معرفی انیمه «دختری از طرف دیگر»؛ شاهکار دیگری از سازندگان «حمله به تایتان»
انیمهی زیبای «دختری از طرف دیگر» (The Girl from the Other Side) در ژانر فانتزی تاریک، اقتباس مانگایی با همین نام است که انیماتورهای سازنده «حمله به تایتان» در استودیوی ویت (WIT) تولید کردند اما آنقدری که باید به آن توجه نشده. نسخهای کوتاه و ۱۰ دقیقهای قبلاً از این مانگا ساخته شده بود اما اقتباس ۷۰ دقیقهای سال ۲۰۲۲ لیاقت توجه بیشتری است. شاید بهتر بود به جای سه قسمت، برای دوازده قسمت کامل به استودیو چراغ سبز نشان میدادند تا توجه بینندهها را بیشتر جلب کنند.
۱۳ انیمه هیجانانگیز شبیه «حمله به تایتان» که باید تماشا کنید
«دختری از طرف دیگر» در ژانر فانتزی سیاه است و داستان دلخراشی را روایت میکند. مدل انیمیشن هم بسیار منحصربهفرد است و سبک آن بسیار شبیه کتابهای طراحی درآمده (sketchbook-like animation style) و همان حالت لکهدار بودن دفترهای نقاشی را تداعی میکند. سازندگان فضایی رویاگونه ایجاد کردهاند و موفق شدهاند تا دنیای ماورایی انیمه را بهخوبی به تصویر بکشند.
بینندهها بهراحتی میتوانند در دنیایی که انیماتورها با دقت خلق کردهاند غرق شوند. از آنجایی که داستان در خارج از ژاپن اتفاق میافتد، نسخهی زبان انگلیسی این اثر با صداپیشههای ایرلندی ترجمه شده که حتی شاید دقیقتر از صداپیشههای ژاپنی موفق شدند با فضای داستان هماهنگ شوند؛ تصمیمی که مورد تأیید و استقبال مانگاکای اثر، «ناگابه»، بوده که برای انتخاب اسم مانگا از موسیقی سنتی ایرلندی الهام گرفته.
فانتزی تاریک «دختری از طرف دیگر» داستان دختر جوانی به نام شیوا و نگهبانش، موجودی نقابدار به نام معلم را روایت میکند. انیمه تعامل تنها دو شخصیت داستان را روایت میکند که یکی دختری پاک و بیگناه است و دیگری موجودی ناشناخته و نفرینشده. آنها در دنیایی زندگی میکنند که با حصاری دو نیمه شده و انسانها را از موجودات هیولاگونه جدا کرده. آنچه معلم را برای محافظت از دختر مجاب کرده هم دوستداشتنی و هم شوم است؛ مقصود این بوده که احساساتی که هر والدین یا سرپرستی دارد را تقلید کند و نشان دهد که چگونه معصومیت کودک قادر است حتی تاریکترین و بیاحساسترین قلبها را تحت تأثیر قرار دهد. این داستان به بررسی مضامین بیگناهی، پیوندهای خانوادگی و پیچیدگیهای خیر و شر میپردازد.
۱۵ انیمه کوتاه که میتوانید یک روزه تماشا کنید
سرنوشت غمانگیز معلم هم بر رابطهی میان معلم و دختر تأثیر میگذارد. این مورد را میتوان به ترس همیشگی بشر از مردن ربط داد زیرا سفر خود معلم شباهت زیادی به مرگ دارد. اینکه در نهایت هر کسی مجبور شود مصیبتهای ناگوار معلم را تجربه کند، ممکن است ترسناک بهنظر بیاید اما اینکه کودک بیگناهی مثل شیوا آنها را تجربه کند، حتی ترسناکتر هم هست. تلاشهای احمقانهی معلم برای فرار از چنگ مرگ به حس ناامیدی که بر کل این اثر شاهکار سایه انداخته دامن میزند. با آنکه سرعت روایت کند است و گاهی شبیه ژانر انیمهای تکهای از زندگی (slice of life) بهنظر میرسد اما ترکیب عشق معلم به شیوا و ترس معلم از آنچه ممکن است به سر شیوا بیاید، ببیندهها را جذب خود میکند و کاری میکند چشم از صفحه نگیرند.
مثل بسیاری از اقتباسهای مانگا، سازندهها در تلاش بودند تا حجم زیادی از داستان را در زمان کوتاهی جا بدهند و مقدار قابل توجهی از روایت حذف شده؛ این اقتباس تا فصل هشتم مانگا را پوشش داده. با این حال این انیمه موفق شده برای مکالمهی معلم را سرانجام و پایان مناسبی بسازد و طرز تفکری بسیار تلخ و شیرین را نمایش دهد که حتی نسخهی مانگا هم نتوانسته نشان دهد.
چنین برداشت میشود که این روایت هنوز هم جای کار دارد و ممکن است اقتباسهای دیگری از آن ساخته شود اما این اقتباس آنقدری زیبا و تکاندهنده است که هر اقتباس احتمالی دیگر باید با بررسی و دنبالکردن سبک آن کار جدیدی ارائه بدهد.
منبع: screenrant