بازی جدید Gears of War باید اصالت عناوین اصلی مجموعه را حفظ کند
رویداد چندی پیش ایکسباکس برای طرفداران این پلتفرم ثمره زیادی داشت. به دلیل اینکه شرکت سازنده تصمیم گرفته تا از چندین بازی مختلف از جمله بازی جدید مجموعه گیرز آو وار (Gears of War) رونمایی کند. مجموعه گیرز آو وار را میتوان یکی از مشهورترین مجموعههای انحصاری ایکسباکس است و خبر یک عنوان جدید از این مجموعه برای طرفداران بسیار خوشایند بود.
نام جدید بازی گیرز آو وار، روز ای (E Day) است. این بازی در اصل پیش در آمد عناوین اصلی مجموعه گیرز او وار بوده و قرار است به سوالات بسیاری از کاربران پاسخ بدهد. بازی روز ای قرار است کاربران را در جایگاه مارکوس فنیکس (Marcus Fenix) قرار بدهد. البته کاربران با یک مارکوس بی تجربه و تازه کار روبرو بوده که به نوبه خود بسیار جالب است.
جهتی که شرکت سازنده برای بازی روز ای انتخاب کرده بسیار جالب است. به دلیل اینکه حدود ۵ سال از عرضه بازی گیرز ۵ میگذرد و نکته جالب اینجاست که شرکت سازنده داستان شماره ۵ را نیز به طور کامل تمام نکرد. با توجه به روندی که شرکت سازنده داشته، میتوان گفت که شرکت The Coalition بیشتر به گذشته نگاه میکند. به همین دلیل است که در بازی روز ای نه تنها از لحاظ داستانی بلکه از لحاظ گیمپلی هم شرکت سازنده در تلاش است تا اصالت این مجموعه را دوباره زنده کند.
بررسی سه گانه اول گیرز آو وار
سهگانه اصلی و اول مجموعه گیرز آو وار بیشتر روی مبارزات و حالت بزن بزن تمرکز داشتند. به این شکل که شخصیت اصلی شما با تعدادی حرکت خاص و ابزار متنوع قدرتمند شده و در تلاش است تا دشمنان را به راحتی از بین ببرد. این موضوع باعث شده بود که خشونت بازی گیرز آو وار به شدت زیاد باشد و از طرفی طرفداران زیادی به سمت خود جذب بکند. همین حالت آرکید گونه و غیر واقعی باعث شده بود که خلاقیت و تنوع در این بازی بسیار زیاد باشد. به نوعی میتوان گفت که برای یک بازی که از اره برقی برای مبارزه استفاده میکند، هیچ چیز دیگری عجیب نیست!
بازی جدید Gears of War مجموعه را به گذشته میبرد؛ تریلر رونمایی آن را ببینید
بخش دیگر بازی گیرز آو وار تیم آن است. به این شکل که شما در این بازی تنها با یک کرکتر روبرو نیستید، بلکه این کرکتر در یک تیم قرار داشته و شما با این تیم باید کنار بیایید. شخصیتهای هر کدام از این افراد با یکدیگر تفاوت داشته و همین موضوع باعث شد که مکالمات و بحثهای جالبی در میان آنها شکل بگیرد. از طرفی شما باید عنصر کار تیمی را در این بازی لحاظ میکردید مگرنه مبارزات برای شما به شدت دشوار میشد.
دقت کنید که موارد بسیاری وجود داشتند که بازی گیرز آو وار را به یکی از بهترین عناوین سوم شخص تبدیل میکردند. از روند داستانی خاص گرفته تا تنوع زیاد سلاح و کار تیمی همگی باعث شدند که این مجموعه طرفداران زیادی داشته باشد. در این میان چیزی که واقعاً باعث شد این بازی متفاوت باشد جنبه سرگرم کنندگی و هالیوود گونه آن بود. چیزی که تجربهای مشابه با فیلمهای قدیمی مثل ترمیناتور ۲ (Terminator 2) را در قالب یک بازی به کاربران ارائه میداد.
بررسی سه گانه دوم گیرز آو وار
اگر بخواهیم دقیق باشیم، سه گانه دوم هنوز کامل نشده است. به دلیل اینکه بازیهای اصلی گیرز آو وار تنها ۵ عدد هستند و روز ای هم یک پیش درآمد است. نکته جالب اینجاست که این سه گانه دوم تفاوت زیادی باسه انه اول دارد. شرکت سازنده همچنان تلاش کرده که به مکانیکهای اصلی گیمپلی و داستانی گیرز آو وار در شماره ۴ و ۵ وفادار بماند ولی فاصله زیادی با فرمول اصلی پیدا کرده است.
شرکت Coalition در این چند بازی آخر تلاش کرده تا یک شخصیت جدید برای بازی خود خلق کند. به همین دلیل از فرمول اصلی فاصله پیدا کرده و یک داستان جدی را به کاربران توضیح میدهد. اگر شما به این زاویه دید جدید توجه کنید متوجه خواهید شد که شرکت سازنده بیشتر تلاش کرده تا به چیزی که در آن زمان محبوب بوده توجه کند و به همین دلیل این ۲ بازی مثل سه گانه اصلی خاص و به یادماندنی نیستند.
نکته جالب اینجاست که این موضوع در میان فیلمهای هالیوودی هم وجود دارد. به این شکل که این فیلمسازهای هالیوود علاقه خاصی به ساختن دنبال و میراث یک کرکتر دارند و همین موضوع تقریباً در مورد گیرز آو وار هم صدق میکند. بازیهای جدیدی گیرز آو وار که توسط شرکت The Coalition ساخته میشدند شامل چندین شخصیت جدید بودند. این کرکترهای جدید در کنار شخصیتهای اصلی کار کرده و به نوعی قصد دارند راه آنها را ادامه بدهند.
هسته اصلی بازیهای جدید گیرز او وار را کیت دیاز (Kait Diaz) شکل میدهد. کسی که در گذشته یک انسان خارجی بود و حال برای دولت COG کار میکند. در کل از لحاظ داستانی سه گانه دوم هم کیفیت بالایی دارد ولی مشکل اینجاست که آن حس خاص و اصیل بودن را به کاربران ارائه نمیدهند. مگرنه از لحاظ بررسی زندگی افرادی که خارج از COG بوده و ویژگی اخلاقی آنها عملکرد بسیار خوبی دارد.
چیزی که این کرکتر جدید را به سه گانه اصلی وصل میکند، کرکتری به نام جی دی (JD) است. جی دی فرزند مارکوس فنیکس بوده و مانند بسیاری از فیلمهای هالیوودی باید پدر خود را ترغیب کند تا دوباره به مبارزه باز گردد. بحث اصلی اینجاست که ارتباط میان جی دی و مارکوس چندان جالب نیست. مارکوس تبدیل به پدری غمگین شده و رفتاری مشابه با کریتوس (Kratos) در مجموعه خدای جنگ (God of War) دارد.
هر دو داستان کیت و جی دی عمیقتر و قویتر از چیزی است که ما از قبل شاهد آن بودیم. از طرفی ارتباط میان کرکترها به شدت بهتر شده و انیمیشن هم نقش مهمی در این زمینه دارد. بحث اصلی اینجاست که این داستان عمیق و این شکل و شمایلی که مجموعه گیرز به خود گرفته باعث شده که بیش از پیش مشابه با رقبای خود باشد و تفاوت چندانی نداشته باشد. در اصل اگر بخواهیم بگوییم گیرز آو وار از حالت سطحی و سرگرم کننده خود فاصله گرفته و تبدیل به یک عنوان جدی شدی شده است. چیزی که در دنیای گیمینگ در این دوران کم مشاهده میشود.
این جدی شدن بازی در زمینه گیمپلی و مکانیک بازی هم وارد شده است. برای مثال در گیرز ۵ شما با یک محیط گسترده روبرو بوده و دیگر خبری از روند خطی بازیهای قدیمی گیرز در این بازی نیست. همین موضوع باعث شده تا چندین مأموریت جانبی و قابلیتهای مختلف به بازی اضافه شود. نکته اینجاست که روی برگه این ایده بسیار خوب است ولی وقتی در دنیای بازی بگردید متوجه خواهید شد که چرا بازیهای قبلی به این شکل نبودند. به دلیل اینکه دنیای بازی بسیار خالی و تنها است.
در دنیای گیرز او وار ۵ جابجا شدن بین مناطق مختلف اصلاً جذاب نیست و مأموریتهای اصلی هم جذابیت خاصی ندارند. حال شما این دنیای ساده را با دنیای بخش Intestinal Fortitude بازی گیرز ۲ مقایسه کنید. شما در این بخش از بازی در سیستم گوارشی یک کرم لولهای قرار دارید و باید دشمنان را در اینجا از بین ببرید. بحث اینجاست که دنیای این بخش به حدی جذاب طراحی شده که نشان میدهد گیرز او وار نیازی به یک جهان باز ندارد. حتی اتمام این بخش جذاب و خونین است و در آن مارکوس سیستم قلبی عروقی این کرم را با یک اره برقی نصف کرده و از بدن این موجود خارج میشود. این سیستم عجیب و غریب همان چیزی است که باید در مجموعه گیرز او وار وجود داشته باشد. همان چیزی که در گیرز ۴ و ۵ وجود ندارد.
شرکت Coalition در طراحی خود محدود است
شرکت Coalition در طراحی خود هم محدودیت خاصی دارد. برای مثال در برخوردها و دشمنان این موضوع به وضوح وجود دارد. حالت Swarm که جدیداً به بازیها اضافه شده در گذشته در هیولایی به نام Snatcher وجود داشته است. این هیولا این توانایی را داشت که شما را بدزدد و به مکانی جدید ببرد. این حالت خاص باعث میشود که ارتباط جدیدی میان دشمن و کرکتر اصلی شکل بگیرد و هر برخورد حالت خاصی داشته باشد. مخصوصاً اینکه در حالت همکاری (Co-Op) تمام تمرکز روی Snatcher است به دلیل اینکه میتواند یکی از اعضا را به طور کامل حذف بکند.
نکته اینجاست که این هیولای خاص در دو بازی قبلی هم جزو اصلی در مبارزه بودند و به طور کلی بخش دشمنان بازی از موجوداتی تشکیل شده که یا در گذشته وجود داشتند یا اینکه با کمی تغییر همچنان به کار خود ادامه دادهاند. نکته جالب اینجاست که شرکت سازنده تصمیم گرفته تا در بازی روز ای به عقب باز گردد. در نتیجه در این بازی محدودیت از قبل هم بیشتر شده و حال شرکت سازنده در شرایط بسیار خاصی قرار دارد. با توجه به خط داستانی این بازی جدید، معرفی یک دشمن تازه کار بسیار دشواری است و از طرفی همچنان امکان آن وجود دارد. برای مثال یک نسل از لوکاست (Locust) قبل از اتفاقات بازیهای دیگر گیرز آو وار از بین رفته باشد!
نشانههای تغییر هم وجود دارد
نکته مثبت اینجاست که نشانههای تغییر در مجموعه گیرز آو وار وجود دارد. برای مثال بسته الحاقی Hivebusters که داستان بازی گیرز ۵ را گسترش میداد، تقریباً یک مورد ایدهآل بود. این بسته الحاقی حالت فانتزی و آرکید سه گانه قدیمی را با داستان سرایی سه گانه بعدی ترکیب کرده و یک ساختار بسیار جالب را به کاربران ارائه میدهد.
جزییات جدید Gears of War E-Day منتشر شد؛ از دنیا و داستان تا تغییرات بازی
این بسته الحاقی به یک گروه جدید به نام اسکورپیو (Scorpio) توجه میکند. یک گروه سه تایی که دقیقاً مشابه به فیلمهای اکشن هالیوودی در دهه ۸۰ میلادی بوده و در سال ۲۰۲۰ دوباره زنده شدهاند. یکی از کرکترهای جالب این بسته الحاقی مک (Mac) است. یک مرد اسکاتلندی که ادب زیادی در مکالمات ندارد ولی به گروه COG پیوسته تا انتقام فرزندش را بگیرد.
داستان پس زمینه این شخصیت بسیار جالب است و شباهت با کرکترهای دیگر دارد. از طرفی شرکت سازنده تلاش کرده تا این داستان را از حالت غمگین خارج کرده و یک زمینه طنز به آن اضافه کند. این بسته الحاقی از لحاظ داستانی بازی گیرز آو وار را گسترش میداد و همینطور اینکه با وجود اینکه یک بسته الحاقی ساده بود، مکانیسمهای جدیدی به بازی اضافه میکرد. مکانیسمهایی که گیمپلی بازی را جذابتر کرده و مهمتر از همه آن را به شدت مفرح میکند.
شرکت Coalition در این چند سال دو عنوان بسیار قدرتمند از مجموعه گیرز آو وار عرضه کرده است. هر دو بازی از لحاظ مکانیکی به شدت قوی بوده و مبارزات خیلی خوبی داشتند. با این حال دنیای این عناوین نتوانستند از پتانسیل کامل مجموعه گیرز آو وار استفاده کنند و یک تجربه کامل را به کاربران ارائه دهند.
دنیای این دو بازی به واقعیت بیشتر نزدیک بوده و از طرفی طراحی معمولیتری دارد. نکته اینجاست که گیرز ۴ و ۵ به موارد احساسی بیشتر اشاره کرده و ارتباط میان دنیا و کرکتر را بهتر بیان میکند. با این حال این واقعی بودن مانع از این شده که دو بازی آخر گیرز تجربه اصیلی که در سه گانه اصلی وجود داشت را به کاربر ارائه نمیدهند. بسته الحاقی HiveBusters در حد کمی این تجربه را به کاربران ارائه داده و تقریباً همان چیزی است که از مجموعه گیرز آو وار انتظار میرود. در نتیجه شرکت سازنده متوجه چیزی که طرفداران میخواهند شده و در جهت درستی حرکت میکند.
تریلر بازی روز ای به شدت جدی بوده و میتوان گفت که از هر گیرز آو وار دیگری بیشتر واقعی به نظر میرسد. با این حال در مصاحبه اخیر با شرکت سازنده گفته شده که این بازی قرار است به ریشههای گیرز آو وار توجه ویژهای بکند. در اصل شرکت سازنده تلاش کرده تا تکنیکهای جدیدی را با زمینه قدیمی به بازی اضافه کرده و تنوع را در حفظ اصالت به بازی اضافه کرده است. چیزی که باعث میشود یک بازی با داستان پیش درآمد قوی عمل بکند هم همین است.
نکته اینجاست که شرکت سازنده با بسته الحاقی آخر خود اعلام کرده که قصد دارد به عناوین اصلی گیرز آو وار نگاهی بیاندازد. در نتیجه شرکت Coalition در بازی آخر خود هم به این موضوع توجه ویژهای کرده و تلاش کرده تا به نوعی روند بسته الحاقی خود را گسترش دهد. در نتیجه اگر این شرکت بتواند چیزی که گفته را اجرا کند، ما با یک دنیای بسیار لذت بخش و جذاب در کنار یک داستان قوی و احساسی روبرو خواهیم بود. همه این موارد با یک گیمپلی مفرح میتواند بازی ایدهآلی که طرفداران گیرز سالها منتظر آن بودند را به آنها ارائه دهد.
منبع: IGN