نقد و بررسی بازی Hi-Fi Rush؛ بهترین ترکیب ممکن از بازیهای ریتمیک و اکشن
وقتی صحبت از شرکت تنگو (Tango) میشود شما یاد عناوینی مثل شیطان درون (The Evil Within) میافتید. به همین دلیل نمیتوان گفت که این شرکت در زمینه ساخت عناوین شاد و مفرح تخصص دارد. با این حال شرکت تنگو چندی پیش تصمیم گرفت تا سبک بازیسازی خود را تغییر دهد. به همین دلیل بازی های فای راش (Hi-Fi Rush) را ساخت. ناشر این بازی نیز بتسدا (Bethesda) است و شما میتوانید عناصر زیادی را از این شرکت در بازی مشاهده کنید. پس با بررسی بازی های فای راش با ما همراه باشید.
بازی های فای راش یک عنوان به شدت خاص و زیبا است. نکته مهم اینجاست که این بازی از لحاظ گیمپلی به شدت نوآورانه بوده و دقیق است. به همین دلیل شما قرار نیست از آن ناامید شوید. همینطور اینکه های فای راش با کسب امتیاز ۸۹ از سایت متاکریتیک (Metacritics) نشان داد که یک بازی بسیار خوب است. حال بحث اصلی اینجاست که آیا این بازی لیاقت چنین امتیازی را دارد؟ پاسخ بله است. آن هم یک بله محکم.
بیشتر بخوانید: بهترین بازیهای ایکسباکس گیمپس که در تعطیلات عید تجربه کنیم
در این مدت که من عناوین مختلفی را امتحان کردم، هیچ بازیای نتوانست به این شکل توجهم را جلب کند. به حدی که بسیاری از عناوین را به طور ناگهانی رها کرده و دیگر سمت آنها نرفتم. این موضوع در مورد های فای راش صدق نمیکند. یعنی زمانی که شما این بازی را شروع کنید باید با حدود ۲ ساعت از روز خود خداحافظی کنید. به دلیل اینکه قرار نیست آن را رها کنید. بررسی های فای راش برای من به شدت لذت بخش بود. مخصوصاً اینکه این بازی دو عنصر ریتم و اکشن را باهم ترکیب کرده که نتیجه آن یک گیمپلی بینظیر است. پس در ادامه با نقد و بررسی های فای راش با من همراه باشید.
داستان های فای راش
اگر شما با نقدهای من آشنایی داشته باشید، میدانید که توجه زیادی به داستان یک بازی دارم. از نظر من داستان یکی از شاخصههای اصلی یک عنوان خوب بوده و نقص در آن مشکل زیادی در روند بازی ایجاد میکند. داستان بازی چندین فاکتور مختلف دارد. یکی نمایشنامه و داستان کلی، دوم شخصیت پردازی، سوم دیالوگ و موارد دیگر است. همه عناوین دارای تمامی این شاخصهها در بهترین حالت نبوده و تلاش میکنند تا در بخشهای دیگر کمبودها را جبران میکنند.
بازی های فای راش به طور کلی داستان خوبی دارد. داستان بازی در مورد یک پسر به نام چای (Chai) بوده که به طور ناگهانی در خط تولید یک کمپانی به نام وندلی (Vandelay) قرار گرفته و یک عدد پخش کننده صدا (آیپاد یا هرچیز دیگری) در بدن او قرار میگیرد. به همین دلیل چای میتواند تمامی ریتمها را درک کرده و روی ضرب حرکت کند. بازی نیز به طور کامل حول این ماجرا میگردد. یعنی شما ضرب و ریتم را در کل بازی مشاهده میکنید که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.
دلیل اینکه چای وارد وندلی شده این است که چای به شدت دوست دارد تا یک ستاره راک شود. با این حال دست او دچار ناتوانی بوده و او در تلاش است تا آن را بهبود بخشد. به همین دلیل به این کمپانی میرود. چای به طور ناگهانی متوجه میشود که این شرکت در حال کار روی یک سیستم کنترل ذهن به نام اسپکترا (Spectra) بوده و تصمیم به نابودی آن میگیرد. البته اینکه چگونه متوجه این ماجرا میشود به خاطر یکی از کرکترهای اصلی بازی به نام پپرمینت (Peppermint) است. حال چای قصد دارد که این سیستم را نابود کرده و به طور کامل شرکت را از بین ببرد. قطعاً در میان راه او موانعی وجود دارد که باید آنها را گذر کند.
نظر کلی من در مورد داستان بازی مثبت است. به این معنا که داستان بازی شما را متعجب نخواهد کرد ولی ضعیف هم نیست. داستان کلی های فای راش به روند بازی جهت خوبی داده و برای هر کرکتر یک توضیح خوبی را ارائه میدهد. به همین دلیل است که برای بازی لازم بوده و حتی از نقاط قوت آن به حساب میآید. نکته اینجاست که های فای راش شاید در مورد داستان اصلی بازی عملکرد متوسطی داشته باشد ولی در زمینههای دیگر آن را جبران میکند.
شخصیتپردازی بازی های فای راش؛ نقطه قوت بازی
تنگو به بهترین نحو شخصیتهای این بازی را طراحی کرده است. همه کرکترهای بازی یک داستان جذاب داشته و در روند بازی نیز کمک زیادی به چای میکنند. یکی از کرکترهای اصلی بازی پپرمینت است. در ابتدا شما با یک گربه به نام ۸۰۸ آشنا میشوید. این گربه توسط پپرمینت ساخته شده و شخصیت خاص خود را دارد. به نوعی این ربات با رفتارهای خود بازی را بسیار شیرین میکند. سپس ۸۰۸ شما را به سمت پپرمینت برده و با او آشنا خواهید شد. پپرمینت یکی از کرکترهای اصلی بوده و داستان بسیار مهم و جذابی دارد. در اصل داستان اصلی بازی نیز به شدت به پپرمینت وابسته است.
پپرمینت به چای توانایی خرید و ارتقاء موارد مختلف را ارائه میدهد. به همین دلیل یک کرکتر بسیار کلیدی در بازی است. همینطور اینکه یکی از دلایل اصلی که چای در تلاش است تا این شرکت را از بین ببرد همین پپرمینت است. پپرمینت شخصیت بسیار خاصی داشته و چندان مهربان نیست. با این حال هارمونی بسیار خوبی با شخصیت شوخ چای داشته که باعث میشود ارتباط میان این دو نفر به شدت جذاب شود. یکی از مواردی که تجربه و بررسی بازی های فای راش را بسیار جذاب میکرد، مکالمات و ارتباط میان این دو شخصیت بازی بود.
در کنار پپرمینت ما شاهد ماکارون (Macaron) هستیم. برخلاف ظاهرش، ماکارون یک کرکتر بسیار مهربان دوست داشتنی است. تمام تلاش او نیز این است که از خشونت و مبارزه دوری کند. دوستی با چای و پپرمین باعث شده تا به سمت تخریب و مبارزه با دشمنان سرسخت بیاید. ماکارون یکی از کرکترهای به شدت دوست داشتنی است که در دنیای بازیهای ویدئویی دیدم. تضاد میان ظاهر و باطن به طور کامل در این فرد مشخص است.
یکی دیگر از افراد دوست داشتنی در بازی کورسیکا (Korsica) است. او به روش خاصی جزء تیم چای شده و در تلاش است تا کمپانی را از بین ببرد. کورسیکا دارای یک سری قابلیت خاص بوده که بازی را مهیجتر و از طرفی مبارزات را نیز جذابتر میکند.
در کنار شخصیتهای اصلی بازی، موارد دیگر نیز هستند که به چای در مسیر خود کمک میکنند. همینطور اینکه در میانه راه شما با رباتهای زیادی روبرو میشوید که هر کدام روحیات خاص خود را داشته و مسیر را براش ما جذاب میکنند. برای مثال یک ربات و دستیارش مثل شرلوک هلمز در مکانهای خاص حضور دارند تا یک ربات راهنما که درکی از حریم خصوصی افراد ندارد.
نکته مهم در مورد شخصیت پردازی هارمونی میان کرکترهای بازی است. هر کدام شخصیت خاص خود را داشته و این شخصیت باعث شده تا قابلیتهای ویژهای هم داشته باشند. این موضوع در مورد دشمنان نیز صدق میکند. هر دشمن با توجه به شخصیت خود قابلیتهای مخصوصی داشته که مبارزه با آن را چالش برانگیز میکند. همینطور اینکه بازی از تمامی این کرکترها در گیمپلی هم استفاده کرده تا به وجودیت آنها معنا بدهد.
بحث شخصیت پردازی در بازی های فای راش یکی از بهترین موارد است که من در دنیای بازیهای ویدئویی مشاهده کردم. این باعث شده تا داستان بازی هرچند متوسط، بسیار جذاب شده باشد. به همین دلیل است که به طور کلی روند داستانی بازی یکی از نقاط قوت آن است.
دیالوگهای بازی؛ بامزه و بیپروا
دیالوگهای های فای راش نیز یکی دیگر از نکات مثبت آن است. های فای راش یک عنوان بسیار خاص است که به شدت مکالمه محور است. برای مثال بسیاری از بازیهای دیگر مثل عناوین میازاکی تلاش میکنند تا با دنیای بازی داستان را به کاربر نشان بدهند. این موضوع درباره های فای راش صدق نمیکند. های فای راش به طور کامل روی مکالمه و متن جریان دارد. به همین دلیل اهمیت بسیار زیادی دارد که با کیفیت باشند.
تنگو نیز به بهترین نحو مکالمات بازی را طراحی کرده است. اینکه میگویم بیپروا به این معنا است که شرکت سازنده از بامزه بودن نمیترسد. به همین دلیل شما در مکالمات این بازی لحظات بامزه و جالب بسیار زیادی را مشاهده میکنید. این باعث میشود تا شما از مکالمه و صحبت کردن با کرکترهای بازی خسته نشوید. همینطور اینکه های فای راش در هیچ زمینهای زیاده روی نمیکند. پس شوخ طبعی شخصیتهای بازی نیز شما را آزار نخواهد داد.
این تعادل بسیار خوب باعث شده تا بازی اصلاً خسته کننده نباشد. همینطور اینکه روند بازی را به شدت سرعت داده است. همانطور که گفتیم شرکت سازنده از کرکترها، دیالوگ و داستان کلی بازی برای گیمپلی استفاده کرده است. به نوعی تمرکز اصلی شرکت سازنده روی گیمپلی بوده است.
گیمپلی های فای راش؛ هسته اصلی و اکثر تمرکز تنگو
تمامی نقطه ضعفهای های فای راش با گیمپلی بازی به طور کامل از بین میروند. تمرکز شرکت سازنده به شدت روی این بخش از بازی بوده و به همین دلیل به بهترین نحو گیمپلی را طراحی کرده است. قطعاً مانند هر بازی دیگری، های فای راش هم بدون مشکل نیست. با این حال گیمپلی بازی آنقدر دقیق ساخته شده که برای پیدا کردن مشکل باید مو را از ماست بیرون بکشید. در بررسی بازی های فای راش یکی از لذت بخشترین بخشها دقت کردن به عناصر گیمپلی بود. به دلیل اینکه هارمونی بسیار خوبی هم با یکدیگر دارند.
ریتم و اکشن، ترکیب طلایی
چندین بار در این متن گفتم که های فای راش از ترکیب ریتم و اکشن استفاده کرده است. به این معنا که شما در هرجای بازی میتوانید ریتم را مشاهده کنید. حرکت کرکتر، دشمنان، ضربات و حتی حرکت موانع هم با ریتم است. به همین دلیل شما باید به خوبی از گوش خود استفاده کرده و ضربها را تشخیص دهید. دائم فشردن دکمهها نیز جوابگو نخواهد بود.
زمانی که هر قسمت از بازی شروع میشود، یک آهنگ نیز با آن آغاز میشود. شما میتوانید ریتم این آهنگ را با شنیدن یا توجه کردن به عناصر موجود در بازی متوجه شوید. پس از آن هر کاری که میکنید باید بر اساس ضرب این آهنگ باشد. ضربات شما اگر روی این ضرب باشد، آسیب بیشتری به دشمن وارد میکنند. دفع ضربات (Parry) دشمنان نیز به ریتم بستگی دارد. حتی حرکت چای نیز بر اساس این ریتم بوده و امکان دارد که برخی اوقات کمی آهسته باشد.
های فای راش برای عاشقان موسیقی راک بهشت است. به دلیل اینکه شما شاهد آهنگهای معروف سبک راک در این بازی هستید. همین باعث میشود تا بازی به شدت هیجان انگیز باشد. مخصوصاً اینکه ریتم این آهنگها اکثراً تند بوده که باعث میشود روند بازی سریع و به شدت جذاب باشد. همینطور اینکه عناصر شخصیسازی زیادی در این بازی وجود داشته تا روند آن را جذابتر کند. شما با هر گونه سبک بازی که دارید میتوانید تواناییهای چای را بر اساس آن بچینید. همینطور اینکه تمامی موارد کمکی نیز قابلیت شخصیسازی و ارتقاء را دارند.
استفاده از ریتم باعث شده تا عشق چای که مربوط به داستان بازی است با دنیای آن ارتباط زیادی داشته باشد. به همین دلیل شما بیشتر درگیر بازی شده و از طرفی با چای نیز ارتباط بیشتری برقرار خواهید کرد. از طرفی با وجود ریتم شم باید هماهنگی زیادی میان گوش و دست خود داشته باشید که به نوبه خود میتواند یک تجربه کاملاً جدید باشد.
مبارزات در های فای راش بسیار زیاد هستند
این مورد را میتوان هم نکته مثبت و هم نکته منفی دانست. البته با توجه به سبک های فای راش که اکشن است، منطقی است که تعداد مبارزات نیز در آن بسیار زیاد باشند. با این حال برخی از اوقات این مبارزات بیش از حد هستند. مخصوصاً اینکه این مبارزات باعث خواهند شد تا بازی به یک تکرار برسد. به این شکل که پس از مدتی شما میتوانید تشخیص دهید که این مکان محل مبارزه بوده و قرار است در آن به شما حمله شود. به نوعی عنصر غافلگیری در بازی از بین میرود.
اگر این مورد را کنار بگذاریم مبارزات در های فای راش به شدت لذت بخش و هیجان انگیز هستند. شما باید روی ریتم ضربه زده و اینکار به طرز عجیبی جالب است. از طرفی اگر شما قسمت حرکات ترکیبی (Combo) را مشاهده کنید میتوانید به بهترین نحو با دشمنان مبارزه کنید. روی ریتم ضربه زدن برای شما پاداشهای زیادی دارد. از این موارد میتوان به بدست آوردن آیتمهای مختلف از جمله مواردی که جان شما را افزایش میدهند، آیتمهایی که حرکت خاص (Special Attack) شما را شارژ میکنند و ارز داخل بازی اشاره کرد.
مبارزات بازی تا حد زیادی میتوانند شلوغ شوند. به این شکل که تعداد دشمنان زیادی در یک منطقه وارد شده و شما باید آنها را نابود کنید. نکته مثبت اینجاست که مبارزات در های فای راش به صورت مرحلهای است. به این شکل که اول یک سری دشمن میآیند و پس از اینکه همه آنها نابود شدند، دشمنان دیگر وارد میشوند. این یک نکته مثبت برای ایجاد تعادل در بازی است. به دلیل اینکه در برخی از مواقع مبارزات میان راه از غولآخرها دشوارتر هستند.
در این مبارزات شما میتوانید از کرکترهای دیگر مثل پپرمینت و ماکارون هم کمک بگیرید. پپرمینت توانایی شلیک از راه دور را داشته و میتواند دشمنان را خسته کند. ماکارون نیز ضربات محکم وارد کرده و سپر دشمنان را از بین میبرد. با کمک این کرکترهای جانبی و تواناییهای چای شما میتوانید تجربه بسیار مهیجی را در مبارزات داشته باشید. همینطور اینکه با استفاده از حرکات خاص و حرکات ترکیبی شما اصلاً از مقابله با رباتهای داخل بازی خسته نخواهید شد.
یکی از مشکلات نسبتاً بزرگی که من با آن برخورد کردم عدم وجود انتخاب دشمن است. به این شکل که شما نمیتوانید یک دشمن را انتخاب کرده و به آن حمله کنید. بازی خودش تصمیم میگیرد که نزدیکترین دشمن کدام بوده و ضربات را به سمت آن وارد میکند. مشکل اینجاست که این سیستم همیشه خوب جواب نمیدهد. مخصوصاً اینکه اگر شما بخواهید خود را به سمت یک دشمن بکشید، با استفاده از چیزی مثل Grapple Hook، اکثر اوقات به سمت دشمنی که مد نظر شما است نمیروید.
عدم انتخاب دشمن در مواقعی که منطقه مبارزه بسیار شلوغ میشود مشکل بزرگتری است. استراتژی من در این مواقع به این شکل است که دشمنانی که توانایی شلیک از راه دور را دارند از بین برده و بعد به سراغ دشمنان دیگر میروم. حال با عدم وجود گزینه انتخاب، این کار برای من بسیار دشوار بود. این مورد و تکرر مبارزات باعث شد تا بررسی های فای راش برای من کمی چالش برانگیز باشد.
نکته بعدی هم این است که در بازی پازل خاصی وجود ندارد. یعنی در برخی از مواقع شما نیاز دارید تا از پپرمینت یا ماکارون برای از بردن موانع استفاده کنید که در ابتدا به شما آموزش داده میشود. همینطور اینکه فشردن برخی دکمهها نیاز به این دارند که شما روی ریتم چندین کلید کنترلر را فشار دهید. همگی این موارد جالب هستند اما هیچ کدام حس یک پازل یا چیزی که باید در مورد آن بسیار فکر کنید را به شما القا نمیکند.
مبارزات با غولآخرها متنوع و بسیار زیبا
شاید بتوان پیک گیمپلی بازی های فای راش را مبارزات با غولآخرهای بازی دانست. هر کدام از این مبارزات متفاوت طراحی شده و سبک بسیار خاصی دارند. برای مثال مبارزه اول یک مبارزه کاملاً عادی بوده و چیزی است که شما از یک بازی اکش انتظار دارید. سپس مبارزه بعدی به صورت تن به تن و رو در رو بوده و کاملاً با چیزی که در طول بازی با آن آشنا بودید تفاوت دارد. همین موضوع باعث شد تا من به دنبال یافتن غولآخرها باشم.
تواناییهای هر دشمن بزرگ با کرکتر و نقش او در بازی ارتباط زیادی دارد. به همین دلیل شما باید در طول بازی به کارهای آنها توجه کنید. از طرفی در همه مکانها و مراحل نیز یک غولآخر وجود ندارد. پس شما از مبارزه با آنها نیز خسته نخواهید شد. همین تنوع و نادر بودن این مبارزات باعث شده تا شما بیشتر از آنها لذت ببرید. همینطور اینکه چالشهای بازی را به جان خریده تا به غولآخرها برسید. به همین دلیل در طول بررسی های فای راش من همواره منتظر یک مبارزه با غولآخرها بودم.
پلتفرمینگ با ریتم
همانطور که گفتیم در زمینه پلتفرمینگ و محیط بازی همه چیز وابسته به ریتم است. به همین دلیل شما نباید به ریتم بیتوجهی کنید. موانع در بازی با ریتم تکان خورده و جابجا میشوند. شما باید از ابتدای هر منطقه ریتم را در ذهن خود داشته باشید و همواره از آن برای عبور از مناطق مختلف استفاده کنید. شرکت تنگو تلاش زیادی کرده تا بحث پلتفرمینگ را در های فای راش جذاب کند. به همین دلیل در این بازی چیزی مثل Grapple Hook وجود دارد. در کنار آن قابلیت دش (Dash) نیز وجود دارد که در مبارزات نیز کاربرد دارد. همینطور اینکه برای عبور از برخی موانع شما نیاز به کمک پپرمینت و ماکارون دارید که باعث میشود روند بازی کُند نشود.
یکی از مشکلات مهمی که میتوان از سیستم پلتفرمینگ بازی گرفت عدم وجود دکمه برای دویدن سریع چای است. به طور کلی چای راه نمیرود و در حال دویدن است با این حال چندان سریع نیست. همینطور اینکه دویدن این کرکتر نیز روی ریتم است. به همین دلیل برای عبور از برخی موانع شما نیاز به سرعت زیاد دارید که این باعث میشود تا از دش (Dash) استفاده کنید. دش در اصل برای فرار از ضربات دشمنان است اما در پلتفرمینگ نیز کاربردی است.
دنیای بازی های فای راش؛ ریتم، ریتم و بازهم ریتم
اول باید گفت که های فای راش یک بازی جهان باز نیست. به همین دلیل دنیای این بازی به صورت مرحلهای به شما ارائه میشود و اکثراً هم درون کارخانه یا یک فضای بسته جریان دارد. به همین دلیل شما چندان با دنیای گستردهای روبرو نیستید. با این حال این مراحل بسیار جالب و جذاب طراحی شدند که توجه شما را جلب خواهند کرد. اولین نکتهای هم که متوجه خواهید شد این است که موارد مختلف موجود در دنیای بازی مثل درختان یا حتی بیلبوردها همگی با ریتم تکان میخورند. این باعث میشود تا شما ضربهای بازی را با حتی نگاه کردن هم متوجه شوید.
های فای راش در آینده جریان دارد. پس اکثر محتوای موجود در دنیای بازی نیز تخیلی است. با این حال این موضوع باعث شده تا دست طراحان در زمینه پلتفرمینگ بسیار باز باشد. در دنیای بازی موارد مختلفی وجود دارند که چای میتواند روی آنها بپرد و از آنها برای رسیدن به مقصد خود استفاده کند. همینطور اینکه دنیای بازی دارای رباتهای مختلفی بوده که روحیات خاص خود را دارند.
تنگو برای اینکه بازیکنان دچار یکنواختی نشوند سعی کرده تا دنیای بازی را متنوع طراحی کند. به همین دلیل شما در هر مرحله با یک دنیای جدید و دشمنان جدید روبرو خواهید شد. نکته جالب اینجاست که دشمنان بازی نیز بسیار زیاد هستند و هرچه بیشتر در های فای راش پیش بروید با رباتهای بیشتری مواجه میشوید. هر مرحله دارای ویژگیهای خاص خود است. پس در کاربر باید تلاش کند تا با محیط سازگار شده تا راحت به مقصد برسد.
در های فای راش یک قسمت به مخفیگاه (Hideout) وجود دارد. در این قسمت شما میتوانید کرکترهای اصلی بازی را مشاهده کرده و با آنها صبحت کنید. از طرفی در میانه راه شما موارد زیادی را مشاهده خواهید کرد که چای از آنها برای تزئین مخفیگاه استفاده میکند. تمامی ارتقاءها نیز در این قسمت انجام میشود. البته در مسیر ممکن است با پنلهایی روبرو شوید که پپرمینت آنها را هک کرده تا بتوانید از آنها برای ارتقاء چای در مواقع ضروری استفاده کنید.
من به شخصه ایراد خاصی در دنیای بازی های فای راش ندیدم. بازی جهان باز نیست. پس منطقی است که محتوای خیلی زیادی در آن وجود نداشته باشد و برای مثال در آن مأموریتهای جانبی نباشد. البته یه چند عدد کار هست که اگر برای رباتها انجام دهید به شما پاداش میدهند ولی یک مأموریت جداگانه نیستند. به طور کلی دنیای بازی به شدت جذاب بوده و اصلاً شما را خسته نمیکند. دنیای بازی باعث شد تا بررسی بازی های فای راش بسیار جذاب باشد.
موسیقی و آهنگ سنگ بنای های فای راش
یکی از مواردی که من همیشه در نقدها به آن اهمیت زیادی دادم، موسیقی یک بازی است. برخلاف آنچه که شما تصور کنید موسیقی به شدت در یک بازی اهمیت داشته و کیفیت آن با تجربه کاربر رابطه مستقیم دارد. های فای راش موسیقی متن بازیها را به یک سطح جدید برده است. به این معنا که در هرجای این بازی شما یک آهنگ میشنوید. همینطور اینکه تعداد آهنگهای این بسیار زیاد بوده و به همین دلیل شما با یک ترک (Track) تکراری روبرو نخواهید شد.
آهنگهای های فای راش ترکیبی از اثرهای واقعی و اثرهای ساخته شده توسط آهنگسازان این بازی است. به نوعی شرکت سازنده در مواقع کلیدی از موسیقیهای مشهور استفاده کرده تا کاربر به سرعت ریتم آنها را درک کند. همه این موسیقیها در سبک راک هستند. با این حال چندان راک سنگین نیستند که به کاربر سردرد بدهند. همینطور اینکه موارد انتخاب شده و ساخته شده بسیار زیبا و مهیج بوده که از اول تا انتهای های فای راش را زیبا میکند.
تنها نکته اینجاست که اگر شما به سبک راک علاقه نداشته باشید، در تجربه این بازی به مشکل بر خواهید خورد. البته باید در نظر داشت که اگر موسیقی راک را دوست ندارید کلاً نباید سمت بازی های فای راش بروید. چونکه تمامی عناصر این بازی بر پایه علاقه چای به موسیقی راک است.
گرافیک و طراحی بازی
این مورد را در انتهای متن قرار دادم به دلیل اینکه آخرین چیزی است که باید به آن توجه کنید. طراحی بازی های فای راش بسیار زیبا بوده و از طرفی حالت کارتونی دارد. تنگو برای سبک بازی انتخاب کاملاً درستی را کرده است. به دلیل اینکه در حالت کارتونی و کمیک بوک گونه شما به بهترین نحو میتوانید اکشن را نشان دهید. همینطور اینکه گرافیک بازی چندان بالا نیست. در نتیجه بازی هم زیاد سنگین نیست. همین باعث میشود تا شما بتوانید به راحتی با نرخ فریم بالا های فای راش را تجربه کنید.
من این بازی را روی کنسول ایکسباکس سری اس (Xbox Series S) تجربه کردم و در هیچ زمانی نرخ فریم زیر ۶۰ را تجربه نکردم. پس کنسولها و کامپیوترهای قویتر قطعاً توانایی اجرای این بازی را با نرخ فریم بالاتر و حتی ۱۲۰ هم دارند. انیمیشنهای بازی نیز بسیار جذاب و روان طراحی شده است. حتی حرف زدن شخصیتها با یکدیگر با وجود اینکه متن گفت و گو در پایین صفحه نوشته میشود بازهم انیمیشن کاملاً دقیق داشته تا به طور کامل حس کرکترهای بازی به کاربر منتقل شود.
حرف آخر
جمعبندی بررسی بازی های فای راش یکی از دشوارترین جمعبندیهایی است که انجام دادم. بازی های فای راش یک عنوان بسیار خاص است. چیزی که در سالهای اخیر شاهد آن نبودیم. در این چند سال ما شاهد عناوین اکشن یا بر پایه موزیک زیادی بودیم ولی هیچ کدام این دو عنصر را با هم ترکیب نکردند. های فای راش یک بازی بسیار جذاب و مهیج است. این بازی با وجود داستان متوسط، شخصیتهای بسیار جذابی داشته و دیالوگهای خیلی خوبی دارد.
های فای راش بدون هیچ ترسی بامزه است و از شوخی نمیترسد. از طرفی همین موضوع باعث شده تا شما به راحتی از مشکلات آن بگذرید. درست است. های فای راش مثل هر عنوان دیگری بدون نقص نیست. تعداد بسیار زیاد مبارزات یا عدم قابلیت انتخاب دشمنان، مواردی هستند که در طول مدت ممکن است آزاردهنده باشند. با این حال نکات مثبت این بازی آنقدر زیاد هستند که تجربه آن را به شدت لذت بخش کنند. اکشن فوقالعاده بازی، انیمیشنهای زیبا، گرافیک جذاب، محیط بسیار زیبا، طراحی کمیک گونه و البته کرکترهای بازی همگی باعث شدند تا های فای راش یک عنوان بسیار قدرتمند در سال ۲۰۲۳ باشد.
های فای راش برای طرفداران موسیقی ساخته شده است. کسانی که به موسیقی عشق ورزیده و از آن لذت میبرند. افرادی که از حضور دائمی آهنگ در اطرافشان هراسی نداشته و به طور دائم به یک ریتم و آهنگ گوش میدهند. من به شخصه از این دسته افراد هستم. کسی که حتی درس خواندنش هم با موسیقی است و بدون موسیقی نمیتواند زندگی کند. اگر شما هم مثل من هستید، های فای راش را از دست ندهید. عنوانی که به معنای واقعی به موسیقی و مخصوصاً سبک راک وفادار است.
- سیستم مبارزهی اکشن عالی که با موسیقی هماهنگ است
- مبارزات با غولآخرها بسیار خوب و خلاقانه طراحی شده است
- مبارزات بسیار متنوع است و مجموعهای بزرگ از دشمنان مختلف در بازی وجود دارند
- سبک هنری بازی عالی از آب درآمده است
- بخشهای سکوبازی بعضا طولانی میشوند و بهخوبی بخشهای اکشن ریتمیک نیستند
نام بازی: Hi-Fi Rush
تهیهکننده: Bethesda Softworks
سازنده: Tango Gameworks
سبک: ماجراجویی اکشن
پلتفرمها: ایکسباکس سری، کامپیوتر