آخرین سلحشور؛ نقد و بررسی بازی For Honor
ساخت بازی با تمرکز بر بخش چند نفره، در نسل هشتم بازیهای ویدیویی حسابی مرسوم شده است. در این بین شرکت بازیسازی «یوبیسافت» (Ubisoft) تا به امروز چند باری شانس خود را برای ساخت یک بازی موفق در این سبک امتحان کرده و بازیهایی مانند (The Division) و The Crew را ساخته است.
بازی «برای افتخار» (For Honor) آخرین تلاش یوبیسافت برای ساخت یک عنوان چند نفرهی سرگرم کننده است. به نظر میرسد یوبیسافت از بازیهای The Division یا The Crew درس گرفته و سرانجام عنوانی را ساخته است که در صورت پشتیبانی مناسب از سوی سازندگان، قرار است برای مدتی طولانی شما را پای خود بنشاند.
جنگجوی خودت باش
با وجود این که تمرکز اصلی برای افختار مختص به بخش چند نفرهی آن است، یک بخش داستانی و تک نفره هم برای بازی طراحی شده تا شما را برای ورود به سرورهای شلوغ و سخت بازی آماده کند. برای افتخار سه خط داستانی کوتاه دارد که در نهایت به یکدیگر متصل میشوند. سه کلاس «سامورایی»، «وایکینگ» و «شوالیه» که پیش از این جنگهای زیادی را درمقابل یکدیگر انجام دادهاند، سرانجام تصمیم به صلح میگیرند. در این میان «آپولئون» (Apollyon) به عنوان شخصیت منفی داستان ظاهر میشود و سعی میکند تا صلح میان این سه نژاد را از بین ببرد. تمام کردن بخش داستانی بازی کمتر از هشت ساعت طول میکشد و شامل ۱۸ ماموریت کوتاه است. در طی انجام این ماموریتها، جدا از آشنایی با سیستم مبارزات بازی، چالشهایی مانند سوارکاری، شرکت در جنگهای عظیم و فرماندهی ارتشهای بزرگ را تجربه میکنید. در میان مراحل بازی، میان پردههای سینمایی خوبی پخش میشود و داستان برای افتخار را تعریف میکنند. بخش داستانی بازی جدا از آشنا کردن شما با ویژگیهای هر کدام از سه گروه بازی، به دلیل وجود بخشهای سرگرم کننده گوناگون و صحنههای سینمایی متعدد، شما را تا انتها سرگرم میکند، البته به دلیل وجود داستان کلیشهای و کوتاه بودن این بخش، تنها به تجربهی یک بارهاش می ارزد.
ظرفیتهای برای افتخار فقط در بخش آنلاین بازی رو میشود. قسمت چند نفره برای افتخار در روز عرضه از پنج بخش با نامهای Dominion، Duel، Brawl، Elimination و Skirmish تشکیل شده است. بخشهایی مانند Duel و Brawl با تمرکز بر مبارزات تن به تن قهرمانهای بازی طراحی شده است و سایر بخشها نیز به همکاری تیمی برای پیروزی نیازمند هستند. سیستم مبارزه بازی در تمام بخشهای بازی تن به تن و آن هم شبیه به یک دوئل بزرگ است؛ طوری که شما در هنگام درگیری با یکی از سربازان یا قهرمانهای دیگر، قابلیت ضربه زدن به سایر دشمنان را ندارید. همین موضوع باعث میشود تا موفقیت در مبارزات برای افتخار بیش از هر چیز دیگری به همکاریهای تیمی وابسته شود. سیستم مبارزات تن به تن بازی با الهام از بازیهای موفقی مانند سری دارک سولز (Dark Souls) و بر اساس سیستم دفاع کاراکتر شما، طراحی شده است. البته مبارزات بازی نسبت به دارک سولز سینماییتر و البته عمیقتر است و از بین بردن دشمنان و انجام حرکتهای تمامکننده روی آنها را به کاری اعتیاد آور تبدیل میکند. نبردها در ابتدا کمی ساده به نظر میرسند اما با ادامه و کسب مهارت در جنگها، متوجه جزییات ریز در مبارزات بازی میشوید که مهارت پیدا کردن در آنها نیاز به سپری کردن ساعات طولانی را در بخشهای مختلف بازی دارد.
جنگ و مکافات
بازی در حال حاضر ۱۲ قهرمان دارد که هرکدام ویژگیهای مخصوص به خود را دارند. قهرمانهای بازی هرکدام قابلیت شخصی سازی بالایی دارند و تهیهی زره جنگی و سلاح برای قهرمانتان، کاری لذت بخش است. جدا از امکان تغییر رنگ لباسهای جنگی و پرچم، سلاحهای بازی و زرهها و هر چیز دیگری که قهرمان شما برای پیروزی به آن نیاز دارد هم قابل شخصی سازی است. برای تبدیل شدن به یک قهرمان قدرمتمند در میدان مبارزات، نیاز به جمع آوری مقدار زیادی اعتبار برای ارتقای بخشهای مختلف قهرمان خود دارید که با پیروزی در نبردها به دست میآید. متاسفانه خرید درون برنامهای بازی این امکان را در اختیار شما قرار میدهد تا با پرداخت پول واقعی، به راحتی قهرمان خودتان را ارتقا دهید و به ترازهای بالاتر بروید.این موضوع گاهی بالانس در مبارزات را از بین میبرد و آزار دهنده میشود. در طول بازی به طور قطعی با افرادی برخورد میکنید که به صورت ناعادلانهای و با اتکا به ارتقاهای بیمورد، از زمین مبارزه پیروز خارج میشوند. این ضعفها در بخشهایی مانند دوئل که تنها یه نبردهای تن به تن خلاصه میشود، بیشتر نمود پیدا میکند.
مشکلات اصلی زمانی از راه میرسند که بخواهید برای خودتان سروری پیدا کنید.
البته سایر بخشهای بازی جذابیت خود را حفظ کردهاند. برای مثال بخش (Elimination) که شامل مبارزات چهار نفرهی دو تیم با یکدیگر است، به علت محدودیت در بازآفرینی جان مبارزان به کار تیمی برای پیروزی نیاز دارد. بخش معمولتری هم با نام (Dominion) در بازی وجود دارد. در طول مبارزات این بخش، تیمی پیروز خواهد شد که مناطق بیشتری از محیطهای سهگانهی بازی را از آن خود کند. پیروزی در حالت Dominion با رسیدن به مقدار امتیاز ۱۰۰۰ مشخص میشود و واقعا تلاش برای رسیدن به این امتیاز برای هر تیم، تجربهای بسیار هیجانانگیز است.
مشکلات اصلی زمانی از راه میرسند که بخواهید برای خودتان سروری پیدا کنید. وصل شدن به سرورهای بازی در این روزها به کابوسی برای خریداران این بازی تبدیل شده است. برای مثال بارها تلاش کردهایم تا با تعدادی از دوستانم که بازی را تهیه کردهاند، وارد سروری شویم. متاسفانه در بسیاری از موارد، بعضی از بازیکنندهها به خاطر ضعف سرورها با باتهای بازی که به وسیلهی هوش مصنوعی کنترل میشوند، جایگزین شدهاند. قطعی در مبارزات، آن هم در ثانیههای پایانی، محدود به اینترنت ضعیف کشور ما نیست و تمام بازیکنندههای برای افتخار با آن دست و پنجه نرم میکنند.
با وجود هوش مصنوعی خیلی خوب هر کدام از قهرمانان و یا سربازیهای که با افراد واقعی در طول نبردها جایگزین میشوند، تلف شدن وقت شما در سرورهای برای افتخار، به موضوعی عذاب آور تبدیل میشود. البته یوبیسافت قول رفع این مشکلات را در آیندهای نزدیک داده است.
روند بازی برای افتخار با توجه به تنوع بالای قهرمانان و سیستم مبارزات چالش برانگیز بازی، در کنار طراحی هوشمند هر کدام از حالتهای اصلی، تجربهای بسیار لذتبخش است. البته مشکلاتی مثل بالانس نبودن بخش مالی و پشتیبانی بد از سرورها هنوز در بازی وجود دارند که با توجه به قول سازندگان، به زودی شاهد رفع آنها خواهیم بود.
چهرهی زیبای جنگ
استودیوی بازیسازی مونترال یوبیسافت از آخرین نسخه موتور بازیسازی AnvilNext به خوبی استفاده کرده است تا حس و حال شرکت در جنگهای قرون وسطایی را به خوبی به شما منتقل کند. تمام نقشههای مبارزه بازی با دقت بسیار بالایی به تصویر کشیده شدهاند. تغییرات سیستم آب و هوا در طی مبارزه باعث میشود تا حس و حال نبرد در زیر بارانهای شدید یا آفتاب طاقت فرسا را به خوبی در برای افتخار درک کنید. کیفیت بالای بافتها و خلق محیطهای مخصوص به هر کدام از سه نژاد بازی، بسیار خوب از آب درآمدهاند؛ طوری که حتی تماشای این محیطها به کاری لذت بخش در بازی تبدیل میشود.
مشخص است که یوبیسافت تا حد زیادی از اشتباهات خود در بازیهای آنلاین اخیرش درس گرفته است.
بازی از نظر فنی خوش میدرخشد و افت فریم خاصی را حتی در صحنههای شلوغ مشاهده نمیکنیم. کیفیت بخش صداگذاری و موسیقی برای افتخار نیز عالی است. از فضاسازی محیطهای مبارزه گرفته تا صدای هرکدام از قهرمانان و سربازها در طول مبارزات، همگی با الهام از قرون وسطا و جنگهای این دوران طراحی شدهاند و تجربه حضور در محیط برای افتخار را لذت بخش میکند.
در نهایت، مشخص است که یوبیسافت تا حد زیادی از اشتباهات خود در بازیهای قبلیاش درس گرفته است. برای افتخار حاصل پختگی ایدههای این کمپانی فرانسوی در طراحی بازیهای چند نفره است. مبارزات تن به تن، پیاده سازی تاکتیکهای مبارزات تیمی و شخصی سازی خوب قهرمانها همگی نکاتی هستند که باعث میشوند تا تجربه ی بازی حتی برای مدتهای طولانی به کاری لذت بخش تبدیل شود. البته مشکلاتی همچون سرورهای ضعیف در کنار سیستم ناعادلانهی کسب پول در بازی، در حال حاضر کمی آزار دهنده به نظر میرسند که با توجه به وعدههای سازندگان، بهزودی و به طور کامل رفع خواهند شد. پس اگر منتظر حضور در یک میدان جنگ قرون وسطایی هستید، زره خود را بپوشید، سلاحتان را آماده کنید و وارد نبردهای بی انتهای این دورهی تاریخی شوید.
- سیستم مبارزهی بازی عمیق و چند لایه است
- بخشهای چند نفرهی مختلف هر کدام تجربهی خاص ارایه میدهند
- پیشرفت در بازی پاداشها و مهارتهای خوبی به بازیکن میدهد
- داستان بهشدت بد است
- برخی از موقعیتهای اکشن شلوغ و اعصاب خردکن میشوند
نام بازی: For Honor
سازنده: Ubisoft Montreal
تهیهکننده: Ubisoft
سبک بازی: اکشن
اتفاقا این روزا دنبال خریدشم که از طرف یوبی سافت ۷۰% تخفیف خورده و قیمتش از ۶۰ به ۱۸ دلار رسیده!
با خودن این متن حتما می خرمش
دوستان میشه یه بازی Free to Play مثل بازی For Honor معرفی کنید؟
من به شما پیشنهاد میکنم سراغ بازی Warframe بروید که یک اکشن بسیار خوب و رایگان است.
سلام نقد خوبی بود
کسی خواست با هم بازی کنه در خدمتیم
Psn: moobly_m
یه چیز دیگه هم یادم رفت بگم
درسته که GEAR ها تاثیر دارند روی روند بازی(همون ارتقایی ک شما میگی)
ولی توی قسمت DUEL و BRAWL که نبرد تن به تن هست این اپشن غیر قابل استفادس
موقع انتخاب نوع بازی سمت راست صفحه اینو مشخص میکنه که OFF توی این قسمت
پس فقط و فقط روی تجربس و مهارت نبرد
مطلب واقعا خوبی بود ممنون
کاش این یوبی سافت سروراشو درست کنه عذاب اوره
بنظرم Honor در اینجا «شرف،» «حیثیت» یا «عزت» ترجمه بشود، احتمالا، درست تر از «افتخار» خواهد بود.
بسیار زیبا بود..ممنون