گوگل میخواهد بازار بازی روی رایانههای شخصی را مانند موبایل تصاحب کند
«گوگل پلی گیمز» (Google Play Games) در رایانههای شخصی سرویسی است که به موبایل گیمرها امکان میدهد بازیهای مورد علاقهی خود را در کامپیوتر ویندوزی خود کشف و تجربه کنند. این یک استراتژی دفاعی در برابر پلتفرمهای رقیب است که میزبان پورتهای کامپیوتر بازیهای موبایل هستند و تضمین میکند که گوگل همچنان به کسب درآمد از کاربرانی که موبایل را برای بازی در رایانههای شخصی رها میکنند، ادامه دهد.
همانطور که گفته شد، این پلتفرم به بازیکنان امکان میدهد تا بازی اندرویدی مورد علاقهی خود را روی رایانهی شخصی خود انجام دهند. توسعهدهندگان میتوانند از این برنامه برای انتشار بازیهای موجود اندرویدی خود در ویندوز استفاده کنند و بیش از ۳۰۰۰ بازی به این سرویس منتقل شده است که البته هنوز در وضعیت بتا است. گوگل پلی گیمز با شبیهسازی محیط نرمافزار اندروید آن در کامپیوتر کار میکند و از همان ویژگیهای پرداخت و تمرکز بر بازی پشتیبانی میکند که قبلا از طریق خدمات گوگل پلی در اندروید ارائه شدهاند.
در این میان توسعهدهندگان باید بازیهای خود را برای رایانههای شخصی بهینه کنند، خدماتی که دیگر معنی ندارند مانند عملکرد GPS باید حذف شوند، در حالی که عملکردهای ویژهی رایانههای شخصی مانند پشتیبانی از صفحه کلید و موس باید همراه بازی روانه شود. همچنین توسعهدهندگان بسیار تشویق شدهاند تا بین نسخهی موبایل یک بازی در اندروید و نسخهی منتشر شده در ویندوز، تفاوت خاصی قائل نشوند و طرفداران بتوانند هر زمان که بخواهند بین هر نسخه جابجا شوند. این جایی است که پتانسیل این سرویس نهفته است زیرا بازارهای بازیهای موبایلی که تمایل زیادی به بازیهای این چنینی دارند، مانند ژاپن، جایی است که این شرکت در حال حاضر با رقابت سختی از فروشگاههای رقیب که میزبان نسخههای رایانه شخصی بازیهای بومی موبایل هستند، مواجه است.
ناشران بسیاری از آثار موبایلی پردرآمد در ژاپن مدتهاست که نسخههای سفارشی ویندوز بازیهای کلیدی را به دور از چشم گوگل منتشر میکنند. به عنوان مثال بازی محبوب گنشین ایمپکت از طریق فروشگاه اپیک گیمز در دسترس است. سه بازی برتر موبایلی کوئی تکمو از نظر درآمد خالص در استیم در دسترس هستند، در حالی که بازی موفق Heaven Burns Red نیز از زمان انتشار آن در آگوست ۲۰۲۲ هر هفته در میان ۱۰۰ بازی پردرآمد برتر استیم قرار دارد.
کمپانی Cygames یکی از این ناشران است که در سال ۲۰۱۶ بازی کارتی Shadowverse را روی رایانههای شخصی از طریق استیم منتشر کرد. در این میان آخرین بازی موفق آن، Uma Musume: Pretty Derby که از طریق فروشگاه DMM Games روی کامپیوتر منتشر شد و گزارشات منتشر شده از اومدیا نشان میدهد که دانلودهای این بازی روی ویندوز بیش از یک چهارم کل دانلودهای بازی را تشکیل میدهد. این نشان میدهد که تعداد نه چندان کمی از بازیهای موبایلی وجود دارد که بازیکنان در گوشیهای موبایل و رایانههای شخصی آنها را بازی میکنند.
حال گوگل پی گیمز در کجای اینها جای میگیرد؟ این یک استراتژی دفاعی در برابر این پلتفرمهای رقیب روی رایانههای شخصی است که توجه و درآمد گیمرهای موبایل را از گوگل پلی به خود جلب میکند. با این حال کاربران iOS را نمیتوان نادیده گرفت. بنابراین، جای تعجب نیست که گوگل در ارائه بازیهای اصلی با عملکرد برتر برای ارائه رایانههای شخصی، تهاجمی عمل کرده است. در ادامه برخی از بازیهای موبایلی موفق در ژاپن که روی کامپیوتر منتشر شدهاند، آمده است.
در این میان چیزی که این پورتهای کامپیوتر را برای برای ناشران امکانپذیر میکند، اجازه ورود به سیستم عامل موبایل برای همگامسازی پیشرفت بازیکن بین نسخهی موبایل و کامپیوتر است. این یک حرکت هوشمندانه محسوب میشود. در زمینهی موبایل، اندروید با iOS در ژاپن رقابت سختی دارد و پایگاه دادههای دستگاههای متصل Omdia سهم آیفون را ۶۶ درصد تخمین میزنند.
با ایجاد پلتفرم خود روی رایانههای شخصی به همان روشی که توزیعکنندگان رقیب دارند، این شرکت و شرکای ناشر به مخاطبان بزرگ iOS دسترسی خواهند داشت. مخاطبینی که برآورد اومدیا از دادههای Sensor Tower نشان میدهد که تقریبا دو سوم از درآمد خالص بازیهای اصلی موبایلی در ژاپن در سال ۲۰۲۳ را شامل میشود.
چشمانداز وسیع گوگل پلی گیمز در رایانههای شخصی ممکن است توانایی گوگل را برای درگیر کردن مخاطبان گستردهتری فراتر از بازیکنان اندروید محدود کند. در حالی که بسیاری از بازیهای سرویس محور اصلی، پیشرفتهای مبتنی بر پلتفرم را ارائه میدهند، بسیاری از بازیهای موجود این قابلیت را ندارند. این امر مانع از توانایی آن در تثبیت خود به عنوان مکان ترجیحی بازیکنان برای انتخاب تجربهی بازی موبایلی از طریق کامپیوتر میشود. گوگل همچنین با رقابت پلتفرمهای توزیع متعلق به ناشران مواجه است که برای مشاهده در رایانههای شخصی نیازی به وابستگی به گوگل ندارند. به عنوان مثال، با وجود در دسترس بودن گنشین ایمپکت، Honkai Star Rail به طور قابل توجهی در این پلتفرم غایب است.
در هر صورت اگر گوگل پلی گیمز روی رایانههای شخصی آن دسته از کاربران اندرویدی را حفظ کند که بازیهای موبایلی خود را به جای رقبا در این پلتفرم تجربه کنند، یک موفقیت محسوب میشود. هرچند در درازمدت، در حالی که فرصتی برای جذب مخاطبان موبایل فراتر از اندروید دارد، واضح است که چالشهای زیادی باقی مانده است.
منبع: Game Developer