کوجیما: هر روز پیشنهادهایی دربارهی خرید کوجیما پروداکشنز را رد میکنم
هیدئو کوجیما میخواهد مردم بدانند که او یک توسعهدهنده مستقل بازیهای ویدئویی است؛ به این معنی که نهتنها استودیوی او هیچ وابستگی به هیچکس ندارد، بلکه او مدام شاهد پیشنهاد خرید از سوی شرکتهای دیگر است و این پیشنهادها را رد میکند.
کوجیما در جریان جدیدترین قسمت پادکست خودش که با نام «ساختار مغز» (Brain Structure) منتشر شده است، اعلام کرد: «برخی از این پیشنهادها قیمتهای بسیار بالایی دارند. اما چیزی که من به دنبال آن هستم، پول نیست. من میخواهم چیزی را بسازم که میخواهم بسازم. به همین دلیل این استودیو را ایجاد کردم.»
کوجیما چند ماه پیش از تأسیس این پادکست خبر داد. کوجیما میزبان این پادکست بود و مهمان او در این هفته دوست خوبش جف کیلی بود که او را بیش از همه به خاطر برگزاری و تهیهی مراسم گیم اواردز میشناسیم. کوجیما ظاهراً این بحث را رهبری میکرد اما کیلی به خاطر تجربهی بالایش در خبرنگاری، بهسرعت هدایت مراسم را بر عهده گرفت و در نقش مصاحبهکننده ظاهر شد و از کوجیما درباره تحولات اخیر صنعت بازیها پرسید. کیلی اینگونه سؤال خود را پرسید: «شایعههای زیادی بهخصوص در شبکههای اجتماعی دربارهی بازیها وجود دارد وجود دارد و من فکر کردم که شاید ما بهتر باشد دربارهی برخی از شایعاتی که وجود دارد و برخی از حقایقی که پشت این شایعات هستند، صحبت کنیم.»
این دو سپس دربارهی فرهنگ شایعهها، محصولات سرگرمی و شبکههای اجتماعی بحثی طولانی انجام دادند. پس از اشاره به اینکه کوجیما در حال کار بر روی یک بازی برای استودیوی بازیسازی ایکسباکس مایکروسافت است، کیلی به رابطه نزدیک کوجیما با پلیاستیشن و شرکت سرگرمیهای تعاملی سونی اشاره کرد (بازی دث استرندینگ یک انحصاری کنسول پلیاستیشن بود و هنوز هم هست) و اینکه آیا او در طول این سالها تعهدی را به یکی از سازندگان کنسولها داده است یا خیر.
کوجیما در این هنگام بیان کرد: «من فکر کنم بسیاری از مردم در رابطه با استودیو کوجیما پروداکشنز دچار سوءتفاهم شدهاند. پس از ترک کونامی، من این استودیو را در سال ۲۰۱۵ تأسیس کردم. هزینهی تأسیس استودیو ۱۰۰ درصد از جیب من انجام شد. هیچ بودجهای از فرد یا جای دیگری نیامد. بنابراین، ما یک استودیو مستقل هستیم.»
کوجیما اذعان کرد که نزدیکی واقعی و فیزیکی استودیوی او به مقر جهانی سونی (در شیبویا، توکیو) و همچنین دفتر مرکزی شرکت سرگرمیهای تعاملی سونی، باعث شده است که مردم تمایل داشته باشند که فکر کنند ما بخشی از سونی هستیم. توسعهی یک بازی توسط کوجیما پروداکشنز برای ایکسباکس چنین چیزی را در تابستان گذشته به ما ثابت کرد.
کوجیما در ادامه میگوید: «ما مستقل هستیم. ما هیچ وابستگی نداریم و هیچکس از ما حمایت نمیکند و هر روز با پیشنهادهایی از سراسر جهان برای خرید این استودیو مواجه میشوم. برخی از این پیشنهادها قیمتهای بسیار بالایی دارند اما اینطور نیست که من پول بخواهم. من میخواهم چیزی را بسازم که میخواهم بسازم. به همین دلیل این استودیو را ایجاد کردم.»
اگر شما انتظار دارید در پایان سال کوجیما پروداکشنز در این هیاهوی تصاحب استودیوها و شرکتها توسط شرکت بزرگتری خریداری شود، کوجیما بهصراحت وضعیت را مشخص کرده است: «تا زمانی که زنده هستم، فکر نمیکنم که هیچگاه این پیشنهادها را بپذیرم.»
شاید بعضی از افراد تصور کنند که این صراحت کوجیما ناشی از سالهای پایانی حضور او در کونامی و اختلافاتی است که در آن سالها منجر به اخراج او از کونامی شد. این قطعاً میتواند تأثیر زیادی در دیدگاه کوجیما داشته باشد اما به احتمال زیاد تنها عنصر تأثیرگذار نیست. در واقع، کوجیما از جانب هنرمندی صحبت میکند که ۳۵ سال در این صنعت فعالیت کرده و هنوز به فعالیتش ادامه میدهد و سرمایه خلاقانه و میزان درآمد خود را درک میکند.
منبع: Polygon