بازی گوستوایر شهر توکیو را در تسخیر ارواح به تصویر میکشد
در نهایت، استودیو تانگو گیمورکس (Tango Gameworks) پس از اینکه حدود یک دهه با مجموعه بازی اویل ویتین (The Evil Within) در بازیهای خود به محیط حومهی آمریکا رفته بود، اکنون دوباره به زادگاه خود یعنی ژاپن بازگشته است. پس از اینکه دموی گیمپلی ۲۰ دقیقهای بازی گوستوایر: توکیو (Ghostwire: Tokyo) را در یک رویداد پیشنمایش اخیر دیدم، فکر نمیکنم این ابر شهر تا به حال دقیقتر از این رندر و به تصویر کشیده شده باشد. البته، میدانید که منظورم بخش ارواح شیطانی غارتگر و آبفشانهای روانگردان حاصل از نیروی تاریکی آن نیست. در چشمانداز استودیو تانگو گیمورکس از پایتخت ژاپن، این شهر به جهنمی تبدیل شده است اما حداقل شما هنوز هم میتوانید قبل از مبارزه بعدی خود، مقداری اونیگیری (نوعی غذا) با بستهبندی پلاستیکی بردارید.
اگر میخواهید آن را تقلیل دهید، میتوانید گوستوایر توکیو را یک بازی تیراندازی اول شخص بنامید. قهرمان داستان ما مرد جوانی به نام آکیتو است که یک روز از خواب بیدار میشود و درمییابد که تمام ۱۴ میلیون ساکن توکیو ناپدید شدهاند. حتی عجیبتر این است که او صدایی را از اعماق روحش میشنود. این روحی به نام KK است که در پوستهی فانی آکیتو ساکن شده است و به او قدرتهای جادویی سوسو زنندهای را داده که اکنون از نوک انگشتانش جاری میشود. البته، این خبر خوبی است زیرا یک شرور پرهیاهو با نقاب هانیا اهریمنیاش خواهر آکیتو را ربوده و به این ترتیب او را در مسیر نبردی قرار داده که آکیتو در آن امید دارد تا بتواند توکیو را پاکسازی کند و خانوادهاش را نجات دهد و همچنین درک بهتری از فساد شیطانی که اکنون در این کلانشهر در حال جریان است، به دست بیاورد. شما این کار را با از سر راه برداشتن و آسیب زدن فرا طبیعی به روحهای تهدیدآمیزی که با نام «بازدیدکنندگان» (Visitors) شناخته میشوند و در توکیو سکونت پیدا کردهاند، انجام خواهید داد. در اویل ویتین، سباستین کاستلانوس با مهمات معمولی با جانوران جنگید. اما در گوستوایر، سلاحهای ما کمی الهیتر و جادوییتر شدهاند.
از دقایق ابتدایی دمو مشخص شد که تانگو همه این چیزها را در منظرهی شهری پرزرقوبرق بازی قرار نداده است تا فقط همچون یک پنجره ساده عمل کند. این یک بازی جهان آزاد است و به همین دلیل من زمان زیادی را صرف تماشای آکیتو کردم که در این توکیوی غمانگیز و بیحوصله سرگردان بود، یک چشم روی نقشه کوچک خود داشت و مجموعهای استاندارد از مأموریتهای جانبی را جمع کرد. او ابرهای ارواح را از پشت بامهای دور جذب کرد، دروازههای توری آلوده را تمیز کرد و بله، او مقداری ناهار را از فروشگاهی خرید که به نظر میرسید فقط گربههای سخنگوی مسحور در آن کار میکردند (در واقع، به نظر میرسد بسیاری از چیزهای گوستوایر: توکیو عمیقا از فرهنگعامه ژاپن الهام گرفته شده است.). من باید بازی را در دست بگیرم تا حس دقیقی از چرخه گیمپلی بازی داشته باشم اما در بخشی از دمو متوجه شدم که با ورود به باجه تلفن عمومی، از آکیتو پرسیده شد که آیا میخواهد ارواحی که جمع کرده را به پول و امتیازات تجربه منتقل کند یا خیر. آیا این به یک سیستم شبه دارک سولز اشاره دارد؟ فقط زمان میتواند پاسخ این سؤالمان را بدهد.
این نوع مکانهای مشخص که معمولا برای ذخیرهی بازی یا ارتقا و چنین چیزهایی در نظر گرفته میشوند، میتوانند بهصورت اشتباه و پیشپاافتادهای پیادهسازی شوند اما من بلافاصله با تأکید کمالگرایانه استودیو تانگو گیمورکس در ارائهی آن شگفتزده شدم. گوستوایر: توکیو در این باجههای تلفنی که قبلا به آنها اشاره کردم، یک منو ضعیف و سطحی را به شما ارائه نمیدهد، بلکه در عوض آکیتو را تماشا میکنید که قبل از اینکه یک محفظه مخفی را باز کند و نیروی حیات را از یک عروسک کاغذی سحر شده بیرون بکشد، شمارهای را میگیرد.
نقطه برجستهی کل دمو یک مأموریت داستانی بود که در آن آکیتو باید از ساختمان آپارتمان خود فرار میکرد. در حالی که دید بازیکن همچون بازیچهای شده بود که ما به خاطر آن در تلاش بودیم ناامیدانه از درها عبور کنیم و از پنجرهها بهسوی رهایی بپریم، به نظر میرسید که ابعاد واقعیت درهموبرهم شده بودند. این مرا به یاد برخی از هیجانانگیزترین لحظات بازی کنترل (Control) میانداخت که باید بهعنوان یک تعریف بزرگ از سوی من برای بازی تلقی شود.
تانگو گیمورکس استودیویی است که در دههی گذشته وعدههای زیادی را ارائه کرده و امید بسیاری را به ما داده است. فکر میکنم همهی ما منتظر بودهایم تا ببینیم آیا آنها بالاخره میتوانند همهچیز را کنار هم بگذارند و بهطور کامل درخشش کامل عظمتی را که بخشی از آن را با سری اویل ویتین نشان دادند، به فعلیت برسانند یا خیر. بازی گوستوایر: توکیو با دامنهی جادویی و الهامات افسانهای خود، محیط جهان-آزاد، انبوهی از حقههای طراحی مرحله (level design) میتواند در آستانهی تبدیل شدن به یک اثر خاص قرار گیرد. فقط امیدوار باشیم که بازی در عمل هم موفق باشد و شکار ارواح در آن به قدری جذاب واقع شود که بتواند گلیم خود را از آب بیرون کشد.
بازی گوستوایر: توکیو قرار است در تاریخ ۵ فروردین ۱۴۰۱ (۲۵ مارس ۲۰۲۲) برای پلیاستیشن ۵ و کامپیوتر عرضه شود. شما میتوانید از طریق سایت اطلاعات کامل و نمایش طولانی گیمپلی این بازی را مشاهده کنید.
منبع: IGN