بررسی فنی بازسازی هورایزن زیرو داون؛ آیا این نسخه ارزش امتحان کردن را دارد؟
حتی امروزه نیز بازی هورایزن فوربیدن وست (Horizon Forbidden West) در پلیاستیشن ۵ به عنوان یکی از زیباترین بازیهای موجود برای پلتفرم سونی شناخته میشود. این دنیای سرسبز و مملو از جزئیات، به شدت چشمنواز بوده و توانسته جهش قابل توجهی به جلو را نسبت به نسخهی قبلی خود در پلیاستیشن ۴ یعنی بازی هورایزن زیرو داون (Horizon Zero Dawn) نشان دهد و با این حال، علی رغم این تفاوت، زیرو داون نیز هنوز هم یک بازی عالی است که در حال حاضر با نرخ فریم ۶۰ روی پلیاستیشن ۵ اجرا میشود. بنابراین، زمانی که برای اولین بار از ایدهی بازسازی هورایزن زیرو داون خبردار شدیم، این موضوع احمقانه به نظر میرسید اما اکنون به نظر میرسد ما یک بازسازی عالی را داریم که عمدتا توسط استودیوی Nixxes Software ساخته شده است که میتواند ضمن معرفی کامل مجموعهای از گزینههای موجود در بازی دوم، جلوههای بصری را نیز تا حد زیادی بهبود بخشد. آیا این برای متقاعد کردن بازیکنان برای بازگشت به بازی کافی است؟ آیا این ارزش قیمت ارتقای نسبتا ناچیز ۱۰ دلاری را برای دارندگان بازی اصلی دارد؟ در این مقاله به پاسخ این سوالات خواهیم پرداخت.
وقتی برای اولین بار این نسخهی جدید را اجرا میکنید، شاید اولین چیزی که متوجه میشوید گزینهی وارد کردن فایل ذخیرهی خود از پلیاستیشن ۴ است. به هر حال این یک بازسازی کاملا متفاوت نیست، بنابراین میتوانید مستقیما ذخیرههای اصلی خود را به این بازی منتقل کنید. فراتر از این، این بار گزینههای بسیار بیشتری وجود دارد. تمام گیمپلی، رابط کاربری و گزینههای دسترسپذیری موجود در هورایزن فوربیدن وست نیز به این بازی منتقل شدهاند. در نتیجه، منوی گزینهها بسیار بهتر از بازی اصلی است و به شما امکان میدهد تا گیمپلی را مطابق با سلیقهی خود تغییر دهید. این منو مانند منوی فوربیدن وست گزینههای پرفورمنس را نیز شامل میشود، بازیکنان به حالتهای نرخ فریم ۳۰، ۴۰ و ۶۰ دسترسی خواهند داشت که هر کدام تفاوتهایی بین پرفورمنس و کیفیت گرافیکی بازی را ارائه میدهند. به نظر میرسد این بازی از مقیاس رزولوشن پویایی دقیقا مانند فوربیدن وست استفاده میکند و حالت با کیفیت ۴K را هدف قرار میدهد، در حالی که حالتهای پرفورمنس به طور متوسط به کمی کمتر از ۱۸۰۰p کاهش مییابند. خوشبختانه، ویژگیAnti-Aliasing با نسخهی فعلی فوربیدن وست مطابقت دارد، بنابراین در مقایسه با نسخهی اولیهی بازی بسیار بهبود یافته است.
با این حال، فرای تفاوت کیفیت جلوههای بصری، سه حالت تقریبا یکسان هستند. در واقع کیفیت گرافیک بازی در حالت پرفورمنس به اندازهی کافی خوب است که بخواهید به سراغ آن بروید. استودیوی Nixxes Software همچنین تایید کرده که این بازسازی از پلیاستیشن ۵ پرو پشتیبانی میکند و هنگام اجرا در کنسول جدید به طور خودکار فعال میشود. همچنین شایان ذکر است که در کل پرفورمنس بازی عالی است. هر حالت اهداف پرفورمنسی خود را به همراه یک حالت نرخ فریم باز برای نمایشگرهای VRR ارائه میدهد. این نرخ فریمی خیلی بالاتر از ۶۰ را ارائه نمیدهد، اما در کل چیز خوبی است و البته مزایای بالقوهای در سختافزار بعدی پلیاستیشن ارائه میدهد. گفتنی است که همه چیز در این نسخه به تغییرات جلوههای بصری مربوط میشود. این بازی از کل مجموعه داراییهای گرافیکی جدیدی که در فوربیدن وست موجود است استفاده کرده اما اغلب این عناصر برای عملکرد بهتر در این بازی جدید بهینهسازی شدهاند.
به عنوان مثال، Nixxes Software سیستم زمین، شاخ و برگ و خیلی چیزهای دیگر را با موارد بهتری جایگزین کرده است که این تفاوتها در یک مقایسهی سطحی نیز بسیار واضح هستند. با این حال، اگر به مدلهای سهبعدی شخصیتها بیشتر نگاه کنید، افزایش کیفیت مشهودتر است. تعداد گیاهان منحصربهفرد و کیفیت واقعی آنها افزایش یافته است. همه چیز در اطراف شما با جزئیات بهتری به نظر میرسد و تقریبا مطابق با فوربیدن وست هستند. جالب است که ببینید که تیم توسعهدهنده تلاش کرده انواع شاخ و برگهای مورد انتظار در هر محیط زیست در فاصلهی نزدیک نیز با گرافیک نسخهی دوم مطابقت داشته است، اما از داراییهای سهبعدی کاملا اصلاح شده استفاده کرده است که در کل بسیار بهتر به نظر میرسند. همچنین با ورود به مناطقی که توسط انسانها ساخته شدهاند، هنوز این حس وجود دارد که جزئیات همه چیز بهبود یافته است. به عنوان مثال، سنگ کاری مورد استفاده در سراسر مریدین در این نسخهی جدید بسیار بهبود یافته است. با این حال، وقتی فقط یک کلیپ از گیمپلی هر بازی را کنار هم قرار دهیم، عجیب نیست که بگوییم نسخهی اصلی نیز هنوز عالی به نظر میرسد. این یک ارتقا متمرکز بر جزئیات ظریف بازی بوده و قرار نیست همهی افراد متوجه افزایش جزئیات شوند و این چیزی است که مقایسههای مدرن را بسیار دشوار میکند.
از طرفی گرافیک آب نیز به خوبی بهبود یافته است و شاهد کیفیت پایین نسخهی اصلی در این زمینه نیستیم. البته فوربیدن وست با رندرینگ شگفتانگیز خود از آبها بهبود بسیار زیادی پیدا کرد. در مقایسه با این دو، این بازسازی بین دو بازی قرار دارد. انعکاسها میتوانند در بررسیهای دقیقتر کمی پیکسلی به نظر برسند، اما بسیار فراتر از نسخهی اصلی هستند و واقعا محیط اطراف را به خوبی منعکس میکنند. علاوهبر این، کنترل نور در بالا و زیر سطح، تصاویر بسیار دلپذیرتری را ایجاد میکند. صحنههایی از این دست واقعا نشان میدهد که رندر آب چقدر میتواند تاثیرگذار باشد. همچنین بهبودهایی در سایر پدیدههای طبیعی مرتبط با آب و هوا وجود دارد. عناصر موجود در برفی که برای اولین بار در بستهی الحاقی Frozen Wilds معرفی شد، اکنون در کل بازی برای برف و شن استفاده میشود. علاوه بر این، لباس ایلوی (Aloy) با حرکت با برف پوشیده میشود که این به واقعگرایی بازی میافزاید. عناصری مانند برف و باران نیز در حال حاضر بسیار بهبود یافتهاند و نتایج بهتر و خیرهکنندهتری را ایجاد میکنند.
در این میان سیستم ابر جدید معروف به Nubis که برای دومین بازی ایجاد شده بود و در این بازسازی نیز قرار داده شده، بسیار چشمگیر شده است. با این حال، ابرها قبلا در بازی اصلی عالی بودند، اما سیستم بهروز شدهی آسمان اجازه میدهد تا شکلهای واضحتر و پیچیدهتری از ابرها ایجاد شود. اساسا، هم از نظر جزئیات و هم از نظر تاثیرات محیطی، این تیم در رساندن کیفیت بازی به بازی دوم موفق بوده است. نورپردازی نیز به طور چشمگیری بهبود یافته است. همچنین در حالی که فناوری برای بهبود جزئیات مورد استفاده قرار گرفته است، بسیاری از پیشرفتها صرفا به هنرمندان با تجربهتر نورپردازی مربوط میشود که کار خود را به خوبی انجام دادهاند و ترکیب این دو نتایج بسیار چشمگیرتری را ایجاد میکند. همیشه بحثهایی در مورد معنای واقعی یک ریمستر وجود دارد، اما در بیشتر موارد، بهبودها بسیار جزئی هستند و بیشتر روی بالا بردن رزلوشون و بهبود پرفورمنس متمرکز هستند. اگرچه تغییرات شگفتآور نیستند، اما ما را به یاد کار استودیوی بلوپوینت (Bluepoint) روی Shadow of the Colossus و دیمونز سولز (Demon’s Souls) میاندازد.
همچنین همه مدلهای سهبعدی شخصیتها در این نسخه از بازی بهروزرسانی شدهاند اما نه آنطور که انتظار دارید. در این راستا پوست شخصیتها واقعگرایانهتر است، لباسها طبیعیتر و همه چیز روشنتر به نظر میرسد. خود ایلوی بیشترین پیشرفتها را با مواردی نظیر کیفیت موی بهتر تجربه کرده است. مهمتر از آن، استودیوی پشت بازسازی، یکی از نقاط ضعف بازی یعنی همان مکالمات را بهبود بخشیده است. در بازی اصلی، خارج از کاتسینهای اصلی، صحبت شخصیتها اصلا طبیعی نبود. این مشکل در نسخهی بعدی نیز به طرز فوقالعادهای بهبود یافت. توسعهدهندگان ساعتهای زیادی از دادههای موشن کپچر جدید را برای استفاده در مکالمات ضبط کردهاند. آنها یک سیستم پیچیده برای ادغام دادههای انیمیشنی جدید در بازی ساختند و حرکت و انیمیشنهای جدیدی برای صورت شخصیتها را ارائه کردهاند که طبیعیتر به نظر میرسند. شاید این بهبودها کاملا به خوبی بازی فوربیدن وست نباشد، اما به آن بسیار نزدیک و همچنین طبیعی است. علاوه بر این، زوایای کاملا جدیدی از دوربین برای این صحنهها انتخاب شدهاند که به آنها احساس تازگی میدهد که این از نظر به ارائهی داستان بازی کمک زیادی میکند.
با فاصله گرفتن از جلوههای بصری، عناصر دیگری نیز وجود دارند که بهبود یافتهاند. صدا یک مورد بزرگ از آن موارد است. در حالی که همه چیز در این بخش تقریبا یکسان مانده است، با این حال جلوههای صوتی با پشتیبانی بهتر از صدای گیرا و سهبعدی بهبود یافته است. علاوهبر این، همانطور که انتظار دارید، پشتیبانی کامل از دوالسنس نیز گنجانده شده است که یک مورد جزئی اما خوشایند است.
در نهایت وقتی به طور کلی به این پروژه نگاه میکنیم، به نظر میرسد که این فرصت خوبی برای Nixxes Software بود تا چیزی کمی متفاوت از آثار معمول رایانههای شخصی خود تولید کند و این ایده که تیم سازنده قادر به مدیریت این بازسازی بوده و همچنین تعداد زیادی نسخه از بازیهای مختلف برای رایانههای شخصی را منتشر کرده است، نشان میدهد که آنها برای این گونه پروژهها بسیار مناسب هستند. همچنین ارتقای ۱۰ دلاری با در نظر گرفتن مقدار جزئیات اضافه شده، قیمت بسیار مناسبی به نظر میرسد. از طرفی کار زیادی برای ارائهی این بازسازی انجام شده و منصفانه نیست که به عنوان یک ارتقای رایگان منتشر شود. این بازسازی در تاریخ در تاریخ ۳۱ اکتبر (۱۰ آبان) سال جاری با قیمت ۵۰ دلار پلیاستیشن ۵ و رایانههای شخصی عرضه خواهد شد. میتوانید در ادامه تصاویر بیشتری از مقایسهی نسخهی بازسازی و معمولی بازی را مشاهده کنید.
منبع: Eurogamer