تیم سازندهی فانتوم لیبرتی چگونه یک موسیقی متن جاسوسی خلق کرد؟
سیدی پراجکت رد (CD Projekt Red)، نتفلیکس (Netflix) و میلان رکوردز (Milan Records) چند ماه پیش سرانجام موسیقی متن انیمهی Cyberpunk: Edgerunners را منتشر کردند که شامل تم فرانتس فردیناند، یعنی This Fire است. این مجموعه موسیقی متن همچنین شامل آهنگ تیتراژ پایانی با عنوان Let You Down توسط دیوید پودزیادلو و آهنگهای دیگری نظیر Whatever It Takes از آکیرا یامائوکا است که در طول انیمهی ذکر شده پخش شوند. این موسیقی متن که همچنین دارای موسیقیهایی از آهنگسازان، مارسین پرزیبیلوویچ (Marcin Przybyłowicz) و پیتی آدامچیک (P.T. Adamczyk) است، برای استریم کردن در دسترس است.
انتشار موسیقی متن Edgerunners با موسیقیهای بستهی الحاقی فانتوم لیبرتی (Phantom Liberty) همراه شد. شما میتوانید به موسیقی متن فانتوم لیبرتی در اینجا و موسیقی متن Edgerunners را در اینجا گوش دهید. با انتشار موسیقیهای ذکر شده، رسانهی گیم اینفورمر، مصاحبهای با آهنگسازان استودیوی سیدی پراجکت نظیر پرزیبیلوویچ و آدامچیک دربارهی موسیقی بازی سایبرپانک ۲۰۷۷، بستهی الحاقی فانتوم لیبرتی، انیمهی Edgerunners و غیره انجام داده که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت.
آدامچیک ابتدا در مورد اینکه چگونه روی ساخت موسیقی جهان سایبرپانک فکر کرده، با اشاره به برخی بندهای مستقر در بریتانیا مانند The Prodigy و تکنوی اروپا در اواخر دههی ۹۰ میلادی میگوید که به نظر او حس و حال سایبرپانک به شدت ریشه در موسیقی دهههای ۸۰ و ۹۰ دارد:
ما چنین برتری را در موسیقی خود میخواستیم و این نوع چشمانداز میتواند معانی مختلفی داشته باشد، اما برای ما، این نوعی موسیقی بود که در آن بزرگ شده بودیم. در ابتدا، این ممکن است کمی محدودکننده باشد، زیرا ظریف بودن و برجسته کردن چیزها با ضربات درام همیشگی بسیار دشوار است اما این راه ما برای ایجاد یک مهر خاص بر این ژانر بود. به طور کلی، برداشت ما از ژانر سایبرپانک، آن را از آنچه قبلاً بود و در گذشته به خوبی انجام شده بود، متمایز میکند.
وقتی نوبت به ساخت موسیقی برای فانتوم لیبرتی رسیده، آدامچیک میگوید که روند کار کاملاً متفاوت بوده است. این بدان معناست که گروه موسیقی با کارگردان روایی بازی، ایگور سارزینیسکی (Igor Sarzynski)، شروع به گفتوگو کردهاند. او کل خط داستانی فانتوم لیبرتی را ترسیم کرده و سرنوشت شخصیتهایی مانند سولومون رید (Solomon Reed)، سومی (Somi)، و رئیس جمهور و غیره مشخص کرده است. آدامچیک میگوید که موسیقی سایبرپانک ۲۰۷۷ در کنار توسعهی بازی، از جمله داستان آن و ایدههای اولیهی فانتوم لیبرتی نوشته شده است:
این به ما اجازه داد که واقعا روی رابطه بین رید و سومی تمرکز کنیم و آن را به عنوان مبنایی برای کل موسیقی در نظر بگیریم، زیرا از دیدگاه من، از دیدگاه موسیقی، میتوانم بگویم که ما اساسا به این سفر با سومی میرویم. او و رید با هم به نوعی قلب داستان هستند. ماجرای مهیج و جاسوسی جذابی به وضوح وجود دارد، اما این مانند نوعی لباس فانتزی است که در زیر آن رابطهی سومی وجود دارد.
در این میان یکی دیگر از آهنگسازان بازی با نام پاچیورکوفسکی (Paciorkowski) بیان کرده که ایجاد جنبهی هیجانانگیز و جاسوسی موسیقی فانتوم لیبرتی بسیار آسان بوده، زیرا آدامچیک و بقیهی اعضای تیم از قبل پایههای موسیقی این دنیا را ایجاد کرده بودند. برای بسیاری تم این بسته یعنی Phantom Liberty از دیوید پودزیادلو، عناصر تریلر و جاسوسی را با برداشتی تقریبا سایبرپانکی از یک آهنگ کلاسیک جیمز باند فریاد میزند. تیم آهنگسازی بسته خاطرنشان کرده که این آهنگ پیشروترین آهنگ تریلر و جاسوسی در بین موسیقیهای بازی است، اما پاچیورکوفسکی میگوید که او به ترانهسرایی و آهنگسازی در سبکهای ذکر شده که ممکن است از ارکسترهای قدیمی دههی ۶۰ و ۷۰ میلادی و آثار جاز مانند آنچه در فیلمهای جیمز باند شنیده شده، علاقه نداشته و در عوض او در هنگام ساخت موسیقی در ذهنش به رابطهی بین شخصیتها فکر کرده است. در این میان در رابطه با شخصیتها، آدامچیک و پاچیورکوفسکی، رابطهی بین سومی و رید را به عنوان حس سرد تراژدی توصیف میکنند.
البته از طرفی آدامچیک میگوید این چیزی نیست که هنگام نوشتن موسیقی فانتوم لیبرتی به آن فکر میکرد، بلکه چیزی بود که پس از نوشتن تعدادی از عناصر اصلی متوجه شد. در نهایت، او میخواسته اینطور به تصویر بکشد که سومی و رید زمانی با هم دوست بودهاند و آرزو میکنند که ای کاش در شرایطی که در دوران فانتوم لیبرتی هستند، نبودند. با این حال فراموش کردن گذشته و آنچه قبلا به این دو گذشته، سخت است. آدامچیک در ادامه به متن آهنگ فانتوم لیبرتی از پودزیادلو و به طور خاص به عبارت Please tell me you brought the iron اشاره میکند تا نشان دهد که رابطهی سومی و رید چگونه باید پیش برود، حتی اگر آنها آرزو کنند که اوضاع متفاوت باشد!
در رابطه با موارد دیگر در طول این فرآیند، پاچیورکوفسکی میگوید که تمرکز زیادی روی نشانههای موسیقی برای شخصیتهای کرت هانسن (Kurt Hansen) و مایرز (Myers) از فانتوم لیبرتی داشته است. او میگوید که درک هنسن قطعا آسانتر بود، زیرا او به نوعی یک اراذل و اوباش است، بنابراین همه چیز برای او فقط حول محور جذبه میچرخید. در مورد مایرز، این مورد ظاهرا کمی مشکلتر بوده زیرا از یک طرف، او به عنوان فردی که نیت خوبی دارد وارد داستان میشود، اما از طرف دیگر شما هنوز لزوما به او اعتماد ندارید. انواع عناصر و تلاشهای بنیادی که خط مقدم موسیقی از سایبرپانک ۲۰۷۷ تا فانتوم لیبرتی را ترسیم میکنند نیز به موسیقیهای Edgerunners کمک میکنند که آکیرا یامائوکا با همکاری آدامچیک و تیم موسیقی سیدی پراجکت رد آنها را به ثمر رساندهاند.
آدامچیک در ادامه افزود:
میتوانم بگویم که عنصر کلیدی برای ایجاد موسیقیهای Edgerunners، دستنخورده نگه داشتن هویت این آیپی بود. همانطور که قبلا گفتم، ما واقعا میخواستیم برداشت خودمان را از ژانر سایبرپانک داشته باشیم. این صدایی است که میخواهیم به عنوان نسخهی سیدی پراجکت رد از این ژانر منتشر کنیم، بنابراین از عناصری از بازی در موسیقی انیمه استفاده کردیم.
همانطور که احتمالا میدانید، استودیوها و شرکتها آهنگسازان آزاد یا مستقل را از طریق قراردادها و موارد مشابه استخدام میکنند. آهنگساز موسیقی را مینویسد، بازی منتشر میشود و هر دو راه خود را میروند. با این حال در مورد سیدی پراجکت رد، آدامچیک، پرزیبیلوویچ و بقیهی تیم از کارمندان استودیو هستند. آدامچیک میگوید:
فکر میکنم این همان روشی است که در صنعت بازیسازی وجود داشت. فکر میکنم بیست یا سی سال پیش، بسیاری از استودیوها آهنگسازان داخلی داشتند، اما پس از آن صنعت رشد کرد و به دلایلی، اکثر استودیوهای بزرگ به نوعی تیم موسیقی خود را کنار گذاشتند. وقتی تیم موسیقی ندارید، این مانند یک پتانسیل از دست رفته است.
او همچنین به مواردی نظیر گفتوگو در هنگام ناهار یا زمانهای استراحت اشاره میکند که در خارج از جلسات تیمها یا بحثهای برنامهریزی شدهی رسمی اتفاق میافتند. آدامچیک میگوید اطلاعاتی که در این زمانها میآموزد و به طور کلی این مکالمات غیررسمی به ساختن موسیقی بخشی از ساختار بازی کمک میکنند. پاچیورکوفسکی نیز گفته که کار در سیدی پراجکت رد، بهویژه در پروژههایی مانند فانتوم لیبرتی، مانند این است که در لاتاری برنده شده باشید:
وقتی شما یک فریلنسر هستید، در واقع کاملا از کل فرآیند توسعه جدا هستید. ما میتوانیم تصمیمات آگاهانهتری در مورد شکل نهایی صحنه از نظر موسیقی بگیریم، بنابراین کار در خانه مزیتی است که باعث میشود بهتر بنویسید.
بستهی الحاقی فانتوم لیبرتی هم اکنون روی پلیاستیشن ۵، ایکسباکس سری ایکس/اس و رایانههای شخصی در دسترس است.
منبع: Game Informer