بررسی حالتهای گرافیکی گاد آو وار رگناروک؛ بهترین دستاورد فنی پلیاستیشن ۵
ریبوت سری گاد آو وار توسط استودیوی سانتا مونیکا (Santa Monica) در سال ۲۰۱۸، شاهکاری غیر قابل انکار است. یکی از بخشهای فوقالعادهی این بازی بدون شک جلوههای بصری آن محسوب میشود. گاد آو وار ۲۰۱۸ سنت این سری را ادامه داد و سختافزار کنسول پلیاستیشن ۴ را حسابی به چالش کشید. سه سال بعد از عرضه این بازی با آپدیتی روی پلیاستیشن ۵ با نرخ فریم ۶۰ اجرا شد و روانتر از همیشه به نظر میرسید.
حال به نظر میرسد که گاد آو وار رگناروک نیز قصد دارد که از قدرت کنسول نسل نهمی سونی به خوبی استفاده کند. با توجه به اینکه بازی روی پلیاستیشن ۴ نیز عرضه میشود، بسیاری قبل بازی نگران این موضوع بودند که استودیوی سازنده نتواند از استفاده از پلیاستیشن ۵ نهایت استفاده را ببرد. با این حال این بازی نشان داده که نه تنها در تقریبا ۳۰ ساعت گیمپلی خود، توانسته بسیاری را از نظر گرافیک تحت تاثیر قرار دهد، بلکه میتواند به عنوان نوعی نمونه برای نشان دادن قدرت پلیاستیشن ۵ نام برده شود.
حالتهای گرافیکی بازی روی پلیاستیشن ۴ و ۵
برای تجربهی بازی روی پلیاستیشن ۵، چهار حالت گرافیکی وجود دارد که این تعداد روی پلیاستیشن ۴ و پلیاستیشن ۴ پرو متفاوت است. در بخش Graphics & Camera از منوی بازی در پلیاستیشن ۵، دو گزینه را خواهید یافت که با هم ترکیب میشوند تا بتوانید ویژگیهای بصری و پرفورمنس را تنظیم کنید. حالتهای گرافیکی شامل Favor Performance (به نرخ فریم بالاتر نسبت به تصاویر واضحتر اهمیت بیشتری میدهد) یا Favor Resolution (به تصاویر واضحتر بر نرخ فریم بالاتر اهمیت بیشتری میدهد) میشوند.
حالت دیگر، High Frame Rate Mode یا HFR است که میتوانید آن را خاموش کرده یا فعال نگه دارید. البته این تنها در صورتی در دسترس خواهد بود که پلیاستیشن ۵ شما به نمایشگری متصل باشد که از وضوح ۴K در فرکانس ۱۲۰ هرتز پشتیبانی کند و از طرفی به پورت HDMI 2.1 نیاز دارد. یکی دیگر از ویژگیهای که بازی با پورت HDMI 2.1 ارائه میدهد، نرخ نوسازی متغیر (VRR) است. زمانی که VRR را در تنظیمات پلیاستیشن ۵ فعال کرده باشید و از صفحه نمایشی که از آن پشتیبانی کند، استفاده کنید، کار خود را انجام میدهد. بیایید فعلا HFR و VRR را کنار بگذاریم، زیرا بخش قابل توجهی از بازیکنان احتمالا هنوز به صفحه نمایشی با پورت HDMI 2.1 دسترسی ندارند. در ادامه تنظیمات گرافیکی بازی روی کنسولهای مختلف آمده است.
پلیاستیشن ۵
- حالت پیشفرض Favor Performance (رزولوشن پویا از ۱۱۴۰p تا ۲۱۶۰p / نرخ فریم ۶۰)
- حالت Favor Resolution (رزولوشن ۲۱۶۰p یا ۴K / نرخ فریم ۳۰)
تنها راه تجربهی بازی با نرخ فریم ۶۰، استفاده از پلیاستیشن ۵ است. در صورت استفاده از نسخهی پلیاستیش۴ بازی روی پلیاستیشن ۵، نرخ فریم بازی ۶۰ خواهد بود و رزولوشن آن از ۱۴۴۰p تا ۱۶۵۶p متغیر است.
پلیاستیشن ۴ پرو
- حالت Favour performance (رزولوشن پویا از ۱۰۸۰p تا ۱۶۵۶p / نرخ فریم ۳۰ به بالا)
- حالت Favor Resolution (رزولوشن پویا از ۱۴۴۰p تا ۱۶۵۶p / نرخ فریم ۳۰)
پلیاستیشن ۴
- رزولوشن ۱۰۸۰p و نرخ فریم ۳۰
مقایسهی حالتهای رزولوشن و پرفورمنس در پلیاستیشن ۵
اینکه Favor Performance حالت گرافیکی پیشفرض بازی در پلیاستیشن ۵ است، دلیل دارد و به نظر میرسد که این حالت به طور کلی برای بسیاری از بازیکنان بهتر است. در یک بازی اکشن و هک اند اسلش مانند گاد آو وار، نرخ فریم ۶۰ مزایای غیرقابل انکاری از نظر روان بودن گیمپلی و پاسخگویی بهتر به اقدامات بازیکن را ارائه میدهد.
از طرفی تغییر رزولوشن در این حالت و کاهش آن در لحظاتی به ۱۴۴۰p قابل چشم پوشی است زیرا گاد آو وار رگناروک به همان اندازه که در حالت Favor Resolution زیبا است، در این حالت نیز دیدنی به نظر میرسد. این به لطف اقدامات سانتا مونیکا است که تشخیص کیفیت بازی در دو حالت اصلی آن را سخت میکند. در ادامه میتوانید تصاویری از بازی را در دو حالت پرفورمنس (تصویر سمت راست) و رزولوشن (تصویر سمت چپ) مشاهده کنید.
البته وضوح کمتر بدون شک در حالت پرفورمنس باعث میشود که بسیاری از جزئیات مبهم به نظر برسند و این را میتوان در جزئیات خانهی سیندری مشاهده کرد و این در عناصری مانند نور و سایهها نیز دیده میشود. از طرفی جزئیات بافتهای خاص در نزدیکی شخصیت بازیکن به وضوح تغییر میکنند. به عنوان مثال، درختان ممکن است با حرکت به سمت آنها یا دور شدن، جزئیاتشان کم و بیش تغییر کند. با این حال به طور کلی این موضوع بیشتر محدود به جزئیات پسزمینه میشود و چندان دلایل مهمی نیستند که به خاطر آن قید ۶۰ فریم را بزنید. از طرفی هنگامی که بازیکن در میان نبردهای عظیم قرار دارد، جلوههای بصری مصنوعی به نظر نمیرسند. این مشکلی است که در حالت پرفورمنس هورایزن فوربیدن وست کم و بیش دیده میشود اما سانتا مونیکا در این زمینه بهتر عمل کرده است.
هرچند برای بازیکنانی که ترجیح میدهند واضحترین و زیباترین تصاویر را تجربه کنند، حالت Favor Resolution نیز مشکل خاصی ندارد. این اولین باری است که نسخهای از گاد آو وار روی یک کنسول با کیفیت ۴K واقعی (Native) قابل تجربه است. نه قلمرو در این حالت از بازی فوقالعاده به نظر میرسد اما کیفیت بازی در این حالت چندان بیشتر از حالت پرفورمنس نیست و این باعث میشود تا حالت ۶۰ فریم را ترجیح دهید.
حالتهای HFR و VRR
به طور کلی زمانی که بتوانید پلیاستیشن ۵ را به تجهیزات صوتی و تصویری پیشرفته وصل کنید، همیشه بهترین نتایج را از بازیها خواهید گرفت. برای گاد آو وار رگناروک، اگر بتوانید پلیاستیشن ۵ خود را به تلویزیونی متصل کنید که از HDMI 2.1 پشتیبانی میکند، صرف نظر از حالتهای مختلف، میتوانید بهترین تجربهی ممکن را بدست آورید.
با قعال کردن حالت نرخ فریم بالا (HFR)، VRR و حالت پرفورمنس، رزولوشن بازی ۱۴۴۰p میشود و قفل فریم ریت به نوعی از ۶۰ باز میشود و پلیاستیشن ۵ اجازه میدهد تا از حداکثر قدرت خود در این زمینه استفاده کند. البته این کاهش رزولوشن چندان تاثیر زیادی نمیگذارد و در واقع روشن کردن HFR قرار نیست که به ضرر حالت پرفورمنس تمام شود. البته البته اگر با نمایشگر ۶۰ هرتزی یا تلویزیونی که دارای پنل ۱۲۰ هرتزی است اما از VRR پشتیبانی نمیکند، بازی را تجربه میکنید، نرخ فریم بالای ۶۰ باعث مشکل پارگی صفحه نمایش یا Screen tearing میشود. در ادامه میتوانید تصاویری از بازی را در دو حالت پرفورمنس (تصویر سمت راست) و رزولوشن (تصویر سمت چپ) با فعال بودن HFR مشاهده کنید.
به طور کلی در بررسیهای صورت گرفته، در حالت پرفورمنس و با فعالسازی HFR، در بیشتر موقعیتها از نبرد با باسها و دشمنان عادی گرفته تا صحنههای کاتسین اکشن سنگین، نرخ فریم بازی از ۸۰ تا ۹۰ متغیر است. از طرفی در محیطهای متراکم مانند واناهایم (Vanaheim)، جایی که کریتوس در جنگلهای بارانی قایقرانی میکند، نرخ فریم به پایینترین حد خود یعنی ۶۰ تا ۷۰ کاهش مییابد. حتی در لحظهای نرخ فریم ۵۹ ثبت شده است اما به نظر میرسد که بسیار کوتاه بوده است و جایی برای نگرانی نیست. به طور کلی فعالسازی HFR پیشنهاد میشود و احتمالا بهترین حالت برای تجربهی بازی به روانترین و لذتبخشترین شکل ممکن است.
از طرفی با قعال کردن حالت نرخ فریم بالا (HFR)، VRR و حالت رزولوشن، وضوح بازی از ۱۸۰۰p یا ۲۱۶۰p متغیر خواهد بود و فریم ریت روی ۴۰ به بالا خواهد بود. البته در صورتی که VRR فعال نباشد، نرخ فریم روی ۴۰ قفل میشود. ممکن است که این تغییر بزرگی به نظر نرسد، اما جهش ۳۳ درصدی در نرخ فریم است و نسبت به حالت استاندارد ۳۰ فریم در ثانیه بسیار روانتر به نظر میرسد. البته این تغییر همچنین باعث ایجاد مشکلاتی در صفحه نمایشهای ۶۰ هرتزی میشود، اما با صفحه نمایش ۱۲۰ هرتزی که از VRR پشتیبانی میکند، کاملا سازگار است. دیگر بازیهای سونی مانند Ratchet & Clank: Rift Apart و هورایزن فوربیدن وست نیز از ۴۰ فریم به خوبی استفاده کردهاند. به صورت کلی فعالسازی HFR در حالت رزولوشن تجربهای میانه نسبت به دیگر حالتها ارائه میدهد.
به طور کلی هیچکدام از حالتهای گاد آو وار رگناروک را نمیتوان بد شمرد زیرا این بسته به ترجیحات شما دارد. از طرفی این موضوع گواهی بر مهارت و تلاش توسعهدهندگان بازی است که دنبالهی بلندپروازانهای برای گاد آو وار ۲۰۱۸ ساخته و سال ۲۰۲۲ را به طرزی عالی برای پلیاستیشن به اتمام رساندهاند. در نهایت گفتنی است که گاد آو وار رگناروک در صدر دستاوردهای فنی چشمگیری در سال جاری نظیر ریمیک لست آو آس ۱، هورایزن فوربیدن وست، گرن توریسمو ۷ و Uncharted: Legacy of Thieves Collection قرار میگیرد.
منبع: Polygon