زمان بارگذاری بازیها در اندروید ۱۳ بسیار کمتر خواهد شد
اینطور که به نظر میرسد، گوگل میخواهد قابلیتی را به اندروید ۱۳ اضافه کند که طی آن زمان بارگذاری بازیها به شکل قابل توجهی کاهش پیدا میکند.
این موضوع را زیاد شنیدهایم موافقید؟ کاهش زمان بارگذاری بازیها به لطف قابلیتی جدید در سیستمعامل اندروید. البته در عمل هم یک سری بهبودیهایی را شاهد بودیم اما خیلی روی چنین چیزی مانور داده نشده است و فعلا که بیشتر فقط حرف بوده تا عمل. حال بار دیگر شاهد مطرح شدن چنین خبری هستیم مبنی براینکه در اندروید ۱۳ کاربران دیگر نیازی نیست مدت زمان زیادی را برای بارگذاری بازیها منتظر بمانند چرا که ظاهرا این سیستمعامل قابلیتی دارد که میتواند این زمان را به شکل قابل توجهی کاهش دهد.
این روزها تعداد زیادی از کاربران گوشیهای هوشمند بیشتر وقت خود را صرف بازی با گوشی میکنند. اخیرا حتی گزارشی منتشر شده که درآمد توسعهدهندگان بازیهای موبایل بیشتر از توسعهدهندگان بازیهای کامپیوتری است و این نشان میدهد تا چه اندازه گیمینگ در پلتفرم موبایل طی این چند سال گذشته رشد داشته است. گوگل هم با علم بر این موضوع تلاش کرده طی این مدت، قابلیتهای خوبی را برای سیستمعامل خود منتشر کند هرچند این بیشتر به شرکتهای تولیدکنندهی گوشی بستگی دارد که سرویس مخصوص بازی خوبی را برای بهبود تجربهی گیمینگ برای گوشیهای خود در نظر بگیرند.
البته شرکتها هم وظیفهی خود را در این زمینه تا حدودی انجام دادهاند. برای مثال گوگل در اندروید ۱۲ قابلیتی را اضافه کرد که باعث میشد توسعهدهندگان هر بازی حالتهای عملکردی مختلفی را برای بازیها در نظر بگیرند. برای مثال رفرشریت بالا، مصرف بهینه یا کیفیت بالا. بازیهایی نظیر آسفالت ۹ یا گانشین ایمپکت هم که گرافیک بالایی دارند از این قابلیتها بهره میبردند و کاربر متناسب با نیاز خود، یکی از این گزینهها را انتخاب میکرد تا تجربهی بهتری حین بازی داشته باشد.
اندروید ۱۲ همچنین به شرکتهای سازندهی گوشی این اجازه را میداد تا یک داشبرد اختصاصی برای بازیها طراحی کنند. یک راه سریع برای اینکه کاربر بتواند یک سری از تنظیمات غیرضروری را غیرفعال کند تا در نتیجه تجربهی بهتری از انجام بازی داشته باشد. این داشبرد شامل مواردی نظیر ثبت اسکرینشات، ضبط ویدیو، فعالسازی حالت «مزاحم نشوید» و بسیاری موارد دیگر است که بسته به سلیقهی شرکت سازنده میتواند شامل موارد متفاوتی باشد.
اما حالا شنیدیم اندروید ۱۳ قرار است بخش دیگری از گیمینگ را متحول کند. اینطور که به نظر میرسد، گوگل میخواهد متد جدیدی را در این سیستمعامل بکار بگیرد که به بازیها اجازه میدهد وضعیت خود را به اطلاع گوشی برسانند. حال این کار چه کمکی میکند؟ وقتی یک بازی وضعیت خود را به اطلاع گوشی میرساند، گوشی میتواند تصمیم بگیرد آیا روند اجرای بازی مختل خواهد شد یا خیر. جالبتر اینکه به لطف این متد جدید، بازیها میتوانند اطلاعات مربوط به بارگذاری خود را هم با گوشی رد و بدل کنند. در نتیجه گوشی میتواند متناسب با این اطلاعات عمل کرده و توان پردازشی خود را با استفاده از حالت جدید GAME_LOADING افزایش دهد.
البته این چیز جدیدی نیست. بسیاری از شرکتهای سازندهی گوشیهای هوشمند روشهای خاص خود را برای طراحی این قابلیت و بکارگیری آن در محصولات خود اعمال کردهاند تا بتوانند توان پردازشی سیستم را حین انجام بازیهای مختلف افزایش داده و زمان بارگذاری بازیها را نیز کاهش دهند. اما اینکه اندروید خودش این قابلیت را به صورت پیشفرض داشته باشد میتواند باعث شود این فرایند تأثیرگذارتر و بهتر شود چرا که برای اندروید، یک قابلیت بومی به حساب میآید و نه شخص ثالث.
طبق خبرهایی که در این رابطه منتشر شده، گوگل میخواهد این قابلیت جدید برای تمام گوشیهایی که با اندروید ۱۳ به عنوان سیستمعامل پیشفرض راهی بازار میشوند در دسترس قرار بگیرد. حال نمیدانیم آیا منظور از این حرف این بوده که گوشیهای مجهز به اندروید ۱۲ که قرار است به این سیستمعامل ارتقا پیدا کنند قرار نیست به چنین قابلیتی مجهز شوند یا اینکه گوگل فقط خواسته اعلام کند آن دسته از گوشیهایی که با اندروید ۱۳ یا بالاتر عرضه میشوند، به صورت پیشفرض این قابلیت را خواهند داشت و سایر گوشیهایی که به اندروید ۱۳ ارتقا پیدا میکنند باید برای بهرهمندی از این قابلیت جدید مراحل دیگری را طی کنند.
فعلا چیزی در این رابطه مشخص نیست و باید منتظر بمانیم ببینیم چه خبرهای بیشتری پیرامون این موضوع منتشر میشود.
منبع: PhoneArena