چرا ژاپنیها با اشتباهات تاریخی گوست آو سوشیما مشکل نداشتند؟
ساموراییها، نینجاها و جنگسالاران فئودال همیشه موضوعات محبوب رسانهها بودهاند، اما تا آنجا که به تصویر کشیدن ژاپن در خارج از کشور مربوط است، نادرستیهای تاریخی و سوءتفاهمهای فرهنگی یک موضوع رایج است. این چیزها میتوانند منجر به تحریم آثار توسط ژاپنیها یا تمسخر از سوی آنها شود.
اما موضوع کاملا این نیست که یک بازی چقدر از نظر تاریخی دقیق است. کنساکو نامرا (Kensaku Namera)، تحلیلگر Nomura Securities، اخیرا در مورد آنچه که میزان استقبال از یک بازی با مضمون ژاپنی در ژاپن را تعیین میکند، صحبت کرده است. او از بازی محبوب استودیوی ساکر پانچ (Sucker Punch) یعنی گوست آو سوشیما (Ghost of Tsushima) به عنوان نمونه بارز یک بازی تاریخی در مورد ژاپن که به درستی ساخته شده است، نام میبرد و توضیح میدهد که چرا این اثر با وجود انحراف از واقعیت تاریخی، توانسته نظر ملت ژاپن را جلب کند.
گوست آو سوشیما که در سال ۲۰۲۰ برای پلیاستیشن ۴ منتشر شد، بازیکنان را در طول اولین حمله مغول به ژاپن فئودال میبرد. اگرچه از رویدادها به شکلی واقعی بهره نمیبرد، اما این بازی تحسین برانگیز با رویکرد سرگرمی محور، توسط بازیکنان ژاپنی مورد انتقاد قرار نگرفته است. نامرا این موضوع را به این نسبت میدهد که چگونه بازی از نظر ایدئولوژی چیزی را تحمیل نمیکند، بلکه خود را به عنوان یک سرگرمی ناب نشان میدهد.
اگر یک بازی حاوی تصاویری باشد که نگاهی غرب محور به تاریخ را نشان میدهد، تصاویری که دلالت بر این دارد که فرهنگ و تاریخ ژاپن توسط غرب اطلاعرسانی و هدایت شده است یا توصیفهایی که به نظر میرسد نقش ژاپن را در رویدادهای تاریخی جعل میکنند، طبیعتا چنین چیزی واکنش شدید بازار را برمیانگیزد.
نامرا در ادامه توضیح میدهد که بزرگترین دلیلی که گوست آو سوشیما در بازار ژاپن بدون هیچ گونه احساس بدی پذیرفته شد، این بود که میزان تحمیل فرهنگ یا ایدئولوژی بسیار کم بود. توسعهدهندگان گوست آو سوشیما تاکید کردهاند که بازی آنها سرگرمی را در اولویت قرار میدهد و قرار نیست در موارد متعدد، به طور دقیق یک بازآفرینی از تاریخ باشد. اما با وجود این رویکرد سرگرمی محور، ساکر پانچ تلاش زیادی برای تحقیق در مورد تاریخ هنگام ساخت بازی انجام داده است. آنها از ژاپن دیدن، با مورخان مشورت کردهاند و حتی متخصصان شمشیربازی ژاپنی را به کار گرفتند. این استودیو با توجه به توصیههای مشاوران خود، از نمایش شخصیتهای تاریخی واقعی در بازی نیز صرف نظر کردند.
توسعهدهندگان گوست آو سوشیما با نشان دادن درک خود از فرهنگ و اجتناب از جعل تاریخ، یک بازی درباره ژاپن ساختند که مورد علاقه مردم ژاپن نیز قرار گرفت. از این نظر، نامرا نتیجه میگیرد که «آنچه برای بازیها و آثار مختلف با موضوع تاریخی مهم است، صرفا سازگاری با واقعیتهای تاریخی نیست بلکه مهم است که درک عمیقی از فرهنگ و تاریخ داشته باشیم، هیچ ایدئولوژی را تحمیل نکنیم و مهمتر از همه، ارزش سرگرمی را اولویت قرار دهیم». این چیزی است که به نظر میرسد یوبیسافت با ساخت نسخه جدید اساسینز کرید به آن توجه نکرده است.
گوست آو سوشیما برای پلیاستیشن۴، پلیاستیشن ۵ و رایانههای شخصی در دسترس است. سازندگان اخیرا دنباله این بازی را با نام گوست آو یوتهای (Ghost of Yotei) معرفی کردهاند که قرار است در سال ۲۰۲۵ برای پلیاستیشن ۵ عرضه شود.
منبع: Automaton Media