بررسی تکنولوژیهای شگفتانگیز فورتزا هورایزن ۵؛ شاهکار نسل نهمی
سبک مسابقهای (Racing) از همان ابتدای ماجرا یکی از شگفتانگیزترین پدیدهها در صنعت بازیهای ویدیویی بوده و مخاطبان همیشه عاشق تماشای خودروهای پرزرق و برق و پرجزییات حین حرکت روی جادههای مجازی بودهاند. همچنان که بازیها نسل به نسل پیشرفت کردند و کنسولهای جدیدتر راهی بازار شدند، رانندگی در بازیهای ویدیویی نیز اشکال متفاوتی به خود گرفت – از فیزیکهای بهبودیافته و واقعگرایانه گرفته تا معماری گرافیکی زیباتر که ارتباط با دنیای بازیها را تسهیل کرده است. با ورود به نسل نهم کنسولها، عرضه بازیهای مسابقهای جدید نیز اجتنابناپذیر بهنظر میرسید و شرکتها و توسعهدهندگان باید نشان میدادند دلیل واقعی کوچ به ایکسباکس سری ایکس/اس و پلیاستیشن ۵ چیست. از زمان Project Gotham Racing تا فورتزا موتوراسپرت و فورتزا هورایزن، مایکروسافت به خوبی این موضوع را درک کرده و استودیو Playground Games با عرضه قسمت پنجم فوراتز هورایزن به بهترین شکل ممکن نشان میدهد ایکسباکس سری ایکس و اس چه قابلیتهای استثنایی و شگفتانگیزی دارند.
ساختار تعریفکننده سری فورتزا هورایزن حاصل تلفیق رانندگی و اکتشاف در جهانهای باز است. بازیکنان در نقشهای گسترده رها میشوند که پر از رویدادها و مسابقات متنوع است و شرکت در این رویدادها به بازیکنان اجازه میدهد پشت فرمان گستره وسیعی از خودروهای درجه یک دنیا بنشینند. فورتزا هورایزن برای به ثمر نشاندن ایدههای جاهطلبانه و همیشگی خود، از محیطهای بزرگ و صد البته چشمنواز و واقعگرایانه استفاده کرده تا همزمان جزئیات و زیبایی خودروها و چشماندازهای اطراف مورد توجه قرار گیرد.
حال فورتزا هورایزن ۵ موارد ذکر شده را بهتر از تمام قسمتهای قبلی فرانچایز انجام میدهد؛ خودروها و محیط اطراف پرجزئیاتتر از همیشه طراحی شدهاند و اجسام در فواصل دور نیز همچنان غنی و متناسب بهنظر میرسند. سایت دیجیتال فاندری باور دارد این بازی یکی از شگفتانگیزترین عناوین ساخته شده از لحاظ بصری است. در واقع قسمت پنجم فورتزا هورایزن علاوه بر به رخ کشیدن قدرت تحسینبرانگیز کنسولهای جدید ایکسباکس، روی کنسول پایه ایکسباکس وان هم به شکل عجیبی خوب اجرا میشود. میتوان به جرات گفت این جاهطلبانهترین بازی میاننسلی و شاهکاری با مقیاس عظیم است.
اما اگر بخواهیم تخصصیتر به ماجرا نگاه کنیم، اصولا شش نسخه مختلف کنسولی از بازی فورتزا هورایزن ۵ وجود دارد. ایکسباکس وان بازی را با رزولوشن ۱۰۸۰p و ۴x MSAA (با رزولوشن پویایی که بعضا تا ۸۱۰p پایین میرود) اجرا میکند که باوجود حذف قابلیتهای گرافیکی مختلف همچنان راضیکننده است. حالا ایکسباکس وان ایکس چطور؟ رزولوشن ۴K بومی با رزولوشن پویایی که در بدترین حالت به ۱۶۰۰p میرسد. اینجا هم دوباره از تنظیمات ۴x MSAA استفاده شده اما بسیاری از قابلیتهای گرافیکی بازی در نسخه ایکسباکس وان ایکس حضور دارند. بد نیست بدانید هر دو نسخهای که تاکنون نام بردیم به صورت ۳۰ فریم بر ثانیه اجرا میشوند و تقریبا هیچ افت فریم قابل توجهی در آن دیده نشده است.
روی کنسولهای جدیدتر ایکسباکس، ما شاهد حضور دو حالت مختلف هستیم: حالت عملکردمحور (performance mode) و حالت کیفیتمحور (quality mode). سری اس حالت کیفیتمحور را با رزولوشنی مابین ۱۴۰۰p و ۱۰۸۰p اجرا میکند و در حالت عملکردمحور هم این ارقام به ۱۰۸۰p و ۸۱۰p میرسد. با این حال سری ایکس کاملا در دنیای متفاوتی سیر میکند و وقتی بهترین کیفیت را از آن بخواهید، با رزولوشن ۴K بومی روبهرو میشوید و حالت عملکردمحور هم به طور کلی با همین رزولوشن اجرا میشود اما گهگاه برای ثابت نگه داشتن نرخ فریم تا ۱۶۰۰p کاهش مییابد. یک بار دیگر، تنظیمات ۴x MSAA روی کنسولهای جدید پیاده شده و از این نظر تفاوتی میان هیچ یک از کنسولهای ایکسباکس نیست.
اگرچه نباید فراموش کرد که مقیاسبندیهای بسیار بیشتری از نرخ فریم و رزولوشن وجود دارد. به صورت کلی سه سطح مختلف از کیفیت بصری وجود دارد. ایکسباکس وان اس روی پایینترین سطح قرار گرفته و نسخهای راضیکننده از لحاظ گرافیکی است – تکنولوژیهای جدید بازی روی آن پیاده شده، محتوا کامل است و اجرای آن هیچ مشکلی ندارد اما مشخصا با بهترین و بالاترین سطح طرف نیستیم. ایکسباکس وان ایکس فقط نسخهای با رزولوشن بیشتر نیست، بلکه تجربهای بسیار غنیتر ارائه میدهد و گرافیک آن مثل حالت عملکردمحور روی ایکسباکس سری ایکس و اس است؛ فقط با این تفاوت که نرخ فریم نصف شده. حالت کیفیتمحور در کنسولهای جدید ایکسباکس دنیای منحصر بهفرد و غیر قابل مقایسهای دارد و سطح جزئیات در آن بینظیر و محسورکننده است. اگر حالت کیفیتمحور سری اس را سطح دوم همان مقیاسبندی گرافیکی و بصری بدانیم، در سری ایکس وارد سطح سوم شدهایم که با تکنولوژیهای خاص تجربهای کاملا مجزا محسوب میشود – امری که با پیسیهای ردهبالا نیز قابل دسترسی است.
طبق صحبتهای توسعهدهندگان بازی در پلیگراند گیمز، فورتزا هورایزن ۵ با اینکه جلوههای بصری را به مرز واقعیت نزدیک کرده اما همچنان بهخاطر پشتیبانی از کنسولهای نسل هشت کمی محدود شده و به بالاترین حد پتانسیل خود نرسیده است. در نتیجه، علیرغم شگفتی دستاوردهای فعلی، میدانیم فضای برای پیشرفت و رشد بازیها بسته نیست. اگر بخواهیم منصف باشیم، چنین پیشرفتهایی در گذشته هم مشاهده شده؛ حین پژوهش برای همین مقاله، من به سراغ فورتزا هورایزن ۲ (محصول ۲۰۱۴) روی ایکس باکس وان رفتم و با اینکه قسمت دوم در زمان خود یک دستاورد بصری خارقالعاده بود، سه قسمت بعدی بازی روی همان کنسول از نظر جزئیات، افکتها و… یک دنیا تفاوت داشتند.
هسته بازی خودروهایی هستند که شما میرانید. فورتزا هورایزن ۵ خوردوهای متنوع و بیشماری دارد و علیرغم شگفتی و جزئیات فوقالعاده محیط بازی، نمیتوان آن را با جزئیاتِ کار شده روی خودروها قابل مقایسه دانست. شما حین انتخاب خودروی مورد نظرتان انتخابهای بسیاری در اختیار دارید و اینجاست که میتوان دلیل حقیقی همکاری پلیگراند گیمز با Turn 10 را فهمید. Turn 10 سازنده بازیهای فورتزا موتوراسپرت است که همیشه روی شبیهسازی دقیق خودروها تمرکز داشته. این همکاری هم بدان معناست که پلیگراند گیمز توانسته مستقیما از تمامی خودروهای سری «موتوراسپرت» در قسمت پنجم فورتزا هورایزن استفاده کند.
با این حال پلیگراند گیمز اجازه ایجاد تغییر در طراحی خودروها را داشته و بسیاری از آنها را به سلیقه خود دستخوش تغییر کرده است. یکی از تحسینبرانگیزترین بخشهای سری فورتزا هورایزن نیز دقیقا حاصل همین اتفاق است: پلیگراند گیمز همیشه خودروهای مسابقهای و پرجزئیات را برمیدارد و با دنیای گسترده و باز خود تطبیق میدهد. حین بررسی خودروهای بازی، دیجیتال فاندری کارش را ابتدا با خودروهای جدید و انحصاری فورتزا هورایزن ۵ آغاز کرد – بسیاری از خودروهای موجود در بازی قبلا در فورتزا موتوراسپرت ۷ و فورتزا هورایزن ۴ حضور داشتهاند اما تعداد قابل توجهی مدل جدید نیز وجود دارد.
یکی از خودروهای جدیدی که به فورتزا هورایزن ۵ اضافه شده تویوتا سوپرا است – خودرویی حاصل همکاری میان تویوتا و بیامدابلیو. رنگی که این خودرو در بازی دارد بسیار بینقص و واقعگرایانه کار شده و پلیگراند گیمز با استفاده از یک تکنولوژی تازه در زمینه نورپردازی و انعکاس نور، به آن رنگ و بویی منحصر بهفرد بخشیده است. بهعنوان مثال وقتی به مناطق اطراف سپر نگاه میکنید، میتوانید تفاوت دقت سایهها و نوری که از آن منعکس میگردد را متوجه شوید. این قابلیت گرافیکی جدید با ظرافت خاصی جلوههای بصری بازی را بهبود میبخشد و روی کنسول پایه ایکسباکس وان در دسترس نیست.
وقتی این خودرو را در فورتزا ویستا (Forza Vista) یا حین استفاده از حالت عکاسی (Photo Mode) در برخی مناطق میبینید، تکنولوژی رهگیری پرتو در حالت کیفیتمحور ایکسباکس سری ایکس و اس فعال شده و شما میتوانید انعکاس نور و تصویر نماهای اطراف را به وضوح در آینه یا سطوح براق دیگر ببینید – مشخصا دیدن این چیزها در بازی با چشم خودتان تجربه بسیار متفاوتی است. از سوی دیگر جزئیاتی که در بافتهای تایر خودرو یا حتی دیسک ترمز بهکار رفته واقعا تحسین هر مخاطبی را برمیانگیزد. فضای داخلی خودروها هم با اینکه تفاوت فاحشی با فورتزا موتوراسپرت ۷ ندارد اما نورپردازی بهتر و بافتهای متراکمتری دریافت کرده است. همه چیز از دکمههای روی فرمان گرفته تا اعداد هکشده روی دنده بسیار واقعی و جذاب بهنظر میرسد.
همه اینها در مورد خودروهای دیگر بازی نیز صدق میکند و تمام آنها جزئیات فوقالعادهای دارند؛ حتی اگر در طول بازی به خودروهای حاضر در خیابان و جاده دقت کنید، متوجه طراحی پرجزئیات و عالی آنان میشوید. بدون تردید حین رانندگی و مسابقه در سرعتهای بالا، «سطح جزئیات» یا همان Level of Detail بازی به روشهای خاصی مدیریت میشود که اصلا چیز بدی نیست. با این حال، روی ایکسباکس سری ایکس و حالت کیفیتمحور، این مورد هم به کلی نامرئی بوده و شاهد کوچکترین تغییرات یا ترفندهایی نیستیم. خودروها تنها بخشی از تجربه بصری بازی هستند و محیط اطراف به همان اندازه اهمیت دارد. از جمله نقاط قوت سری فورتزا هورایزن طراحی مکانهای دیدنی و شگفتانگیزی بوده که برای اکتشاف کاملا آزاد هستند. باید اعتراف کرد مکزیک یکی از بهترین انتخابهای ممکن در این فرانچایز بوده و تکنولوژی روز هم به خوبی از آن پشتیبانی میکند.
مقیاس بازی به قدری وسیع است که تاکنون در سری ندیده بودیم، اما برای درک بهتر این مقیاس شگفتانگیز، بهتر است به سراغ بخشهای کوچکتر برویم. هدف پلیگراند گیمز طراحی بازی به سبکی نبوده که تنها در سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت راضیکننده و جذاب بهنظر برسد؛ فورتزا هورایزن ۵ حتی زمانی که با سرعت ۵ کیلومتر بر ساعت حرکت میکنید نیز فوقالعاده چشمنواز، زیبا و به شکلی جنونآمیز، پر از جزئیات است. سطح جاده به همان اندازه که در یک بازی رانندگی انتظار دارید دقیق است، اما برای اولین بار از یک تکنولوژی به نام «نقشه انسداد اختلاف منظر» یا به اختصار POM در حالت کیفیتمحور سری ایکس استفاده شده. این تکنولوژی به واقعیتر شدن هرچه بیشتر سطح جاده – از آسفالت گرفته تا سطوح خاکی و گلی – کمک میکند.
یک تکنیک قابل قیاس دیگر هم در ساخت بافتها برای حالت کیفیتمحور بهکار گرفته شده که «نقشه مرحله مخروطی» (CSM) نام دارد. اگر حین بازی توقف کنید، وارد حالت عکاسی شوید و روی یک آجر کوچک زوم کنید، متوجه عمق و جزئیات باورنکردنی آن میشوید. حال زمان سفر در مناطق خاکی و آفرود، سطح جزئیات تحسینبرانگیزتر میشود. توسعهدهندگان از علم هندسه جهت طراحی زمین نواحی مختلف استفاده کردهاند تا عمق تصاویر افزایش یابد. زمین نواحی جنگلی پر شده از مخروط کاج، برگ درختان و گیاهان متنوع، سوزن کاج و شاخههای کوچک و بزرگ که همه جا پخش هستند. سایههای فضای تصویر (Screen-space Shadows) نیز جهت برجستهسازی گیاهان کوچک با هنر خاصی بهکار گرفته شده است.
اصولا، آنچه ما میبینیم نتیجه «سیستم دستور پخت» پلیگراند گیمز است؛ در این سیستم چندین لایه از بافتهای متنوع باهم ترکیب و بعد در سرتاسر مناطق بازی پخش میشوند. ایکسباکس سری ایکس در حالت کیفیتمحور حداکثر پنج لایه بافتی دارد تا فضاها به پیچیدهترین شکل ممکن به تصویر کشیده شوند. موقع رنگآمیزی مناظر، نتیجه کلیت کار نیز مد نظر توسعهدهندگان بوده است. مثلا اینکه چمن دقیقا کجا قرار میگیرد و چه تاثیری روی فیزیک خودروها هنگام رانندگی میگذارد. در مجموع، ترکیبی از «تولید رویهای» و «سیستم دستور پخت» به هنرمندان اجازه داده به سرعت (اما با دقت فراوان) محیطهایی بسیار واقعگرا و زیبا خلق کنند. سپس سیستم شاخ و برگ درختان (Foliage) وجود دارد – توسعهدهندگان شمایل و همچنین واکنش درختان و گیاهان نسبت به اتفاقات محیطی یا برخورد بازیکن با آنها را بهبود بخشیدهاند. اول از همه، یک سیستم نفوذ نور کاملا جدید روی بازی پیاده شده که روی نحوه عبور اشعههای نور از برگ گیاهان و درختان تمرکز دارد. از سوی دیگر سیستم انعطاف Foliage بهبودهای چشمگیری به خود دیده و اکنون انواع مختلف درختان به شکل متفاوتی در مواجهه با باد و طوفان خم میشوند. راستی، سیستم وزش باد هم چند مرحله ارتقاء پیداه کرده است. بدون شک، یکی از زیباترین مناظر فورتزا هورایزن ۵ زمانی شکل میگیرد که طوفان از راه میرسد. این بازی به شکل کاملا دقیقی چرخه و سیستم آب و هوایی را شبیهسازی کرده است.
یکی دیگر از پیشرفتهای کلیدی در فورتزا هورایزن ۵ در اتکای آن به بافتهای محیطی دقیقتر – بهویژه سطوح سنگی – نهفته است. اینگونه درک و ارتباط بصری مخاطب با دیدن سنگهایی سقیلیافته و یا ناهمواره و آسیبدیده افزایش مییابد. سپس شهرها و مناطق مسکونی پراکنده در سراسر جهان بازی وجود دارند – نسبت به قسمتهای قبلی در این سری، سطح متوسط جزئیات برای ساختمانها بهطور چشمگیری افزایش یافته است، درست مثل تراکم شخصیتها، سازهها و غیره. اکنون آنقدر تعداد اجسام پرجزئیات و عناصر فعال در بازی زیاد شده و محیطی بهوجود آمده که شما میتوانید در آن قدم بزنید و احساس کنید همه چیز حالت طبیعی و واقعی خود را دارد.
اینها تنها برخی از عناصری هستند که در طول بازی به نمایش در میآیند و سازندگان از همه آنها برای ایجاد زیستبومهای مختلفی که شما در آنها به اکتشاف میپردازید، استفاده کردهاند. از محیطهای جنگلی فشرده گرفته تا مقیاس عظیم یک آتشفشان فعال، چیزهای زیادی برای دیدن وجود دارد. مهمترین عنصری که تمام این چشماندازها را برای مخاطب جذاب میکند، مقیاس دید بسیار وسیع است. در بازی قبلی (فورتزا هورایزن ۴) همیشه این احساس وجود داشت که تپهها و کوهها از عمد برای کاهش دید شما و پوشاندن محدودیتهای بصری ایجاد شدهاند، اما فورتزا هورایزن ۵ گهگاه به شما اجازه میدهد تا کیلومترها آنطرفتر را ببینید. این به تنهایی به ایجاد دنیایی لذتبخشتر برای اکتشاف کمک میکند. یکی از دلایلی که نسخههای نسل هشتمی بازی را راضیکننده جلوه میدهد، این است که همین مقیاس و فاصله دید مناظر در آنها هم حفظ شده و شما میتوانید عظمت فوراتز ۵ را حتی در کنسول پایه ایکسباکس وان درک کنید.
از جلوههای آب و هوا گرفته تا نورپردازی و سایهها، اتمسفر در فورتزا هورایزن ۵ با یک سری تغییرات و بهبودهای اساسی در سیستم پردازش هستهای تعریف میشود. اول از همه، یکی از مهمترین پیشرفتهایی که در این سیستم پردازش رخ داده، به رویکرد جدیدی در «روشنایی جهانی» (Global illumination) نهفته است. در اینجا دیگر خبری از ترفندهای قدیمی فورتزا هورایزن ۴ نیست و در عوض یک سیستم دقیق و منحصربهفرد جایگزین آن شده؛ این سیستم به شکلی کاملا دقیق نوری که از سطوح مختلف بازتاب میشود را پردازش میکند تا توازن میان نور و سایهها واقعی بهنظر رسد. اصولا اطلاعات روشنایی جهانی بر اساس تابشهای مستقیم و با استفاده از یک سیستم اکتشافی پردازش میشود. حال برخی از توسعهدهندگان با ایجاد یک سری تغییرات در این سیستم، تمرکز مسیر نور و تابشها را در نقاطی مثل ورودی تونل یا مجموعهای از ساختمانها بیشتر میکنند. تمام این دادهها به اندازه کافی پردازششده و پیچیده هستند، اما به لطف سایهزنهای محاسباتی همزمان، میتوان ترکیبی چندین برابر واقعگرایانه از نورپردازی را ارائه کرد. چنین راه حلی روی کنسولهای نسل هشتم هم تا حدی جواب میدهد اما وقتی صحبت از ایکسباکس سری ایکس میشود، با وضوح دادههای چهاربرابری مواجه هستیم.
تکنولوژیهای مختلفی که بالاتر اشاره کردیم (از جمله راه حل روشنایی جهانی)، با فیزیک واقعگرایانه مواد ترکیب شده تا نهایتا فورتزا هورایزن ۵ در اکثر موارد از لحاظ بصری با یک تصویر حقیقی تفاوت آنچنانی نداشته باشد. این بازی همچنین از انسداد محیطی با مقیاس بالا بهره برده تا سایه اجسام بهجای یک سری فضای سیاه و مصنوعی، بسیار متناسب و دقیق بهنظر رسد.
یکی دیگر از گامهای مهم این بازی در سیستم آب و هوای آن برداشته شده است. حین بازی، شما با شرایط متعدد آب و هوایی از جمله طوفان شن و باران مواجه میشوید اما آنچه در هورایزن ۵ تازه است، نحوه انتقال این شرایط به بازیکن محسوب میشود. اول از همه، سیستم آسمان در بازی به خوبی آب و هوای پیشرو را نشان میدهد. شما میتوانید همچنان که آسمان آفتابی کمکم طوفانی میشود، شاهد تغییر نوع ابرها و همچنین پردازش این حالات روی سطح مناظر باشید. تصویر به آهستگی تاریک میشود، ابرها دیگر سفید و درخشان نیستند، و سپس قطرات باران شروع به باریدن میکنند. این لحظه – درست قبل از شروع باران – یکی از لحظات مورد علاقه من در دنیای خودمان است و پس از دیدن دقت و جزئیات شبیهسازی آن در بازی، واقعا شگفتزده شدم. حتی مناطقی که آب در آنها جمع میشود نیز به صورت ناگهانی پدیدار نشده و کمی طول میکشد تا شاهد شکلگیری و پر شدن گودیها از آب باران باشیم. در نهایت انعکاس تصویر دنیای اطراف و خودروها هم در این گودالهای آب به زیبایی مناظر فورتزا هورایزن ۵ میافزاید.
حال میتوان گفت طوفان شن پدیده شگفتانگیز و پیچیدهتری است. درست مثل هوای بارانی، شما پیش از شروع طوفان میتوانید نشانههای آغاز آن را ببینید، تا جایی که سازندگان از دانههای ریز شن و گرد و خاک برای نشان داد طوفان پیشرو استفاده کردهاند. زمانی که مستقیم به داخل طوفان میرانید، ناگهان وارد فضایی پرتنش، تاریک و مهآلود میشوید. ذرات مواد مختلف با دقت بالایی نور را انعکاس میدهند و سایه مخصوص خود را ایجاد میکنند؛ این مورد در حالت کیفیتمحور ایکسباکس سری ایکس و مخصوصا بخش آغازین بازی کنار آتشفشان به بهترین شکل ممکن قابل مشاهده است.
تاکنون ما بیش از هر چیزی روی گرافیک و جنبههای بصری بازی تمرکز کردیم، اما صدا هم یکی از اساسیترین اجزای تجربه فورتزا هورایزن است. ترکیب بینقص موسیقی و آواهای محیطی بدون شک میتواند حتی یک بازی متوسط را به اثری خارقالعاده و بهشتی تبدیل کند. چنین مسئلهای بهخصوص در بازیهای مسابقهای وجود دارد، چراکه جلوههای صوتی و موسیقیهای متناسب میتواند تجربه بازیکن را چندین برابر لذتبخشتر کند. فورتزا هورایزن ۵ هم این موارد را در یک سطح بینظیر و بینقص ارائه میدهد؛ از انتخاب موسیقیهای عالی گرفته تا تکتک افکتهای صوتی خودروها، واکنش اجسام و آب و هوا.
اول از همه، سیستم صدا در بازی از نوعی نرمافزار رهگیری پرتو برای شبیهسازی تلاقی اصوات استفاده میکند. توسعهدهندگان نقاط مختلف را برای نشان دادن نوع ماده موجود علامتگذاری کردند – از فلز و چوب گرفته تا سنگ و سیمان. حال سیستم پیشرفته صدا پاسخ دقیقی به تکتک این علامتگذاریها میدهد و صوت زمانی که در هریک از این مناطق پخش میشود، واکنش متفاوتی دارد. در ضمن پلیگراند گیمز سیستم آب و هوایی و متغیرهای دیگر را فراموش نکرده و منبع صداها نیز با بقیه اجزا در ارتباط است. در نتیجه، خودرویی که نزدیک یک ساختمان بلند قرار گرفته، صدای متفاوتی نسبت به یک خودرو در جنگل دارد. در تئوری اگر ابزار پخش صدای قدرتمندی داشته باشید، باید بتوانید بدون دیدن یک خودرو متوجه شوید که دارد از یک پیچ تند عبور میکند یا با بالاترین سرعت ممکن در حرکت است.
تازه ماجرا به همینجا ختم نمیشود چراکه مایکروسافت برای ساخت فورتزا هورایزن ۵ با شرکت Dolby Atmos همکاری نزدیکی داشته تا از تکنولوژیهای صوتی کمنظیر و درجه یک آنان استفاده کند. بیتردید توصیف این موارد از طریق واژهها کمی دشوار است، اما اگر اسپیکرها یا هدفون قدرتمندی در اختیار داشته باشید صدای باد و باران به شکلی باورنکردنی در اتاق یا گوش شما میپیچد. واقعا شگفتانگیز است. بازی همچنین بهطور فعال از کانال جلوههای فرکانس پایین (LFE) استفاده میکند که عمق زیادی به صداها میدهد.
فورتزا هورایزن ۵ «لحظاتی» با صدا خلق میکند که هیجانانگیز و تکاندهنده هستند. اینها ورای تکنولوژی حرکت میکند و به انتخاب دقیق موسیقی، درک عالی از هنر و همچنین زمانبندی بدون نقص حین استفاده از جلوههای صوتی برمیگردد. تجربه کلی صدا در بازی به تحکیم رابطه و ارتباط بازیکن با تجربه رانندگیاش کمک شایانی میکند؛ همان کاری که سالها پیش OutRun و Ridge Racer به نحو احسن انجام میدادند و حالا سری فورتزا هورایزن به میراثدار شایستهای برای آنان تبدیل شده است. مشخصا اینگونه نیست که اگر یک دستگاه اسپیکر چندین میلیون تومانی نداشته باشید، نتوانید از جلوههای صوتی بینظیر بازی بهره ببرید، اما این جزء مواردی است که اگر بتوانید فراهم کنید قطعا با تجربهای فراموشنشدنی و رویایی روبهرو خواهید بود.
فکر میکنم اینکه بعد تمام این صحبتها همچنان حرفهای زیادی درباره شگفتیهای فورتزا هورایزن ۵ دارم، نشان میدهد با یک شاهکار واقعی در دنیای بازیهای ویدیویی مواجه هستیم. این یک بازی با مقیاس وسیع است که همیشه چیزهای جدید و هیجانانگیزی برای ارائه دارد – جهانی باز و چشمنواز که در جلب و نگه داشتن توجه شما موفق عمل میکند و همیشه میخواهد از تجربه نشستن پشت فرمان احساس لذت کنید. باید گفت فورتزا هورایزن ۵ دقیقا چیزی را ارائه میکند که از تاریخچه و کیفیت همیشگی سری انتظار داشتیم. زمانی که پلیگراند گیمز بهطور کامل وارد دنیای کنسولهای نسل نهم شود، قطعا انتظارات بیشتری از آنها خواهیم داشت اما فعلا این یکی از برترین و تحسینبرانگیزترین بازیهای میاننسلی است که تاکنون تجربه کردهایم.
منبع: Eurogamer / Digital Foundry