هالووین می‌کشد منتقدان را ناامید کرد؛ یک فیلم ترسناک کلیشه‌ای (جشنواره ونیز ۲۰۲۱)

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه
هالووین می کشد

لوری استرود (جیمی لی کرتیس)، داستان خود را در دنباله فیلم هالووین (۲۰۱۸) با عنوان هالووین می‌کشد (Halloween Kills)، ادامه می‌دهد. استرود سبک زندگی خاص خود را دارد و فردی منزوی است و روابطش با خانواده تیره و تار است.

هالووین اولین قسمت از سه گانه‌ای به کارگردانی دیوید گوردون گرین است. دیوید گوردون گرین کارگردان، تهیه‌کننده و فیلم‌نامه‌نویس آمریکایی است که از جمله آثار مهم او می‌توان به فیلم جرج واشنگتن، همه دختران واقعی، فرشتگان برفی، جریان‌ آب‌ زیردریا، جو و شاهزاده آوالانچه اشاره کرد. پاین‌اپل اکسپرس و والاحضرت هم فیلم‌های کمدی کارنامه کاری او هستند.

فیلم‌های هالووین، دنباله‌های مستقیم فیلمی اصلی با همین نام در سال ۱۹۷۸ به کارگردانی جان کارپنتر هستند و داستان فیلم‌های مختلف قبلی را دوباره به هم متصل می‌کنند. فیلم هالووین در سال ۲۰۱۸ پرفروش‌ترین فیلم این فرانچایز شد و بیش از ۲۵۰ میلیون دلار در سراسر جهان فروش کرد.

پس از آن، دنی مک‌براید، نویسنده فیلم گفت که آن‌ها مشتاق فیلم‌برداری دنباله هستند اما می‌خواهند مطمئن شوند که تماشاگران از آن استقبال خواهند کرد. هالووین در سایت راتن امتیاز خوبی به‌دست آورد و بسیاری از منتقدان و طرفداران، این اثر را یک تغییر خوشایند برای این فرانچایز دانستند. در حال حاضر هم دنباله‌ی هالووین می‌کشد به طور رسمی در جشنواره ونیز به نمایش درآمده است و قرار است در آینده نزدیک به اکران عمومی درآید.

تاریخ اکران اولیه فیلم هالووین می‌کشد، ۱۶ اکتبر ۲۰۲۰ بود اما بیانیه جولای ۲۰۲۰ گرین و کارپنتر نشان داد که این فیلم به دلیل همه‌گیری کرونا به تعویق افتاده است. در این بیانیه توضیح داده شد که آن‌ها سخت مشغول کار بر روی فیلم بوده‌اند و بسیار مشتاق بودند تا هر چه سریع‌تر فیلم را به دست تماشاگران برسانند اما باید به شرایط فعلی توجه می‌کردند.

بر اساس گزارش سالانه انجمن فیلم‌های سینمایی درباره این صنعت سرگرمی، این بیماری همه‌گیر، بر روند سینمای جهان تأثیری منفی گذاشت. در این گزارش آمده است: «فروش گیشه ایالات متحده و کانادا در سال گذشته، ۲۰۲ میلیارد دلار بود که ۸۰ درصد کاهش داشت و تعداد زیادی از سینماها تعطیل شدند و اکثر فیلم‌های اصلی و مهم، در زمان همه‌گیری کرونا به تعویق افتادند.

همچنین در بیانیه فیلم هالووین می‌کشد نوشته شده بود: «اگر فیلم را طبق برنامه‌ریزی در اکتبر امسال اکران کنیم، باید آماده‌ی یک شکست تجاری سنگین باشیم. پس از سنجش گزینه‌های خود، ما تصمیم گرفتیم که تاریخ اکران فیلم را به مدت یک سال به عقب ببریم.» حالا تقریبا بعد از یک سال، هالووین می‌کشد در هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز در ۸ سپتامبر نمایش داده شد و از ۱۵ اکتبر به سینماهای ایالات متحده می‌آید. علاوه بر این، تاریخ اکران فیلم پایان هالووین (دنباله بعدی) هم برای ۱۴ اکتبر ۲۰۲۲ تعیین شده است و دیگر لازم نیست برای دیدن آخرین فیلم این سه‌گانه، بیش از حد منتظر بمانیم.»

هالووین می کشد

جیمی لی کرتیس نقش برجسته‌ی خود یعنی لوری استرود را دوباره بازی می‌کند که یک پرستار کودک است اما ناگهان تبدیل به یک شخصیت جنگجو می‌شود. جودی گریر به‌عنوان دختر عجیب لوری، کارن و اندی ماتیچاک هم به‌عنوان دختر کارن (آلیسون) باز هم در این اثر حضور خواهند داشت.

علاوه بر این، شخصیت مایکل مایرز دوباره توسط نیک کسل و جیمز جود کورتنی به تصویر کشیده می‌شود. ویل پاتون و جبرئیل نانتامبو هم همان نقش‌های خود در فیلم قبلی را بازی خواهند کرد. در هالووین می‌کشد، همچنین چندین شخصیت از فیلم ۱۹۷۸ به داستان این دنباله باز می‌گردند.

بچه‌های کوچک لوری، در اصل، همه اکنون بزرگ شده‌اند. نقش تامی دویل را آنتونی مایکل هال بازی می‌کند و کایل ریچاردز هم در قالب شخصیت لیندسی والاس، ایفای نقش می‌نماید. نانسی استفنز نقش ماریون چمبرز که یک پرستار بازنشسته است را بازی می‌کند. چارلز سایفرز هم در نقش لی براکت، کلانتر سابق هادونفیلد حضور دارد که دخترش توسط مایرز کشته شد.

توماس مان، ویکتوریا پیج واتکینز و برایان اف‌دورکین هم در جمع بازیگران این فیلم حضور دارند.

گرین و مک‌براید در مصاحبه‌ای با امپایر توضیح دادند که هالووین می‌کشد مستقیما از همان جایی که فیلم قبلی به پایان رسید، شروع می‌شود. اولین فیلم روی زندگی لوری ۴۰ سال پس از زنده ماندن از یک قتل وحشیانه متمرکز بود اما گرین گفت: «فیلم جدید بیشتر درباره آشفتگی یک جامعه است.»

در فیلم سال ۲۰۱۸، مایکل مایرز به دام افتاد و در خانه لوری مرد اما همان‌طور که طرفداران می‌دانند، این قاتل، با چاقو به‌راحتی از پا درنمی‌آید. تریلر هالووین می‌کشد نشان می‌دهد که مایرز از درب ورودی بیرون می‌رود و به آتش‌نشانان حمله می‌کند و سپس فرمانروایی وحشت خود را در شهری کوچک آغاز می‌کند.

مایرز چندین جسد در خانه دوران کودکی خود به جا می‌گذارد و ساکنان هادونفیلد گرد هم می‌آیند تا این قاتل دیوانه را شکار کنند. لوری هم از بیمارستان خارج می‌شود تا به جمع آنان بپیوندد.

مک براید به امپایر توضیح داد: «رویدادهای فیلم، بسیاری از شخصیت‌های فیلم ۱۹۷۸ را گرد هم می‌آورد. آن‌ها جمع می‌شوند تا یک‌بار برای همیشه سعی کنند مایکل را از بین ببرند و جلوی این دیوانه را بگیرند.»

بعید است مایرز در فیلم هالووین می‌کشد شکست بخورد، چرا که یک فیلم دیگر از این سه‌گانه در راه است اما باز هم، هر چیزی ممکن است.

با اکران‌ اولیه این فیلم در جشنواره ونیز، منتقدان نشریات مختلف، نظرات خود را درباره این فیلم بیان کرده‌اند که بد نیست خلاصه‌ای از آن‌ها را بدانیم.

رابی کالین از دیلی تلگراف:

«هالووین می‌کشد بیشتر شبیه فیلم هالووین است. طرح داستان دقیقا مانند فیلم قبلی، باقی مانده است و تنها چیزی که پیشرفت داشته، تعداد شخصیت‌های داستان است.»

بن کرول از ایندی‌وایر:

«این اثر، نماد واقعی یک فیلم آبکی و بدون مضمون و پر از توهمات اخلاقی است.»

دیوید رونی از هالیوود ریپورتر:

«این فیلم مانند یک ماسک لاتکس بیش از حد استفاده شده، بسیار کشیده و بد فرم شده است و دیگر مناسب استفاده نیست.»

اوون گلایبرمن از ورایتی:

«این اثر پر از آشفتگی و ضرب و شتم است و هرگز ترسناک نیست. فیلم تعداد زیادی رشته‌داستان موازی دارد که به جایی نمی‌رسند و فقط همین طور و بدون هدف، کشیده شده‌اند.»

جاناتان رامنی از گاردین:

«چهل سال پس از ساخت فیلم اصلی توسط جان کارپنتر، دیوید گوردون گرین، کارگردان هالیوود می‌کشد، در احیای مجدد عنوان اصلی، موفق عمل می‌کند.»

اشر لوبرتو از رپ:

«این اثر پر از روانکاوی‌های عمیق و آزاردهنده است اما با این حال، فیلمی موفق در این فرانچایز محسوب می‌شود.»

فیلیپ سملین از تایم اوت:

«همه چیز بسیار بد و قدیمی به نظر می‌رسد. سازندگان می‌توانستند از این بازه تاریخی که ژانر وحشت در آن محبوب است، استفاده کنند اما خیلی موفق نیستند.»

جسیکا کلانگ از پلی‌لیست:

«نویسندگان به طرز وحشتناکی در حال دور شدن از خط اصلی فرانچایز هستند و رابطه علت و معلولی را فراموش کرده‌اند. در هالووین می‌کشد شاهد سیر زیادی قتل هستیم اما واقعا چرا باید چنین اتفاقی بیافتد؟»

ساوینا پتکووا از اواردز واچ:

«به نظر می‌رسد که تعمیم دادن درد شخصی یک نسل به یک پدیده جامعه‌شناختی برای کل شهر، روشی مناسب برای ادامه داستان باشد.»

مارشال شافر از اسلش فیلم:

«این فیلم اثری ارزشمند است که تعادلی پیچیده دارد و به اندازه کافی آن‌چه را که طرفداران قدیمی انتظار دارند ارائه می‌دهد و در عین حال، بازتاب چشم‌اندازی منحصربه‌فرد از خط کلی داستان هالووین است.»

منبع: rottentomatoes



برچسب‌ها :
دیدگاه شما

پرسش امنیتی *-- بارگیری کد امنیتی --

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه
دسته‌بندی‌های منتخب برای شما
X