پلیاستیشن VR 2 برای اولین بار تمام و کمال نشان داده شد
یک سال است که از معرفی اولیهی نسل جدید هدست واقعیت مجازی سونی که با نام پلیاستیشن ویآر ۲ (PlayStation VR2) شناخته میشود، سپری شده است. در حالی که در گذشته ظاهر کنترلر و جزئیات سختافزاری این دستگاه منتشر شده بود اما ظاهر خود دستگاه را تا به حال ندیده بودیم. بالاخره، شرکت سونی از ظاهر پلیاستیشن VR 2 رونمایی کرد.
اگر به تصویر این هدست نگاه کنید، متوجه میشوید که برای تناسب بیشتر ظاهر پلیاستیشن VR با ظاهر گوی-مانند کنترلر آن که با نام پلیاستیشن VR 2 سنس (PS VR2 Sense) معرفی شده، شباهت و همخوانی دارد. شکل گوی مانند دایرهای همان نمای ۳۶۰ درجهای را نشان میدهد و القا میکند که بازیکنان هنگام ورود به دنیای واقعیت مجازی احساس میکنند، بنابراین این ظاهر بهخوبی آن را به تصویر میکشد.
از سوی دیگر، طراحی هدست پلیاستیشن VR 2 از ظاهر خانواده محصولات پلیاستیشن ۵ هم الهام گرفته و این در همان نگاه اول هم قابلمشاهده است. طبق گفتههای سونی، هنگامی که تیم طراحی آنها کنسول پلیاستیشن را طراحی کرده است، آنها همچنین طرح و ظاهر نسل بعدی هدست واقعیت مجازی را در ذهن داشتند، بنابراین شما متوجه شباهتهایی در ظاهر و احساس آنها خواهید شد. کنسول پلیاستیشن ۵ لبههای مسطح دارد زیرا آن دستگاه قرار است بر روی یک سطح صاف قرار داده شود، در حالی که در طراحی هدست پلیاستیشن VR 2 تأکید بیشتری بر گرد بودن وجود دارد زیرا قرار است بهصورت مداوم با آن سروکار داشته باشید و آن را روی سر خود بگذارید و به همین خاطر شبیه به هدست پالس سهبعدی و کنترلر دوالسنس لبههای گردی دارد.
سونی میگوید که هدف آنها ایجاد هدستی است که نهتنها به بخش جذابی از دکوراسیون اتاق نشیمن شما تبدیل میشود، بلکه شما را در دنیای بازی غرق میکند، تا جایی که تقریبا فراموش خواهد کرد که در حال استفاده از هدست یا کنترلر هستید. به همین دلیل است که آنها به ارگونومی هدست توجه زیادی داشتهاند و آزمایشهای گستردهای را با توجه اندازهی سر افراد مختلف انجام دادهاند تا از احساس راحتی آن مطمئن شوند. طبق گفتهی آنها، به خاطر متعادل کردن دقیق وزن هدست و داشتن یک هدبند ساده که قابل تنظیم است، بازخوردها از ارگونومی هدست پلیاستیشن VR مثبت بوده است و به همین خاطر آنها همان طرح و مفهوم را برای پلیاستیشن VR ۲ حفظ کردهاند. سایر ویژگیها مانند محدوده قابل تنظیم هدست که ناحیه دید آن را نزدیکتر یا دورتر از صورت قرار میدهد و محل قرارگیری جک هدفون استریو نیز همچنان یکسان باقی مانده است. بنابراین بازیکنان با کلیت آن آشنا خواهند بود.
برای هدست پلیاستیشن VR 2، با افزودن ویژگیهای جدید مانند صفحهی تنظیم عدسی (لنز)، آن چند قدم جلوتر رفتهاند. بنابراین کاربران یک گزینه اضافی برای مطابقت و تنظیم فاصله لنز بین چشمهایشان برای بهینهسازی دید خود در اختیار دارند. سونی همچنین بیان کرده است که با وجود ویژگیهای جدید اضافه شده مانند موتور داخلی جدید برای قابلیت بازخورد لمسی (هپتیک فیدبک) هدست، آنها موفق شدهاند به یک طراحی باریکتر با کاهش وزن جزئی برسند که البته چالش بسیار دشواری برای طراحان بوده است.
هیدیاکی نیشینو در نوشتهی خود در سایت رسمی پلیاستیشن میگوید که آنها یک دریچهی جدید را برای خروج هوا در طراحی پلیاستیشن VR ۲ تعبیه کردهاند که فکر میکند کاربران از آن لذت ببرند. یوجین موریساوا، مدیر ارشد هنری در شرکت سرگرمیهای تعاملی سونی که طراحی هدست پلیاستیشن VR 2 را رهبری کرد، توضیح میدهد که چرا این موضوع بخش محبوب او در طراحی این دستگاه بوده است. او میگوید: «زمانی که شروع به کار بر روی طراحی هدست پلیاستیشن VR 2 کردم، یکی از چیزهایی که ابتدا میخواستم روی آن تمرکز کنم، ایده ایجاد دریچهای در هدست برای خروج هوا بود، مشابه دریچههای موجود در کنسول پلیاستیشن ۵ که ورود و خروج جریان هوا را امکانپذیر میکند. مهندسان ما این ایده را بهعنوان یک راه خوب برای اجازه تهویهی هوا و جلوگیری از مهآلود شدن لنز در زمانی که بازیکنان در بازیهای خود غوطهور هستند، ارائه کردند. من روی طراحیهای زیادی برای رسیدن به این هدف کار کردم و در طراحی نهایی، میتوانید ببینید که فضای کمی بین سطح بالایی و جلویی میدان دید وجود دارد که حاوی تهویهی یکپارچه هوا است. من واقعا به اینکه چگونه این قضیه اتفاق افتاد و بازخورد مثبتی که تاکنون از آن دریافت کردهام، افتخار میکنم. امیدوارم طرفداران پلیاستیشن هم موافق آن باشند من نمیتوانم بیش از این صبر کنم تا آنها بتوانند خودشان تجربه با هدست را امتحان کنند.»
همچون پلیاستیشن ۵ و دوالسنس، روی بدنهی هدست واقعیت مجازی پلیاستیشن VR 2 نمادهای بسیار کوچک پلیاستیشن حک شدهاند. علاوه بر این، راهاندازی پلیاستیشن VR 2 بهسادگی فقط با یک سیم انجام میشود تا کار شما برای تجربهی سریع بازیها راحتتر شود. کیتهای توسعهی پلیاستیشن VR 2 در حال حاضر در اختیار توسعهدهندگان مختلف قرار گرفته است و به نظر میرسد در ماههای آتی باید منتظر معرفی موجی از بازیهای این پلتفرم و همچنین اعلام تاریخ عرضه و قیمت آن باشیم.
منبع: PlayStation Blog