۱۰ فیلم جذاب که میتوانید در کنار شخصیتهایش وقت بگذرانید
پاهایتان را روی هم بیندازید و با خیال راحت از تماشای فیلمهایی برای وقتگذرانی در اوقات بیکاریتان لذت ببرید. داستان اکثر این فیلمها چه دربارهی مبارزهی ابرقهرمانها مقابل بیگانگان و آدمفضاییها باشد و چه داستان یک زوج ناسازگار با مشکلات زناشویی، بدون هیچگونه چالش یا تعارضی ارائه میشود.
- در این آثار حتی تلاشهای شخصی برای رسیدن به خودشناسی نیز به سرراستترین حالت ممکن ساخته شده است. البته، همهی فیلمها تا حدی از عناصر درگیرکننده در داستان خود استفاده میکنند، اما برخی از آنها به جای اینکه ذهنتان را درگیر اینگونه چالشها کنند، بیشتر قصد دارند یک ساعت آرامشبخش را برای شما در کنار شخصیتهایشان بسازد.
هیچ زیرژانر در دنیای فیلمسازی به اندازهی فیلمهایی که به هدف وقتگذرانی ساخته شدهاند، از نمایش یک داستان به شیوهای سنتی، شانه خالی نمیکند. اگرچه به دلیل مشکلات و نارضایتیهای نسل «ایکس» (X) (به نسلی میگویند که بعد از اتمام انفجار جمعیت پس از جنگ جهانی دوم و قبل از نسل «ایگرگ» (Y) زاده شدهاند) در دههی ۹۰ ، تعداد بسیار زیادی از این دست فیلمهای مناسب برای گذران وقت ساخته شد، اما ساخت اینگونه فیلمها تا سالها بعد از این دورهی زمانی نیز ادامه داشته است. در ادامه برخی از این فیلمها که روند نسبتاً کندی در پیش دارند را به شما معرفی کردهایم، پس با خیال راحت، بنشینید و با آرامش کامل، اوقات دلپذیری را با این فیلمهای ملایم و آرامشبخش برای خود و اطرافیانتان بسازید.
۱۰. امپایر رکوردز (Empire Records)
- کارگردان: الن مویل
- بازیگران: آنتونی لاپالیا، مکسول کالفیلد، دبی میزار، روری کاکرین، جانی ویتوورت، رابین تونی
- تاریخ انتشار: ۱۹۹۵
- امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۳۱ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۷ از ۱۰
بعد از اینکه یک کارمند فروشگاه عرضهی محصولات موسیقی (با بازی روری کاکرین) کل درآمد فروشگاه را در قمار میبازد، مدیر فروشگاه، جو (با بازی آنتونی لاپالیا) را با مشکلات عدیدهای روبرو میکند و او دیگر قادر نیست این مغازهی محلی کوچک را از دست خریداران فرصتطلب یک کمپانی زنجیرهای بزرگ نجات دهد. حالا جو با خطر از دست دادن کسبوکاری که سالها برایش زحمت کشیده روبروست اما زمانی که بقیهی کارمندان مجموعه از این موضوع باخبر میشوند، با یکدیگر متحد شده تا راهی برای نجات «امپایر رکوردز»، قبل از اینکه خیلی دیر شود، پیدا کنند.
این فیلم که احتمالاً «دهه نودیترین» فیلم ساخته شده تا به امروز است یک روز از زندگی نوجوانانی سردرگم و نامطمئنی را نشان میدهد که خانهی دوم خود را در پاتوق مورد علاقهشان پیدا میکنند و با تمام وجودشان به آن عشق میورزند. ماهیت بیهدف این داستان ساده، بیشتر با هدف آشنا کردن مخاطب با شخصیتهای دوست داشتنی آن و چالشهایی که در مواجهه با مسائلی مانند افسردگی، هویتشناسی و تمایلات جنسی با آنها روبرو هستند طراحی شده است که تمامی اینها در یک مجموعهی شگفتآور و به شدت شیرین، همراه با یک موسیقی متن فوقالعاده، ارائه میشود. یکی از بهترین گزینههایی که برای وقت گذرانی و رسیدن به حال خوب میتوانید به آن رجوع کنید.
۹. گرافیتی آمریکایی (American Graffiti)
- کارگردان: جرج لوکاس
- بازیگران: کندی کلارک، ران هاوارد، ریچارد درایفس، سیندی ویلیامز، مکنزی فیلیپس، هریسون فورد
- تاریخ انتشار: ۱۹۷۳
- امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۵ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۴ از ۱۰
این فیلم کلاسیک جذاب داستان دو فارغالتحصیل دبیرستان به نامهای استیو (با بازی ران هاوارد) و کرت (با بازی ریچارد دریفوس) را در سال ۱۹۶۲ روایت میکند که تا رفتن به کالج کمتر از ۲۴ ساعت زمان دارند. آنها تصمیم میگیرند تا از زمان باقیمانده نهایت استفاده را ببرند و این مدت محدود را صرف جشن و پایکوبی شرکت در مسابقات خیابانی و تخریب ماشینهای پلیس در سطح شهر کنند.
جورج لوکاس قبل از ساخت فیلم «جنگ ستارگان» (Star Wars)، این داستان انتقادی و سرزنشگر را دربارهی دوران بلوغ جوانان، کارگردانی میکند که هر فریم از آن مملو از نوستالژیهای دههی ۶۰ است که در ترکیب با موسیقی متن کلاسیک راک و گروه بازیگری ماهر، بااستعداد، متعهد و جوانش، حسابی جذاب و دیدنی شده است. همچنین این فیلم یک هریسون فورد جوان دارد که قبل از اجرای بینظیرش در نقش هان سولوی «جنگ ستارگان» در این فیلم با لوکاس همکاری کرد.
۸. مات و مبهوت (Dazed And Confused)
- کارگردان: ریچارد لینکلیتر
- بازیگران: جیسون لاندن، روری کاکرین، وایلی ویگینز، آدام گلدبرگ، متیو مککانهی، پارکر پوزی
- تاریخ انتشار: ۱۹۹۳
- امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۳ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۶ از ۱۰
در یکی دیگر از فیلمهای تماشایی کارگردان صاحب سبک ریچارد لینکلیتر، گروهی از نوجوانان پرهیاهوی اهل آستین تگزاس را در سال ۱۹۷۶ نشان میدهد که به تازگی از دبیرستان فارغالتحصیل شدهاند و قصد دارند اولین شب شروع این اتفاق مهم را صرف جشن گرفتن و شرکت در مهمانیهای پرزرقوبرق، پرسه زدن اطراف رستورانهای کوچک محلی و در نهایت فکر کردن به آیندهای که در انتظارشان است کنند.
فیلم «مات و مبهوت» (Dazed And Confused) به خوبی تواناییهای کارگردانی منحصربهفرد ریچارد لینکلیتر را با استفاده از دیالوگهای طبیعی و شخصیتپردازی ظریف و پر از جزئیاتش، به نمایش میگذارد. کارگردان در هیچ صحنهای از فیلم، سعی نمیکند شخصیت خاصی را در مرکز توجه قرار دهد، و به جای آن، توجه مخاطب را به حلقههای اجتماعی متعددی جلب کرده و دیدگاه جامع و فوقالعادهای را از جهات مختلف (فرهنگ، سبک زندگی و …)، به مخاطب میدهد. علاوه بر این، «مات و مبهوت» برای اولین بار دو سوپراستار امروز دنیای سینما یعنی متیو مککانهی و بن افلک، را به مخاطبان معرفی کرد.
۷. راههای فرعی (Sideways)
- کارگردان: الکساندر پین
- بازیگران: پل جیاماتی، توماس هادن چرچ، ویرجینیا مادسن، ساندرا اوه
- تاریخ انتشار: ۲۰۰۴
- امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۷ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۵ از ۱۰
مایلز (با بازی پل جیاماتی) نویسندهی نه چندان موفقی است که دوست تازه نامزد کردهی خود، یعنی جک (با بازی توماس هیدن چرچ)، را در آخرین سفر مجردیشان به سرزمین شراب – سانتا باربارا، کالیفرنیا – میبرد، اما رفتهرفته، بعد از آشنایی آنها با دو زن، اوضاع پیچیده میشود، زیرا مایلز متوجه میشود که جک دیدگاه و انتظار متفاوتی نسبت به این تعطیلات دارد. این فیلم برندهی جایزهی بهترین فیلمنامهی اقتباسی از مراسم اسکار سال ۲۰۰۴ شده است.
اگرچه بیشتر فیلمهایی که به منظور وقت گذرانی ساخته شدهاند، بر دنیای نوجوانان زیر ۲۰ سال و اضطراب و مراحل رسیدن به خودشناسی در آنان سال تمرکز دارند، اما فیلم «راههای فرعی» (Sideways) کمدی – درامی است که بر پایهی رمانی با همبن نام نوشتهی رکس پیت بحران میانسالی را در این ژانر بررسی میکند.
مایلز و جک شبها را با نوشیدن در بار رستورانهای محلی، رانندگیهای طولانی و تست کردن مزهی شرابهای مختلف میگذرانند که درنهایت، آنها را به افشاگریهایی درباره خود و ماهیت اصلی دوستیشان میرساند. ارتباط فوقالعادهای بین چرچ و جاماتی روی صحنهی این فیلم برقرار میشود که سفر خودشناسی این دو را بهخوبی نشان میدهد و ثابت میکند که هرگز برای رشد و تکامل دیر نیست.
۶. جمعه (Friday)
- کارگردان: اف. گری گری
- بازیگران: آیس کیوب، کریس تاکر
- تاریخ انتشار: ۱۹۹۵
- امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۷۶ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۲ از ۱۰
کریگ (با بازی آیس کیوب) که هنوز با والدینش در ناحیهی جنوب مرکزی لسآنجلس زندگی میکند، شغل خود را به خاطر دستکجی کردن از دست داده و حالا به شدت نیازمند پول است. علیرغم تمام این بدشانسیها اما خوشبختانه هنوز هم او و دوست فروشندهی موادمخدرش، اسموکی (با بازی کریس تاکر)، میتوانند یک روز جمعهی بیعیب و نقص را کنار هم بگذارنند. آنها وقتشان را صرف سیگار کشیدن، تماشای مردم و فرار از دست کلهگندهی محل، یعنی دیبو (با بازی تامی لیستر جونیور) میکنند؛ آن هم زمانیکه باید پول کافی برای تأمین هزینههای آن روزشان به دست بیاورند.
بیشتر زمان فیلم «جمعه» (Friday) در آرامشی عمیق جلوی حیاط خانهی شخصیت اصلی میگذرد و تعامل با گروهی از شخصیتهای متنوع و عجیبوغریب، روند این فیلم را به جلو میبرد. تاکر اغلب سعی میکند که خود را در مرکز توجه فیلم قرار دهد، اما کیوب با آن چهرهی کودکانهاش آنقدر خوب نقش یک انسان بیشیلهپیله و جدی را بازی میکند که ستارهی فیلم است و در بیشتر صحنهها حسابی میدرخشد. اگرچه برخی از بازیگران این فیلم کیفیت و اثربخشی بازیگری خود را طی سالهای متمادی از دست دادهاند، اما فیلم «جمعه» همچنان به عنوان یک نقطه عطف فرهنگی و همچنین نمادی از یک فیلم کلاسیک پرسرعت و خندهدار در مورد یک روز از زندگی واقعی به حساب میآید.
۵. تنها عاشقان زنده ماندند (Only Lovers Left Alive)
- کارگردان: جیم جارموش
- بازیگران: تام هیدلستون، تیلدا سوئینتن، میا واشیکوفسکا، جان هرت، جفری رایت
- تاریخ انتشار: ۲۰۱۳
- امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۸۶ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۲ از ۱۰
آدام (با بازی تام هیدلستون) یک خونآشام و نوازندهی چندصد سالهی افسرده است که سعی کرده زندگی آرام و مخفیانهای را در دیترویت بری خودش دست و پا کند. او همراه با ایو (با بازی تیلدا سوینتون) که برای سالها شریک زندگیاش بود، اما اکنون در شهر تنجه (در شمال مراکش) مخفی شده، روزگار میگذراند و از روند زندگیاش کاملا راضی است. بعد از اینکه ایو در یک تماس تلفنی با آدام متوجه حال روحی بد او میشود، تصمیم میگیرد به دیترویت برود و در این شرایط سخت کنارش باشد.
فیلم «تنها عاشقان زنده ماندند» (Only Lovers Left Alive) سرعت کند فیلمهای ساخته شده با هدف وقت گذرانی را به نحوی هوشمندانه با اشتیاق وجودی خونآشامهای جاودانه درهم میآمیزد. همچنین، هیدلستون و سوینتون ذرهذرهی شوخطبعی مالیخولیایی و تاریک را از اعماق هیپستر درونی خود بیرون میکشند و اتمسفری دوگانه به اثر میبخشند. این فیلم ترکیب به خصوصی از مضامین مختلف را به نمایش میگذارد که فیلمبرداری تیرهوتار و موسیقی متن مودیاش حسابی به کار میآید و حاصلش، یک اثر منحصربهفرد دیگر از جیم جارموش است که کاملا برای وقت گذراندن مناسب خواهد بود.
۴. کلئو از ۵ تا ۷ (Cleo From 5 to 7)
- کارگردان: آنیس واردا
- بازیگران: کرونی مارچاند، دومینیک داورای، میشل لوگران، دوروتی بلانک، آنتونی بورسیلر
- تاریخ انتشار: ۱۹۶۲
- امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۲ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۹ از ۱۰
زمانی که یک خوانندهی تازهکار و آیندهدار به نام کلئو (با بازی کورین مارچند)، منتظر گرفتن نتایج بیوپسی (آزمایش سلولهای سرطانی) خود است، فال تاروت میگیرد اما متأسفانه، خبر خوبی نمیشنود. بنابراین، تصمیم میگیرد تا برای فراموشی این موضوع و گذران وقتش، در خیابانهای پاریس قدم بزند و در این بین، با افراد جدیدی آشنا میشود.
آنیس واردا، یکی از معدود کارگردانان زن موج نوی فرانسه (نهضتی سینمایی در دههی ۱۹۵۰ در فرانسه که چند منتقد و فیلمساز جوان آن را بنیان گذاشتند و فیلمهایی ارزان با نگاهی انتقادی به سینمای کلاسیک فرانسه تولید کردند) است که کندوکاو پیرامون این شخصیت را با فراغت خاطر، همراه با احساسات متمرکز و در کنار ذرهای سورئالیسم انجام میدهد. این فیلم از جهات مختلف، پرسپکتیو مخاطب از اثر را تغییر میدهد و دیدگاه او را به بازی میگیرد، زیرا نیمهی اول آن تقریباً فقط به قضاوت کلئو از دور میپردازد، در حالی که نیمهی دوم آن، ما را به این شخصیت نزدیکتر کرده و روند شکلگیری دیدگاه او نسبت به خودش و اطرافش را به تصویر میکشد. این فیلم در نگاه اول دربارهی یک آزمایش کوچک است که درست پیش نرفته، اما هرچه جلوتر میرویم، به آرامی و با ظرافت تمام، ذرهذرهی قلبتان را در بر میگیرد و موجب نهایت همذاتپنداری مخاطب میشود.
۳. لبوفسکی بزرگ (The Big Lebowski)
- کارگردان: برادران کوئن
- بازیگران: جف بریجز، جان گودمن، جولیان مور، استیو بوشمی، جان تورتورو
- تاریخ انتشار: ۱۹۹۸
- امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۸۰ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۸.۱ از ۱۰
تنها خواستهی شخصیت اصلی فیلم برادران کوئن یعنی جف «رفیق شفیق» لبوفسکی (با بازی جف بریجز)، در زندگیاش این است که همواره در حال خوشگذرانی باشد، با دوستانش به سالن بولینگ برود، موسیقی گوش کند و با روسهای سفیدپوست نوشیدنی بخورد. او یک بیکار تمامعیار است اما زمانی که او را با یک جفری لبوفسکی دیگر (با بازی دیوید هادلستون) اشتباه میگیرند، روال عادی زندگیاش بهم میریزد. او اکنون مجبور است پاسخ یک راز نامعلوم را پیدا کند تا بتواند به زندگی بیدغدغهی قبلی خود بازگردد.
هیچ شخصیتی در تاریخ سینما نمیتواند بهتر از «رفیق شفیق» که بریجز آن را با استادی تمام بازی کرده نمادی از شخصیت اصلی فیلمهای ساخته شده با هدف وقتگذرانی باشد. بددهنی و بیخیالی آزار دهندهای که او نسبت به اشخاصی که در مقابلش قرار میگیرند از خود نشان میدهد، ترکیبی است که او را به نماد سرکشی در سینما تبدیل میکند. این فیلم حتی اگر فقط شامل صحنههای بولینگ رفتن «رفیقشفیق» با والتر خل وضع (با بازی جان گودمن) و دانی (با بازی استیو بوشمی) میشد، باز هم به اندازهی کافی سرگرم کننده بود، اما کارگردانان خوشفکر این فیلم، یعنی جوئل و اتان کوئن، با استفاده از سناریوهای بیمعنی بیشتر، داستان این سه دوست عجیبوغریب و دوستداشتنی را جذابتر میکنند. یکی از بهترین گزینهها برای تماشا در لیست فیلمهایی برای وقت گذرانی.
۲. فروشندهها (Clerks)
- کارگردان: کوین اسمیت
- بازیگران: برایان اوهالوران، جف اندرسون، مرلین گیگلیاتی، جیسون موس
- تاریخ انتشار: ۱۹۹۴
- امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۰ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۷ از ۱۰
یک کارمند سادهی فروشگاه به نام کوییک استاپ دانته (با بازی برایان اوهالوران)، قصد دارد که روز تعطیل خود را صرف خوابیدن و سپس بازی هاکی خیابانی کند، اما متأسفانه، از محل کارش با او تماس میگیرند و دستور میدهند که روز تعطیلش را هم سرکار برود. البته اوضاع آنقدرها هم که به نظر میآید دراماتیک نیست و دانته و و صندوقدار بخش لوازم ویدیویی، یعنی راندال (با بازی جف اندرسون)، این روز را با بحث در مورد فیلم «جنگ ستارگان» (Star Wars)، بازی هاکی روی پشتبام و آزار و اذیت مشتریان به خاطرهانگیزترین روز زندگیشان بدل میکنند.
دنیای فیلمهای مستقل پس از انتشار این فیلم کلاسیک واقعا کمهزینهی کوین اسمیت کاملا متحول شد؛ تا جایی که حتی اگر بخواهیم با توجه به استانداردهای فیلمهای مناسب برای وقت گذرانی، آن را قضاوت کنیم، باز هم داستان و شخصیتهای بسیار کمی دارد. اگرچه فیلم «فروشندهها» (Clerks) از قواعد عادی داستانگویی پیروی نمیکند، اما جایگاه حقیقی خود را با دیالوگگوییهای پینگپونگی کنایهآمیز و طنز ناموزونش به دست آورده است. همچنین، این فیلم بیشترین امتیاز را به خاطر معرفی دو شخصیت تنبل و از زیر کار دررو، یعنی جی (با بازی جیسون میوز) و سایلنت باب (با بازی خود اسمیت) کسب میکند.
۱. پیش از طلوع (Before Sunrise)
- کارگردان: ریچارد لینکلیتر
- بازیگران: ایتن هاک، جولی دلپی
- تاریخ انتشار: ۱۹۹۵
- امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۱۰۰ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۸.۱ از ۱۰
پس از گفتگوی دلپذیر دو شخصیت اصلی فیلم در قطاری که از مجارستان به سمت پاریس میرود، جسی (با بازی اتان هاوک) از سلین (با بازی جولی دلپی) میخواهد که با او در وین از قطار پیاده شود و تا رسیدن قطار بعدی در صبح روز بعد، در خیابانهای شهر با او قدم بزند. سلین نیز این پیشنهاد هیجانانگیز جسی را میپذیرد و آنها شب را با صحبت در مورد زندگی، مرگ و عشق سحر میکنند که همین معاشرت رویایی موجب به وجود آمدن ارتباطی شگفتانگیز بین این دو جوان دوست داشتنی میشود.
کارگردان این فیلم، یعنی ریچارد لینکلیتر، به آرامی و به شکل کاملا نامحسوسی این داستان عاشقانه را با فرمول فیلمهای مکالمهای مناسب برای وقت گذرانی ترکیب میکند، که بعدها به یکی از دوستداشتنیترین سهگانههای تاریخ سینما تبدیل میشود. علیرغم فیلمنامهی فشرده و تعداد بالای دیالوگهای این فیلم، لحن محاورهای و بداههی آن به هاک و دلپی کمک میکند تا ارتباط فوقالعادهای را با یکدیگر روی صحنه برقرار کنند و با استفاده از مکالمههای بازیگوشانه و رفتارهای متفکرانهی خاص خود در نقشهایشان، تصویر انسانی ناقص اما دوست داشتنی را خلق کنند. جالب است بدانید که داستان این فیلم زمانی به ذهن ریچارد لینکلیتر خطور کرد که در شهر فیلادلفیا ساعتها با دختری به نام امی – درست مانند آنچه در فیلم اتفاق میافتد – صحبت کرده و وقت گذرانده بودند.
منبع: collider