کارگردانان بازی گوست آو سوشیما سفیر افتخاری جزیرهی سوشیما شدند
نقش بازیهای ویدیویی در دنیای امروزی انکارناپذیر است اما گاهی این نقش بهقدری زیادی میشود که حتی از نظر فرهنگی و از جنبههای مختلفی در جوامع تأثیر مثبتی میگذارد. احتمالا تاکنون بارها تحسینهای زیادی را از بازی گوست آو سوشیما یا به فارسی روح سوشیما شنیدهاید یا حتی خودتان آن را تجربه کردهاید. بدون شک، یکی از مهمترین برجستگیهای این بازی، محیط و دنیای آن بود که در اصل چشماندازی از جزیرهی سوشیما (یا تسوشیما) در ژاپن و در زمان حملهی مغولها بوده است. اهمیت و تأثیر این بازی بهقدری زیاد بوده است که بهتازگی شهردار واقعی این شهر لقب و منصب سفیران دائمی گردشگری جزیرهی سوشیما را به کارگردانان بازی Ghost of Tsushima اهدا کرده است.
در جریان مراسمی که هفتهی پیش به خاطر محدودیتهای مسافرتی بهصورت دیجیتال و آنلاین برگزار شد، کارگردانان بازی Ghost of Tsushima یعنی نیت فاکس (Nate Fox) و جیسون کانل (Jason Connell) به سفیران دائمی گردشگری شهر سوشیما در ناگازاکی تبدیل شدند و از آنها تقدیر به عمل آمد.
به مناسبت این اتفاق، مسؤولان شهر اعلام کردهاند که با همکاری شرکت سرگرمیهای تعاملی سونی (SIE) یک کمپین گردشگری جدید بر اساس بازی Ghost of Tsushima بر پا خواهند کرد؛ کمپینی که بهگونهای طراحی شده تا طرفداران را مشتاق کند تا دربارهی این جزیره و مناظر دیدنیاش اطلاعات بیشتری کسب کنند. هیروکی هیتاکاتسو، شهردار شهر سوشیما، در بیانیهی خود دربارهی اینکه چرا به این دو نفر چنین افتخاری اهدا شده است، اعلام کرده است:
نیت فاکس و جیسون کانل، نام و تاریخ سوشیما را در سراسر جهان به شکلی فوقالعاده به تصویر کشیدند. حتی بسیاری از مردم ژاپن هم تاریخ دورهی گِنکو (حملهی مغولها به ژاپن) را نمیدانند. وقتی بخواهیم در مقیاس جهانی صحبت کنیم، نام و مکان سوشیما به معنای واقعی کلمه ناشناخته است. بنابراین، من نمیتوانم بهاندازهی کافی از آنها برای روایت داستانمان با این گرافیک خارقالعاده و داستان عمیق تشکر کنم.
شهردار سوشیما در ادامه اشاره میکند که اگرچه این افتخار تاکنون به تعداد قابلتوجهی از مردم ژاپنی داده شده است اما این اولین بار است که این افتخار به افرادی داده میشود که با کار خود توانستهاند تاریخ و نام سوشیما را در جهان گسترش دهند.
در واقع من از روزی که متوجه شدم آنها نام سوشیما را در اثر خود استفاده کردهاند، به این موضوع فکر میکردم و حتی دربارهاش بحث میکردم تا این لقب و افتخار را به آنها تقدیم کنم.
من این تصمیم را به این منظور نگرفتهام که از آنها انتظار داشته باشم تا در آینده کاری را انجام دهند. به لطف استودیو ساکرپانچ پروداکشن و همچنین شرکت سرگرمیهای تعاملی سونی، من از مردم زیادی در سراسر جهان شنیدهام که از طریق کار آنها، بسیاری با جزیرهی سوشیما آشنا شدهاند و دربارهی آن چیزهایی یاد گرفتهاند و به همین خاطر اکنون میخواهند به دیدن آن بیایند و بیشتر دربارهاش بیاموزند.
جیسون کانل، کارگردان پروژه، در پست توییتر خود در واکنش به این اتفاق خوشحالی خود را از این تصمیم اینگونه اعلام کرد: «من واقعا از نظر شغلی سعادتمند بودهام اما این قضیه چیزی است که حتی تصورش هم برایم دشوار است. از سوشیما ممنونم.»
شهردار این شهر در سخنان خود اعلام کرده که بعد از اینکه محدودیتهای سفر برداشته شود و اوضاع بهبود پیدا کند، دوست دارد که فاکس و کانل و تمام اعضای استودیوی ساکرپانچ را به جزیرهی سوشیما دعوت کند و امیدوار است که این باعث شود آنها حتی بیش از گذشته عاشق سوشیما شوند.
بازی Ghost of Tsushima توانسته در میان بازیهای پلیاستیشن ۴، رکورد بهترین و پرفروشترین بازی انحصاری استودیوهای داخلی سونی در هفتهی اول عرضه را به نام خود ثبت کند. فروش بازی در دیگر نقاط جهان هم شگفتانگیز بوده و توانسته بهعنوان یکی از پرفروشترین عناوین جدید سونی در نسل هشتم شناخته شود.
در ژانویه محبوبیت این بازی انحصاری پلیاستیشن باعث شد تا تعدادی از طرفداران این بازی در کمپینی که برای بازسازی یک معبد واقعی (معبد واتاتسومی) در این جزیره ایجاد شده بود، شرکت کنند و مبلغ ۲۶۰ هزار دلار را برای این هدف بپردازند.
در کنار همهی موفقیتهای این اثر بهعنوان یک بازی ویدیویی، Ghost of Tsushima توانسته بهعنوان یک پدیدهی منحصربهفرد نقش خاصی را در شناسایی تاریخ آن دورهی جزیرهی سوشیما داشته باشد و مردم را به بازدید از این مکان بسیار مشتاق کند. بهویژه این اتفاق در میان مردم ژاپن بهشدت با استقبال مواجه شد. نکتهی مهم و بسیار جالب این است که بازی «روح سوشیما» اثری نیست که یک استودیو ژاپنی آن را ساخته باشد بلکه ساختهی استودیویی آمریکایی است و این خود اهمیت این افتخار جدید را برای کارگردانان بازی دوچندان میکند.
منبع: VGC