نگاهی به دنیای بازی هورایزن فوربیدن وست؛ تلاش برای ساخت جهانی زنده
دنیای بازی هورایزن فوربیدن وست (Horizon Forbidden West) بسیار بزرگ و خطرناک است. در آن خرابههای قدیمی، رباتهای بسیار بزرگ و خطرهای پنهان وجود دارند. در این محل خطرناک انسانها زمانی زندگی کرده و با چالشهای خود روبرو بودند. حال در آن قبیلههای مختلفی زندگی کرده که از وسایل موجود در این دنیا استفاده میکنند. این وسایل هم برای قبیلهها و هم برای ایلوی (Aloy) ضروری هستند.
زندگیای که در این دنیا جریان دارد شخصیت مخصوص خود را دارد. هر بخش از این محیط زیبا برای خود داستانی داشته که تنها با دیدن آن، به ماجرا پی خواهید برد. برای مثال گروه نورا (Nora) در یک روستای بسته در سرزمین مقدس (Sacred Land) حضور دارد. برای اینکه این دسته از اطراف خود جدا هستند با دیگران ارتباط کمی داشته و نسبت به بقیه از تکنولوژی عقبتر هستند. اکثر ابزار آنها با چوب و طناب ساخته شده که باعث میشود زندگی سادهای داشته باشند.
این افراد برای زنده ماندن شکار میکنند و از گیاهان اطراف نیز استفاده میکنند. به همین دلیل منابع متفاوتی از این مکان وجود خواهد داشت. سرزمین مقدس به طریقی طراحی شده که گویی افراد به آنجا تعلق دارند. انگار از ابتدا همانجا بوده و این مکان را ترک نکردهاند.
طراحی یک دنیای هدفمند
شما میتوانید در دنیای فوربیدن وست ساعتها بگردید. در این محیط به مقدار زیادی محتوا وجود دارد تا شما خسته نشوید. با این حال این محتوا بیش از حد نیست تا شما را از داستان جدا کرده و یا از ماجراجویی خسته کند. طراح ارشد این دنیا در شرکت گوریلا گیمز به نام اسپن سون (Espen Sogn) میگوید:
زمانی که شما در دنیای فوربیدن وست میگردید این حس به شما القا میشود که هر چیزی در جای درست خود قرار دارد. تیم سازنده دنیای بازی هورایزن تمام تلاش خود را کردهاند تا این دنیا حس پویایی و زنده بودن را به کاربر القا کند. قبیلهها، مکانهای مختلف و مردم داخل آنها همگی کاملاً هدفمند طراحی شده و هر موردی در بازی دارای داستان مخصوص خود است.
یکی از دلایلی که این دنیا تا این حد هدفمند طراحی شده، همکاری زیاد بخش طراحی محیط با طراحان داستان است. همانطور که سرگروه بخش نویسندگان به نام آنی کیتاین (Annie Kitain) گفته:
از همان ابتدای کار ما توجه زیادی به قبیلههایی که با آنها روبرو بودیم، داشتیم. اینکه مشکلات آنها چیست، چگونه در داستان جای میگیرند و حتی چگونه با محیط اطراف ارتباط برقرار میکنند.
برای مثال قبیله تناکث (Tenakth)؛ اعتقادات این افراد برگرفته از خرابههای موجود در فوربیدن وست است. برخلاف دیگر قبیلهها این افراد با سه گروه دیگر دشمن هستند. با اینحال میان آنها تاریخی مشترک، مبارزات و اختلافاتی وجود دارد. اهمیت این ماجرا زمانی مشخص میشود که همه این داستانها در ساخت کاراکتری که ایلوی با آن روبرو میشود، نقش دارد. اسپن سون در ادامه توضیح داد:
چالش اصلی ما تبدیل داستان به حالتی بصری است. به این معنا که داستان در محیط قرار داشته باشد و از طریق دیدن به کاربر توضیح داده شود. برای مثال همین دسته تناکث تمرکز زیادی به مبارزه دارند. البته قبیلههای دیگر نیز تمرکز زیادی روی مبارزه دارند پس چگونه ما این گروه را از بقیه جدا میکنیم؟
اینجاست که بحث انیمیشن، جزئیات و رفتار کاراکترها اهمیت پیدا میکند. زمانی که شما وارد محل سکونت این قبیله بشوید میبینید که همواره در حال تمرین و آمادهسازی برای مبارزه هستند. اکثر این افراد جوان بوده به دلیل اینکه نیاز است توان بدنی زیادی داشته باشند. محل سکونت تناکث، خرابههای قدیمی است. با اینحال به دلیل نشانههایی که در آن وجود دارد باعث شده تا این قبیله رفتارهای خاصی داشته باشد.
در اصل هدف تیم سازنده این بوده که شخصیتهای جانبی بازی ارتباط زیادی با محیط داشته باشند. به همین دلیل تیم طراحی دنیا با بخشهای مختلف مثل داستان سرایی و طراحی مأموریت همکاری داشته تا بهترین ارتباط میان دنیا و شخصیتهای مختلف بازی وجود داشته باشد. کیتاین در ادامه توضیح داد:
تیم سازنده دنیای فوربیدن وست یک کار بسیار زیبا انجام دادهاند. ما بسیار خوشحال هستیم که این افراد توانستند از پس چالشی به این بزرگی سربلند بیرون بیایند. هر قبیله ایدههای مختلفی دارد که در محل سکونت آنها میتوانید نشانههایی از آن ببینید. برای مثال گروه اوتارو (Utaru) که باور دارند یک گروه کشاورز هستند. به دلیل همین اعتقاد در مزرعههای بسیار بزرگی زندگی میکنند.
ارتباط میان رفتار کاراکترها
با وجود دنیایی به گستردگی فوربیدن وست، نیاز بود که تیم سازنده بتوانند اعتباری که با هورایزن زیرو داون (Horizon Zero Dawn) بدست آوردند را حفظ کنند. به همین علت در این بازی سیستم جمعیت (Crowd System) وجود دارد. به این معنا که افرادی که دشمن شما نیستند با یکدیگر ارتباط داشته و با یکدیگر صحبت خواهند کرد. همینطور اینکه در بازی سیستم اخلاف نیز وجود دارد. به این معنا که هر فرد شخصیت منحصر به فرد خود را داشته و رفتاری متفاوت نسبت به دیگران خواهد داشت.
سون در این مورد گفت:
ما به طور دائم برای ایجاد رابطه میان انیمیشنها و رفتارهای کاراکترها به بازی لایههای مختلف اضافه میکنیم. به همین دلیل زمانی که یک عضو از یک قبیله وارد محل سکونت خود میشود مانند آنها رفتار خواهد کرد. برای مثال گروه اسرام (Oseram) یک گروه اجتماعی است. به همین دلیل زمانی که وارد محل سکونت میشوند بسیار باهم دوستانه هستند. بر خلاف آنها گروه اوتارو است. این افراد جدیتر بوده و دور هم نشسته و با یکدیگر صحبت میکنند. زمانی که بازیکن در محیط زندگی این افراد حرکت میکند یک دیدی کلی نسبت به محیط اطراف پیدا خواهد کرد.
تمام این اتفاقات در چارچوب داستان بازی قرار دارد. به همین دلیل شما از دور میتوانید تشخیص دهید که با چه قبیلهای روبرو هستید. برای مثال اینکه چگونه افراد یک قبیله آب را با خود حمل میکنند با یکدیگر متفاوت است.
حضور در چِیناسکریپ
اولین محلی که ایلوی در سفر خود با آن روبرو خواهد شد؛ چیناسکریپ (Chainscrape) است. این محل یکی از مناطق تحت نظر گروه اسرام است که در مرز قرار دارد. این مکان مقدار زیادی منابع طبیعی و فرصت برای ماجراجویی در اختیار شما خواهد گذاشت. افراد به دلایل متفاوتی در اینجا حاضر میشوند؛ برخی نیاز دارند تا مقداری شارد (Shard ارز رایج درون بازی) بدست بیاورند. برخی رویای خود را دنبال کرده و حتی برخی تنها به خاطر ماجراجویی در این مکان حضور دارند. در چیناسکریپ یک میکده وجود دارد که در آن ایلوی با تعدادی کرکتر جالب روبرو خواهد شد.
اسپن سون در مورد این دنیا میگوید:
در مکان فعالیتهای بسیاری وجود دارد. چیناسکریپ جایی بود که ما توانستیم مقدار زیادی از سیستمها و انیمیشنهای جدید را نشان دهیم. همین موارد باعث شدند تا این دنیا بسیار پویا و زنده به نظر برسد. در زیرو داون موارد زیادی در پس زمینه حضور داشتند. فرق فوربیدن وست با بازی قبلی هورایزن در اینجاست که موارد پس زمینه دیگر سطوح بلا استفاده نیستند. بلکه چیزهایی هستند که مردم از آنها استفاده کرده و کاربرد دارند.
برای مثال اگر قبلاً شما یک فرد را میدیدید که جلوی دیوار ایستاده، حال این فرد کاری انجام خواهد داد. این فرد امکان دارد چیزی را بکشد یا با دوستش صحبت کند، یعنی اعمال روزرمره یک انسان عادی را انجام خواهد داد.
محلهای سکونت در فوربیدن وست
دنیای بازی فوربیدن وست تنها از نظر بصری با جزئیات نیست. بلکه این دنیا پر از چالشهای مختلف است. ایلوی به محلهای سکونت رفته تا بتواند خود را تجهیز کرده و با دیگران ارتباط برقرار کند. پیشرفت، تواناییهای مختلف، ارتقاءها و ابزار مختلف از موارد دیگر در اکوسیستم گسترده بازی فوربیدن وست هستند.
استیون لامپکین (Steven Lumpkin) طراح ارشد در استودیو گوریلا گیمز میگوید:
زمانی که سیستم پیشرفت در یک بازی طراحی میشود باید با تمام امکانات دیگر در بازی مرتبط باشد. در کنار بخش داستانی هورایزن، تمام قسمتهای مختلف این بازی با یکدیگر هارمونی داشته تا بازیکن بتواند یک تجربه بینظیر را از همان ابتدا داشته باشد.
ایجاد تعادل در قسمت پیشرفت بازی یکی از مواردی بود که به آن بسیار توجه کردیم. ما اطمینان حاصل کردیم که بازیکن بتواند به راحتی ابزار و تواناییهای مورد نیاز برای مبارزه را بدست بیاورد. با اینحال مبارزه را به گونهای طراحی کردیم که همچنان برای کاربر چالش برانگیز باشد. ما اکوسیستم فوربیدن وست را به گونهای طراحی کردیم که برای افرادی که میخواهند با این دنیا درگیر شوند، پاداش داشته باشد. همینطور اینکه اگر فردی تمایل به درگیر شدن با دنیا ندارد نیز میتواند از دنیا و داستان بازی لذت ببرد.
قلب تپنده دنیای فوربیدن وست سکونتگاهها (Settlements) هستند. این مکانها دارای اسلحه، پوشش و حتی مواردی برای ارتقاء ابزار ایلوی هستند. مانند فاکتورهای دیگر بازی، فاکتور اصلی در سکونتگاهها پویا بودن دنیا است. شما در این مکانها چالشهای مختلف را پیدا خواهید کرد. در سکونتگاهها سه نوع تاجر وجود دارد:
- دوزندگان (Stitchers): این افراد مسئول فروش لباس و پوششهای مختلف به ایلوی هستند.
- شکارچیان (Hunters): اگر نیاز به اسلحه دارید باید این فروشندهها مراجعه کنید.
- متخصصان گیاهی (Herbalists): این افراد به ایلوی محلولهای مختلف برای ارتقاء برخی قابلیتهای او میفروشند.
- آشپزان (Cooks): این افراد با پخت غذای مناسب به ایلوی کمک خواهد کرد تا خود را بهبود بخشد و برخی تواناییهای او نیز بهتر بشود.
گروه داستان سرایی نیز اهمیت زیادی به تاجران داده است. به همین علت هر تاجر با محیط اطراف خود تناسب دارد. برای مثال یک شکارچی از دسته اوسرام سلاحهایی را میسازد که برای شکار مناسب است. برخلاف آن یک شکارچی در گروه تناکث اسلحهای را میسازد که برای مبارزه با دشمنان مناسب است. سرگروه نویسندگان در مورد تناسب تاجران با سکونتگاهها گفت:
شما از همان ابتدا میبینید که رفتار هر کاراکتر با محیط اطراف خود مرتبط است. برای مثال یک آشپز اوسرام شخصیتی مهربان داشته و بیشتر تمرکز روی طعم غذا دارد. این درحالی است که یک آشپز تناکث تمرکز بیشتری روی ارزش غذا و مواد موجود در آن داشته تا سربازان را قویتر کند. همین تفاوتها باعث جدایی هر قبیله از دیگری میشود.
شخصیسازی کنید تا دوام بیاورید
سلاحها و لباسهای موجود در بازی از گذشته نیز کاربردیتر هستند. سلاحها دارای نکات مثبتی هستند که باعث میشود بسیار تخصصی بشوند. همین طور اینکه ایلوی میتواند تا ۶ سلاح مختلف را با خود حمل کند.
پوششها به طور کلی محافظت خاصی از ایلوی در برابر ضربات وارده نمیکند. ولی در کنار این موارد تواناییهای خاصی ایلوی وجود دارند. شما میتوانید آنها را در نمودار درختی توانایی ایلوی پیدا کنید. اگر شما پوششی را پیدا کنید که بتواند توانایی خاصی را ارتقاء دهد، ایلوی به شدت قدرتمند خواهد شد. نکته مثبت هم اینجاست که شما هرگاه که بخواهید میتوانید اسلحه یا لباس خود را عوض کنید.
الگوی اصلی برای ساخت لباسها و سلاحهای مختلف ایلوی، داستان و فرهنگ محیطی است که در آن قرار دارد. پوشش هر قبیله با دیگری متفاوت بوده و براساس منابعی است که به آن دسترس داشته است. برای مثال قبیله نورا علاقه شدیدی به تیر اندازی از دور داشته به همین دلیل تیر و کمان سلاح اصلی آن است. قبیله اوسرام به صورت تن به تن مبارزه کرده پس سلاح اصلی آنها چکش خواهد بود.
هر قبیله نسبت به سبک زندگی و مبارزه خود ابزار و وسیله خواهد داشت. ایلوی میتواند با توجه به این موارد، یک سلاح را خریداری کند و از آن در مقابله با دشمنان بهره ببرد.
یکی از مواردی که در تریلر گیمپلی بازی به نمایش در آمد حضور میزکار (Workbench) در بازی است. ایلوی میتواند چیزهایی که از رباتها بدست آورده را با یکدیگر ترکیب کرده و ابزار قدرتمند برای خود بسازد. حتی میتواند در میزکار پوشش یا وسایل خود را ارتقاء دهد. کاربر باید دقت کند که هر ربات چه مورد خاصی دارد. برای مثال برخی شاخ دارند یا برخی دُم خاصی دارند. با توجه به این موارد خاص ایلوی باید قبل از اینکه این موجودات را از بین ببرد، موارد ارزشمند را از آن جدا کند.
مهم نیست که چه چیزی در دنیای فوربیدن وست پیدا کرده باشید، همه موارد موجود در جایی به کار شما خواهند آمد. دقت کنید که ارتقاهای پیشرفتهتر نیازمند وسایل خاص هستند. شما این ابزار و وسایل خاص را نمیتوانید در هر موجودی پیدا کنید و باید به دنبال ربات یا حیوان خاصی برای یافتن آن بگردید. لامپکین در این مورد توضیح داد:
اگر شما برای ارتقاء چیزی را کم دارید، میتوانید از تاجرها تهیه کنید. حتی شما میتوانید قطعاتی که نیاز ندارید را فروخته و از پول بدست آمده از آن استفاده کنید. ایلوی میتواند از پوست و استخوان موجودات برای ارتقاء کیسه همراه خود استفاده کند. با این ارتقاء میتواند ابزار و مهمات بیشتری را با خود حمل کند. همه این ابزار در سفر به ایلوی کمک خواهند کرد.
یک دنیای زیبا، گسترده و البته پرمحتوا
ساخت یک جهان باز مملوء از فرهنگ، فرصت و ماجراجویی اصلاً راحت نیست. ایجاد تعادل میان پیشرفت شخصیت و بازی از چالشهایی بود که تیم سازنده توانست از پس آن بربیاید. آنی کیتاین درباره این مورد گفت:
زمانی که شما در دنیای فوربیدن وست هستید، ما امیدواریم تا داستان بازی را در تک تک ذرههای بازی مشاهده کنید. با همکاری زیاد با تیمهای مختلف در گوریلا گیمز ما توانستیم به چنین چیزی دست پیدا کنیم. ایلوی در سفر خود با سکونتگاههای زیبا روبرو خواهد شد. در این سکونتگاهها کاراکترهای مختلفی حضور دارند که سفر را برای او بسیار لذتبخش خواهند کرد.
بازی هورایزن فوربیدن وست دنبالهای برای زیرو داون است. زیرو داون دارای کمبودهایی بود که باعث میشد از سبک جهان باز دور باشد. حال فوربیدن وست با دنیای بسیار پویا دقیقاً چیزی را به کاربر ارائه خواهد داد که از یک بازی جهان باز انتظار دارد.
این بازی ۲۹ بهمن (۱۸ فوریه) برای کنسولهای پلیاستیشن ۴ و ۵ عرضه خواهد شد.
منبع: Blog.Playstation.com