هوش مصنوعی جدید گرن توریسمو بهترین رانندگان جهان را هم شکست می‌دهد

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه
Gran Turismo Sport

آزمایشگاه هوش مصنوعی جدید سونی اولین فناوری پیشرفته‌ی خود را در روز چهارشنبه با نام GT Sophy (گرن توریسمو سوفی یا جی‌تی سوفی) معرفی کرد. GT Sophy یک هوش مصنوعی پیشرفته است که قادر به واکنش‌های مافوق بشری و استراتژی مسابقه‌ای محکم برای شکست دادن ماهرترین رانندگان انسانی است. این فناوری ستاره‌ی اصلی کاور این هفته‌ی مجله‌ی معروف علمی Nature است که خود نشان از اهمیت فناوری این هوش مصنوعی دارد. با این حال، در زمان عرضه‌ی بازی گرن توریسمو ۷ در ماه آینده آماده نخواهد بود.

سونی می‌گوید GT Sophy یک دستاورد است نه به این دلیل که این هوش مصنوعی می‌تواند تصمیمات پیچیده را با سرعت رعدوبرق ارزیابی و پیاده‌سازی کند و نه به این دلیل که می‌تواند بر خطوط مسابقه سه مسیر بازی گرن توریسمو اسپورت به‌صورت میلی‌متری مسلط شود. مایکل اسپرانگر، مدیرعامل سونی هوش مصنوعی، اشاره کرد که مسابقات اتومبیل‌رانی هم به آداب و اصولی متکی است. بنابراین، این هوش مصنوعی علی‌رغم اینکه رویکرد رانندگی جدی و تهاجمی را اتخاذ کرده اما عادلانه بازی می‌کند و روح قوانین اتومبیل‌رانی را رعایت می‌کند.

Gran Turismo Sport

کد نویسی یک هوش مصنوعی بسیار هوشمند اما منصفانه در یک بازی ویدیویی مسابقه‌ای قانونمند فرآیند فوق‌العاده دشواری است زیرا آداب و قوانین بازی‌های مسابقه‌ای متفاوت است. کازونوری یامائوچی، خالق سری بازی گرن توریسمو و مدیر اجرایی استودیو پولیفونی دیجیتال، بیان کرد که GT Sophy نه‌تنها برای نشان دادن احترام به رقبا، بلکه رفتار آن به‌گونه‌ای ساخته شده است که رانندگان انسانی هم به عملکرد آن احترام بگذارند.

یامائوچی گفت: «ایجنت هوش مصنوعی باید یک دوست، یک همراه و رفیق برای انسان باشد، نماینده‌ای که مردم می‌توانند با آن‌ها همدردی کنند. همچنین ایجنت می‌تواند احساسات افراد را برانگیزد تا خودش و انسان متقابلا به یکدیگر احترام بگذارند.»

در یک نمایش پس از ارائه‌ای نیم‌ساعته، چهار ربات GT Sophy با چهار بازیکن حرفه‌ای گرن توریسمو که در ورزش‌های الکترونیک شرکت داشته‌اند، به رقابت پرداخت. این چهار بازیکن توموآکی یاماناکا (قهرمان مسابقات TGR GT Cup سال ۲۰۲۱)، تاکوما میازونو (قهرمان مسابقات جهانی Nations Cup در سال ۲۰۲۰ و نائب قهرمان در سال ۲۰۱۹)، ریوتا کوکوبون (قهرمان مسابقات آسیا/ اقیانویسه Nations Cup در سال ۲۰۱۸) و شوتارو ریو (نائب قهرمان مسابقات ای‌اسپورت ملی ژاپن در سال ۲۰۱۹) بوده‌اند.

در این رقابت با این بازیکنان حرفه‌ای، ۴ ربات هوش مصنوعی GT Sophy توانستند رتبه‌های اول، سوم، پنجم و هفتم را در تصاحب کنند. رتبه‌های دیگر به ترتیب در اختیار یاماناکا، میازونو، کوکوبون و ریو قرار گرفت. ربات GT Sophy Rouge که در این مسابقه اول شد، با اختلاف ۵٫۸ ثانیه نسبت به یاماناکا اول شد. سریع‌ترین دور او ۱:۵۴:۳۷۳ بوده است که دو ثانیه‌ی سریع‌تر از بهترین رکورد یاماناکا بوده که توانسته بود ۱:۵۶:۴۲۲ را ثبت کند. برای افراد غیرحرفه‌ای باید گفت که عملکرد هر دو (چه ربات و چه یاماناکا) فوق‌العاده بوده است. یاماناکا در دور دوم (از میان سه دور) به ربات GT Sophy Rouge رسید اما فشار بی‌وقفه‌ی که ربات GT Sophy Lavande که توانست در انتها سوم شود، به او وارد می‌کرد، یاماناکا را وادار کرد که برای حفظ جایگاهش به حرکات تدافعی زیادی دست بزند و همین کار او را برای گرفتن جایگاه GT Sophy Rouge دشوارتر کرد.

Gran Turismo Sport

یامائوچی، در پرسش و پاسخی که پس از نمایش انجام شد، تصدیق کرد که توسعه یک هوش مصنوعی بی‌رقیب ممکن است یک دستاورد فنی بسیار بزرگ باشد، اما برای بازیکنانی که به‌صورت روزمره به تجربه‌ی بازی می‌پردازند، سرگرم‌کننده نیست. یامائوچی گفت: «از هر نظر، GT Sophy همیشه محیط اطراف و شرایط را درک می‌کند و این شامل سطح مهارت بازیکنان هم می‌شود. بنابراین من مطمئن هستم که در نهایت ما قادر خواهیم بود که شادی و سرگرمی را در مسابقات GT Sophy با بازیکنان فراهم کنیم.»

اگرچه این هوش‌ مصنوعی قرار است به بازی گرن توریسمو ۷ اضافه شود اما در روز عرضه یعنی در ۴ مارس در این بازی وجود نخواهد داشت و بعدها از طریق یک به‌روزرسانی به گرن‌ توریسمو ۷ افزوده می‌شود. یامائوچی و سونی تاریخ عرضه‌ی آن برای بازی گرن توریسمو ۷ را اعلام نکردند.

برای مثالی درباره‌ی یکی از چیزهای جالبی که این هوش مصنوعی می‌تواند در صورت لزوم به ارمغان بیاورد، یامائوچی توضیح داد که گرن توریسمو سوفی (جی‌تی سوفی) بر نوعی از پیچ‌ها تسلط پیدا کرده است که بیشتر انسان‌ها معمولا آن را انجام نمی‌دهند، حتی کمتر برای انجام آن آموزش داده می‌شوند. این کمی با فلسفه‌ای که بسیاری از رانندگان حرفه‌ای در هنگام پیچ انجام می‌دهند، متفاوت است. یامائوچی اشاره می‌کند که وقتی گرن توریسمو سوفی وارد یک پیچ می‌شود، در واقع قبل از اینکه می‌خواهد بپیچد، ترمز می‌کند. معمولا وقتی وارد یک پیچ می‌شوید، بار خودرو فقط روی دو لاستیک جلو است. با این حال، برای گرن توریسمو سوفی کمی قضیه فرق دارد و شیوه‌ای که اتخاذ می‌کند بار اتومبیل را روی سه لاستیک می‌آورد؛ دو لاستیک جلو و همچنین یکی از لاستیک‌ها عقب. این کار به خودرو اجازه می‌دهد تا در همان زمانی که در حال چرخش است، ترمز کند.»

Gran Turismo Sport

یامائوچی در ادامه‌ی صحبت‌های خود می‌گوید: «ما متوجه شدیم که رانندگان برتر همانند لوئیس همیلتون (قهرمان هفت دوره‌ی مسابقات جهانی فرمول ۱) مکس ورشتپن (قهرمان مسابقات جهانی ۲۰۲۱) در واقع از همین کار استفاده می‌کنند و در زمان پیچ در یک حرکت سریع ورود و خروج بار خودرو را روی سه پیچ می‌برند. همه‌ی این‌ها چیزهایی است که فکر می‌کردیم منحصر‌ به جی‌تی سوفی است.»

این موضوع نشان می‌دهد که GT Sophy چیزهای بسیاری را از رانندگان حرفه‌ا‌ی آموخته است. در واقع، بیش از ۴۵ هزار ساعت طی فرآیند آموزش ماشین چیزهای مختلفی را یاد گرفته است و هنوز چیزهای بسیاری وجود دارد که می‌تواند آن‌ها را کشف کند.

منبع: Polygon

صفحه اصلی بازی - اخبار بازی - تریلر بازی - نقد و پیش نمایش | دیجی‌کالامگ



برچسب‌ها :
دیدگاه شما

پرسش امنیتی *-- بارگیری کد امنیتی --

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه
دسته‌بندی‌های منتخب برای شما
X