یک برداشت طولانی از God of War
در طول نمایشگاه E3 سال گذشته، «کوری بارلوگ» (Cory Barlog)، کارگردان بازی «خدای جنگ» (God of War)، از برنامههای بزرگی که برای بازیاش دارد، صحبت کرده بود. بارلوگ گفته بود که خدای جنگ جدید، در یک شات بدون وقفه نمایش داده خواهد شد؛ طوری که از اول تا آخر بازی، قرار نیست حتی یک کات ببینید.
پیش از بازی کردن God of War بدانیم.
امسال هم خدای جنگ جدید، نمایش خوبی در کنفرانس E3 2017 شرکت سونی داشت. کارگردان خدای جنگ دربارهی اینکه بازیاش در یک کات نمایش داده میشود، اطلاعات بیشتری ارایه داد. کوری بارلوگ گفته که از ابتدای شروع مراحل تولید بازی، این هدف را برای خدای جنگ در نظر گرفته بود؛ حتی با اینکه تیم سازندهی بازی از سختیهای اجرای این کار میترسیدند. بارلوگ میگوید برای اینکه تاثیر بالای صحنهای که کات ندارد را به استودیویاش نشان دهد، از صحنهی تیراندازی در بیمارستان فیلم شگفتانگیز Hard Boiled استفاده کرده است.
کوری بارلوگ میگوید: “یک شات بسیار خوب در Hard Boiled وجود دارد که در آن، تکیلا و یک نفر دیگر که هیچ وقت اسماش یادم نمیماند، در بیمارستان پیش میروند و تیراندازی میکنند. همانطور که ادامه میدهند، مکالمهای هم بین آنها شکل میگیرد. از کنار یک آسانسور عبور میکنند و آن نفر دیگر، به اشتباه یک پلیس را میکشد.”
کارگردان خدای جنگ ادامه داده: “سپس وارد آسانسور میشوند. در آسانسور بسته میشود. همانطور که در حال رسیدن به طبقهی بعدی هستند، که هنوز هم شات قطع نشده و ادامه دارد، فرد دوم چون یک پلیس را کشته، همه جور احساسی از خودش بروز میدهد. آنها وسط یک تیراندازی بزرگ و درگیر مشکلات زیادی هستند. شما هم در پس زمینه میبینید که عددهای آسانسور همینطور بالا میروند.”
بارلوگ معتقد است که این تکنیک یک صحنهی اکشن بسیار خوب را، بسیار شخصی میکند؛ طوری که میتوانید به خوبی با آن ارتباط برقرار کنید. مخاطب روی شخصیتها متمرکز میشود و صحنهای که در آن شخصیتها با کاری که کردهاند، دست و پنجه نرم میکنند، از ذهنش خارج نمیشود.
فیلمی که به اصطلاح «وان شات» ضبط شده، از تکنیکهای تدوین و چسباندن شاتهای مختلف به یکدیگر استفاده نمیکند و در عوض، در یک حرکت ممتد دوربین ضبط شده است. این دوربین همزمان با پیشرفت داستان حرکت و از زوایای مختلف آن را دنبال میکند. استفاده از متد وانشات کاری میکند که بیننده بسیار نزدیکتر به فیلم باشد و این حس به او دست دهد که انگار به تماشای نزدیک تمام اتفاقات نشسته است.
کریتوس و پسرش با هم کار میکنند. این بچه یک بار و مسوولیت اضافی نیست.
ساخت فیلمهای وان شات اصلا راحت نیست، چون همه چیز باید در یک نما گرفته شود. بارلوگ به تکنیک ساخت فیلم به صورت وان شات اشاره میکند و میگوید: “ما چیزهایی داریم که فیلمسازان ندارند. ما تعاملپذیری داریم. ما توانایی ساخت بازی در یک برداشت طولانی را داریم.”
برخلاف کارگردان یک فیلم، کارگردان یک بازی میتواند همه چیز را در یک شات کنترل کند، از تغییر لنزها در لحظه گرفته تا تغییر بازیگران، جلوههای ویژه و بدلکاران. لازم نیست که تمام اینها در یک شات پشت سر هم گرفته شوند و درست از آب در بیایند؛ چون میتوان همه چیز را تنظیم و دستکاری کرد.
بارلوگ میخواهد که بازیاش از اول تا آخر در یک شات نمایش داده شود و میگوید که این کار، به بازیها هویت میدهد.
در کنار صحبت از ساختار سینمایی قسمت جدید خدای جنگ، کوری بارلوگ همچنین کمی دربارهی کریتوس و پسرش صحبت کرده است. همانطور که احتمالا با بازی کردن قسمتهای قبلی خدای جنگ متوجه شدهاید، کریتوس شخصیتی عصبانی و خشن دارد. با این حال، در اولین تریلر و دومین تریلر God of War دیدیم که کریتوس تلاش میکند تا خشم خودش را کنترل کند و این موضوع، به خاطر پسرش آرتیوس است.
بارلوگ معتقد است که این تکنیک یک صحنهی بسیار خوب اکشن را، بسیار شخصی میکند.
در God of War، کریتوس و پسرش با همکاری یکدیگر پیش میروند. کریتوس زبان سرزمینی که در آن هستند را نمیداند و پسر او وظیفهی خواندن متنها و صحبت با مردم این سرزمین را برعهده دارد.
کوری بارلوگ میگوید: “کریتوس و پسرش با هم کار میکنند. این بچه یک بار و مسوولیت اضافی نیست. کریتوس زبان آنجا را نمیداند. در تمام بازی، پسرش است که همه چیز را ترجمه میکند. هر وقت که چیزی روی دیواری میبینید، او برایتان آن را میخواند. البته با اینکه پسرک زبان را بلد است، اما تا به حال از جنگلی که در آن به دنیا آمده، خارج نشده.”
او ادامه داده: “پیشرفت که میکنید، میبینید که پسرک بار اضافه نیست. وقتی که او بهتر میشود، حس میکنید که شما مسوول آن بودهاید. در دیگر بازیها، فقط حس میکنید مشغول ارتقا و آپگرید تواناییها هستید. در این بازی، به پسرک افتخار میکنید.”
در برخی قسمتهای بازی، کنترل آرتیوس را برعهده میگیرید. او به کریتوس در مبارزه با دشمنان کمک میکند. آرتیوس به تدریج تواناییهای بیشتری پیدا میکند. بازیکنندهها همچنین شخصیتهای جدیدی را در طول بازی میبینند. برای مثال «سیندری» یک دورف است که چکش ثور را ساخته و به کمک کریتوس و پسرش میآید.
بارلوگ دربارهی ریش جدید کریتوس هم کمی توضیح داده. او میگوید طراح ارشد شخصیتهای بازی، از یک تکنیک قدیمی برای رندر همزمان ریش کریتوس استفاده کرده است: “تکنولوژی جدید و عجیبی برای آن نداریم. ریش کریتوس از همان تکنولوژی استفاده میکند که با آن پشم حیوانات و دیگر موهای بازی را رندر کردهایم.”
قسمت جدید God of War واقعا با شمارههای قبلی آن فرق میکند و برای تجربهی آن واقعا هیجانزده هستیم. کوری بارلوگ هم کارگردانی بهترین قسمت مجموعه بازیهای خدای جنگ یعنی God of War 2 را بر عهده داشته، در نتیجه انتظارات زیادی از او داریم. قرار است God of War در اوایل سال ۲۰۱۸ به صورت انحصاری روی پلیاستیشن۴ عرضه شود. تصور میکنیم اوایل سال ۲۰۱۸ همان اسفند باشد.
سلام بر آقای میرزای . من پلی استیشن ۲ و ۳ رو داشتم و خدای جنگ ۱ و ۲ و ۳ رو چندین بار تموم کردم . خلاصه بگم بچه گی ما با خدای جنگ گذشت . الآن برای اینکه بتونم خدای جنگ ۲۰۱۸ رو بازی کنم میخوام به تازگی پلی استیشن ۴ پرو بخرم . میخواستم بدونم جریان اکانت پلی استیشن۴ چیه. حتما جواب بدید
باتشکر
بیشترین حسرتی که به پلی استیشن دارا میخورم بابت انحصاری هاشونه , امیدوارم از این بازی لذت ببرند
بابت متن هم سپاس بسیار سودمند بود
با عرض سلام خدمت اقای میرزایی و نوردوست عزیز
ممنون میشم جوابمو بدید
من یه سیستم دارم که دو سال پیش گرفته بودم:
Cpu: core i7-4790, mb:gigabyte z97xgaming 3, ram:8gb ddr3
گرافیکم هم انبورد هستش. امسال میخواستم گرافیک بگیرم که باید پاور و کیسم رو هم عوض کنم. مانیتورم هم قدیمی شده و باید یه جدید بگیرم. این چیزا حدودا پنج شیش ملیون برام اب میخوره. حالا سوالم از شما اینه که به نظر شما یه کنسول بگیرم یا همین چیزایی که گفتم؟ فیلم های مقایسه ای هم زیاد دیدم ولی هنوز تصمیم گیری سخته برام. خودم کامپیوترو فقط به خاطر موس و کیبوردش و اینکه بهشون عادت دارم ترجیح میدم اما خوب هزینه هاش زیاده. تو خونه هم یه تلوزیون lg 4k ارزون قیمت داریم. شما پیشنهادتون چیه؟ شما خودتون سیستم گیمینگ دارید؟ اگه نظرتون کنسوله چه کنسولی و اگه نظرتون کامپیوتر هست لطفا یه مانیتور و گرافیک خوب پیشنهاد بدید
ممنون از اینکه وقت گذاشتید
سلام خدمت شما.
اگر با هزینهی پنج شش میلیونی کامپیوتر مخصوص بازی مشکی ندارین، خرید کامپیوتر گزینهی بسیار خوبیه.
از طرفی هم با توجه به اینکه تلویزیون ۴K دارین، من پیشنهاد میکنم به خرید کنسول فکر کنین؛ چون واقعا برخی از بازیهای ایکسباکس و پلیاستیشن، خیلی ارزش بازی کردن دارن و روی کامپیوتر پیدا نمیشن.
در نهایت هم هزینهی کمتری میکنین. یعنی اگه یک میلیون تومان کنسول بخرین و همهی بازیها رو موقع عرضه با همون قیمت ۲۰۰ هزار تومان تهیه کنین، باز هم تا مدتها هزینههاتون به اون چند میلیونی که قراره واسه کامپیوتر بازی هزینه کنین، نمیرسه.
توی انتخاب از بین پلیاستیشن و ایکسباکس هم باید در اصل به بازیها نگاه کنین. پلیاستیشن بازیهایی مثل Heavy Rain یا Beyond یا Uncharted داره و ایکسباکس هم بازیهایی مثل Gears of War و Forza یا Sunset Overdrive و Halo.
پیشنهاد میکنم پس از دیدن بازیها تصمیم بگیرین. خودتون ببینین کدوم بازیها بیشتر با سلیقهتون جور در میاد و به سمت کنسولی برید که اون بازیها رو داره.
یه نگاه دیگه هم به دور و اطرافتون بندازید. ببینید دوستاتون کدوم کنسول رو بیشتر دارن و روش بازی میکنن؛ چون برای مثال اگه بخواین فیفا، جیتیای یا کال آو دیوتی رو با دوستاتون آنلاین بازی کنین، باید کنسول یکسان داشته باشین.
مطلب جالب و خوبی بود اما نمیشه به این مطلب یه مطلب طولانی گفت چون نکانت ریز اصلا جزش نبود می تونید یه مطلب طولانی و پر نکته رو در زومجی مشاهده کنید
تشکر از شما.
منظور از «برداشت طولانی» در این جا، «لانگ شات» (Long shot) بود و کلا دربارهی ساختار فیلمبرداری بازی صحبت کردهایم.
چرا در مورد داستان چیزی گفته نمیشه؟ کریتوس در قسمت سوم کشته شد؟ ارتباط این داستان با قسمت قبل چیه؟ چطور برگشت؟ چی شد؟ نمیشه که همینطور بی منطق از یه شخصیت و یک داستان که چندین سال طول کشیده تا به سرانجام برسه الکی یه ماجرای جدید ساخته شه. چرا در این مورد توضیح نمی دن؟؟؟؟
با عرض سلام
میدونم سوالم بی ربطه اما اقای میرزایی شما اگر جای من بودید پلی استیشن۴ میخریدی یا ایکس باکس وان اس؟
سلام به شما.
اگه قبلش پلیاستیشن نداشتم و همهی اکانت و بازیهام و تروفیهام روی پلیاستیشن نبود، میرفتم ایکسباکس وان میخریدم.
ایکسباکس وان کنسول بهتریه، ولی آیا حاضری قید God of War و Uncharted و بقیهی بازیهای سونی رو بزنی؟
به این هم فکر کن.
بهتر بودن کنسول همه به سخت افزار و هم به بازیها بستگی داره. مطمئنم ایکس باکس ایکس آنطور که گفته میشه در اجرای ۴k بدون کاستی نخواهد بود. به نظرم اگه سونی و مایکروسافت برای سال ۲۰۱۹ یا ۲۰۲۰ برنامه ای برای ارائه نسل بعدی کنسول بر پایه تکنولوژی ۷ نانومتری (فعلا چندتا چیز کوچولو درز کرده از این تکنولوژی) ای ام دی نداشته باشند، حتی روی نسل بعدی هم نمیشه حساب چندانی باز کرد. راه های جدید مثل استفاده از دو پردازنده گرافیکی و تکنولوژی به روز و البته آینده نگرانه است که کنسول خوبی رو به لحاظ سخت افزاری به بازار ارائه می کنه وگرنه با یه مقدار تقویت سخت افزار نمیشه انتظار تغییر مهمی تو بازار داشت. ایکس باکس اکس به نظرم چندان ورقها رو به نفع ایکس باکس بر نمی گردونه.
مساله بعدی بازیهاست. هر دو کنسول بازیهای اختصاصی دارند که صاحبان کنسول رقیب آرزوی داشتنش رو روی کنسولشون دارند. واقعا نمیشه برتری بلا منازعی رو در این زمینه به کنسولی داد اما باز فکر میکنم تعدد و تنوع در اکوسیستم پلی استیشن اندکی بهتر باشه. باید دید مایکروسافت چقدر برای کنسول جدیدش دم تولیدکننده ها رو میبینه.
بازیخورهای حرفه ای عمدتا به سمت پی سی گیمینگ به همراهی پلی استیشن میرن تا در هر دو دنیا حضور داشته باشند. تولید کننده ها به دنبال کم کردن دردسر خودشونند در نتیجه انتظار دارم به جز بازیهای انحصاری ایکس باکس اکس، معرفی این کنسول جدید مایکروسافت به نفع پلی استیشن پرو هم باشه چون تولید کننده های شخص ثالث بیشتر به فکر ۴k برای کنسول خواهند بود اما تولید یه استاندارد ۴k برای سونی، یه استاندارد برای ایکس باکس اکس و یه استاندارد دیگه برای پی سی زحمتشونو زیاد میکنه و شاید برای همین با درنظر گرفتن کف توان که مربوط به پرو هست دست به ارائه دو استاندارد ۴k بزنند یکی برای پرو و اکس یکی هم برای پی سی.
کنفرانس سونی چشمگیر نبود. اصلا. به هیچ وجه. ابدا. اما انبار مهمات سونی کم فروغ نشده. بله فورتزا شاخ جی تی رو شکسته بله انتم چشمامونو از کاسه درآورد اما همه اش این نیست. به تولیدات انحصاری توجه کنید به بازیهای انحصاری که هنوز تو راهند و حتی برای پیش خرید آماده نیستند توجه کنید. در نهایت بازیهای خوب هستند که ما رو از خرید کنسول راضی میکنه و خاطره یه دوران خوش رو برامون به ارمغان میاره
(نویسنده در انتها تو دلش میگه الهی فورتزا جیز جیگر بزنه که حال ماشین بازهای پلی استیشن رو گرفته. اه. یه بازی از یه بازی بهتر)
به نظر شما اگر کسی بازی های گاد اف وار و انچارتد رو بزنه و بره سراغ بازیهای گرز اف وار و فورزا ،یعنی بخاد ایکس باکس بخره ،
وان اس بهتره یا وان؟
و ایا خرید کینکت هم خرید عاقلانه ای است در حال حاضر؟
سلام.
به قطعا ایکسباکس وان اس کنسول بهتریه و امکانات بیشتری داره. مثلا از HDR و پخش ویدیوی ۴K پشتیبانی میکنه. البته اگه تلویزیون ۴k دارید که میتونید به ایکسباکس وان ایکس هم فکر کنید که تو آبان میاد. خرید کینکت رو اصلا پیشنهاد نمیکنم. چون اصلا بازی مناسبی نداره
کیفیت ساخت پلی استیشن ۴ بهتره یا ایکس باکس وان اس؟
میخوام عمری باشه ،
حاحالا ها داشته باشم،
خراب نشه،
قطعاتش گیر بیاد ،
انحصاریهای سونی عالللللللللین
سلام…
سانتا مونیکا خدای جنگ رو باکدام موتور بازی سازی ساخته؟
ممنون از مقاله خوب شما
سلام.
استودیویهای سونی از موتورهای آماده برای ساخت بازیهاشون استفاده نمیکنن و خودشون به صورت داخلی، موتور رو میسازن.
البته سونی یه بخش تکنولوژی به اسم ICE داره که به همهی استودیوهای خودش توی توسعهی بازی کمک میکنه.
احتمال اینکه ICE به ساخت God of War هم کمک کرده باشه خیلی زیاده.
سلام وقت بخیر
من دانشجوی کارشناسی تکنولوژی نرم افزارم ! ساکن اردبیل !
اخبار دنیای فناوری رو هم دنبال میکنم از سایتهای خارجی و داخلی …
اگه بخوام جزو نویسندگان دیجی کالا مگ باشم ، باید چیکار کنم ؟ دوس دارم بنویسم !
لطفا اگه میشه راهنماییم کنید ! خیلی ممنون