عواقب تعطیلی استودیوهای ایکس‌باکس؛ زیرمجموعه‌های این شرکت چگونه می‌توانند به آن اعتماد کنند؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه
تعطیلی استودیوهای ایکس‌باکس

همانطور که احتمالا می‌دانید، مایکروسافت در روزهای اخیر بسیاری از گیمرها را شگفت‌زده و اعلام کرد که استودیوهای آرکین آستین، تانگو گیم‌ورکس و آلفا داگ گیمز را تعطیل خواهد کرد. اکنون واضح است که وقتی این شرکت خرید ۷۵ میلیارد دلاری اکتیویژن بلیزراد را در اکتبر سال گذشته قطعی کرد، مجبور شده ساختار بخش ایکس‌باکس خود را به طور اساسی تغییر دهد و در این فرآیند، تمام استودیو‌های دیگر خود را در معرض خطر قرار داده است. اما تعطیلی استودیوهای ایکس‌باکس چه عواقبی خواهد داشت؟

ما قبلا در ژانویه‌ی سال جاری شاهد یکی از این تاثیرها بودیم، زمانی که مایکروسافت بیش از ۱۹۰۰ کارمند بخش ایکس‌باکس خود را اخراج کرد. فیل اسپنسر، مدیر عامل شرکت، در آن زمان گفت که کارکنان آسیب دیده به دلیل اینکه شغلشان همپوشانی داشته، اخراج شده‌اند. با این حال، به نظر می‌رسد که استودیو‌هایی که مایکروسافت اخیرا تعطیل کرده به دلیلی کاملا متفاوت یعنی رشد مداوم درآمد تعطیل شده باشند.

ظاهرا خرید اکتیویژن بلیزارد یک بدهی هنگفت روی دست مایکروسافت گذاشته است و در عین حال درآمد بخش ایکس‌باکس را به میزان قابل توجهی افزایش داده است. این ممکن است مشکل چندانی به نظر نرسد، اما مقیاس تمام کار‌هایی که شرکت انجام می‌دهد و باید انجام دهد را تغییر می‌دهد تا بدین طریق به رشد خود ادامه دهد.

تعطیلی استودیوهای ایکس‌باکس

خواندن گزارش‌های درآمد سه ماهه‌ مایکروسافت می‌تواند به شما این حس را بدهد که این تغییر چقدر قابل توجه بوده است. در ژانویه، در اولین گزارش پس از تکمیل خریداکتیویژن بلیزارد، درآمد محتوا و خدمات ایکس‌باکس ۶۰ درصد افزایش یافته که ۵۵ درصد از آن متعلق به استودیوهایی بوده که تازه مالک آن شده است. به عبارتی درآمد حاصل از بازی‌های اکتیویژن بلیزارد اکنون بیش از یک سوم کل درآمد ایکس‌باکس را تشکیل می‌دهد.

در این میان گفتنی است که تمام استودیو‌هایی که مایکروسافت قبلا خریداری کرده بود، از جمله Mojang سازنده‌ی ماینکرفت و ۷.۵ میلیارد دلاری زنی‌مکس، با اضافه شدن اکتیویژن بلیزارد به حاشیه رفته‌اند. برای درک بهتر این موضوع، در گزارش مالی سال قبل، مایکروسافت اعلام کرد که رشد ۵ درصدی معادل ۳۶ میلیون دلار است، بنابراین رشد ۵۵ درصدی حدودا ۴۰۰ میلیون دلار می‌شود. بنابراین پس از اتمام خرید اکتیویژن بلیزارد در ۱۳ اکتبر سال گذشته، ایکس‌باکس اساسا به یک شرکت متفاوت و بزرگتر تبدیل شد که در مقیاسی متفاوت از قبل فعالیت می‌کند.

در نتیجه برای جلب رضایت سهامداران، مایکروسافت باید به رشد خود ادامه دهد و هر چیزی کمتر از افزایش درآمد برای آن یک شکست است که بر قیمت سهام شرکت تاثیر می‌گذارد. این چیزی است که در ذهن فیل اسپنسر، مدیر عامل ایکس‌باکس نیزو جود دارد. اسپنسر در مصاحبه‌ای با پولیگان در مارس امسال گفت:

چیزی که بیش از همه برای صنعت نگران‌کننده است، عدم رشد است. زمانی که شما صنعتی دارید که پیش‌بینی می‌شود تا سال آینده از نظر بازیکنان و دلار کوچک‌تر شود و شرکت‌های سهامی عام زیادی که در این صنعت هستند، باید رشد خود را به سرمایه‌گذاران نشان دهند، بخشی از کسب و کار که زیر ذره‌بین قرار می‌گیرد، هزینه است. زیرا اگر نخواهید بخش درآمد را افزایش دهید، بخش هزینه به چالش کشیده می‌شود.

مشکلی که مایکروسافت با آن روبه‌رو است، این است که اکنون دارای مجموعه‌ای از استودیو‌ها است که روی بازی‌هایی کار می‌کنند که در مقایسه با آثار اکتیویژن بلیزارد، از نظر درآمد حرفی برای گفتن ندارند. برای دیدن شواهدی از این تغییر و تحلیل عواقب تعطیلی استودیوهای ایکس‌باکس، به بیانیه‌ای که معاون بازاریابی ایکس‌باکس، آرون گرینبرگ (Aaron Greenberg)، در‌آوریل سال گذشته، قبل از خرید اکتیویژن بلیزارد، بیان کرد، نگاه کنید. او در مورد Hi-Fi Rush گفت: «این بازی برای ما و بازیکنان ما یک موفقیت بزرگ بود». با این حال دیدیم که مایکروسافت استودیوی سازنده‌ی آن را تعطیل کرد. در واقع آنچه که در سال گذشته موفقیت‌آمیز بوده، به وضوح توسط مقیاس جدیدی که مایکروسافت در حال کار روی آن است، بازنگری شده است.

بسته شدن استودیوی بتسدا مایکروسافت

این تغییرات، هر یک از خرید‌های قبلی مایکروسافت را در موقعیت وحشتناکی قرار می‌دهد. InXile، دابل فاین، Undead Labs، نینجا تئوری و آبسیدین همگی بازی‌های خارق‌العاده‌ای ساخته که برخی از آن‌ها برای استودیو‌های در مقیاس خود موفقیت‌های زیادی کسب کرده‌اند، اما در کنار ورلد آو وارکرفت و کال آو دیوتی، بازی‌های کوچکی هستند. به عنوان مثال Hellblade ۲ باید چه میزان نسخه بفروشد تا در کنار درآمد حاصل از کال آو دیوتی بعدی، حرفی برای گفتن داشته باشد و هزینه‌ی ساختش را توجیه کند؟

در هر صورت استراتژی مایکروسافت در دهه‌ی گذشته چندان منطقی نبوده و به نظر می‌رسد که به سادگی هر آنچه را که می‌تواند می‌خرد، بدون اینکه توجهی به استودیوهایی که در حال حاضر دارد، داشته باشد. مثلا آبسیدین از زمانی که در سال ۲۰۱۸ توسط مایکروسافت خریداری شده، روی یک اثر نقش‌آفرینی اول شخص کار می‌کند که برای بازیکنان طرفدار الدر اسکرولز جذاب است. سپس، در سال ۲۰۲۱، مایکروسافت بتسدا و به نوبه‌ی آن حق امتیاز الدر اسکرولز را خریداری کرد، بنابراین اکنون آبسیدین در حال ساخت اثری است که با استودیوی دیگری در تیم ایکس‌باکس رقابت می‌کند و بدون شک نمی‌تواند به اندازه‌ی سری محبوب بتسدا قد علم کند. از طرفی چندین بازی در لیست آثار اکتیویژن بلیزارد وجود دارد که همگی به میزان قابل توجهی درآمد بیشتری دارند.

بسیاری از استودیو‌های مایکروسافت در موقعیت مشابهی قرار دارند. آن‌ها متعهد به چرخه‌های توسعه‌ی چند ساله‌ی بازی‌هایی هستند که دیگر مطابق با تقاضای سهامداران مایکروسافت نیستند. مت بوتی (Matt Booty)، رئیس استودیوهای ایکس‌باکس، در بیانیه‌ای در مورد بسته شدن آرکین، تانگو و غیره، گفت: «این تغییرات بر اساس اولویت‌بندی آثار تاثیرگذار و سرمایه‌گذاری بیشتر در مجموعه بازی‌های بلاک‌باستر بتسدا است». در نهایت این سوال پیش می‌آید که استودیو‌های مایکروسافت، اکنون چه اطمینانی می‌توانند داشته باشند که با پیش‌بینی‌های انجام شده برای آینده‌ی ایکس‌باکس مطابقت داشته باشند؟ آیا سرانجام برخی از آن‌ها تغییر ساختار یا تعطیلی خواهد بود؟ تنها زمان پاسخ این سوالات را مشخص خواهد کرد.

منبع: VGC

صفحه‌ی اصلی بازی دیجی‌کالا مگ | اخبار بازی، تریلرهای بازی، گیم‌پلی، بررسی بازی، راهنمای خرید کنسول بازی



برچسب‌ها :
دیدگاه شما

پرسش امنیتی *-- بارگیری کد امنیتی --

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه
دسته‌بندی‌های منتخب برای شما