها و عدم امضای قراردادها، این حال و هوا و دید شرکتها تغییر کرد و آنها دلایل خوبی برای کنار کشیدن ارائه دادند. عبارتهایی مثل «بازی ها آماده نیستند»، «ما کد نداریم»، «ما نمی توانیم در این شرایط اقتصادی غیرمعقول عمل کنیم»، «زمان بندی درست نیست» و دلایلی از این قبیل.
اهمیت ندارد که چقدر از این دلایل واقعی و چقدر دروغین بودهاند، بلکه همهی این دلایل یک حرف یکسان را بهصورت شفاف بیان میکردند: صنعت بازی دیگر چنین چیزی – E3 – را نمیخواست.
منظورم این نیست که اولین تلاش شرکت ReedPop در E3 بی عیبونقص بود. همه چیز کمی کندتر از آنچه هر کسی دوست داشت پیش میرفت و شاید استراتژیهای ارتباطی باید متفاوت بود. اما اینها همه جزئیاتی است که در سطوح دیگری معنا دارد. به هر حال من احساس کردم طرح اصلی رویداد لغوشدهی امسال خوب بود. طرح امسال قصد داشت بخش تجاری را از بخشهای مربوط به مشتریان و مصرفکنندگان جدا کند (حداقل تا جایی که امکان داشت در یک سالن از هم جدا باشند)، مقرون بهصرفهتر بود، آنها می خواستند وای فای را مرتب کنند، غذا را بهبود ببخشند، یک بخش دیجیتال قویتر اضافه کنند و کارهای مشابه دیگر. این همهی چیزهایی بود که همه میگفتند خواهان آن هستند اما در نهایت معلوم شد که آنها واقعاً به دنبال چنین چیزی هم نبودند.
در نقطه مقابل، شاید طرح E3 امسال باید کاملاً متفاوتتر بود؛ شاید آنها باید تمرکز سنگینتری روی بخش دیجیتالی انجام میدادند و بخش حضوری و فیزیکی صرفاً و مستقیماً روی جنبههای تجاری تمرکز میکردند، بدون اینکه بخواهند از غرفهها برای جذب مردم و مشتریان عادی استفاده کنند. با این حال، ممکن است بعضیها بگویند که در اینصورت با یک رویداد کاملاً متفاوت مواجه بودیم.
من ناامید شدهام. همیشه احساس کردهام که E3 نقشی جهانی در به هیجان آوردن همه دربارهی بازیها داشته است و این موضوع فقط هم برای گیمرها نبود. E3 فراتر از کانالهای رسانهای سنتی رفت. این تنها رویداد مربوط به بازیها است که در اخبار ساعت شش در بریتانیا ظاهر شده و در قسمت جلویی بخش سرگرمی روزنامههای جریان اصلی استرالیا دیده شده است. در دورانی که اکثر شرکتهای بزرگ بازیسازی در مورد تمایل به دستیابی به میلیاردها بازیکن صحبت میکنند و در یک فضای دشوار اقتصادی که گیمرها دربارهی خریدهای خود با دقت انتخاب میکنند، مطمئناً نمایشی مانند E3 جایی است که می توانید این توجه را به خود جلب کنید؟
من همچنین فکر میکنم که از دیدگاه کاملاً صنعتی هم E3 مهم است. بازار بازیهای ویدئویی به خاطر شرایط دشوار اقتصادی جهانی بسیار متشنج است و این کسبوکار بیش از هر زمان دیگری احساس اختلاف و جدایی میکند؛ بازیها هم همیشه یک صنعت رقابتی بودهاند اما چه کارمندانی که علیه کارفرمایان خود شورش میکنند و چه نزاعی که در این ماهها بین اکتیویژن و مایکروسافت و سونی در جریان بوده است، نشان از این دارد که در حال حاضر در صنعت بازیهای ویدئویی ناهماهنگیهایی وجود دارد. E3 میتواند چیزی باشد که این صنعت و کسبوکارش را گرد هم آورد، مردم را باور کند و به ما یادآوری کند که با همه تقسیمبندیها و اختلافها، در نهایت همه ما در عشق خود به ساخت و فروش بازیهای ویدئویی متحد هستیم.
همه اینها ممکن است دلیل خوبی برای وجود E3 به نظر برسد، اما اوضاع بازگشت سرمایه چه میشود؟ آیا این موارد ارزش صرف مبالغ هنگفت در لس آنجلس برای تهیهی یک غرفه، بلیط پروازها، کرایه هتلها و اتحادیهها برای صحبت با رسانهها و تقویت روحیه دارد؟ یا آیا بهتر است این پول در جای دیگری خرج شود؟
مردم ممکن است بهدرستی به من بگویند که چه E3 باشد و چه نباشد، در آن ایام (ماه ژوئن) رویدادها و نمایشهای دیگری برگزار خواهد شد. تاکنون مشخص شده است که رویداد «جشن بازی تابستانی» یا همان سامر گیم فست (Summer Games Fest)، کنفرانس یوبیسافت و رویداد ایکسباکس برگزار خواهد شد. همچنین شایعههای زیادی از برگزاری رویداد پلیاستیشن در همان ایام یا حتی کمی قبل از آن وجود دارد؛ بنابراین مطمئناً چیزهای زیادی برای گیمرها وجود دارد که دربارهی آنها هیجانزده شوند و رسانههای بازی هم چیزهای زیادی خواهند داشت که به آنها توجه کنند یا بخواهند آنها را پوشش دهند.
با این وجود، این هفته با افرادی که در بریتانیا هستند صحبت کردم و متوجه شدم که برخی از رسانههای اصلی به لسآنجلس پرواز نخواهند کرد. بدیهی است که ما در GamesIndustry.biz هنوز دوست داریم که برای پوشش این رویدادها برویم، اما نمیتوانیم سفر را بدون مصاحبهها با تهیهکنندگان اجرایی یا توسعهدهندگان توجیه کنیم.
رویداد «روزهای بازی» (Play Days) که در حال برگزاری است باید رسانههای بازیهای ویدئویی را راضی کند اما E3 فقط مربوط به مطبوعات نبود. تحلیلگران، صادرکنندگان مجوز، سرمایهگذاران، ناشران، خردهفروشان… همه گروههایی که E3 در خارج از رسانهها به آنها رسیدگی میکرد، اکنون توجه خود را به سمت گیمزکام معطوف خواهند کرد.
اکنون آزمون بزرگ این است که آیا بدون وجود E3 به عنوان قطب اصلی رویدادهای مربوط به بازی، همه این رویدادهای دیگر در جای خود باقی خواهند ماند یا خیر. هنوز هم شرکتهای تراز اول بازیهایی را در ماه ژوئن به نمایش میگذارند و به همین دلیل، طبیعتاً توسعهدهندگان کوچکتری هم وجود خواهند داشت که از این قضیه بهعنوان فرصتی برای جلب توجهها استفاده خواهند کرد. با این حال، برای بعضی از ناشرها ممکن است ماه ژوئن بهترین زمان برای رونمایی و نمایش بازیهایشان نباشد. از زمانی که برگزاری E3 به شکل سابق در دوران شیوع ویروس کرونا متوقف شد، نینتندو – یکی از قدیمیترین و مهمترین حامیان گذشتهی این رویداد – معرفی اصلی بازیهای خود را به ماههای آگوست و سپتامبر منتقل کرده است. بعضی از شرکتهای دیگر هم معرفیهایی در رویدادهایی مثل GDC و گیمزکام انجام میدهند. امیدوارم اهالی این صنعت هر تابستان در لس آنجلس دور هم جمع شوند تا دنیا را دربارهی بازیهای خود هیجانزده کنند، اما مشخصاً این یک اتفاق قطعی و مطمئن نیست و صرفاً خواستهی من است.
در طول این سالها، افراد زیادی (از جمله خود من) نظر خود را دربارهی اینکه E3 باید چگونه برگزار شوند، ارائه کردهاند. برخی میگویند که «این باید مثل کامیک-کان برگزار شود» یا برخی دیگر بیان میکنند که «این باید مثل گیمزکام برگزار شود» و حتی عدهای هستند که باور دارند «که این رویداد باید بهصورت یک رویداد کاملاً دیجیتالی برگزار شود.» مراسم E3 امسال که اکنون لغو شده است، قرار بود تقریباً شبیه به چیزهایی از همهی این سه دیدگاه باشد. با این حال، حتی در حال حاضر هم صنعت بازیهای ویدئویی رویدادی مثل کامیک-کان را دارد که اسم آن PAX است و رویدادی مثل گیمزکام هم دارد که اسم آن گیمزکام است! همچنین در حال حاضر تعداد بیشماری رویداد دیجیتالی برگزار میشود که برخی از آنها توسط شرکتهای دارندهی پلتفرم است و برخی دیگر شامل رویدادهایی مثل «نمایش بازیهای آینده» (Future Games Show) یا حتی رویداد «جوایز بازیهای ویدئویی» (Video Game Awards) است.
آیا سال دیگر رویداد E3 برمیگردد؟ اگر سال دیگر معرفی سختافزارهای جدیدی را داشته باشیم – احتمال معرفی سوییچ جدید و پلیاستیشن ۵ پرو وجود دارد – ممکن است دارندگان پلتفرمها این فرصت را هیجانانگیز و جالب بدانند و دور هم جمع شوند تا رویدادی را برگزار کنند؟ شاید، با این وجود، با گوش سپردن به صحبتهای ESA، به نظر میرسد که اشتیاق برای رویدادهای E3 بزرگ و هیجانانگیز قدیمی به پایان رسیده است. هرچند، اگر چنین چیزی برگزار شود، من قطعاً اولین نفری خواهم بود که حاضرم با هواپیما به لسآنجلس بروم.
با توجه به همهی این موارد، همانطور که در ژوئیهی گذشته اعلام کرده بودم، E3 یک رویداد صنعتی است. ممکن است به ESA تعلق داشته باشد و ممکن است که شرکت مادر سایت من (منظور شرکت ReedPop است) قصد داشت آن را امسال برگزار و سازماندهی کند اما E3 رویدادی است که در بطن خود توسط شرکتهایی مثل نینتندو، سونی، سگا و الکترونیک آرتز در سال ۱۹۹۵ ایجاد شد و در حقیقت سرنوشت آن مبنی بر اینکه آیا این رویداد با قدرت برمیگردد یا بهصورت کلی محو خواهد شد، به تصمیم همان شرکتهای یکسان به علاوهی چند شرکت جدید دیگر وابسته خواهد بود.
تا به امروز، تصمیم و پاسخ این شرکتها به سرنوشت E3 به نظر کاملاً آشکار و واضح بوده است.
منبع: GameIndustry.biz – نویسنده: کریستوفر درینگ ( )