گوئنت؛ مینیگیم ویچر که تبدیل به یک بازی رقابتی بزرگ شد
به طور کلی سبک بازیهای کارتی (Deck Building Games) طرفداران بسیار زیادی دارد. از طرفی به دلیل اینکه مانند بازیهای عادی نیستند، برخی ممکن است به آنها علاقه نداشته باشند. با این حال، عناوین بسیار بزرگی در این سبک وجود دارند؛ برای مثال، Hearthstone یا گوئنت (Gwent) عناوین بزرگی هستند که در این دسته قرار دارند.
قطعاً سبک کارتی با دیگر سبکها آمیخته شده است؛ برای مثال، چندی پیش با عرضهی بازی Slay the Spire سبک روگ لایک را با آن آمیختند. به هرحال۷ میتوان گفت که هیجان این سبک به شدت بالا بوده و زمانی که به صورت آنلاین اجرا شود، این هیجان چندین برابر خواهد شد.
حال در این متن قصد داریم تا به بازی کارتی گوئنت بپردازیم. این بازی در ابتدا یک جزء کوچک از بازی ویچر ۳ بود. حال به یکی از عناوین بزرگ و مهم سیدی پراجکت رد (CD Projekt Red) تبدیل شده که این استودیو به شدت به آن اهمیت میدهد. همین امر نشان میدهد که بازیهای کارتی تا چه حد پتانسیل دارند.
بازیهای کارتی از پایه و اساس
اگر بخواهیم به صورت کلی به اولین بازیهای کارتی بپردازیم، باید گفت که این دسته از بازیها خیلی قبلتر از انواع دیگر بازیهای ویدئویی وجود داشتند. به دلیل اینکه به نوعی میتوان گفت که این سبک بازی از همان بازیهای کارتی واقعی منشأ گرفتهاند. در اصل در سال ۱۹۹۳ بود که بازی مجیک (Magic: The Gathering) معرفی شد. این بازی با عرضهی خود، برای اولین بار سبک بازی کارتی دیجیتالی یا (Collectible Card Game) را معرفی کرد.
این سبک بازی از همان ابتدا طرفداران بسیاری را به خود جذب کرد و توانست موفقیت بسیار خوبی کسب کند. در این سبک بازی شما در ابتدا تعدادی کارت ضعیف دارید. سپس با کسب تجربه در بازی و پیشرفت، کارتهای خود را بهتر کرده و به پیش میروید. رقبای شما همواره سختتر خواهند شد و از طرفی شما نیز قدرتمندتر خواهید شد. شما باید از تمام هوش خود استفاده کنید؛ به این معنا که هم باید استراتژی خوبی داشته باشید، هم باید کارتهای درستی را در دست خود داشته باشید و هم باید ارتباط خوبی میان کارتهای شما برقرار باشد.
با توجه به استقبال شدیدی که از بازیهای کارتی شد، شرکتهای بزرگ مثل بلیزارد نیز به فکر ساخت آنها افتادند. بازی هارث استون یکی از بزرگترین بازیهای آنلاین است که طرفداران بسیاری در این مدت جمع کرده است. کاراکترهای این بازی بیشتر شخصیتهای دنیای بلیزارد بوده و اگر از طرفداران این شرکت باشید برای شما آشنا هستند. مثال دیگر از این سبک، بازیهای کارتی پوکمون (Pokemon) هستند. این مجموعه به خودی خود بسیار مشهور بوده و حال با عرضه بازی کارتی خود محبوبیت خود را چندین برابر کرد.
به نوعی میتوان گفت که شرکتهای مختلف با عرضه بازیهای کارتی به عنوان یک بازی جانبی، بازی اصلی را بیشتر گسترش دادند. در این حالت که اگر شما اطلاعات بیشتری از شخصیتهای بازی میخواهید، بازی کارتی را امتحان کنید؛ به دلیل اینکه در آن توضیحات بسیاری وجود دارد.
مثال بارز آن گوئنت است. این بازی در اصل بر اساس کتاب ویچر بوده و ارتباط نسبتاً کمی با بازی دارد. با این حال، شما اگر شیفتهی دنیای ویچر شدهاید، این بازی مخصوص شماست. چون که در آن اطلاعات بسیار زیادی از شخصیتهای مختلف، هیولاها و حتی داستان کلی ویچر وجود دارد.
گوئنت؛ از مینیگیم تا بازی اصلی
بازی گوئنت: بازی کارتی ویچر (Gwent: The Witcher Card Game) ماجرای جالبی دارد. این بازی در ابتدا یک بازی جانبی در خود بازی ویچر ۳ بود. شما میتوانستید با کاراکترهای مختلف بازی، گوئنت بازی کنید و اگر میبردید برای مثال تخفیف میگرفتید یا هر چیز دیگری که بازی در نظر داشت. در اصل گوئنت یک بازی نبستاً کم اهمیت در بازی اصلی ویچر بود. در این میان بود که سیدی پراجکت رد متوجه استقبال شدید مردم از گوئنت شد. به این گونه که افراد زیادی در شبکههای اجتماعی از آن تعریف میکردند و وقت زیادی را در بازی صرف این بازی میکردند.
به همین دلیل این شرکت تصمیم گرفت تا بازی گوئنت را به صورت جداگانه و رایگان عرضه کند. نکتهی جالب در همین نکته است که این بازی جانبی بر اساس کتاب ساخته شده بود. یعنی شما تنها چند طراحی کاراکتر مشابه بازی میدیدید و بقیه بر اساس اطلاعاتی بودند که در کتاب وجود داشت؛ برای مثال، شخصیت رجیس یکی از کاراکترهای مهم در کتاب است که در بازی حضور نداشت. از طرفی با رویدادهای متفاوت و زیادی که در گوئنت اتفاق میافتاد، کم و بیش داستان ویچر را نیز به شما نشان میداد. البته اگر به این رویدادها توجه لازم را میکردید.
از طرفی گوئنت با طراحی کارتهای بسیار زیبا و محیط خیلی جالب، خود را از دیگر بازیهای سبک کارتی مجزا کرده است. کارتهای ویژه دارای انیمیشن هستند، کارتها رده بندی مخصوص به خود را دارند و از طرفی، سیستم چینش کارتها نیز به شدت دقیق طراحی شده است.
گوئنتی که امروز شما دانلود میکنید، با چیزی که در ویچر ۳ یا حتی چند سال قبل وجود داشت تفاوت بسیاری دارد؛ برای مثال در گوئنت اولیه، یعنی همان چیزی که در ویچر است، قسمت قرارگیری کارتها دارای ۳ بخش بودند. این در حالی است که در بازی جدید این عدد به دو جایگاه تقلیل یافته است. همینطور اینکه تعداد زیادی فرقه به بازی اضافه شده که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.
گیمپلی گوئنت؛ زیبا، روان و لذت بخش
شاید با خود فکر کنید که گوئنت نیز یک بازی کارتی دیگر مانند بقیه است. اصلاً اینگونه نیست. شاید ظاهر آن مشابه بازیهای دیگر باشد، اما به طور کلی تفاوت زیادی با بازیهای کارتی دیگر دارد.
اگر به تجربهی شخصی باشد، من بیش از ۴۰ ساعت روی این بازی زمان گذاشتهام. اگر در نظر بگیریم که هر دست از گوئنت تقریباً ۱۵ دقیقه زمان میبرد، تعداد بسیاری بازی انجام دادهام. قطعاً هم در آن برده و هم باختهام. دو عامل باعث شد که من گوئنت را نسبت به بازیهای کارتی دیگر ترجیح دهم؛ مورد اول به دلیل شیفتگی من به دنیای ویچر بود. اینکه هر شخصیت برای من آشنا بود و تقریباً همه را میشناختم بسیار لذت بخش بود. از طرفی وجود کراس پراگرس (Cross Progress) بین کامپیوتر و گوشی بود. به همین علت من در هر کجا میتوانستم این بازی را تجربه کنم و همواره در مواقع آزاد آن را تجربه میکردم. به دلیل وجود قابلیت مذکور، هر دستاورد شما روی کامپیوتر یا گوشی موبایل به اشتراک گذاشته میشد و تفاوتی نداشت که روی چه پلتفرمی آن را تجربه کنید. البته دقت کنید که این بازی کراس پلتفرم (Cross Platform) ندارد. به همین دلیل نمیتوان با کامپیوتر، با فردی که گوشی دارد یا برعکس بازی کرد.
از طرفی به دلیل اینکه هر دست از گوئنت کوتاه است زمان خاصی از شما نخواهد گرفت و به همین دلیل پس از مدتی خود را میبینید که بی اختیار این بازی را اجرا میکنید. همانطور که گفتم طراحی کارت بسیار زیبا به همراه جوایز جالب شما را ترغیب خواهد کرد تا همچنان به بازی ادامه دهید.
زمانی که شما وارد یک دور از بازی بشوید، محل قرارگیری کارتها دو بخش دارد. نام آنها Melee (بخش جلویی) و Ranged (بخش عقبی) است. اینکه این دو بخش چه کاربردی دارند به طور کامل به کارتها بستگی دارد و برخی از کارتها در یک بخش کار نمیکنند. به همین دلیل در هنگام استفاده از آنها حتماً توضیحات را بخوانید.
گوئنت به هیچ عنوان یک بازی راحت نیست. پس اصلاً فکر نکنید با یک بازی ساده با ظاهر جذاب روبهرو هستید. هر کارت ویژگی مخصوص خود را داشته و جایگاه بسیار خاصی دارد. شما باید دقیق استراتژی خود را انتخاب کرده و سعی کنید که سبک بازی خود را پیدا کنید. قسمت جالب ماجرا اینجاست که با وجود این تعداد ساعت باز هم برخی از رقبا مرا به راحتی شکست میدادند. البته این موضوع کاملاً عادی است. با توجه به تنوع و تعداد کارتهای بسیاری که در بازی وجود دارد، شما همواره موردی را پیدا خواهید کرد که از کارتهای شما بهتر است.
زمانی که شما گوئنت را برای اولین بار اجرا کنید، به شما به طور کامل بازی را آموزش خواهد داد. از طرفی شما فرصت خواهید داشت تا با تمامی فرقههای (Factions) موجود در گوئنت بازی کنید. در اصل یکی از عواملی که این بازی را از دیگر موارد کارتی جدا میکند، وجود همین فرقهها است.
فرقهها؛ عناصر اصلی بازی گوئنت
در گوئنت شما با ۶ فرقه روبرو هستید. هر کدام از این فرقهها کارتهای مخصوص خود را داشته و بنابر سبک بازی شما طراحی شدهاند. دقت کنید که عدالت به طور کامل میان آنها برقرار است و نمیتوان گفت یک فرقه بر دیگری برتری دارد. در اصل در گوئنت مهارت بازیکن بسیار بیشتر از کارتهای او اهمیت دارد.
با این حال، شما در ابتدا که همهی فرقهها را امتحان کردید، میتوانید موردی که دوست داشتید را انتخاب کرده و با آن ادامه دهید. در واقع، اینکه فکر کنید میتوانید با همهی فرقهها پیشرفت کنید دشوار و غیر ممکن است؛ به دلیل اینکه کارتهای هر کدام به راحتی به دست نمیآید.
در گوئنت ۶ فرقه اصلی وجود دارد:
- قلمروهای شمالی (Northern Realms): این فرقه از مواردی است که در ابتدا شاید زیاد پرقدرت به نظر نرسد. در ادامه ولی با کارتهای بسیار خاصی که دارد نشان خواهد داد که ابتدای دشوار، انتهایی آسان خواهد داشت.
- اسکلیگه (Skellige): فرقه اسکلیگه دارای تعدادی از کارت است که به راحتی میتواند دشمن شما را عصبانی کند. این فرقه به همراه هیولا بیشترین مواردی هستند که من در بازی دیدم و میتوان گفت که طرفداران بسیاری دارد.
- اسکوئیاتل (Scoia’tael): افرادی که کتابهای ویچر را خوانده باشند میدانند که در دنیای ویچر الفها در قالب جنگجویان جنگلی به نام اسکوئیاتل حضور دارند. پس این فرقه در مورد الفها است و نسبتاً کارتهای خوبی هم دارد. کارتهای این فرقه به شدت به هم مرتبط بوده و چیدن آنها به دقت زیادی نیاز دارد.
- نیلفگارد (Nilfgaard): بزرگترین امپراطوری دنیای ویچر نیلفگارد است. البته تبدیل شدن به این لقب نیاز به تلاشها و جاسوسیهای بسیاری داشته که میتوانید در کارتها هر دو را مشاهده کنید. کارتهای نیلفگارد بیشتر حالت دزدی داشته و قابلیتهای تیم مقابل را استفاده خواهد کرد.
- هیولا (Monster): به شخصه فرقه مورد علاقهی من هیولا بود؛ به دلیل اینکه طراحی کارتهای آن بسیار جالب بوده و قابلیت خونریزی (Bleed) را داشت. با این کار میتوانستم امتیاز دشمنان را کم کرده و آزارشان دهم. نکته مهم در مورد فرقه هیولا این است که لزوماً نیازی به ارتباط دقیق میان کارتهای شما نیست. اگر خیلی بخواهید دقیق باشید، بله باید کارتهای مرتبط با خونریزی را با هم بردارید تا برتری کامل داشته باشید.
- اتحادیهها (Sindicate): این فرقه در بازی نسبتاً جدید است. به همین دلیل افراد کمی آن را بازی کردهاند. با این حال، یک عامل سکه دارد که در هیچ کدام از فرقههای دیگر وجود ندارد. شما با این سکهها میتوانید قابلیتهای جدید گرفته و حتی از کارتهای جدید استفاده کنید.
هر فرقه نیز قابلیتهای خاصی دارد؛ برای مثال هیولا قابلیت Frost دارد که از کارت دشمن با بالاترین امتیاز به ازای هر دور ۲ امتیاز کسر میکند. در اصل همه این تفاوتها وجود دارند تا افراد با هر سبک بازی بتوانند گوئنت را تجربه کنند. همان طور که گفتم، ارتباط میان کارتها بسیار اهمیت دارد. حال شما اگر بتوانید میان کارتها و قابلیت خاص فرقه خود ارتباط برقرار کنید، قطعاً برتری بسیار زیادی نسبت به رقبا خواهید داشت.
برای مثال، یکی از کارتهای من توانایی این را داشت که به ازای کارتهای در حال خونریزی دشمن، امتیاز خود را افزایش دهد. حال زمانی که من ۳ عدد از کارتهای دشمن را به حالت خونریزی درمیآوردم، به ازای هر دور ۳ امتیاز به کارتم اضافه میشد. پس یک برتری کامل نسبت به دشمن داشتم. برای همین است که میگویم اگر وارد گوئنت میشوید سعی کنید با دقت کارتهای خود را بچینید.
به دست آوردن کارتها کمی دشوار است!
به دست آوردن کارت در بازی گوئنت به این گونه است که به شما، به صورت کاملاً تصادفی، کارت داده میشود؛ حال چه در یک بشکه (Keg) یا در جوایز روزانه یک کارت به صورت شانسی به شما داده میشود. البته در ادامه بازی زمانی که اعتبار شما زیاد شد میتوانید کارتها را بخرید و آن چه که میخواهید را دریافت کنید. در ابتدا بهتر است تا با خرید بشکه کار خود را راحت کرده و سعی کنید یک دسته کارت پایه بسازید. سپس برای کارتهای بزرگتر اعتبار خود را خرج کنید.
چینش کارتها نیز تعدادی قانون دارد تا عدالت به طور کلی رعایت شود. هر کارت جدا از امتیازی که دارد یک پروویژن (Provision) دارد که شما را محدود خواهد کرد؛ مثلا، کل دست شما دارای محدودیت پروویژن ۱۶۵ است. به همین دلیل شما نمیتوانید از یک تعداد کارت یا از این حد عبور کنید. از طرفی برای اینکه کارتهای یک فرد کم نباشد، محدودیت عدد ۲۵ وجود دارد. به همین دلیل دست شما باید بیش از ۲۵ کارت داشته و پروویژن آن کمتر از ۱۶۵ باشد. با توجه به این محدودیتها شما باید سعی کنید تا بهترین دست ممکن را بسازید.
برای مثال، دست شما نباید همواره از کارتهای بسیار با ارزش پر شده باشد. به دو دلیل؛ اول اینکه کارتهای با ارزش دارای پروویژن زیاد بوده و اگر از حد ۱۶۵ عبور نکنید، قطعاً کمتر از ۲۵ عدد کارت خواهید داشت. دوم برای اینکه در برخی از دورهای بازی، شما نیاز به یک کارت بی ارزش دارید تا آن دور را به نوعی رد کنید. به همین دلیل این محدودیتها نه تنها شما را آزار نخواهد داد، بلکه به استراتژی بازی شما کمک خواهد کرد.
دقت کنید که برخی از کارتها انحصاری نیستند؛ برای مثال، کارتهای دسته ویچر برای تمام فرقهها وجود داشته و همه افراد میتوانند از آن استفاده کنند. این کارتها نیز بسیار کاربردی بوده و وجود حداقل یکی از آنها در دست شما نیاز است.
سیستم رتبه بندی بازی
سیستم رتبه بندی بازی نیز به نوبه خود جالب است. شما به جای اینکه از عدد ۱ شروع کنید، از ۳۰ شروع کرده و رتبه شما به مرور کمتر خواهد شد. البته مانند هر سیستم رتبه بندی دیگر شما امکان دارد که افت کنید و به رتبه پایینتر بروید. برای من به شخصه سختترین رتبه ۲۲ بود. در اینجا بود که با بازیکنان حرفهای گوئنت روبرو شده و متوجه شدم بازی واقعاً چگونه است. حتی مجبور شدم به طور کامل دست کارتهایم را از اول بچینم. با این حال نکات زیادی نیز در این مرحله آموختم.
به طور کلی یکی از اصول مهم در گوئنت این است که شما نباید از باختن یک دور بترسید. چیزی که باید از آن بترسید از دست دادن کارت و کمتر داشتن آن نسبت به رقیب است. به این معنا که در ابتدا تعداد کارتها برابر خواهد بود؛ اما یک جا ممکن است رقیب شما با امتیاز بیشتر انصراف دهد. اینجا شما طمع کرده و برد این دور را میخواهید، پس کارت بیشتری برای برد مصرف خواهید کرد. با این کار، رقیبتان شما را در تله انداخته و به راحتی شما را در دور بعدی شکست خواهد داد. این نکته به نوعی یک نصیحت از طرف من بود که اگر قصد تجربه این بازی را داشتید اصلاً از باخت یک دور نترسید.
برگردیم به قسمت رتبه بندی. هرچه که رتبهی شما در مبارزات بالاتر برود، بازی دشوارتر خواهد شد. این یک امر منطقی است. پس شما باید به طور دائم با بازی سازگار شده و تلاش کنید تا به بهترین نحو با رقبا مقابله کنید. از رتبه ۲۵ به شما رنک تعلق خواهد گرفت که همواره افزایش خواهد یافت؛ البته رتبه اصلی شما همان ترتیب ۳۰ تا ۱ است و سیستمهای دیگر در این بازی چندان اهمیت ندارند.
تنوع در بازیهای مختلف
وقتی بحث از تنوع در بازیهای کارتی میشود، موارد بسیار کمی وجود دارند. با این حال، یکی از نقاط قوت گوئنت در تنوع بازیهای آن است. به طور کلی شما یک سبک بازی عادی دارید که با افراد طبق معمول مبارزه خواهید کرد. یک بخش دیگر نیز در این بازی وجود دارد. در اصل این بخش به اینگونه است که بنابر قوانینی که تعیین شده شما باید بازی کنید. برای مثال شما را از لحاظ فرقه یا امتیاز کارت محدود خواهد کرد.
درست است که کلاً دو بخش برای بازی وجود دارد؛ اما چون بخش دوم مدام تغییر پیدا میکند تنوع آن زیاد خواهد شد.
در همان بخش بازیکردن، قسمت دیگری وجود دارد به نام سفر (Journey). این بخش مخصوص طرفداران پروپاقرص ویچر است. در این بخش داستان کلی ویچر توضیح داده خواهد شد و هرروز بخشی از داستان را به شما نشان خواهد داد. اگر به کتابهای ویچر دسترسی ندارید، میتوانید از این بخش استفاده کنید. البته اصلاً به کامل بودن آن نیست و کمبود بسیاری دارد ولی بهتر از هیچی است.
موسیقی بازی؛ شاهکار تمام عیار
یکی از قسمتها که نمیشد در مورد آن حرف نزد موسیقی گوئنت است. موسیقی بازی ویچر ۳ بینظیر بود. موسیقی گوئنت نیز تعدادی از آهنگهای داخل ویچر است ولی به طرز قابل توجهی با شرایط بازی همخوانی دارد؛ برای مثال در منو یک آهنگ بسیار آرام و زیبا پخش میشود. در مغازه شوپه (Schuppe’s Shop)، جایی که شما بشکههای کارت و موارد دیگر را خریداری میکنید، یک آهنگ شاد و جالب پخش خواهد شد. در مبارزات نیز ابتدا آهنگ آهسته بوده ولی وقتی که بازی هیجان پیدا کند، موسیقی آن نیز بلندتر و هیجانیتر خواهد شد.
بازی با دوستان جالب است اما جزئی اصلی در بازی نیست
یکی از لذتهای گوئنت تجربه آن با دوستان است. با این حال، این بخش از نظر سازندگان یک بخش اصلی در بازی محسوب نمیشود. اول اینکه منو آن در گوشه قرار داشته و یافتن آن کمی دشوار است. از طرفی هرچه که شما در این مبارزات به دست بیاورید، از بین خواهد رفت و برد شما عملاً سودی ندارد. مگر آنکه به دوستتان اثبات کرده باشید که از او بهتر هستید.
احتمالاً به دلیل همان بحث عدالت و اینکه برخی از افراد بیهوده رتبه خود را بالا نبرند این سیستم اینگونه طراحی شده است. ولی نمیتوان گفت که لذت بخش نیست. به دلیل اینکه شما میتوانید پس از مدتی با دوستتان بازی کرده و او را شگفتزده کنید.
این نکته لازم به ذکر است که شما نمیتوانید با کامپیوتر در برابر موبایل همراه بازی کنید ولی اندروید و آیاواس میتوانند با یکدیگر بازی کنند. به همین دلیل دسترسی شما بالا خواهد بود.
جمع بندی
گوئنت قطعاً بهترین یا پرطرفدارترین بازی کارتی موجود نیست؛ با این حال، همچنان ارزش تجربه را دارد. به دلیل اینکه شرکت سازنده واقعاً به آن اهمیت داده و همچنان در حال گسترش گوئنت است. از طرفی اگر طرفدار دنیای ویچر هستید، این بازی برای شما الزامی است. هیجانی که هر بازی به شما خواهد داد تجربهای نیست که در بازیهای دیگر تکرار شود.
در اصل شما در گوئنت هم از اکشن لذت خواهید برد و هم باید از هوش خود استفاده کنید. شما ممکن است ساعتها درگیر چینش دست خود باشید تا بتوانید دشمن خود را نابود کنید، اما او با یک کارت ممکن است تمام کارتهای شما را از بین ببرد. هیجان گوئنت به همین ریسک و دقت آن است؛ برای مثال، من یک کارت داشتم که توضیح آن اینگونه بود: در قسمت Melee (بخش جلویی) کارت با کمترین امتیاز فردی که بیشترین تعداد کارت را دارد را نابود خواهد کرد. دقت کنید که با استفاده از این کارت من مجبور بودم که تعداد کارت کمتری از رقیبم داشته باشم. پس یک ریسک کامل بود. با این حال، این کارت یکی از موارد همیشگی در دست من بود؛ به دلیل اینکه هیجان استفاده از آن را دوست داشتم.
گوئنت شما را در موقعیتهای خاص قرار خواهد داد و مغز شما را به راحتی به چالش خواهد کشید. با این حال یکی از بهترین تجربیات من در یک سال اخیر بوده و همواره جایگاه خاصی در میان بازیها برای من دارد.